Data wydania: 10 lutego 2009
Bezpośrednia kontynuacja gry F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon – ciepło przyjętej hybrydy strzelaniny FPP i survival horroru, za której opracowaniem stoi studio Monolith Productions. Tym razem wcielamy się nie w Point Mana, a w Michaela Becketa, członka jednostki antyterrorystycznej Delta, którego głównym zadaniem jest aresztowanie kierowniczki korporacji Armacham.
GRYOnline
Gracze
Steam
F.E.A.R. 2: Project Origin to obserwowana z perspektywy pierwszej osoby gra akcji, stworzona przez programistów z amerykańskiej grupy Monolith Productions. Produkt ten stanowi pełnoprawną kontynuację wydanego w 2005 r. shootera pt. F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon.
Akcja gry rozpoczyna się w dystrykcie Auburn, na pół godziny przed końcem wydarzeń przedstawionych w poprzedniej odsłonie. Tym razem wcielamy się nie w postać Point Mana, lecz w skórę Michaela Becketa, członka jednostki antyterrorystycznej Delta. Naszym zadaniem jest aresztowanie Genevieve Aristide, kierowniczki znanej korporacji Armacham, zamieszanej w niszczenie dowodów, świadczących o jej nielegalnych badaniach w dziedzinie bioinżynierii. W trakcie akcji dochodzi jednak do znanego z pierwszej części gry wybuchu, po którym budzimy się w szpitalu. Nie jest to jednak wybawienie, a szybko okaże się, że naszym podstawowym zadaniem będzie walka o przetrwanie.
Klimat F.E.A.R. 2 odpowiada atmosferze japońskich horrorów, których często nieodłącznym elementem jest postać małej, tajemniczej dziewczynki o paranormalnych zdolnościach. W Project Origin osobą tą jest Alma Wade, znana z pierwszego F.E.A.R.-a bohaterka, mająca ścisły związek z niewytłumaczalnymi wydarzeniami wokół nas. W stosunku do poprzedniej części jej umiejętności uległy rozwinięciu - potrafi kontrolować nie tylko ludzkie umysły, ale także w bardzo dużym stopniu wpływać na zjawiska fizyczne, zmieniając w ten sposób ukształtowanie danych lokacji. Alma stała się też bardziej dojrzała – pojawia się teraz pod postacią młodej kobiety.
Fundamentalną rolę w całej rozgrywce pełni walka, polegająca na wymianie ognia z napotkanymi oponentami. Starcia te toczą się zarówno we wnętrzach rozmaitych budynków jak i na zewnątrz, w scenerii zdewastowanego miasta. Autorzy podkreślają wagę przywiązywaną do odwzorowania tej ostatniej. Nowością w stosunku do poprzedniczki jest również obecność robotów bojowych. Mechy mogą być wykorzystywane zarówno przez gracza jak i wrogów, co wprowadza nową jakość do rozgrywki.
Project Origin pozwala odbiorcom na dużą swobodę w kwestii eliminowania przeciwników. Do naszej dyspozycji oddano m.in. opcję zwalniania akcji (bullet time), a także zagwarantowano wysoki stopień interakcji z otoczeniem (możliwość niszczenia lamp, telewizorów, przesuwania przedmiotów, np. mebli o dużych gabarytach, służących następnie jako osłony). Warto zwrócić też uwagę na szeroki zakres typów broni, składający się – oprócz najpopularniejszych broni z jedynki - chociażby z kilku futurystycznych karabinów (m.in. pulsacyjnego) czy miotacza płomieni.
Tytuł grupy Monolith Productions bazuje na zmodyfikowanej wersji autorskiego silnika Lithtech Jupiter Ex, docenionego przez branżowych specjalistów po tym, jak efektownie zastosowano go w First Encounter Assault Recon oraz Condemned: Criminal Origins. Korzystając ze swego narzędzia twórcy F.E.A.R. 2 skupili się na wyeksponowaniu częstych rozmyć obrazu oraz budującej napięcie grze świateł. Elastyczność engine’u przydała się również w projektowaniu nowego trybu multiplayer, pozwalającego odbiorcom na oderwanie się od mrocznej kampanii single i zagłębienie w zabawie sieciowej.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
PlayStation 3
Xbox 360
Producent: Monolith Productions
Wydawca: Warner Bros. Games
Gry podobne:
6GIER
Wykreowana przez studio Monolith Productions seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w konwencji psychologicznego horroru. Obecnie marka znajduje się w posiadaniu koncernu Warner Bros., a jej rozwojem zajmuje się ekipa deweloperska Day 1 Studios.
Recenzja GRYOnline
F.E.A.R. 2: Project Origin w polskich sklepach już za niecałe dwa tygodnie. Czy kontynuacja jest w stanie przywrócić serii dobre imię zszargane dwoma słabymi dodatkami do pierwszej części?
31 października 2012
Są bohaterowie, którzy tętnią życiem, są też tacy, których pulsu nie wyczujecie. Niby zimni i sztywni, ale rozgrzewają nas do czerwoności. Oto zestawienie najbardziej kultowych umarlaków!
20 czerwca 2011
F.E.A.R. to seria straszących graczy gier akcji. Męska przygoda. Karabiny, wybuchy, zwolnione tempo i potworne manifestacje umysłu przerażającej Almy. Niniejszy tekst ma na celu przypomnieć to, co do tej pory działo się na ekranach komputerów i konsol.
18 listopada 2008
Właśnie minęły trzy lata od premiery F.E.A.R. Gry, która swego czasu dużo namieszała w świecie FPS-ów. Coraz większymi krokami zbliża się kontynuacja – F.E.A.R. 2: Project Origin. Sprawdźmy, co u niej słychać.
22 sierpnia 2008
Jak długo mała dziewczynka może straszyć komandosów? Próbujemy odpowiedzieć na to pytanie, rozmawiając z autorami Project Origin.
6 marca 2008
Alma – mała, straszna dziewczynka, przywodząca na myśl złe charaktery z azjatyckich filmów grozy, ewoluowała – jej moc wzrosła kilkukrotnie i rozpoczęła siać nie lada zamęt. Do akcji wkracza twoja jednostka, by opanować sytuację.
Powoli dobiegają końca prace nad F.E.A.R. Origin Online, czyli koreańskim MMOFPS kontynuującym popularną serię strzelanek autorstwa studia Monolith Productions. Autorzy właśnie ogłosili datę startu zamkniętych beta testów i z tej okazji wypuścili również nowe zwiastuny.
gry
Adrian Werner
22 stycznia 2012 11:20
Przez ostatnie kilka miesięcy wielokrotnie docierały do nas plotki o następnej odsłonie stworzonego przez Monolith Productions cyklu F.E.A.R. Teraz mamy dla was coś więcej niż domysły i spekulacje.
gry
Adrian Werner
24 marca 2010 09:31
Serwis VG247 opublikował notatkę opisującą szczegóły castingu ze stycznia tego roku, który dotyczył sieciowej reklamy gry F.E.A.R. 3. Wydaje się, że tekst, dostarczony przez anonimowe źródło, może wskazywać na pewne szczegóły odnośnie fabuły trzeciej produkcji studia Monolith. Oczywiście sam projekt nie został jeszcze nawet zapowiedziany.
gry
Szymon Liebert
5 lutego 2010 09:16
Miniony rok zostanie zapamiętany m.in. jako okres, w którym straciło pracę ponad 11 tysięcy osób pracujących przy tworzeniu gier. Wygląda na to, że ten niefortunny trend będzie niestety kontynuowany.
gry
Adrian Werner
13 stycznia 2010 09:15
Wspominaliśmy już o plotkach na temat F.E.A.R. 3. Dzięki wpisowi na stronie artysty Joela Cuellara, istnienie tego projektu wydaje się coraz bardziej prawdopodobne.
gry
Adrian Werner
16 grudnia 2009 11:15
Francuski oddział Warner Brothers przez pomyłkę rozesłał plik excel z planem wydawniczym na następny rok. Na liście znalazło się sporo tytułów, o których jak dotąd nie mieliśmy żadnego pojęcia.
gry
Adrian Werner
19 listopada 2009 09:20
Polscy dystrybutorzy – firmy CD Projekt oraz Cenega Poland – przekazali szczegóły na temat kilku nowych, pecetowych produkcji, które zasiliły lub zasilą w najbliższym czasie Platynową Kolekcję i serię Premium Games. Specjalne wydania wielkich hitów będą kusić graczy nową, niższą ceną.
gry
Piotr Doroń
16 października 2009 10:10
Firmy Warner Bros. Interactive Entertainment oraz Monolith Studios poinformowały o opublikowaniu trzeciego dodatku DLC do strzelaniny F.E.A.R. 2: Project Origin. Rozszerzenie o tytule Reborn zostało udostępnione posiadaczom konsol oraz właścicielom komputerów osobistych. Wraz z nim swoją premierę zaliczyła darmowa aktualizacja Slow-Mo Deathmatch.
gry
Piotr Doroń
4 września 2009 09:40
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: premiera kolejnego DLC do Star Wars: The Force Unleashed, nowe dema Fight Night Round 4 i F.E.A.R. 2, data debiutu łątki 1.50 do Battlefield 2, Gears of War 2: Game of the Year Edition niedostępne w Polsce i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
28 sierpnia 2009 14:10
Studio Monolith postanowiło umilić pecetowym fanom F.E.A.R 2: Project Origin oczekiwania na dodatek Reborn, ogłaszając, że niedługo przygotuje również nowy tryb rozgrywki sieciowej, slo-mo.
gry
Maciej Śliwiński
16 sierpnia 2009 12:30
Popularne pliki do pobrania do gry F.E.A.R. 2: Project Origin.
trainer F.E.A.R. 2: Project Origin - v1.05 +10 Trainer - 29 września 2009
demo F.E.A.R. 2: Project Origin - SP - 22 stycznia 2009
trainer F.E.A.R. 2: Project Origin - v1.05 +8 TRAINER - 13 stycznia 2018
trainer F.E.A.R. 2: Project Origin - v1.02 +7 Trainer - 24 lutego 2009
patch F.E.A.R. 2: Project Origin - v.1.04 - 12 czerwca 2009
trainer F.E.A.R. 2: Project Origin - v1.05 Reborn Unlocker - 29 września 2009
trainer F.E.A.R. 2: Project Origin - v1.05 +6 TRAINER - 14 stycznia 2016
trainer F.E.A.R. 2: Project Origin - v1.04 +18 Trainer - 21 października 2009
trainer F.E.A.R. 2: Project Origin - v1.01 Unlocker - 24 lutego 2009
trainer F.E.A.R. 2: Project Origin - v1.03 +1 Trainer - 28 kwietnia 2009
Wymagania sprzętowe gry F.E.A.R. 2: Project Origin:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.2 GHz, 1.5 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 8600 lub lepsza), 12 GB HDD, Windows XP SP3/Vista SP1.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
Lista małych dodatków do gry F.E.A.R. 2: Project Origin:
DLC Reborn 3 września 2009
DLC Armored Front Map Pack 12 czerwca 2009
DLC Toy Soldiers Map Pack 16 kwietnia 2009
Średnie Oceny:
Średnia z 16 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 4607 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 5168 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krystian Smoszna
Recenzent GRYOnline.pl
2009.02.02
F.E.A.R. 2: Project Origin w polskich sklepach już za niecałe dwa tygodnie. Czy kontynuacja jest w stanie przywrócić serii dobre imię zszargane dwoma słabymi dodatkami do pierwszej części?
Michał_K
Ekspert
2024.01.15
Pozbawiłbym tej gry elementów horroru i tych wkurzających (choć efektownych) wizji rodem z "The Ring", bo to rozprasza gracza miłującego głównie akcję. To zresztą wada poprzedniej części i dwóch dodatków. Nie zdążyłem się nacieszyć, tak krótka jest to gra, bo chyba kosztem jej efektowności. W sumie do tej pory nie grałem w tak ładną strzelankę, co pokazuje, że nadal siedzę w latach zamierzchłych, skoro produkt z 2009-go roku robi na mnie wrażenie, jakby powstał wczoraj.
buddookann
Ekspert
2023.10.15
Dla mnie troche lepsza/ciekawsza niż jedynka.+ lokacje są bardziej klaustrofobiczne, ale za to bardziej zróżnicowane.+ możemy sobie pochodzić w mechu i postrzelać z ciężkiego sprzętu+ akcja w szkole wymiata. Strach większy niż w jedynce, a nawet w dodatkach które uważałem za straszniejsze.+ciekawsza i bardziej zrozumiała historia- przeciwnicy wchodzą często pod lufę. W jedynce przeciwnicy bardziej się kryli od samego początku.- rzucanie granatem jest niedopracowane bo zawsze rzucasz z całej siły a granat się odbija losowo.- brakuje wychylania zza obiektów jak w jedynce !
Charson
Ekspert
2019.07.12
Fear 2 2009 PC 6,5/10Siemanko gracze, na wstępie chciałbym powiedzieć że ukończyłem pierwszą część Fear'a oraz trzecią, zbytnio mnie nie powaliły, ale ta część również nie jest zbyt dobra, zasługuje na maksymalnie 6,5 punkta według mnie. A dlaczego?- Grafika prawie taka sama jak w pierwszej części, pomimo upływu czterech lat.- Klimat oraz postacie nie należą do zachwytu, są średnie.- Muzyka ujdzie w tłumie.- Fajnie strzelało mi się nitownicą i karabinem snajperskim, reszta broni średniak.- Pierwsza część momentami była bardziej straszniejsza.- Zakończenie jak zwykle do d*py, zresztą jak we wszystkich częściach, nagle mamy uruchomić wzmacniacz żeby zabić Almę, wchodzimy w fotel, jedna z babek która wcześniej nam szkodziła zabija Stokes, zostajemy z Almą sam na sam, potem nagle przenosimy sie w inny świat, zabijamy swojego towarzysza z pistoletu, gdyż Alma najprawdopodobniej go zaczarowała, na końcu włączamy wzmacniacz, Alma rozpada sie na kawałki, a za chwile jest przy nas, dotykamy jej brzucha i koniec? Co to ma kur*a być? - Od początku ma to jako taki sens, zagłębiamy się, jest akcja jest fajnie, czasem jakieś lekkie napięcie, a na koniec w każdej częsci Fear kapiszon. Ale cóż gra to taki średniak, pomimo minusów i plusów to wciąga od początku do końca, czas gry to około 6h, ja przeszedłem ją na poziomie normalnym. Gierka na raz - raczej nie będe do niej wracał.
GeDo
Ekspert
2018.12.07
Własnie ukonczyłem po raz pierwszy i gre zdecydowanie polecam.Jest to swietny fps z elementami horroru z bardzo dobrze oddanym strzelaniem z roznych broni.Inteligencja przeciwników jest na dosc wyokim poziomie,grafika tez daje rade mimo ze gra ma juz prawie 10 lat.Fabuła calkiem wciagająca,niezłe lokacje ,zwłaszcza zniszczone miasto po wybuchu atomówki.Dwojka nie jest moze tak wciagajaca jak genialna pierwsza czesc ale to nadal swietna gra.Polecam rowniez dodatek fabularny Reborn wydany w tym samym roku.
n0rbji
Ekspert
2017.04.20
Właśnie przeszedłem FEAR2 + Reborn i powiem krótko: zawiodłem się. Co prawda nie przeszedłem nigdy części pierwszej ale 2 lata temu ukończyłem część trzecią i do niej mogę porównać Project Origin. Spodziewałem się czegoś bardziej trzymającego w napięciu a dostałem prostą, mało klimatyczną strzelankę. Nie było w niej strasznych momentów (no było kilka które próbowały być straszne ale i tak mnie nie ruszyły). Grając w część trzecią cały czas czułem ten mroczny i psychodeliczny klimat który potęgował momentami stres. Tutaj tego nie było. Ot taka wesoła naparzanka. Dodatek Reborn jakby zrobiony na odwal. Wracając do Project Origin było kilka momentów gdzie podziwiałem widoki i zniszczony świat ale nie było do cholery momentu strachu!!! Od połowy gry grałem już trochę na siłę aby ukończyć. Podsumowując dużo słabsza od części trzeciej. Brak mocnego zakończenia, takie flaki z olejem szczerze mówiąc. Mineło ponad 2 lata od przejścia FEAR 3 i nadal pamiętam wiele momentów i psycho klimat. Przeszedłem FEAR 2 zaledwie kilka minut temu i nie wiele już pozostało mi z niej w pamięci. Za FEAR 1 raczej się nie wezmę. +ładna grafika+kilka fajnych momentów+przyjemnie się strzela+dobra oprawa dźwiękowa-brak strasznych momentów-mało mrocznego klimatu-brak konkretnego zakończenia chociażby walką z bossem jak w części trzeciej-mało wciągająca fabuła
1up
Ekspert
2015.11.26
F.E.A.R. 2: Project Origin to konkretna strzelanka z odpowiednią dawką akcji i horroru. Plusy... Gameplay, jak na shootera przystało, jest dynamiczny, widowiskowy i przyjemny. Pozytywnie oceniam sterowanie, przede wszystkim ze względu na dopracowany zestaw ruchów i ciosów wręcz. Animacje żołnierzy są bardzo bogate i wyglądają realistycznie. Co więcej, gra odznacza się świetną fizyką i wspaniałą destrukcją otoczenia, która pozwala dostrzec nawet zbrojenie roztrzaskanych słupów. Robi to piorunujące wrażenie. A przy tym grafika prezentuje się zacnie. Poprawiono chyba najbardziej zauważalny mankament pierwowzoru, czyli nudne i powtarzające się lokacje. Otoczenia w dwójce są dużo bardziej różnorodne, niezwykle szczegółowe i oferujące sporo interaktywnych obiektów do schronienia się. W ogóle mega fajny patent z przewracaniem mebli i wykorzystaniem ich jako osłon. Dzieło Monolith może poszczycić się sporym urozmaiceniem dzięki paru nowym rozwiązaniom w mechanice gry, czy chociażby wprowadzeniu mechapancerzy. Rozgrywka jest emocjonująca, momentami zaś nawet przerażająca. Ogromny plus za te dosłownie dwuminutowe, jeżące włos na głowie etapy. Poza tym napięcie dobrze budowały cut-scenki z QTE oraz te w postaci wizji głównego bohatera. Podsumowując, kampania jest satysfakcjonująca i choć mniej w niej horroru, klimat trzyma poziom. Również długość jak na fps'a bardzo przyzwoita. Tutaj pochwalić muszę bardzo udany system checkpointów. Mocną stroną produkcji jest fabuła z racji na intrygujące rozwinięcie historii Almy. Ponadto mamy okazję poznać wyraziste postacie. Kapitalnie wypadają kwestie mówione zarówno przez naszych kompanów, jak i wrogich żołnierzy. Podobnie jak w pierwszym F.E.A.R., zachowanie sztucznej inteligencji zasługuje na uznanie. Minusy... Nie do końca spodobał mi się arsenał, gdyż większość uzbrojenia wydała mi się mało użyteczna, a feeling strzelania i brzmienie broni pozostawia wiele do życzenia. Zazwyczaj królował u mnie poczciwy karabin szturmowy i oczywiście granaty. Uważam też, że gra jest za łatwa. Szczególnie, że twórcy aż za bardzo dbają o to, aby broń Boże nie zabrakło nam apteczek, a amunicji zawsze było pełno. Często też oponenci pchają się nam wprost pod lufę. Dodam tylko jeszcze, że praktycznie w ogóle nie korzystałem ze spowalniacza czasu. Przyczepić się muszę do topornych menusów, bo poruszanie się po nich nie było zbyt wygodne. Po drodze zauważyłem też kilka mało znaczących błędów technicznych. Moja ocena – 8.0/10
laser890
Gracz
2024.01.25
Gra mechanicznie przypomina nowsze gry fps, ale nie przypomina poprzedniej części...
Seba01
Ekspert
2025.04.24
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.07.27
Seep
Ekspert
2020.08.30
Szugob
Ekspert
2018.03.23
MadtPL
Ekspert
2017.09.05
Butryk89
Ekspert
2016.03.24
Mateusz Araszkiewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.21
kęsik
Ekspert
2016.03.18
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (5 168)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
buddookann Konsul
Dla mnie troche lepsza/ciekawsza niż jedynka.
+ lokacje są bardziej klaustrofobiczne, ale za to bardziej zróżnicowane.
+ możemy sobie pochodzić w mechu i postrzelać z ciężkiego sprzętu
+ akcja w szkole wymiata. Strach większy niż w jedynce, a nawet w dodatkach które uważałem za straszniejsze.
+ciekawsza i bardziej zrozumiała historia
- przeciwnicy wchodzą często pod lufę. W jedynce przeciwnicy bardziej się kryli od samego początku.
- rzucanie granatem jest niedopracowane bo zawsze rzucasz z całej siły a granat się odbija losowo.
- brakuje wychylania zza obiektów jak w jedynce !
laser890 Centurion
Gra mechanicznie przypomina nowsze gry fps, ale nie przypomina poprzedniej części...
pisz Senator
Ukończyłem właśnie FEAR 2 od razu po pierwszej części z dodatkami, więc na świeżo oceniam kontynuację dużo gorzej. Jasne, grafika mocno poszła do przodu i jest kilka usprawnień (latarka) i fajnych mechanik. Ale co z tego, jak z klimatycznej gry z ciekawą fabułą zrobili filmowy tytuł, ale z głupawą narracją. Dialogi mają kiepski pseudo-humor, fabuły mogło by nie być, zakończenie też słabe. Jump scary nie robiły wrażenia, atmosfera uleciała - chociaż ma kilka dobrych momentów. Zdziwiłem się, że nie można zapisywać gry w dowolnym momencie, ale szybko się okazało dlaczego - gra na medium jest banalnie prosta.
AI przeciwników, to naprawdę dziwne, poszło w dół. Gra jak na swoją półkę to mocny tytuł, z pewnością warto zagrać, bo i tak jest dużo lepsza niż zdecydowana większość nowych gier, ale jako druga część FEAR to jednak zawód. DLC sobie daruję.
Makaveliii1994 Legionista
Gdy dziś odpalam tę grę mija 16 lat od premiery a gra nadal wymiata, horror pierwszej ligi, klaustrofobiczny klimat i czający się w mroku przeciwnicy, uzbrojeni przez twórców z Monolith Productions w fantastycznie zrealizowany model AI, ahh... kiedyś to potrafili zrobić dobrą grę.
Plusy:
+ Kaustrofobia, zaszczucie i efekt osaczenia
+ AI przeciwników ( Na tle dzisiejszych gier, to jest jakiś kosmos co ci przeciwnicy potrafią odwalać )
+ Graficznie nadal daje radę ( Na XSX 60fps )
+ Silnik fizyczny ( Cała masa ruchomych obiektów )
+ Gunplay ( Rewejacyjny feeling strzelania )
+ Brutalność ( Ręka, noga, mózg na ścianie )
+ Ragdoll physics przeciwników
+ Poziom w szkole to mistrzostwo !! można się zesrywszy w gacie :) szczególnie grając w nocy
+ Bullet Time
Minusy:
- Fabuła nie porywa, raczej jest tylko pretekstem do eliminacji wrogów
Moja ocena - 8/10
(Ogrywana wersja cyfrowa na XSX)