Grudniowa ankieta sprzętowa Steam
Serwis Steam opublikował wyniki grudniowej ankiety sprzętowej swoich użytkowników, która oprata jest na udostępnianych przez nich danych. Za jej sprawą możemy dowiedzieć się, po jakie komponenty i oprogramowanie najczęściej sięgają pecetowi gracze.
Steam pozostaje niepodważalnie największą platformą gamingową na świecie. Od lat serwis zbiera dane dziesiątek milionów użytkowników, publikując regularnie informacje na temat posiadanych przez nich komputerów oraz oprogramowania. Informacje te w interesujący sposób ilustrują trendy wśród graczy oraz zmiany na rynku sprzętowym. Przyjrzyjmy się więc najnowszym wynikom ankiety.
Najpopularniejszym systemem operacyjnym wśród użytkowników Steama pozostaje Windows 10. Na co dzień korzysta z niego 63,79 procent graczy. Jak wskazują poprzednie ankiety, dziesiątka, co nie jest zaskoczeniem, stopniowo umacnia pozycję lidera, w porównaniu z wrześniem zyskując blisko cztery procent udziałów w rynku. Na drugim miejscu znajdziemy wiekowego już Windowsa 7 (wersja 64-bit), którego używa obecnie 26,08 procent fanów grania na PC.
Jeżeli chodzi o procesory, 82,73 procent osób na Steamie posiada w komputerze czipy produkcji firmy Intel. W porównaniu z kwietniem, w grudniu AMD zyskało jednak jeden procent udziałów wśród ankietowanych, osiągając wynik 17,73 procent. Najpopularniejszymi wśród użytkowników pozostają procesory czterordzeniowe – posiada je w tej chwili ponad połowa graczy.
Podobną do Intela stałą przewagę w zestawianiu ma Nvidia w segmencie kart graficznych. Z kart firmy korzysta 74,18 procenta ankietowanych. Bezapelacyjnym liderem wśród GPU jest GeForce GTX 1060 – w swoim komputerze posiada go 14,80 procent graczy, a kolejne pozycje zajmują GeForce GTX 1050 Ti oraz GTX 1050. Pierwszy w zestawianiu dedykowany układ od AMD (AMD Radeon RX 580) uplasował się dopiero na 27. pozycji z udziałem na poziomie 0,64 procenta.
Wciąż najpopularniejszą ilością pamięci RAM wśród użytkowników Steama jest 8 GB, ale grupie posiadającej 16 GB brakuje już nieco ponad sześć procent do osiągnięcia przewagi (38,04 procent do 31,29 procent udziałów). Granie w 4K pozostaje wciąż niszą, w rozdzielczości tej bawić może się obecnie zaledwie 1,42 procent ogółu użytkowników Steama. W tej kategorii niepodzielnie rządzi 1080p, z ekranów tego typu korzysta obecnie ponad 60 procent graczy. Jeżeli chodzi o gogle VR to nie nastąpiły tu żadne poważne zmiany. Wśród headsetów najpopularniejszy pozostaje Oculus Rift (0,37 procent posiadaczy kont w serwisie), a tuż za nim plasuje się wspierany przez Valve HTC Vive (0,33 procent).
Komentarze czytelników
zanonimizowany1238167 Konsul
Jaki sens ma Network speed tam? Przeglądają przed publikacją czy rzeczywiście to coś mówi, że 99.94% to unspecified?
Drive space też by mogli dać już szczegółowiej powyżej 1TB, skoro prawie 49% ma tyle. A np dać poniżej 250gb dać, więcej by mówiło.. bo tam jest tylko trochę ponad 9%.
RTX 2080, całe 0.21%, RTX 2070 - 0.16%. Pozostałe RTXy muszą mieć mniej niż 0.15% bo się nie zmieściły.
Ale 1080 i 1080TI spadło o dziwo.
Myślałem że AMD bardziej podbije niż ten jeden procent. Ale może to i tak dużo? Dunno
Kaidien Junior
Czepialstwo ale nie jak to jest w tekście na przykład 6 procent tylko 6 punktów procentowych
zanonimizowany1204223 Generał
Cały czas gadki, że PC to 4k i 60FPS. A jak widać rozdzielczość tę na raptem niecałe 1,5% graczy. To już więcej graczy konsolowych obsługuje tę rozdzielczość patrząc na te kilka milionów pro i świetną sprzedaż x one x od jego premiery. Tyle na temat kłótni.
I żeby nie było - ja grając na laptopie też wolę obniżyć rozdzielczość i detale by było płynniej, tyle że co dyskusja to pcmr cały czas te swoje 4k i 60fps. Cóż. 4k częściej pojawia się na konsolach jak widać.
Likfidator Senator
Sumując GTX 1060, 1070 itd. oraz RTXy i odpowiadające im Radeony otrzymamy ponad 30% użytkowników, którzy posiadają GPU, które lepiej radzi sobie z 4K niż Xbox One X, o PS4 "1440p" Pro nie mówiąc.
Warto też mieć na uwadze to, że 1440p jest znacznie lepszą opcją, bo na dobrej GPU mamy w tej rozdzielczości ultra i 60 fps, co jest znacznie lepszym wyjściem niż 4K. W zasadzie 4K zawsze jest gorszą opcją, bo nie licząc absurdalnych kombinacji RTX 2080 Ti w SLI w parze z bardzo drogim monitorem, co ma 4K 120 Hz, granie w 1440p w 120-144 fps jest zdecydowanie lepszą opcją.
Mój główny PC wciąż jest podłączony do 1080p, ale dla gier z HDR podłączam go do TV 4K, choć to tylko kwestia zakupu ekranu 1440p 144 Hz z HDR, ale póki co czekam aż trochę więcej modeli trafi na rynek. Gdyby nie pewne problemy zgłaszane przez użytkowników, to miałbym już Samsunga CHG70, bo nie licząc możliwych problemów z matrycą jest to prawie idealny monitor w swojej cenie.