Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka The Guild 3 (PC)

The Guild 3 PC

Trzecia odsłona serii osadzonych w realiach średniowiecznych strategii ekonomicznych z elementami RPG, zapoczątkowanej w 2002 roku pod egidą firmy JoWooD Entertainment.

Strategiczne | ekonomiczne | średniowiecze | sandbox | elementy RPG | symulator życia

PC Windows
Okładka The Guild 3 (PC)

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

26września2017

wczesny dostęp

2019

The Guild 3 to trzecia pełnoprawna odsłona zapoczątowanej w roku 2002 serii gier, która w umiejętny sposób połączyła elementy strategii ekonomicznych, symulatorów życia oraz RPG-ów. Podobnie jak wszystkie poprzednie odsłony cyklu, tytuł powstał wyłącznie z myślą o komputerach PC. Jednak w odróżnieniu od poprzedniczek (oraz oficjalnych dodatków do nich), firmowanych przez JoWood Entertainment oraz ekipę 4Head Studios, nowy wydawca serii – firma Nordic Games – powierzył zadanie stworzenia gry zespołowi GolemLabs, znanemu wcześniej głównie za sprawą cyklu geopolitycznych symulatorów SuperPower.

Fabuła

Fabuła gry rozpoczyna się w roku 1400, czyli w epoce późnego średniowiecza, kiedy kończy się pewien okres rozwoju świata i zaczyna królować nowy sposób myślenia. Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii, w The Guild 3 wcielamy się w rolę średniowiecznego mieszczanina, zajmującego się głównie handlem i polityką, a naszym zadaniem jest stworzenie silnej dynastii, która będzie w stanie przetrwać nawet kilkaset lat i zachodzące w Europie zmiany. Główną różnicę stanowi jednak fakt, że w trzeciej części cyklu nie znajdziemy klasycznej, zwartej kampanii fabularnej. Rozgrywka przybrała tu bowiem wymiar znacznie bardziej sandboksowy i zamiast trzymania się opowieści, zajmujemy się raczej realizacją luźno ze sobą powiązanych scenariuszy oraz zadań.

Mechanika

Pod względem ogólnych założeń, The Guild 3 nie odbiega zbyt daleko od rozwiązań znanych z poprzednich odsłon serii i łączy w sobie elementy strategii ekonomicznej, symulatora życia i RPG-ów. Generalnie rzecz biorąc, rozgrywka skupia się na rozwijaniu własnego biznesu, co możemy uczynić na wiele różnych sposobów, np. poprzez handel, opanowanie danej profesji i wytwarzanie rozmaitych przedmiotów, uczestniczenie w życiu towarzyskim i politycznym oraz wchodzenie w interakcje z zamieszkującymi świat gry postaciami niezależnymi. Podczas zabawy możemy też dołączać do rozmaitych gildii i stowarzyszeń – zarówno tych rzeczywistych (alchemików itp.), jak i całkowicie fikcyjnych. Otwiera nam to dostęp do szerokiego spektrum specjalnych umiejętności, dzięki którym możemy stopniowo rozwijać swoją postać i na różne sposoby wpływać na losy otaczającego nas świata.

Jedną z głównych zmian, wprowadzonych w trzeciej odsłonie serii The Guild, jest zwrot w stronę bardziej sandboksowej formuły rozgrywki. Zamiast zwartej linii fabularnej, w grze znajdziemy 12 zróżnicowanych scenariuszy, rozgrywających się na terenie kilku miast oraz ich okolic. Naturalną konsekwencją owej sandboksowości jest także nacisk, jaki położono na sztuczną inteligencję komputerowych NPC-ów. Na potrzeby gry opracowano zaawansowany system rządzący zachowaniami postaci niezależnych, który pozwala im analizować rzeczywistość i w odpowiedni sposób na nią reagować. Model ów oparty został na sześciu przeciwstawnych wartościach, a większość napotkanych postaci stanowić może mieszankę różnych wyznawanych wartości. Odrębne moduły sztucznej inteligencji w grze otrzymały nie tylko pojedyncze postaci, ale także rodziny, gildie czy miasta, a realizowane przez nich wzorce zachowań ulegają zmianie na skutek posunięć gracza oraz innych zachodzących w świecie gry wydarzeń. Jednocześnie stosunek bohatera do poszczególnych postaci czy grup społecznych w istotny sposób wpływa na sam przebieg rozgrywki.

Tryby gry

Prócz możliwości zabawy dla samotników, gra The Guild 3 oferuje również dostęp do 16-osobowego trybu multiplayer, w którym gracze współpracują lub konkurują ze sobą w tym samym uniwersum. Całość uzupełnia zaś dopracowany edytor, pozwalający na tworzenie własnych scenariuszy.

Kwestie techniczne

Wydana na platformie PC gra The Guild 3 powstała na silniku wydanej w 2010 roku gry Darksiders, który mimo znaczego podrasowania dość wyraźnie ustępuje poziomem wielu współczesnym produkcjom. W porównaniu do poprzednich (wydanych w latach 2002–2006) odsłon serii, gra prezentuje się jednak zdecydowanie lepiej, wprowadzając niedostępne tam elementy, takie jak dynamicznie zmieniający się cykl dnia i nocy. Na wyróżnienie zasługuje też typowa dla serii wierność realiom historycznym. Odwzorowane w grze miasta i ich okolice powstały na bazie oryginalnych, historycznych lokacji, z uwzględnieniem typowego dla epoki zagospodarowania przestrzeni oraz stylów architektonicznych.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Oczekiwania czytelników: 9.2 / 10 na podstawie 587 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 119,99 PLN (Early Access)

Wymagania wiekowe The Guild 3

12+

Wymagania sprzętowe The Guild 3

PC Windows

Minimalne: Dual Core 2.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1280 MB GeForce GTX 470 / 2 GB Radeon HD 5850 lub lepsza, 5 GB HDD, Windows 7

Widzieliśmy grę The Guild 3 – gra o kupiecki tron

Przed premierą 7 września 2016, 12:21

Wszystkie zmiany związane z oprawą graficzną wydają się oczywiste – od premiery ostatniej części minęło już wszak dziesięć lat. Za usprawnieniem grafiki stoi mocno zmodyfikowany silnik z… Darksiders, innej gry tego wydawcy. Choć początkowo wydawało się, że gra nie będzie wyglądać efektownie, to wersja, którą pokazali mi twórcy (coś między alfą i betą), wyglądała całkiem nieźle. Oczywiście, przy pełnym przybliżeniu szczegóły nie stoją na poziomie Assassin's Creed: Unity, ale widok miasteczka o poranku (w grze będzie cykl dnia i nocy) robi wrażenie. Jak na standardy produkcji strategicznych, oprawa wyglądać powinna więc solidnie, a jej dopracowanie i nastawienie na realizm ma pozwolić poczuć średniowieczny klimat miast północnej Europy.