Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka The Guild 3 (PC)
OkładkaThe Guild 3 (PC)

The Guild 3 PC

Trzecia odsłona serii osadzonych w realiach średniowiecznych strategii ekonomicznych z elementami RPG, zapoczątkowanej w 2002 roku pod egidą firmy JoWooD Entertainment.

Strategiczne | ekonomiczne | średniowiecze | sandbox | elementy RPG | symulator życia | Find Your Next Game

The Guild 3 Premiera PC

wczesny dostęp

26września2017

14czerwca2022

pudełko PL

14czerwca2022

Steam

14czerwca2022

producent: Purple Lamp Studios / GolemLabs wydawca: THQ Nordic / Nordic Games wydawca PL: Plaion Polska / Koch Media Poland Strona oficjalna

Polskie napisyPolskie napisyAngielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

The Guild 3 to trzecia pełnoprawna odsłona zapoczątowanej w roku 2002 serii gier, która w umiejętny sposób połączyła elementy strategii ekonomicznych, symulatorów życia oraz RPG-ów. Podobnie jak wszystkie poprzednie odsłony cyklu, tytuł powstał wyłącznie z myślą o komputerach PC. Jednak w odróżnieniu od poprzedniczek (oraz oficjalnych dodatków do nich), firmowanych przez JoWood Entertainment oraz ekipę 4Head Studios, nowy wydawca serii – firma Nordic Games – powierzył zadanie stworzenia gry zespołowi GolemLabs, znanemu wcześniej głównie za sprawą cyklu geopolitycznych symulatorów SuperPower.

Fabuła

Fabuła gry rozpoczyna się w roku 1400, czyli w epoce późnego średniowiecza, kiedy kończy się pewien okres rozwoju świata i zaczyna królować nowy sposób myślenia. Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii, w The Guild 3 wcielamy się w rolę średniowiecznego mieszczanina, zajmującego się głównie handlem i polityką, a naszym zadaniem jest stworzenie silnej dynastii, która będzie w stanie przetrwać nawet kilkaset lat i zachodzące w Europie zmiany. Główną różnicę stanowi jednak fakt, że w trzeciej części cyklu nie znajdziemy klasycznej, zwartej kampanii fabularnej. Rozgrywka przybrała tu bowiem wymiar znacznie bardziej sandboksowy i zamiast trzymania się opowieści, zajmujemy się raczej realizacją luźno ze sobą powiązanych scenariuszy oraz zadań.

Mechanika

Pod względem ogólnych założeń, The Guild 3 nie odbiega zbyt daleko od rozwiązań znanych z poprzednich odsłon serii i łączy w sobie elementy strategii ekonomicznej, symulatora życia i RPG-ów. Generalnie rzecz biorąc, rozgrywka skupia się na rozwijaniu własnego biznesu, co możemy uczynić na wiele różnych sposobów, np. poprzez handel, opanowanie danej profesji i wytwarzanie rozmaitych przedmiotów, uczestniczenie w życiu towarzyskim i politycznym oraz wchodzenie w interakcje z zamieszkującymi świat gry postaciami niezależnymi. Podczas zabawy możemy też dołączać do rozmaitych gildii i stowarzyszeń – zarówno tych rzeczywistych (alchemików itp.), jak i całkowicie fikcyjnych. Otwiera nam to dostęp do szerokiego spektrum specjalnych umiejętności, dzięki którym możemy stopniowo rozwijać swoją postać i na różne sposoby wpływać na losy otaczającego nas świata.

Jedną z głównych zmian, wprowadzonych w trzeciej odsłonie serii The Guild, jest zwrot w stronę bardziej sandboksowej formuły rozgrywki. Zamiast zwartej linii fabularnej, w grze znajdziemy 12 zróżnicowanych scenariuszy, rozgrywających się na terenie kilku miast oraz ich okolic. Naturalną konsekwencją owej sandboksowości jest także nacisk, jaki położono na sztuczną inteligencję komputerowych NPC-ów. Na potrzeby gry opracowano zaawansowany system rządzący zachowaniami postaci niezależnych, który pozwala im analizować rzeczywistość i w odpowiedni sposób na nią reagować. Model ów oparty został na sześciu przeciwstawnych wartościach, a większość napotkanych postaci stanowić może mieszankę różnych wyznawanych wartości. Odrębne moduły sztucznej inteligencji w grze otrzymały nie tylko pojedyncze postaci, ale także rodziny, gildie czy miasta, a realizowane przez nich wzorce zachowań ulegają zmianie na skutek posunięć gracza oraz innych zachodzących w świecie gry wydarzeń. Jednocześnie stosunek bohatera do poszczególnych postaci czy grup społecznych w istotny sposób wpływa na sam przebieg rozgrywki.

Tryby gry

Prócz możliwości zabawy dla samotników, gra The Guild 3 oferuje również dostęp do 16-osobowego trybu multiplayer, w którym gracze współpracują lub konkurują ze sobą w tym samym uniwersum. Całość uzupełnia zaś dopracowany edytor, pozwalający na tworzenie własnych scenariuszy.

Kwestie techniczne

Wydana na platformie PC gra The Guild 3 powstała na silniku wydanej w 2010 roku gry Darksiders, który mimo znaczego podrasowania dość wyraźnie ustępuje poziomem wielu współczesnym produkcjom. W porównaniu do poprzednich (wydanych w latach 2002–2006) odsłon serii, gra prezentuje się jednak zdecydowanie lepiej, wprowadzając niedostępne tam elementy, takie jak dynamicznie zmieniający się cykl dnia i nocy. Na wyróżnienie zasługuje też typowa dla serii wierność realiom historycznym. Odwzorowane w grze miasta i ich okolice powstały na bazie oryginalnych, historycznych lokacji, z uwzględnieniem typowego dla epoki zagospodarowania przestrzeni oraz stylów architektonicznych.

Ostatnia modyfikacja 25 listopada 2016

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet  

Ocena użytkowników: 5,3 / 10 na podstawie 31 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9.1 / 10 na podstawie 651 głosów czytelników.

The Guild 3 cena w dniu premiery: 119,99 PLN

Klasyfikacja PEGI The Guild 3

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

The Guild 3 Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core i3-4160 3.6 GHz / AMD FX-6350 3.9 GHz
  • 8 GB RAM
  • karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon RX 570 lub lepsza
  • 8 GB HDD
  • Windows 7/8/10/11 64-bit
  • Zalecane:
  • Intel Core i7-4790 3.6 GHz / AMD FX-8350 4.0 GHz
  • 16 GB RAM
  • karta grafiki 4 GB GeForce GTX 1050 Ti / 8 GB Radeon RX 570 lub lepsza
  • 8 GB HDD
  • Windows 7/8/10/11 64-bit