Baldur’s Gate 3 dostało ważną aktualizację. Swen Vincke jest nią zachwycony: „Ta pasja do rzemiosła sprawia, że wciąż na nowo zakochuję się w moich pracownikach”
Hitowe Baldur’s Gate 3 jest od teraz dostępne w natywnej wersji na Steam Decku. Swen Vincke, czyli prezes Larian Studios, opowiedział inspirującą historię o rozpoczęciu nad nią prac.

Studio Larian udostępniło świeży hotfix oznaczony numerem 34 do Baldur’s Gate III. Szczególnie zadowoleni z jego zawartości będą posiadacze Steam Decków oraz Xboxów Series X/S, ponieważ to głównie na tych urządzeniach skupili się twórcy.
Baldur’s Gate 3 w natywnej wersji na Steam Decku
Od dziś BG3 jest dostępne na przenośnym sprzęcie Valve w natywnej wersji. Oznacza to, że liczba klatek na sekundę w trakcie zabawy będzie stabilniejsza, czasy ładowania zostaną skrócone, a sam gameplay stanie się płynniejszy. Belgijska firma zaznaczyła również, że dzięki tym zmianom nie powinny występować skoki klatek na sekundę (zwłaszcza w zatłoczonych miejscach na mapie) na innych platformach.
Od teraz natywny build produkcji jest ustawiony jako domyślny na Steam Decku. Jeśli zechcecie sprawdzić, czy rzeczywiście macie go zainstalowanego, musicie wejść w „ustawienia” gry na jej karcie Steam, potem wybrać „właściwości”, a następnie „kompatybilność” i zaznaczyć wyskakującą opcję. Ostatnim krokiem będzie kliknięcie wersji z frazą „Linux Runtime”.
Jeżeli korzystacie z modów, musicie być zalogowani do konta Larian podpiętego pod serwis mod.io. Wówczas zostaną one ściągnięte na Steam Decka po wgraniu się natywnej wersji trzeciego „Baldura”. Więcej o transferze modyfikacji przeczytacie w najnowszym wpisie Larian Studios.
Do natywnego BG3 na urządzeniu Valve odniósł się w serwisie X sam Swen Vincke, czyli założyciel i prezes Larian Studios. Opowiedział on, jak zainicjowano pracę nad tą wersją – a właściwie, jak rozpoczął ją jeden z wytrwałych pracowników zespołu.
Historia powstania tego [natywnej wersji BG3 na SD – dop. red.] jest naprawdę pasjonująca. Natywna wersja Steam Deck została zainicjowana przez jednego inżyniera, który bardzo chciał płynniejszej gry na Steam Decku i zaczął nad nią pracować po godzinach. Kiedy ją wypróbowaliśmy, wszyscy byliśmy zaskoczeni, jak dobrze chodzi, więc nie trzeba było wiele, aby nas przekonać do pracy i ją wypuścić. To właśnie ta czysta pasja do rzemiosła sprawia, że wciąż na nowo zakochuję się w moich pracownikach. Uważam się za szczęściarza, mając w zespole takich ludzi jak on. Wypróbujcie ją!
Poprawki na Xboxach i reszta naprawionych błędów
Sporo poprawek wprowadzono do wersji gry na Xboxy Series X/S, więc fani, którym przytrafiały się irytujące błędy, z pewnością będą zadowoleni. Jakie konkretnie usterki wyeliminowano?
- Usunięto błąd, który mógł pojawić się, kiedy wstrzymano, a następnie włączono grę podczas przerywnika filmowego.
- Udało się zlikwidować crash, przez który gra zawieszała się w trakcie ładowania się zapisu w trybie honorowym.
- Naprawiono problem, który mógł powodować zawieszenie się gry i brak responsywności podczas wyjścia do menu głównego w trybie honorowym.
- Wyeliminowano błąd, przez który tworzenie nowej gry w trybie honorowym po wczytaniu poprzedniego zapisu powodowało zatrzymanie się ładowania na 33% lub 83%.
Inne, mniejsze ulepszenia i poprawki objęły gameplay, dźwięk i przerywniki filmowe. Spośród tych ostatnich warto wspomnieć choćby o naprawionym bugu, który sprawiał, że postacie pojawiały się jako latające torsy, kiedy rozmawiamy z psem Ketherika Thorma.