Data wydania: 4 lutego 2003
Opracowana przez studio Legend Entertainment kontynuacja kultowej strzelaniny FPS Unreal z 1999 roku, która w odróżnieniu od powstałych międzyczasie spin-offów z cyklu Unreal Tournament stworzona została z myślą o rozgrywce jednoosobowej. W grze wcielamy się w postać byłego żołnierza Johna Daltona, obecnie przedstawiciela prawa, patrolującego odległy sektor kosmosu na pokładzie statku kosmicznego Atlantis.
GRYOnline
Gracze
Steam
Unreal II to sequel do jednej z najlepszych gier akcji wszechczasów, która na stałe zapisała się w historii komputerowej rozrywki. Akcja rozgrywa się w tym samym fikcyjnym wszechświecie przyszłości co w pierwszym Unrealu, jednakże tym razem jesteśmy zupełnie nowym bohaterem, ex-żołnierzem Johnem Daltonem, obecnie przedstawicielem prawa (odpowiednikiem szeryfa ze starego dzikiego zachodu), a fabuła rozgrywa się w zupełnie innych miejscach niż to miało miejsce poprzednio. Wszystko zaczyna się gdy patrolujemy przestrzeń w odległym sektorze kosmosu statkiem kosmicznym Atlantis, nawiasem mówiąc przerobionym z jednostki wojskowej. W podróży towarzyszy nam trzyosobowa załoga składająca się z pilota Ne'Ban, inżyniera pokładowego Isaaka oraz kobiety, oficera wywiadu Aida. Wszystko idzie dobrze dopóki nie wybucha międzygwiezdna wojna, w której uczestniczy kilka obcych ras, armie najemników oraz niesława Ziemska Piechota. Nagle znaleźliśmy się w środku konfliktu i musimy wziąć odpowiedzialność za przebywających w tym sektorze kolonistów, archeologów, górników i pozostałych cywili. Dodatkowym zadaniem jest odkrycie źródła konfliktu i zakończenie działań wojennych.
W grze mamy do wykonania serię trzynastu połączonych fabułą misji, rozgrywających się w dżunglach tropikalnych planet, w starożytnych ruinach miasta obcej cywilizacji, w tunelach wydrążonych głęboko pod ziemią, na niestabilnej powierzchni wulkanicznego świata, w obcych instalacjach przemysłowych, w głębinach oceanicznego świata czy na pokładzie obcego statku kosmicznego. Do dyspozycji dostajemy 15 broni, w tym znane z pierwszej części, tj. wyrzutnia rakiet, karabin szturmowy, snajperka czy wyrzutnik granatów, oraz całkiem nowe, m.in. spowalniająca przeciwników - Leech Gun, wypuszczająca na przeciwnika zabójcze drony - Takkra i tajemnicza broń na energię PSI – MindClaw.
W każdej misji do wykonania są zadania wymagające odmiennego podejścia taktycznego. Wśród różnorodnych zadań możemy spodziewać się takich jak: atak na pozycje wroga z oddziałem towarzyszącym, obrona bazy, uwalnianie zakładników, eskorta ludności cywilnej czy kradzież informacji. Przeciwnikami są zarówno różne obce istoty jak i ludzie czy najemnicy. Łącznie w Unreal II spotkamy się z ponad 24 rodzajami zupełnie nowych wrogów. Po wykonaniu misji wracamy na orbitujący Atlantis, aby dowiedzieć się szczegółów o następnej misji, sprawdzić zdobyte przedmioty i porozmawiać z członkami załogi.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 4 lutego 2003
Xbox 10 lutego 2004
Producent: Legend Entertainment
Wydawca: Atari / Infogrames
Gry podobne:
11GIER
Seria FPS-ów, z których większość stanowią multiplayerowe produkcje. Cykl został wykreowany przez studio Epic Games, znane również z silnika Unreal Engine (zawdzięcza on swoją nazwę właśnie opisywanej serii) oraz m.in. takich marek, jak Gears of War czy Fortnite. Ponadto na kartach jego historii zapisała się m.in. ekipa Digital Extremes, później znana głównie za sprawą gry Warframe.
Recenzja GRYOnline
Unreal II to sequel do jednej z najlepszych gier akcji wszechczasów, która na stałe zapisała się w historii komputerowej rozrywki. Akcja rozgrywa się w tym samym fikcyjnym wszechświecie przyszłości co w pierwszym Unrealu...
Aktualizacja: 17 kwietnia 2003
Szczegółowy opis przejścia Unreal II: The Awakening prowadzący krok po kroku od pierwszej do ostatniej misji, ilustrowany wieloma grafikami ułatwiającymi orientację w tekście.
25 czerwca 2001
Tym razem pracą nad grą zajmą się dwie firmy. Znany doskonale Epic Games, który dla potrzeb drugiej części stworzył zupełnie nowy i cudowny engine, oraz Legend, który ma zająć się „obudowaniem” enginu wszystkimi pozostałymi elementami.
Studio Epic Games pracuje nad nieujawnioną grą, która pojawi się tylko na pecetach. Taką informację podali Mike Capps oraz Cliff Bleszinski na imprezie PAX East. Jeden z producentów wyjaśnił też, co stało się z projektem Gears of War: Exile.
gry
Szymon Liebert
8 kwietnia 2012 18:42
Firma Epic Games już wkrótce ma ujawnić coś naprawdę dużego. Tak przynajmniej twierdzi PC Gamer, który podał taką informację w ostatnim numerze, niestety nie ujawniając jeszcze planów dewelopera. Według innych doniesień firma Microsoft poszukuje sporej grupy pracowników. Mają oni zająć się tworzeniem Natala, ale także wspomóc właśnie twórców Gears of War.
gry
Szymon Liebert
20 listopada 2009 11:14
Wiceprezes Epic Games oznajmił w jednym z wywiadów, że niemal pewne jest, iż w przyszłości powstanie kolejny Unreal skupiony na trybie single player. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy dokładnie to nastąpi.
gry
Bartek Sarna
30 kwietnia 2008 14:12
Steam nadal poszerza swoją ofertę. Od wczoraj w tej popularnej usłudze sieciowej dystrybucji programów można nabyć pierwsze gry wyprodukowane przez Epic Games.
gry
Przemysław Zamęcki
18 marca 2008 08:37
Już tylko dni dzielą nas od światowej premiery gry Unreal Tournament III. Przeznaczona do sieciowych potyczek pozycja ukaże się na Starym Kontynencie 23 listopada, a w niecały tydzień później przywędruje do Polski. Wspominamy o tym, ponieważ ostatnio okazało się, że pokrewna UT marka Unreal w najbliższym czasie nie doczeka się żadnej kontynuacji.
gry
Marek Grochowski
14 listopada 2007 17:25
Osiem lat minęło już od premiery pierwszej części bestsellerowego cyklu Unreal – najnowsza jego odsłona, czyli Unreal Tournament 2007, ma ukazać się w czwartym kwartale bieżącego roku. Rolę wydawcy wypełni korporacja Midway, która zaplanowała również wprowadzenie na rynek specjalnego zestawu o nazwie Unreal Anthology.
gry
Radosław Grabowski
16 czerwca 2006 09:09
Wszelkie obniżki cen oryginalnych programów na naszym rynku cieszą się zrozumiałym zainteresowaniem graczy, z tym większą przyjemnością pragniemy Was poinformować, że na taki miły krok zdecydowała się firma Atari.
gry
Krystian Smoszna
27 lutego 2006 11:30
Litr czterdziestoprocentowej „przezroczystej”, kilogram kiszonych ogórków, pokerowa talia i obowiązkowo towarzysz przeciwnej płci. Właśnie tak może przedstawiać się pomysł na zorganizowanie domowej imprezy o charakterze przygodowo-zręcznościowym z elementami dynamicznej akcji i licznymi motywami symulacyjnymi. Jeśli wspomniana „domówka” miałaby zostać wzbogacona o grę, zbudowaną w oparciu o Unreal Engine 3 (vide news z 14 maja 2004), to bardzo przydatny okaże się gigabajt pamięci na karcie graficznej.
gry
Radosław Grabowski
18 maja 2004 12:55
Od chwili gdy firma Epic Games w 1998 roku, po blisko 3,5 latach developingu ukończyła swoje dzieło zatytułowane Unreal i tym samym zaprezentowała całemu światu swój znakomity engine graficzny, stał się on wyznacznikiem jakości i możliwości w dziedzinie wizualizacji interaktywnej. Liczni producenci chętnie wykorzystują kolejne wersje rozwojowe silnika firmy Epic i z dumą wymieniają ten fakt jako jeden z podstawowych wyznaczników jakości gry. Należy przyznać, iż Epic osiągnął duży sukces i jest teraz zamożną firmą, jednakże jak zdradza jeden ze współzałożycieli firmy, Tim Sweeney, nie zamierza ona osiąść na laurach i już przygotowuje (ponoć) rewolucyjny silnik graficzny - UnrealEngine3.
Tech
Przemysław Bartula
25 lutego 2004 15:41
Na fale globalnej sieci informacyjnej „wypłynęła” właśnie pierwsza część bardzo ciekawej modyfikacji do popularnej strzelanki pierwszoosobowej Unreal 2. Ów mod zatytułowany został Red Planet, zaś gracze wcielają się w nim w rolę snajpera, wplątanego w konflikt na Marsie. Opisywany zestaw zawiera pięć map do eksploracji - rozgrywka toczy się głównie na otwartych, ładnie przygotowanych przestrzeniach, nie ma również mowy o większych błędach czy usterkach.
gry
Krzysztof Bartnik
22 lutego 2004 11:52
Popularne pliki do pobrania do gry Unreal II: The Awakening.
patch Unreal II: The Awakening - v.1403 - 25 marca 2003
demo Unreal II: The Awakening - SP - 2 maja 2003
demo Unreal II: The Awakening - Expanded Multiplayer - 5 grudnia 2003
patch Unreal II: The Awakening - EAX fix - 14 lutego 2003
patch Unreal II: The Awakening - XMP v.6496 - v.6497 - 21 stycznia 2004
addon Unreal II: The Awakening - EU XMP - Expanded Multiplayer add-on - 8 lipca 2004
patch Unreal II: The Awakening - XMP v.6497 - v.7710 - 21 stycznia 2004
mod Unreal II: The Awakening - SOverhaul v.1.0 - 28 maja 2019
addon Unreal II: The Awakening - US XMP - Expanded Multiplayer add-on - 12 grudnia 2003
Wymagania sprzętowe gry Unreal II: The Awakening:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Procesor Pentium III/Athlon 1 GHz, 256 MB RAM, 3 GB HDD, 32 MB akcelerator 3D.
Xbox
Wspiera:
Xbox Live
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 746 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 492 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Piotr Szczerbowski
Recenzent GRYOnline.pl
2003.02.21
Unreal II to sequel do jednej z najlepszych gier akcji wszechczasów, która na stałe zapisała się w historii komputerowej rozrywki. Akcja rozgrywa się w tym samym fikcyjnym wszechświecie przyszłości co w pierwszym Unrealu...
nycrusader Junior
Trochę zaskakujące zakończenie, aż mi się smutno zrobiło. Nie będę spojlerował ;)
marcinho01 Pretorianin
Byłem strasznie ciekawy, o co tyle szumu z Unrealem 2. Został zjechany w branży po swojej premierze, a ja postanowiłem go sam sprawdzić i przekonać się, dlaczego i czy słusznie było go krytykować.
Trochę historii... Pierwszy Unreal to prawdziwa legenda wśród komputerowej rozrywki, kamień milowy w rozwoju gatunku FPS. Koniec i kropka. Dodatek Return to Na Pali to typowy mission pack, który wciąż trzyma poziom "jedynki". Nic dziwnego, że zapowiedź Unreal 2 rozbudzała nadzieje graczy. No i w końcu w roku 2003 ukazał się drugi Nierealny.
Powiem wprost- gracze i fachowcy w branży zjechali ten produkt, bo to nie jest pierwszy Unreal. I faktycznie, Unreal 2 ma niewiele wspólnego z pierwowzorem. Nierealny 1 to przede wszystkim wspaniały, mroczny, tajemniczy klimat, który wprost wylewa się z monitora podczas przemierzania przez graczy kolejnych poziomów. "Dwójka" niestety pozostała w tym polu daleko w tyle i to już na starcie odrzuciło to wielu fanów poprzedniczki. Z Unreala 2 pozostał "tylko" typowy, aczkolwiek solidny FPS.
Historia "dwójki" opowiada o byłym marines, który wraz ze swoim statkiem kosmicznym i załogą znalazł się pośrodku konfliktu i wielkiej międzygalaktycznej intrygi, i musi jakoś tu wszystko poukładać i zaprowadzić porządek. Ogółem, fabuła jest dobra, zgrabnie przedstawiona za pomocą cut scenek w przerywnikach pomiędzy misjami oraz poprzez rozmowy z załogą na statku, a zakończenie tej historii jest szczególnie interesujące. Także fabuła na plus.
Mechanika gry- tutaj wielkiej filozofii nie ma. Unreal 2 to typowy FPS, choć fani "jedynki" będą zawiedzeni, gdyż tam akcja była naprawdę gęsta i intensywna, zaś tutaj intensywność jest zdecydowanie mniejsza. Twórcy bardziej skupili się na stopniowaniu napięcia, na fabularnym wyjaśnianiu historii, akcja poszła niejako na drugi plan, co wyszło grze niestety na złe. Widać uskryptowienie poziomów, co oczywiście w "jedynce" też miało miejsce, ale nie było widoczne aż tak bardzo. Fajnie natomiast rozwiązano kilka misji, w których mamy do dyspozycji drużynę- jej członkom możemy wydawać proste rozkazy (zazwyczaj obrony jakiegoś punktu), możemy rozmieszczać pola siłowe i działka obronne w celu przygotowania do obrony. Fajnie to wygląda, frajdę sprawia że mamy tu wpływ na ogół sytuacji. Przemierzając levele mamy, wraz z postępem w grze, dostęp do kolejnych broni, których ilość jest pokaźna, graficznie prezentują się okazale, i przede wszystkim korzystanie z nich jest przyjemne i sprawia radochę. Mamy klasyki w stylu machineguna czy shootguna, ale też oryginały jak granatnik na różne rodzaje granatów (frag, EMP, smoke...), miotacz ognia czy broń obcych (w sumie najmniej z niej korzystałem).
Grafika- tutaj "dwójka" rozwala swojego protoplastę na łopatki, gdyż widać przeskok technologiczny. Nawet grając w to dziś grafika prezentuje się naprawdę ładnie, a efektów ognia nie oglądałem ładniejszych w żadnej innej grze. Majstersztyk!!! Muzyka i udźwiękowienie- tutaj pokuszę się o stwierdzenie, że co najmniej dorównuje swoim wysokim poziomem pierwszej części, jeśli nie przewyższa. Naprawdę dobrze przemierza się lokacje słuchając świetnych dźwięków i zróżnicowanej, pełnej dynamiki muzyki.
Klimat... no i psikus. Unreal 2 nie ma startu do "jedynki". Złożyło się na to kilka elementów. Po pierwsze- fabułę poznajemy podczas cut scenek, briefingów przed misjami, generalnie przerywników filmowych jest, moim zdaniem, za dużo. To psuje intensywność rozgrywki, jest mniej dynamiczna. Po drugie- krótkie poziomy. Owszem, całościowo gra jest dosyć długa (o tym za chwilę), lecz poszczególne poziomy są dosyć krótkie, co wpływa na obniżenie intensywności akcji. Po trzecie- przeciwnicy. Teraz będą nimi głównie ludzie, zaś znani z Unreala Skjaarowie i spółka pokażą się w nielicznych epizodach. Poza tym, ilość naboi, które trzeba wpakować w przeciwników, jest zdecydowanie za duża, przez co po raz kolejny spada intensywność starć. Po czwarte- lokacje. Nasze misje będą toczyć się głównie w zamkniętych obszarach, bardzo mało zwiedzimy otwartych lokacji, a napewno nie zwiedzimy tych lokacji znanych ze świata pierwszego Unreala (ale zaznaczam- graficznie wszystkie poziomy prezentują się bardzo ładnie).
Jednakże przy klimacie muszę na chwilę się zatrzymać i stwierdzić, że owszem, to nie jest pierwsza część, ale przynajmniej dwie lokacje zostaną w mojej pamięci na długo, bo są oryginalne. Ich przemierzanie budzi grozę, przeciwnicy są naprawdę nierealni, a ogół sytuacji buduje klimat survival horroru, nawet lepszy niż ten w Doom 3. Także tutaj nie jest tak do końca źle.
Na jak długo starcza nam Unreal 2? Sztucznie wydłużają grę cut scenki po każdej misji, etapy na pokładzie Atlantis, briefingi, dialogi. Widać, że twórcy naprawdę solidnie popracowali nad historią tej gry i chcieli ją przekazać bardzo dokładnie. Ja ukończyłem grę w 5-6 wieczorów. Jest krótsza niż część 1, ale taka długość to, moim zdaniem, odpowiednia dawka godzinowa.
Jak podsumować Unreal 2? To jest trudne zadanie. Jest to trudne jak w przypadku czwartej części Heroes of Might and Magic- ciężki jest los następnej części niemal idealnej gry. Summa summarum, jako odrębny produkt gra prezentuje się całkiem solidnie i jest to naprawdę kawałek dobrej strzelanki. Tylko tyle i aż tyle, bo potencjał gra miała zdecydowanie większy. Technicznie nie ma się do czego przyczepić, ale pierwszy Unreal po prostu porwał gracza do swojego świata. Sequel nie udźwignął presji, przez co stał się typowym, acz solidnym FPSem.
Laslo Chorąży
Pierwsza część Unreal była w swoim czasie grą wybitną z klimatem. Unreal II to już niestety bezpłciowy shooter, w świecie, który nie wciąga ani na chwilę. Dziś po ponad 20 latach nie ma sensu sięgać po ten tytuł bo nie ma tu nic kultowego. Lepiej zagrać w część pierszwą.
Benekchlebek Senator
Unreal 2 sam w sobie nie jest zły, ale zakończenie pozbawiło grę sensu istnienia