Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS3PS2X360NDSWii
Okładka Tomb Raider: Underworld (PC)

Tomb Raider: Underworld

Kolejna pełnoprawna odsłona zapoczątkowanego w 1996 roku cyklu trzecioosobowych przygodówek akcji, opracowana ponownie przez ekipę studia Crystal Dynamics.

Akcji | TPP | platformówki 3D | przygodowe gry akcji

Tomb Raider: Underworld to ósma odsłona sławnego cyklu gier o pani archeolog. Za jego najnowszą część odpowiedzialne jest studio Crystal Dynamics, które już wcześniej miało do czynienia z Larą Croft przy odcinkach Anniversary oraz Legend. Wydawcą niezmiennie pozostaje Eidos Interactive.

Fabuła gry nawiązuje głównie do poszukiwań artefaktów związanych z mitycznym nordyckim bogiem Thorem. Lara Croft ląduje min. w południowym Meksyku, gdzie celem jej zainteresowań jest świat Podziemi – Xibalba. Zwiedza także starożytne ruiny tajlandzkiej świątyni, nurkuje w Morzu Śródziemnym i Morzu Arktycznym. We wszystkich tych miejscach odwiedzimy lokacje związane z mitologicznymi krainami zmarłych - Xibalbą, Valhallą czy Niflheimem. Underworld stanowi bezpośrednią kontynuację Legendy, A Lara nie ustępuje w poszukiwaniach mitycznego Avalonu, w którym ma nadzieję odnaleźć matkę.

Rozgrywka to połączenie skakania, biegania, przesuwania dźwigni, rozwiązywania zagadek oraz walczenia. Do dyspozycji dostajemy też bardzo pomocny przy eksploracji hak przywiązany do liny oraz nowe triki. Między innymi możemy wspinać się po kolumnach, docierając do trudnodostępnych, wysoko położonych miejsc. Ponadto wygimnastykowana bohaterka potrafi wdrapywać się na te ściany, które posiadają jakiekolwiek wyżłobienia. Co więcej Lara, jednocześnie trzymając się jedną ręką krawędzi lub przylegając do kolumny, potrafi strzelać do ruchomych celów. Łącznie seksowna pani archeolog wykonuje blisko tysiąc różnorodnie animowanych ruchów. Lara posiada też motor do poruszania się pomiędzy odległymi od siebie lokacjami. Dla przykładu ustawiwszy elementy układanki w określonej kombinacji sprawimy, że w oddali otworzą się sekretne drzwi. Starając się dobiec na miejsce, Lara z pewnością nie zdąży. W takich chwilach warto wskoczyć na pojazd, dzięki któremu pokonujemy dystans o wiele szybciej.

Gra oferuje częściowo nieliniową rozgrywkę. W momencie gdy natkniemy się w dżungli na kłusownika czyhającego na zwierzynę, możemy wybrać jedną z dwóch opcji. Pierwszą jest wycofanie się i przyczajenie niedaleko, aby zaobserwować przebieg ich walki. Po pojedynku możemy wyskoczyć z ukrycia i dobić przeciwnika. Drugim wyjściem jest otwarty atak na obydwu wrogów. Oponenci, którzy nas zauważą, tak samo jak my kierują się instynktem przetrwania. Mogą zastawiać na nas pułapki, zachodzić od tyłu itd. Na szczęście Lara nie jest bezbronna. Podczas walki jej podstawowym arsenałem są pięści oraz kopniaki. Nieocenione okazują się również pistolety i granaty. Co więcej, możemy używać otoczenia jako broni, na przykład łapiąc wbitą w ziemię tyczkę i rzucając nią w przeciwników. Ważną nowością jest też system równoczesnego strzelania do dwóch różnych celów. Używając broni palnej, bohaterka nie musi już skupiać się na jednym celu, co czyni rozgrywkę bardziej dynamiczną. Naszymi przeciwnikami w głównej mierze będą dzikie zwierzęta. Walki z ludźmi zaliczają się natomiast do rzadkości.

Grafika uległa znacznej poprawie w stosunku do poprzednich części, ma też bardziej mroczny i ponury klimat. Głównym atutem gry jest interaktywne otoczenie. Dla przykładu pani archeolog pozostawia w błotnistych nawierzchniach ślady stóp, a gdy klęka, na jej kolanach pojawią się grudki brudu. Dopiero gdy lunie deszcz, woda zmywa zabrudzenia. Co więcej, Underworld kończy z trendem znikających ciał poległych przeciwników, a każdy zniszczony przez nas element środowiska pozostaje taki na zawsze. To ważne, ponieważ zaprojektowane poziomy są duże. Dlatego też, gdy zabłądzimy, możemy wrócić się po śladach martwych ciał, połamanych drzew czy przewróconych kolumn. Ważnym detalem jest również starannie odwzorowana gra świateł oraz system pogodowy, który bezpośrednio wpływa na śliskość gzymsów i innych powierzchni. Natomiast dzięki wykorzystaniu techniki motion capture i umiejętnościom olimpijskiej gimnastyczki, uzyskano jeszcze bardziej realistyczny model postaci Lary Croft. Zrezygnowano również z flagowego ubioru głównej bohaterki. W tej odsłonie serii, Lara przeważnie nosi czarną bluzkę, czarne szorty a włosy ma związane w warkocz. Jednak podczas gry występuje też w innych strojach. Nieustraszona pani archeolog ponownie przemawia głosem Keeley Hawes.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8,1 / 10 na podstawie 4441 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9,4 / 10 na podstawie 590 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Tomb Raider: Underworld

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Tomb Raider: Underworld

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.2 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 9800 lub lepsza), 8 GB HDD, Wndows XP/Vista

Sony PlayStation 2

Wykorzystuje: karta pamięci 8MB

Tomb Raider: Underworld - recenzja gry

Recenzja 21 listopada 2008, 12:44

Nowy Tomb Raider zagadkami stoi. Jest to największa i niepodważalna zaleta tej gry. Oczywiście dla tych, którzy oczekiwali powrotu serii do klasycznych korzeni. Jeżeli ktoś spodziewał się, że otrzyma chociażby powtórkę z Legend, to niestety srodze się zawiedzie. A być może nawet trochę znudzi. Choć zagadki akurat są bardzo łatwe, powiedziałbym nawet: banalne. Przynajmniej te bazujące na rozwiązywaniu typowego puzzle’a. Nieco inaczej sprawa przedstawia się w przypadku elementów typowo platformowych. Wówczas wykombinowanie dostania się w konkretne miejsce może zająć nawet ładnych kilkanaście minut. I bardzo dobrze. W dobie gier stawiających przede wszystkim na szybką akcję, Tomb Raider: Underworld jest wartym zauważenia słodziutkim rodzynkiem. Eksploracyjny tytuł dla lubiących sobie pozwiedzać, a być może nawet podłubać w poszukiwaniu prawdziwych informacji związanych z odwiedzanymi kulturami. Bo, nie muszę chyba dodawać, że te przedstawione w grze zostały odpowiednio „podkolorowane” na potrzeby fabuły.

PC
X360
PS3
PS2
Wii
NDS