Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCX360PS3
Okładka Vanquish (PC)

Vanquish

Przygotowana przez japońskie studio PlatinumGames futurystyczna strzelanina z widokiem z trzeciej osoby.

Akcji | TPP | science fiction | TPS | strzelanki

Okładka Vanquish (PC)

producent: PlatinumGames

wydawca: SEGA

Strona oficjalna

data premiery gry:

19paź2010

X360 PS3

25maj2017

PC

Vanquish to wydana na platformie PC, PS3 i X360 efektowna, futurystyczna strzelanina TPP, opracowana przez japońskie studio deweloperskie PlatinumGames, znane m.in. za sprawą świetnie przyjętego slashera Bayonetta. Jednym z producentów gry jest zaś Shinji Mikami, czyli ojciec takich marek, jak Resident Evil oraz Dino Crisis. Tytuł zadebiutował jesienią 2010 roku na konsolach siódmej generacji, jednak niecałe siedem lat później, w nieco odświeżonej wersji, został również przeniesiony na popularne pecety. W obu przypadkach mamy do czynienia z tą samą produkcją, jednak jej wersja pecetowa wyraźnie góruje nad swymi konsolowymi odpowiednikami pod względem technicznym.

Fabuła

Fabuła gry Vanquish osadzona została w odległej przyszłości, w której zasoby naturalne Ziemi są już na wyczerpaniu, a dwa największe światowe mocarstwa zaciekle rywalizują o dostęp do tego, co z nich zostało. W tym swoistym wyścigu po energię Stany Zjednoczone budują nowoczesną stację kosmiczną – podniebne miasto, które może pozyskiwać energię Słońca. Siłom rosyjskim udaje się jednak przejąć kontrolę nad stacją, a skumulowaną energię solarną przekształcić w potężną broń, która całkowicie niszczy San Francisco. W ten właśnie sposób Rosjanie chcą zmusić swych wrogów do całkowitej i bezwarunkowej kapitulacji.

W odpowiedzi na atak Stany Zjednoczone wysyłają swoje wojska z misją odbicia stacji, zanim przeciwnikowi uda się zniszczyć kolejny cel – miasto Nowy Jork. Jednym z członków oddziału specjalnego United States Marine Corps jest pracujący dla rządu USA agent imieniem Sam, w którego rolę wciela się właśnie gracz. Wyposażony w ultranowoczesny, zapewniający nadludzką siłę i szybkość kombinezon (tzw. Augmented Reaction Suit), ma on za zadanie odeprzeć siły wroga, używając do tego całego arsenału broni – w tym także własnych umiejętności walki wręcz.

Mechanika

Pod względem mechaniki w Vanquish mamy do czynienia z niezwykle dynamiczną i efektowną trzecioosobową strzelaniną, w której podstawę rozgrywki stanowią liczne starcia z rosyjskimi oddziałami militarnymi. Podczas zabawy możemy również wchodzić w interakcje z różnymi przedmiotami, otwierając drzwi czy uruchamiając windy i inne mechanizmy. Prócz wspomnianego wyżej kombinezonu, nasz protagonista jest w stanie nosić jednocześnie trzy egzemplarze broni, a dodatkowo trzymać w kieszeni granaty oraz ładunki wybuchowe.

W trakcie potyczek przydatny okazuje się także system osłon, dzięki któremu ściany budynków, pojazdy lub inne większe obiekty mogą służyć nam za naturalną osłonę (choć część z nich na skutek długotrwałego ostrzału ulec może również całkowitej destrukcji). Prócz tego, gra wykorzystuje znany m.in. z serii Call of Duty system samoregenerującego się zdrowia. Kiedy Sam odniesie cięższe obrażenia, włącza się tryb spowolnienia czasu, dający mu szansę na zabicie wrogów lub schowanie się za osłonę i odzyskanie energii.

Tryby gry

Twórcy ze studia PlatinumGames zdecydowali się oddać do dyspozycji gracza wyłącznie tryb jednoosobowy, rezygnując całkowicie z jakichkolwiek opcji rozgrywki multiplayer.

Kwestie techniczne

Wydana na platformie PC, PS3 i X360 strzelanina Vanquish odznacza się efektowną, trójwymiarową oprawą graficzną w mocno futurystycznym stylu i czyni użytek ze sporej liczby nowoczesnych filtrów oraz efektów graficznych. Z uwagi na ograniczenia techniczne konsol siódmej generacji ogólne wrażenia z rozgrywki na tych platformach odbiegają jednak dość znacząco od tych z wydanej siedem lat po konsolowej premierze wersji pecetowej. Ta nie wprowadza bowiem żadnych blokad w kwestii oprawy graficznej, pozwalając na zabawę nawet w rozdzielczości wyższej niż 4K i 200 klatkach na sekundę. Całości dopełniają: obsługa osiągnięć i kart kolekcjonerskich Steam, możliwość zapisu stanu rozgrywki w chmurze, a także wszystkie wydane do wersji konsolowych dodatki DLC z broniami.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7,6 / 10 na podstawie 499 ocen czytelników.

Klasyfikacja PEGI Vanquish

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Vanquish

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5 3.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce 660 Ti/Radeon R9 270 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/10
Minimalne: Intel Core i3 2.9 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce 460/Radeon 5670 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/10

Vanquish - recenzja gry

Recenzja 5 listopada 2010, 13:17

Tytuł składa się z pięciu rozdziałów, z których każdy – uśredniając – ma jakieś pięć poziomów. W sumie daje to ok. 6-7 godzin realnego czasu gry. Nie sugerujcie się jednak wbudowanym w nią licznikiem, bo nieświadomie, idąc śladem polskiego Call of Juarez, twórcy strzelili sobie w stopę, nie uwzględniając całego czasu spędzonego z padem. Oczywiście gra wciąż jest krótka – rozgrywka wydłuża się przez nieudane podejścia (bo i normalny poziom trudności potrafi dopiec), ale przy odrobinie obcykania da się większość etapów przejechać ekspresowo. Po ukończeniu kampanii można jeszcze zaliczyć szereg dodatkowych wyzwań: taki survival, tyle że do przejścia. Motywacją mają być też rankingi zdobytych punktów dla każdego poziomu z osobna. Jasne.

X360
PS3
PC