Data wydania: 10 lutego 2023
Hogwarts Legacy to trzecioosobowa gra RPG akcji z otwartym światem, która została osadzona w uniwersum Harry’ego Pottera. Wcielamy się w młodego czarodzieja (lub czarodziejkę), który w XIX wieku trafia do tytułowej szkoły magii i czarodziejstwa.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Hogwarts Legacy jest grą RPG akcji z otwartym światem, osadzoną w wykreowanym przez J.K. Rowling uniwersum Harry’ego Pottera. Produkcja stanowi owoc współpracy studia Avalanche Software (znanego między innymi z takich projektów, jak Disney Infinity 3.0 czy Auta 3: Wysokie Obroty) oraz firm Portkey Games (która dostarczyła gry Harry Potter: Wizards Unite i Hogwarts Mystery) i Warner Bros. Interactive Entertainment.
Hogwarts Legacy zabiera nas w podróż do XIX-wiecznego Hogwartu. W trakcie rozgrywki wcielamy się w młodego adepta Magii i Czarodziejstwa, który potrafi panować nad Starożytną Magią. Kiedy gobliny i czarnoksiężnicy zawiązują niecodziennie przymierze, by zniszczyć czarodziejów i czarownice, nasze niezwykłe umiejętności sprawiają, że trafiamy w sam środek wywołanego przez nich chaosu. Od tego, czy uda nam się uporać z zagrożeniem, zależy los całego czarodziejskiego świata.
Jako że akcja gry toczy się na wiele lat przed wydarzeniami znanymi z książek i filmów o Harrym Potterze, próżno tu szukać większości znanych z nich postaci; niemniej, pojawiają się tu pewne znajome twarze.
W Hogwarts Legacy akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Zabawę rozpoczynamy od stworzenia postaci; gra pozwala nam wybrać jej płeć oraz zdecydować o jej wyglądzie. Następnie zostajemy przydzieleni do jednego z czterech domów, czyli Gryffindoru, Hufflepuffu, Ravenclawu lub Slytherinu. Dalej nie pozostaje nam nic innego, jak rzucić się w wir wydarzeń.
Lwią część rozgrywki spędzamy w Hogwarcie. By zgłębić tajniki sztuki magicznej, musimy uczestniczyć w lekcjach, w trakcie których uczymy się tworzenia amuletów, obrony przed czarną magią, zielarstwa czy choćby warzenia eliksirów. Poza tym znajdziemy tu liczne zajęcia dodatkowe i opcjonalne aktywności. Stanowią one okazję do poznania innych uczniów, a z czasem wybrani młodzi czarodzieje i czarownice mogą dołączyć do nas jako nasi towarzysze. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, by pomiędzy zajęciami swobodnie przemierzać Hogwart i odkrywać jego sekrety. Eksploracja szkoły i jej podziemi pełnych ukrytych przejść wymaga wykazywania się zręcznością, sprytem i spostrzegawczością, gdyż roi się tu od pomysłowych zagadek.
Niemniej na Hogwarcie świat gry się nie kończy. W rozległym Świecie Czarodziejów znajdziemy między innymi magiczną wioskę Hogsmeade czy pełen sekretów Zakazany Las. Przemierzanie tej rozległej krainy na piechotę nie jest najlepszym pomysłem. Na szczęście nic nie stoi na przeszkodzie, by przemieszczać się po niej na latającej miotle; z czasem uczymy się także dosiadać rozmaitych magicznych stworzeń, na czele z gryfami. Eksplorację tych olbrzymich połaci terenu urozmaicają zmienne pory roku i pełny cykl dobowy.
Jako że czasy nie należą do najspokojniejszych, na naszej drodze często stają przeciwnicy. Starcia są dynamiczne i stanowią sprawdzian wszystkiego, czego nauczyliśmy się w bezpiecznych murach Hogwartu. Z trollami, czarnoksiężnikami czy goblinami walczymy, robiąc użytek przede wszystkim z różnorodnych zaklęć, na czele z telekinezą i czarami ogłuszającymi wrogów. Kluczem do sukcesu jest nie tylko łączenie zaklęć w widowiskowe i skuteczne kombinacje, lecz także robienie właściwego użytku z czarów obronnych oraz mikstur, które zapewniają nam różnorodne buffy. Odpowiednio „zmiękczonych” adwersarzy możemy wykańczać przy pomocy efektownych finisherów.
W miarę postępów zdobywamy doświadczenie i rozwijamy postać, odblokowując nowe umiejętności i doskonaląc już posiadane. Z czasem możemy też samodzielnie warzyć (własnoręcznie dodajemy do kotła kolejne składniki) coraz potężniejsze eliksiry. Poza tym swój potencjał bojowy zwiększamy, zdobywając coraz lepsze wyposażenie.
Hogwarts Legacy może się pochwalić oprawą graficzną wysokiej jakości. Na uwagę zasługują zwłaszcza dopracowane modele postaci oraz różnorodne i przyjemne dla oka efekty wizualne, towarzyszące rzucaniu poszczególnych czarów. Niemniej, na dopracowanych z dbałością o detale lokacjach również można zawiesić oko. Warto odnotować, że w omawianej produkcji nie zaimplementowano żadnych mikropłatności.
Autor opisu gry: Bartosz Woldański
Platformy:
PC Windows 10 lutego 2023
Xbox Series X/S 10 lutego 2023
PlayStation 5 10 lutego 2023
Xbox One 5 maja 2023
PlayStation 4 5 maja 2023
Nintendo Switch 14 listopada 2023
Switch 2 5 czerwca 2025
Recenzja GRYOnline
Zazdroszczę Wam, że poznawanie fabuły i pierwsze spacery w cudnym świecie Hogwarts Legacy ciągle macie przed sobą. To jedne z tych momentów grach, które chciałoby się zapomnieć i doświadczyć raz jeszcze. Nawet jeśli pod tą magią kryje się zwykła, tradycyjna gra z otwartym światem, to jest ona naprawdę bardzo dobra.
Aktualizacja: 18 stycznia 2023
Hogwarts Legacy poradnik, solucja to najlepsze porady na start i do eksploracji. Pokazujemy wszystkie Strony przewodnika, zagadki, misje główne oraz poboczne, wybór domu. Przedstawiamy listę mikstur, zaklęć oraz zwierząt, wymagania sprzętowe, sterowanie.
14 kwietnia 2025
Kwiecień dopisał pod względem jakości tytułów oddanych w ręce graczy w ramach najważniejszych abonamentów. Do rąk subskrybentów trafiły zarówno najlepiej sprzedająca się gra 2023 roku, jak i naprawdę mocne gry retro.
14 stycznia 2024
Czas na dobre zamknąć podsumowania minionych dwunastu miesięcy - oto przed Wami trzynaście najlepszych gier 2023 roku wybranych przez redakcję GRYOnline.pl. Jedziemy!
4 grudnia 2023
Jakie są obecnie najlepsze gry, które ukazały się w tym roku? W co warto zagrać, kupić, nie czekając na przeceny? Oto nasza lista najciekawszych produkcji 2023.
31 stycznia 2023
W lutym nikt nie powinien kręcić nosem na niedobór premier. Nie brakuje debiutów większych gier, jak i tych mniejszych produkcji. Zdecydowanie jest w czym wybierać, chociaż kandydata na grę roku chyba tutaj nie znajdziecie. Ale kto wie?
6 stycznia 2023
Wśród najlepiej zapowiadających się RPG wyróżniają się przede wszystkim nowe marki i pozycje, o których jeszcze rok temu nie słyszał nikt. Gatunek z wolna ewoluuje, ale spokojnie – dla starych wyjadaczy też znajdzie się kilka znajomo brzmiących tytułów.
Czas na symboliczny „powrót króla”? Władca Pierścieni ma doczekać się nowej gry i wiele wskazuje na to, że będzie to projekt wyjątkowo ambitny.
gry
Danuta Repelowicz
29 września 2025
Wielkie zmiany w Warner Bros. Games potwierdzone. Wydawca po licznych problemach kładzie na szali swoją przyszłość, stawiając na cztery duże marki.
gry
Piotr Doroń
18 czerwca 2025
Do PS Plus Extra i Premium trafił hit z 2023 roku, Hogwarts Legacy. Sony w sumie wprowadziło do usługi 8 gier i tyle samo z niej usunęło.
gry
Maciej Gaffke
15 kwietnia 2025
Warner Bros. Games miało anulować grę Hogwarts Legacy: Definitive Edition. Powód? „Obawy, iż ilość treści nie była wystarczająco duża, aby uzasadnić rozsądną cenę”.
gry
Hubert Śledziewski
27 marca 2025
Hogwarts Legacy otrzymało oficjalne wsparcie dla modów na PC. Gracze w prosty sposób mogą pobrać projekty oferujące nową zawartość.
gry
Zuzanna Domeradzka
30 stycznia 2025
Z uwagi na niezadowalające wyniki finansowe, firma Warner Bros. skupi się na czterech głównych markach. Są to: Mortal Kombat, Batman, Harry Potter i Gra o tron.
gry
Marcin Bukowski
8 listopada 2024
Według niepotwierdzonych informacji twórcy Dziedzictwa Hogwartu pracują nad Edycją Definitywną owej produkcji. Ma ona dostarczyć dużą porcję nowej zawartości w magicznym świecie.
gry
Maciej Gaffke
12 października 2024
Dyrektor finansowy firmy Warner Bros. Discovery potwierdził, że Hogwarts Legacy 2 znajduje się w planach firmy. Z jego słów wynika, że nie będziemy musieli czekać bardzo długo na tę grę.
gry
Adrian Werner
5 września 2024
W ramach promocji na Steamie w bardzo atrakcyjnej cenie dostępna jest gra Hogwarts Legacy. Ponadto w PS Store i Xbox Store można ją kupić rekordowo tanio.
gry
Hubert Śledziewski
30 sierpnia 2024
Kierownictwo spółki Warner Bros. Discovery rozważa licencjonowanie swoich marek innym deweloperom. Niewykluczone, że doprowadzi to do sprzedaży działu odpowiedzialnego za gry. Spekuluje się, iż największe szansę na pozyskanie WB Games mają Microsoft oraz Tencent.
gry
Kamil Kleszyk
8 sierpnia 2024
Popularne pliki do pobrania do gry Dziedzictwo Hogwartu.
trainer Dziedzictwo Hogwartu - v1.0 +32 Trainer - 1 marca 2023
trainer Dziedzictwo Hogwartu - v1.0 +11 Trainer - 8 lutego 2023
mod Dziedzictwo Hogwartu - Unlock all spells v.1.2 - 8 kwietnia 2025
trainer Dziedzictwo Hogwartu - 2023.05.04 +32 Trainer - 9 maja 2023
trainer Dziedzictwo Hogwartu - v1.0 +22 Trainer - 18 lutego 2023
mod Dziedzictwo Hogwartu - SLPF - Stuttering and Low Performance Fix v.3.4 - 21 lutego 2023
mod Dziedzictwo Hogwartu - FIX LOW FPS (Config File) v.1 - 17 lutego 2023
mod Dziedzictwo Hogwartu - Avada Kedavra Faster Cast v.1.0 - 17 lutego 2023
mod Dziedzictwo Hogwartu - Alohomora Mod v.1.0 - 16 lutego 2023
trainer Dziedzictwo Hogwartu - Trainer v1.0-20240725 Plus 33 (27072024) - 1 sierpnia 2024
Wymagania sprzętowe gry Dziedzictwo Hogwartu:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
(30 fps / 720p) Intel Core i5-6600 3.3 GHz / AMD Ryzen 5 1400 3.2 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 960 / Radeon RX 470 lub lepsza, 85 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
(60 fps / 1080p) Intel Core i7-8700 3.2 GHz / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1080 Ti / Radeon RX 5700 XT lub lepsza, 85 GB SSD, Windows 10 64-bit.
Ultra wymagania sprzętowe:
(60 fps / 4K) Intel Core i7-10700 3.8 GHz / AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz, 32 GB RAM, karta grafiki 8 GB 24 GB GeForce RTX 3090 Ti / 20 GB Radeon RX 7900 XT lub lepsza, 85 GB SSD, Windows 10 64-bit.
PlayStation 5
Wspiera:
30 fps w 4K / 40 fps w 1800p / 60 fps w 1440p / >60 fps w 1080p
Xbox Series X/S
Wspiera:
XSX: 30 fps w 4K / 40 fps w 1800p / 60 fps w 1440p / >60 fps w 1080p | XSS: 30 fps w 1188p / 40 fps w 1080p / 60 fps w 900p
Lista małych dodatków do gry Dziedzictwo Hogwartu:
DLC Dark Arts Pack 10 lutego 2023
Średnie Oceny:
Średnia z 24 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 12870 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 243498 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Dariusz Matusiak
Recenzent GRYOnline.pl
2023.02.06
Dziedzictwo Hogwartu to pierwsza z wielkich gorących premier tego roku. Czy słusznie zdobyła pierwsze miejsce na liście najbardziej wyczekiwanych tytułów i jest potencjalnym kandydatem do GOTY? Oto nasza opinia – Revelio!
m4tekt
Ekspert
2025.02.07
Hpgwarts Legacy: 8/10Platforma: PCCzas ukończenia: 35hHogwarts Legacy to świetna gra w świecie Harrego Pottera, w której widać dbałość o detale świata czarodziei. Fabularnie jest dość nudno i grzecznie, ale da się to znieść dzięki dobrze wykreowanemu światu fantasy i dobrze wykonanej walce. Brakło tutaj rozwoju bohatera, gdzie moglibyśmy zdecydować, w którą stronę magii chcemy się kierować. Dobrym aspektem gry jest latanie na miotle, które zostało wykonane bardzo dobrze! Ogólnie gra jest dobra, choć brakło pazura w fabule i jest trochę zbyt grzecznie.
mastarops
Ekspert
2023.10.03
Ładny świat, szczególnie zamek, bardzo klimatyczny. Fabuła niestety dość nudna, nawet wątek główny. Rozgrywka strasznie powtarzalna, mechaniki dodatkowe nastawione głównie na walkę (a właściwie na crafting przedmiotów potrzebnych w walce), ale mamy zaledwie kilku przeciwników (w różnych wariantach) no i po zabiciu ich pewnej ilości przestajemy dostawać doświadczenie. Otwarty świat szybko staje się monotonny. Pomimo wad gra się przyjemnie.
gutosaw
Ekspert
2023.06.10
++Świetny projekt Hogwartu ++Bardzo duża liczba zaklęć, przydatnych w walce i eksploracji ++Przyjemna, dynamiczna walka. Sporo zaklęć, system tarcz, które należy przełamać ++Design przeciwników. Większość z nich posiada słabości, które powinno wykorzystywać się w walce +Pokój życzeń +Muzyka +Balans poziomu trudności +Kreator postaci --Większość gry dzieje się poza Hogwartem --Świat poza Hogwartem jest pozbawiony unikalności --Fabuła niczym przeciętny fanfic --Generyczne postaci --Projekt misji jest bardzo liniowy -Zbyt wiele znajdziek -Różnorodność wrogów -Toporny interface
wwad
Ekspert
2023.05.15
Początkowo gra wydaje się rewelacyjna, na każdym kroku doświadcza się czegoś nowego, fajnego i powrót do uczelnianych klimatów. Od postaci profesorów po poruszające się obrazy, smaczki, różne sekrety, zaklęcia, latanie na miotle, sadzenie roślinek, zbieranie zwierzaczków wszystko super. Grafika robi fajne wrażenie.Jednak po 20 lvlu zaczyna się odczuwać znużenie zagadki które wcześniej bawiły wykonane w podobnym stylu teraz są tylko niechcianą koniecznością by iść dalej, świat i zaklęcia już spowszechniały, frajda gdzieś zanika. Itemizacja jest ale równie dobrze mogło by jej nie być wydaje się tylko taki losowy zapychacz zmieniający się co lvl, walka się ustandaryzowała i za każdym razem wygląda dość schematycznie nie daje to radości a wręcz to klikanie, uniki męczą mnie okropnie. Nie realistyczna przemoc może kogoś zjeść smok a krwi i tak nie zobaczymy ( wiem że to jest celowo zrobione i to jeszcze bardziej mnie wkurza ). Postacie towarzyszące bohaterowi w świecie gry coś tam ględzą bez sensu i nie mają nic co by można zapamiętać, a fabuła stoi w miejscu przez całą grę i się nic nie dzieje z nią.Pierwsze 10 - 15h dał bym 9/10. Wszystkie kolejne godziny to tak 4/10. Gra na 1 raz i to z trudem nie wyobrażam sobie, się z nią męczyć po raz kolejny.
HETRIX22
Ekspert
2023.05.11
Całkiem fajna gierka. Świetny system walki, który uwielbiam i stanowi sporą cześć gry. W ogóle nie nudzi i daje swobodę. Po kilkunastu godzinach gry przełączanie między czarami staje się płynne, choć na początku może być ciężko. Duży plus za poziom trudności, grałem na poziomie normalnym i wielokrotnie miałem problemy, żeby wygrać potyczkę. Główny bohater w miarę ogarnięty, nie wkurza. Ogromna ilość ciekawostek ze świata harrego pottera, fani będą zachwyceni. Z wad mogę wymienić w ogóle niewiarygodny świat, wszystko zalatuje sztucznością, zwłaszcza wszelkie wioski poza Hogsmeade. W dodatku mało elementów RPG w tym RPGu, bo bardzo rzadko mamy ciekawe opcje dialogowe, a gra niczym nie wynagradza naszego trudu bo z najtrudniej dostępnych skrzyń wypadają losowe często gorsze, niż mamy rzeczy, w dodatku może to być tylko ubranie, bzdura do pokoju życzeń i kasa. Fabuła też lipna bo choć jest w miarę złożona i wielowątkowa to jest słaba sama w sobie, w dodatku kilka najważniejszych wątków np. Anne nie został wyjaśniony do końca gry. Sporo wad wymieniłem, ale gra jest jednak po prostu dobrym, przyjemnym, przygodowym open-worldem. Gameplay, a zwłaszcza system walki daje frajde.
Butryk89
Ekspert
2023.03.30
Pierwsze godziny świetnie mnie zwiodły, że gram w arcydzieło. Po czasie wyszły nieciekawe misje poboczne, główna fabuła bez wodotrysków, kiepskie dialogi. Walczyłem też z samym sobą przez głupotę tej gry - tj. trudno mi sobie wyobrazić, że wieloletni czarodzieje proszą nastolatka o ogromne przysługi. Niejednokrotnie mówiłem sobie "to tylko gra, to tylko gra". Nawet w głównej fabule wszystko postawione na głównym bohaterze i trudno uwierzyć, że inne postacie cokolwiek robiły w tle, by mu pomóc. Na plus na pewno zasługuje muzyka i system walki, naprawdę zróżnicowany, chociaż nie pogardziłbym, gdyby było o 2-3 więcej typów przeciwników. Grafika też jest na wysokim poziomie, zwłaszcza jeśli chodzi o Hogsmeade i Hogwart. Cieszą zagadki. Szkoda, że nie było więcej minigierek w postaci pojedynków i kul. Wyścigi też mogłyby być lepiej zrealizowane, zwłaszcza, że zrezygnowano z Quidditcha. PS. Alohomora mogłaby pozostać jako zwykły czar, a nie minigierka (zatrważająca ilość kłódek do otwarcia).Mimo wszystko daje 8-/10, bo grało się przyjemnie mimo, że fabuła nie angażująca to jednak walki i zagadki potrafiły mnie utrzymać przy ekranie na nieprzerwalnych kilkugodzinych sesjach.
ArtystaPisarz
Ekspert
2023.02.25
Ah, "Dziedzictwo Hogwartu"... Ileż niepewności nim ta gra miała premierę, czy nie okaże się aby bublem, ileż miłych wspomnień z dzieciństwa, ileż wielkich oczekiwań, ileż rozterek moralnych, czy wypada ją kupować w świetle skandalicznych poglądów J.K. Rowling, ileż wewnętrznego konfliktu mi ta gra sprawiła, to od lat, a być może nawet nigdy nie miałem podobnego emocjonalnego rollercoastera niż przy premierze gry wideo. No i mimo tego wszystkiego okazało się, że grę kupiłem na premierę za pełną cenę, nawet zrobiłem dla niej upgrade karty graficznej, po czym w ciągu dziesięciu dni od premiery spędziłem w sumie z tą grą jakieś 90 godzin. I żadnej nie żałuję, choć poziom był nierówny - od fenomenalnego do zaledwie przyzwoitego. Nim jednak zacznę mówić o samej grze, chciałbym oczywiście zaznaczyć (choć narażam się na oskarżenia o virtue signaling), że w żadnym razie nie popieram transfobii pani Rowling, a grę kupiłem z poparcia nie dla niej, lecz dla dobrych gier wideo i dla uniwersum, które, choć niesamowicie problematyczne, dalej pozostaje w wielu miejscach bliskie mojemu sercu. Aby jednak załagodzić choć trochę wyrzuty sumienia przekazałem równocześnie równowartość pełnej ceny gry, co wcale nie jest mało, na organizacje charytatywne wspierające osoby transpłciowe (Trans Lifeline i Mermaids, ściślej rzecz biorąc). I każdego, kto kupił tę grę zachęcał będę do tego samego, choć oczywiście nie musi to być pełna cena gry. Najlepsze jest jednak to, że teraz już nie mam środków na zakup "Atomic Heart" i bardzo dobrze, że mnie nie kusi, bo już zakup tej gry byłby nie do zaakceptowania, zwłaszcza tak blisko rocznicy inwacji Rosji na Ukranę. Uff... dobra, fragment lewicowej propagandy mamy już za sobą, czas więc przejść do omówienia samej gry. Ja bym powiedział, że "Dziedzictwo Hogwartu" to dzieło o dwojakiej tożsamości i nieco rozdarte wewnętrznie. Z jednej strony mamy tu Hogwart i wszystko, co się z nim wiąże (oraz Hogsmeade, które jest niejako przedłużeniem Hogwartu), a z drugiej - otwarty świat Szkockiego wybrzeża. I jak ta pierwsza część podobała mi się niewiarygodnie bardzo, tak ta druga ciągnęła moim zdaniem całość w dół. Wynika to z moich osobistych preferencji jako gracza, ale wydaje mi się, że znajdą się tacy, którzy będą podzielać te preferencje. Zacznijmy od Hogwartu - jego eksplorowania, uczenia się zaklęć, poznawania kolegów z klasy itp. Ten aspekt zrealizowano fenomenalnie i przyznam szczerze, że gdyby twórcy w całości poświęcili się stworzeniu najbardziej immersywnego magicznego zamku, jak tylko się da i porzucili w ogóle walkę i otwarty świat, to wyszłaby z tego gra, której mógłbym z czystym sumieniem dać ocenę 10/10 i nawet być może nazwać moją ulubioną grą. Tak się niestety nie stało, ale nawet w bieżącym wydaniu "Dziedzictwo Hogwartu" robi bardzo dobrą robotę w oddaniu atmosfery tytułowego zamczyska, które, gdyby istniało, byłoby największym zamkiem w historii. Odkrywając każdy najmniejszy sekret Hogwartu, otwierając kolejne drzwi prowadzące do nowych klas, zwiedzając najwyższe wieże i najgłębsze lochy, ja, który ten zamek w grach eksploruję już od dzieciaka, mogłem raz jeszcze poczuć się jak wtedy, gdy, dziecięciem będąc, po raz pierwszy było mi dane znaleźć wszystkie 101 kart czarodziejów w "Harrym Potterze i Komacie Tajemnic" na PC, a (śmiejcie się, śmiejcie) jest to jedno z najlepszych doświadczeń w całym moim growym życiu. Czego tu nie ma! Jest biblioteka, gabinet dyrektora, wieża astronomiczna, dormitoria, kuchnie, hol wejściowy z herbem i mottem szkoły, tajne przejście do Miodowego Królestwa, sala muguloznawstwa, nawet mroczna wieża... No właśnie, czego brakuje w tej wersji Hogwartu? Otóż jako ktoś, kto miewa epizody obsesyjne na punkcie architektury tego zamku mam jednak kilka uwag na temat tego, jak przedstawiony jest on w "Dziedzictwie Hogwartu". Otóż zamek rzeczywiście jest całkiem spory i oddany z fantastycznymi detalami. Zdarzało mi się stawać w miejscu i przez kilka minut po prostu kontemplować to, jak wygląda jedna, konkretna półka... ALE kilku rzeczy mi tu jednak brakuje. Po pierwsze, z jakiegoś powodu nie ma gabinetu woźnego, w którym Harry przesłuchiwany był w "Komnacie Tajemnic", nie ma też bijącej wierzby i wrzeszczącej chaty, co było dla mnie sporym zaskoczeniem (ale może mieć uzasadnienie fabularne). Nie ma też sali starożytnych run. Z kolei dodano dodatkowy most do wieży zegarowej z okolic wieży grona pedagogicznego, i choć rozumiem, po co on tam jest, to szpeci mi strasznie on całe to miejsce. No i komnata trofeów, zamiast znajdować się głęboko pod wielką salą, jak to być powinno, jest z jakiegoś dziwnego powodu umieszczona wysoko nad nią. Ponadto stryszki dookoła kwadratowego dziedzińca przedstawiono tu niewiarygodnie ubogo. To wszystko jednak można jakoś wytłumaczyć. Natomiast dosyć rozczarowany byłem tym, że jest w Hogwarcie kilka takich wież, które są po prostu puste, nie w nich nic i nie sposób wejść na ich strychy. Już pal licho jedną z baszt przy wejściu do holu centralnego czy tą obok dormitorium Gryffindoru (choć nie byłem w środku, więc może się mylę), ale jedna z dzwonnic i przede wszystkim wieża centralna aneksu bibliotecznego, w której znaleźć można tylko salę numerologii bardzo rzuca się w oczy. Podobnie jest też z wieloma balkonikami i blankami, na których nie tylko nie da się wylądować, ale też na które nie prowadzą żadne drzwi! Jest to skandaliczne, że np. półkoliste blanki u zwieńczenia wieży astronomicznej, które zostały tam jeszcze z turris magnus z pierwszej części filmu (!) nie pełnią żadnej roli architektonicznej i są tylko pustą dekoracją. Aż mam nieprzyjemne wspomnienia z latania wokół niemożliwie pustego Hogwartu z pierwszych gier na PS2. Ostatecznie Hogwart w "Dziedzictwie Hogwartu" mniejszy jest nawet, co było dla mnie zaskakujące, niż Hogwart z doskonałej customowej mapki do "Minecrafta" stworzonej przez The Floo Network, którą swoją drogą serdecznie polecam. Ma jednak nad nią tę przewagę, że jest nie tylko znacznie ładniejszy (nigdy nie lubiłem estetyki "Minecrafta"), ale też dużo bardziej czytelny i mi np. po jakimś czasie nie sposób było się już w nim zgubić, co jest bardzo przyjemnym uczuciem, a czego w Hogwarcie minecraftowym nie osiągnąłem w 100% po dziś dzień. Choć jest zatem wspaniale, wciąż znajduje się tu przestrzeń do ulepszeń i mam głęboką nadzieję, że ewentualny sequel poprawi wiele z tych wzmiankowanych przeze mnie rzeczy. Co się zaś tyczy otwartego świata, to miałem flashbacki z "Assassin''s Creed''a", a obiecałem sobie solennie, że już nigdy więcej nie będę w to grał. Tymczasem tu znowu zająłem się czyszczeniem mapy, na szczęście całkiem niewielkiej z różnego tałatajstwa w ramach identycznej pętli gameplay''owej. Walka na całe szczęście wypadła tu jednak dużo lepiej niż w serii Ubisoftu, bo i zaklęć jest strasznie dużo do wyboru, i ich ciskanie na odległość sprawia dużo większą frajdę niż walka w zwarciu. Mimo moich obaw, że okaże się to strasznie nudne i odwiedzie mnie od tego, co rzeczywiście chciałem robić w tej grze - eksplorować Hogwart - i ten fragment rozgrywki wspominał będę ciepło, choć może nie aż tak ciepło. Natomiast bardzo miło będę wspominał ścieżkę dźwiękową, bo choć nie wyróżnia się aż tak jak ta z filmów, to kilka przynajmniej melodii wpada tu w ucho i jest czego słuchać. No i voice acting też jest bardzo sympatyczny, ale to raczej standard w grach wysokobudżetowych. Nie wspomniałem jeszcze co prawda, nic o fabule, ale za bardzo nie ma o czym. W sensie, napisano tu całkiem rozsądną historię i wpleciono w niej stosunkowo sympatyczne postaci, ale nic, co by się wyróżniało. Podoba mi się zróżnicowana reprezentacja różnych etniczności, chociaż nie wiem, na ile jest ona realistyczna dla wybranego okresu historycznego (każdy profesor z osobna mógłby spokojnie w tym czasie trafić do Hogwartu, ale że tak wielu ich naraz?). Koniec końców mam teraz nabite w grze 98% i brakuje mi tylko chyba jakichś osiągnięć z walki, których nie mam zamiaru robić, bo to strasznie żmudne i nie przynosi mi frajdy. Poza oczywistymi porównaniami z innymi grami z tego uniwersum "Hogwarts Legacy" wywołało też u mnie niespodziewane, ale bardzo miłe skojarzenia z pierwszą częścią "Fable", a to bardzo wysoka pochwała, bo również jest to jedna z moich ulubionych gier wszechczasów. Myślę, że będę do tego tytułu jeszcze wracał nie raz. Kto wie, może ukończę szkołę jako uczeń każdego z domów (a jako ślizgon nawet ze znajomością zaklęć niewybaczalnych, czego tym razem odmówiłem)? No i liczę również na przyzwoity sequel, najlepiej taki z jeszcze mniejszym otwartym światem i jeszcze większym Hogwartem. No i taki, od którego Rowling będzie szczęśliwie jak najzupełniej odcięta. To uniwersum zasługuje na lepszego stwórcę.
Messerschmitt
Ekspert
2023.02.20
Przyjemna gra, niestety po czasie wpada w pułapkę współczesnych open worldów i nuży przez powtarzalność oraz płytkość mechanik RPGowych. Hogwarts Legacy miało ogromny potencjał, który niestety nie został w pełni wykorzystany. Historia, dialogi, voice acting - te elementy są w najlepszym razie przeciętne (animacje w trakcie rozmów są wręcz słabiutkie) co mocno ciąży na filmowej, quasi RPG-owej rozgrywce. Muzyka jest dobra, acz graficznie, zwłaszcza biorąc pod uwagę wymagania sprzętowe, jest średnio - odświeżony Wiedźmin wygląda plastyczniej i po prostu lepiej, a mimika i twarze wręcz deklasują HL. Itemizacja jest podobnie skaszaniona jak we wspominanym Wieśku.Szkoda też, że w grze nie ma lepiej zrobionych aspektów RPG, wyborów, systemu moralności powiązanego z niewybaczalnym zaklęciami, towarzyszy, etc. Niestety gra została zrobiona w bardzo bezpieczny sposób i czuć w niektórych aspektach rękę księgowych i korposów (choćby korporacyjne zabezpieczenie w postaci questu Sirony)Na plus: zacny klimat brytyjskiej baśni, który jest bardzo sugestywny i potrafi oczarować, dobra i momentami wymagająca walka (na hardzie), sporo zagadek i mechanik (prostych, bo prostych ale jednak). HL jest lepszy niż suma jego elementów i można czerpać sporo frajdy z giercowania, zwłaszcza jak ktoś jest fanem Pottera. Osobiście nie czytałem ani nie oglądałem niczego z uniwersum, a i tak bawiłem się dobrze. Moja żona, która jest zaznajomiona ze światem stworzonym przez Rowling jest zachwycona. Gdyby nie bardzo słaba optymalizacja dałbym naciągane 8, a tak...
micin3
Ekspert
2023.02.15
Gra skończona, wg. Steam 47h, ukończone 98% gry (według dziennika), dwa zakończenia obejrzane.Gra miód. Nie ma w niej nic rewolucyjnego, ale świetnie pozszywali wszystkie elementy. Największy plus zdecydowanie za brak system walki i stopniowanie trudności. Większy poziom trudności nie zwiększa życia przeciwników - tylko ich agresję i obrażenia zadawane nam. Sama walka to miód, jeżeli ktoś lubi łamanie palców - każdy atak, który nie można zablokować, można skontrować odpowiednim zaklęciem. Skaczący pająk może zostać wbity w ziemie, troll może zostać uderzony własną pałką, mag może przyzwać wir ognia na siebie. Niestety (albo stety) zaklęcia zakazane są zdecydowanie zbyt silne - ale zgodne z lore. Avada Kedavra zabija każdego, nawet bossów od razu. Eksploracja została wykonana w moim odczuciu świetnie - jest cała masa miejscówek do odkrycia, lochów do zwiedzenia, zagadek do rozwiązania. Ale jeżeli ktoś odczuwa w grach przymus odhaczenia wszystkiego - to niestety wtedy jest zdecydowanie za dużo zagadek. Ja generalnie maksowanie osiągnięc mam głęboko, więc fajnie mi się latało, robiąc detoury na zagadki, lochy - szczególnie, że do wymaksowania dziennika trzeba na oko wykonać jakąś połowę zagadek Merlina. Fabuła i postacie - jest dobrze (z minusem). Źli są źli bo są źli, profesorowie to ciamajdy z naiwnością pięciolatków. Za to 3 głównych postaci ma naprawdę ciekawe questy, szczególnie Sebastian. Zadania poboczne i dialogi w nich często wymieniane są w wadach - gdzie dla mnie często stały o klasę wyżej od dialogów z zadań głównych, więc jest duża szansa że po prostu nie mam gustu. Sam wątek główny, oprócz dosłownie ostatnich 20 minut, także mnie wciągnął - ale że nie chcę nic spoilerować, to się nie rozpiszę o nim.Stan techniczny - oprócz RT, jak dla mnie spoko. Ale mogę także mieć spaczone wyobrażenie, bo gram na RTX4090, z włączonym DLSS3, więc klatki wahały się od 100 do 120. RT oczywiście wyłączony, bo niestety mamy do czynienia z najgorzej zaimplementowanym RT w historii gamingu. Podłogi zamieniają się w lustra, tafle wody tak samo, cienie są ostre jak żyleta (oprócz na zewnątrz, cienie drzewe etc. wyglądają lepiej), zaś lustra stają się jakąś zapaćkaną breją. I oczywiście po włączeniu RT spadki klatek nawet poniżej 60 fpsów w niektórych miejscach (wciąż mając włączony FG!). W sumie ciężko mi choć trochę „obiektywnie” ocenić tą grę. Nie jest to nic rewolucyjnego, wątpię, że zyska renomę np. jak Wiedźmin 3, jest to gra niezwykle korporacyjnie bezpieczna - a jednak dawno w żadnej grze tak się nie bawiłem. Jest po prostu przyjemna, z chęcią do niej przysiadałem, ani razu nie odczułem znużenia. Na pewno IMHO warta zagrania, chociażby dla samego zamku i sekretów w nim poukrywanych.
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2023.02.14
Na każdy "och" i "ach", przypada jedno "meh". Magia pełna zgniłych jaj i easter eggów. Nie tylko dla fanów, ale głównie dla nich.
Wojciech Antonowicz
GRYOnline.pl Team
2023.02.12
Doskonała gra, piękna oprawa audio wizualna, bogaty, ciekawy i zróżnicowany świat, tony różnorodnych aktywności, ciekawe postacie, wciągajaca fabuła i zadania poboczne, piękny Hogwarts Castle. Perfekcyjna adaptacja świata Wizarding World.
StareDrzewko
Gracz
2024.03.26
Powiem tak, po tym jak się okazało że gra nie zdobyła żadnej nagrody a w zasadzie jest to chyba największa przegrana gra roku, to przestałem wierzyć i ufać że te nagrody mają jakiekolwiek znaczenie... mam wyjebane już na te nagrody i snobistyczne rankingi... Gra jest tak magiczna, fajna i klimatyczna że nie przyznanie jej żadnej nagrody jest ciosem w wyobraźnię twórców... ale są jeszcze gracze którzy oceniają z dala od tego szamba i gówna oceniającego gry...To mówiłem ja: Jarząbek Wacław, trener drugiej klasy
cycu2003
Gracz
2024.02.09
Mam na liczniku ok. 30h i jeśli nie jest się fanem świata HP to może być różnie ale wszyscy inni powinni czuć się jak w domu. Fabuła w książkach była o wiele ciekawsza ale tragedii nie ma. Zwłaszcza, że jak już wspomniano w tutejszej recenzji, poboczne questy są dużo ciekawsze. Zwłaszcza wątek Sebastiana. Jest całkiem poważny jak na grę dla nastolatków(?). Brakowało mi więcej dla starszych byków ale chciano zrobić grę dla większości. Początek gry a po godzinie wejście do Hogwartu to takie przypomnienie za co się polubiło tą serię, czuć klimat czarodziejów z książek Rowling. Gra nie jest wybitna, żeby się nie znudziła to najlepiej grać dziennie z 2-3h. Fajne jest poznawanie nowych zaklęć, zwłaszcza 3 niewybaczalnych (wracamy do wątku Sebastiana). Ciekawe też jest wspominanie przez bohaterów sytuacji i mieszkanie się wątków w misjach głównych i pobocznych, to coś nowego. Po paru godzinach do zamku wyskakiwałem właściwie tylko przez proszek fiu, biorę misje i znowu w teren. W sumie dobrze też że lekcje zostały zminimalizowane, nie grzaloby mnie ważenie eliksirów itp. Ogólnie dla fanów polecam bo od lat nie było nic dla nas ciekawego, zwłaszcza z otwartym światem.
Michał Mańka
GRYOnline.pl Team
2024.11.15
Tal_Rascha
Ekspert
2023.12.03
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2023.03.27
Łukasz Telesiński
GRYOnline.pl Team
2023.02.21
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (243 498)
Główne zalety gry
Podsumowanie
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
91% rekomendacji (170)
DualShockers
Kyle Knight
GameSpot
Game Rant
Dalton Cooper
TheSixthAxis
Digital Trends
Giovanni Colantonio
pieterkov Senator
Grasz bez DLSS za to z włączonym raytracingiem to czego oczekujesz? Włącz DLSS quality i wyłącz raytracing to będziesz mieć stabilne 100fps.
I najlepiej zastosuj się do tych ustawień graficznych, ja miałem 120fps na 3070 w 1080p: https://youtu.be/N0mWVLhy954
pieterkov Senator
Dlaczego pod grą nie da się dodawać komentarzy? Przekroczono jakiś limit?
Update: dodałem komentarz przez forum i widzę, że już naprawiło się dodawanie nowych pod grą.
Pierwsze kilka-naście godzin to świetna przygoda, przypominają się najlepsze momenty filmów z Harrym. Niestety na dłuższą metę gra nudzi. Powinna trwać 10-15h max, otwarty świat jest za duży i za długi, wypełniony nudnymi powtarzalnymi aktywnościami.
Pominąłem większość zbędnych aktywności pobocznych (patrzenie przez teleskop, zagadki Merlina po przekroczeniu maksymalnej pojemności ekwipunku, zbieranie balonów na miotle) a i tak gra zajęła mi 32h. Ukończyłem jednak większość misji pobocznych – na ostatnim poziomie przewodnika hogwartu zrobiłem 29 z 32 misji (nie wiem gdzie są pozostałe 3). Razem było więc 66 z 69 misji pobocznych.
Dobra, ale nie świetna grafika. Optymalizacją mnie straszono, ale na 3070 miałem w 1080p między 80 a 140 fps, więc z blokadą na 120fps grało się w miarę płynnie. Na sttutering pomógł mod Ascendio. Ogólnie wszystkie te płacze o fatalnej optymalizacji były chyba wzięte z księżyca, bo jak na współczesny standard enshitifikacji, gra działa dobrze i wygląda dobrze.
Historia na początku bardzo ciekawa i tajemnicza, potem się rozmywa i robi się z tego kolejny far cry, czyli rób misje poboczne, żeby podbić level lub odblokować jakiś czar, a potem wróć na jeden rozdział misji głównej, a potem znowu trzaskaj poboczniaki, żeby podbijać poziom – i tak w kółko.
Gra ma kilka ciekawych mechanik np. własny pokój w którym warzymy eliksiry i hodujemy zwierzęta, ale na dłuższą metę to wszystko jest nudne, żmudne i służy tylko do wydłużania gameplayu.
P.S. Alohomory wcale nie było tak dużo, a mod autohomora powodował crashe, więc wolałem kłódki otwierać ręcznie.
magszy4412 Junior
Super przeskok z wersji PC na SWITCH 2. NA PC ograłem tą wersję ponad 50 godzin.....i powróciłem po kilku latach na wersję SWITCH 2. Zaskoczony jestem grafiką, grywalnością, płynnością grafiki.
Bardzo polecam tą grę. Jeśli większość gier będzie w podobnej jakości wydawana na tą konsolę, widzę niezłą przyszłość.
slawer Legionista
Strasznie nudna gra, ledwo dałem radę ją ukończyć. Symulator dialogów i znajdziek. Dialogi bez emocji, usypiające. Postacie bez jakiegokolwiek charakteru. Jedno i to samo - np. 5 misji gdzie trzeba iść do tej samej jaskini. Praktycznie wszystko w tej grze jest zepsute, nie idzie czasami wylądować na prostym terenie. Grafika słaba.
Najlepsze w grze to walka i generator klatek.
Szkoda pieniędzy i czasu. Optymalizacja poziom dno.
RTX 5090 i 7800x3d w 4k - niby 60 fpsów a wydawało się, że było 20.. dopiero po włączeniu generatora klatek zaczęło jako tako chodzić. Mimo to i tak występował stuttering w grze a przy animacji np. liści to potrafiło spaść do 5 fpsów mimo włączenia generatora. https://youtu.be/f6yPPkpnwMA