Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategiczneiOSPC
Okładka Sid Meier's Starships (iOS)

Sid Meier's Starships

Kolejna odsłona serii strategii turowych, opracowanych przez legendę branży, Sida Meiera. Tytuł stanowi w pewnym sensie kontynuację cyklu Civilization, a w szczególności jego ostatniej odsłony, Beyond Earth, z którą łączy się fabularnie.

Strategiczne | ekonomiczne | turowe | 4X | widok izometryczny | kosmiczne | multiplayer

Okładka Sid Meier's Starships (iOS)

data premiery gry:

12mar2015

PC iOS

Sid Meier’s Starships to kolejna odsłona popularnej serii turowych strategii. Tym razem opuszczamy jednak powierzchnię planet i przenosimy się do przestrzeni kosmicznej - to tam próbujemy pokonać inne frakcje. W odróżnieniu od bezpośredniego poprzednika, czyli Civlization: Beyond Earth, w Starships nie zarządzamy kolonią w obcym świecie, lecz flotą statków. Za grę odpowiada specjalnie wydzielony w ramach studia Firaxis Games zespół, na czele którego stanął sam Sid Meier, twórca całej serii.

Starships rozpoczyna się w chwili, w której ludzka cywilizacja odebrała z odległej planety wołanie o pomoc. Nie zastanawiając się długo, ziemscy przywódcy decydują o wysłaniu zbrojnej ekspedycji, mającej za zadanie pomóc nieznanemu nadawcy. Po dotarciu na miejsce musimy nie tylko zadbać o zrealizowanie głównego celu, ale także wykonywać misje poboczne, które uchronią mieszkańców odległej galaktyki przed zagładą. Całość historii rozgrywa się niedługo po wydarzeniach znanych z Beyond Earth, dlatego też spotkamy liderów znanych z poprzedniej odsłony serii.

Gra różni się w swoich założeniach od poprzedników – nie tylko przenosi nas w przestrzeń kosmiczną, ale wymusza także inne podejście do rozgrywki. Zamiast budowania intergalaktycznego imperium, naszym podstawowym zadaniem jest ochrona poszczególnych planet oraz zwalczanie pojawiających się regularnie zagrożeń. Sama walka odbywa się w oparciu o system turowy, a każde z zadań rozgrywa się na osobnej mapie, spośród których zdecydowana większość jest generowana proceduralnie. Po wykonaniu wymaganej liczby misji w danym sektorze, zostaje on przyłączony do naszej intergalaktycznej federacji. Wówczas możemy postawić na jego obszarze własne budynki, poprawiające ekonomię imperium.

Z racji akcji rozgrywanej w przestrzeni kosmicznej, w Starships brakuje klasycznych jednostek, a ich miejsce zajęły potężne statki. Gracz może je swobodnie modyfikować oraz ulepszać, zwiększając np. grubość pancerza czy szybkość lub dodając zdolność maskowania. Niektóre z jednostek stworzymy także samodzielnie od zera, decydując nie tylko o ich możliwościach bojowych, ale także kształcie i wyglądzie. Tradycyjnie w grze umieszczono drzewko technologiczne. Wiele z gałęzi nauki i rozwoju jest całkowicie fikcyjna i została stworzona na podstawie futurologicznych domysłów. Zwycięstwo możemy tradycyjnie odnieść na kilka sposobów, tj. poprzez likwidację przeciwników, zajęcie wystarczająco dużej części galaktyki, zbudowanie wymaganej liczby tzw. cudów lub osiągając znaczącą przewagę naukową.

Starships bazuje na silniku graficznym, który wykorzystano już wcześniej w przypadku Civilization V oraz Civilization: Beyond Earth. Z racji przeznaczenia nie tylko na komputery stacjonarne, ale i urządzenia mobilne, twórcy zdecydowali się na kilka uproszczeń, pozwalających udźwignąć produkcję także i mniej zaawansowanym sprzętom.

Minirecenzja Sid Meier’s Starships – za dużo rutyny

PLUSY:
  1. Dobrze zrealizowany system walki;
  2. Wygodny i intuicyjny system sterowania.
MINUSY:
  1. Duża powtarzalność rozgrywki;
  2. Niewiele opcji rozwoju statków, miast oraz technologii.

Sid Meier’s Starships to produkcja bazująca na futurystycznym motywie przewodnim wprowadzonym w Civlization: Beyond Earth. W odróżnieniu od większości pozostałych tytułów sygnowanych nazwiskiem Sida Meiera, gra zamiast na aspekt ekonomiczny kładzie nacisk na walki statków kosmicznych i zarządzanie flotą. Rozwiązanie to paradoksalnie stanowi jej najmocniejszą, ale i najsłabszą stronę.

Podobnie jak w innych produkcjach z serii, linia fabularna nie odgrywa tu większej roli. Po krótkim wstępie i rozpoczęciu rozgrywki wybieramy jednego z ziemskich przywódców, których poznaliśmy w Beyond Earth. Na początku decydujemy także jaką doktrynę przyjmie nasza cywilizacja – wpływa to na otrzymywane bonusy. Następnie rozdzielamy pierwsze punkty na rozwój zaczątków przyszłej floty. Już w tym miejscu widać liczne uproszczenia, na które zdecydowali się twórcy Starships. Każdy z okrętów posiada wprawdzie kilka „ulepszalnych” parametrów, jednak w rzeczywistości tylko pojedyncze są faktycznie przydatne. Pozostałe nie mają większego zastosowania, co prowadzi do sytuacji, w której wszystkie statki usprawniamy według tego samego wzoru. Cierpi na tym także szeroko zapowiadana możliwość personalizacji maszyn.

Niemniej, ulepszanie okrętów jest nam niezbędne. Większa siła ognia, mocniejszy silnik czy potężniejsze tarcze szybko okazują się konieczne, jeżeli zechcemy z powodzeniem wykonywać kolejne misje. Realizowanie zadań zlecanych przez mieszkańców poszczególnych planet pozwala na zdobywanie ich zaufania – po osiągnięciu wymaganego pułapu, obywatele regionu przyłączają się do naszego imperium, powiększając jego wpływy oraz terytorium. Zróżnicowanie misji stoi na zadawalającym poziomie – oprócz zwykłej walki, mamy także tryby takie jak eskorta czy zajmowanie wyznaczonych punktów. Po zainicjowaniu starcia widok kamery zmienia się na bardziej szczegółowe i nasza flota trafia na specjalną planszę – mając ograniczoną ilość ruchów w każdej turze decydujemy o kolejnych posunięciach oraz tym, kogo zaatakujemy. Pojedynki zostały zrealizowane w naprawdę ciekawy i przystępny sposób, niestety po pewnym czasie zaczynają się nużyć – po prostu brakuje w nich strategicznej głębi. Do najbardziej rozbudowanych niestety nie należy także badanie technologii czy powiększanie miast.

Starships nie można niczego zarzucić pod względem sterowania. Kontrolowanie floty oraz zarządzanie imperium przebiega sprawnie, a jedyną niedogodnością są sporadyczne problemy z celowaniem torpedami. Jeden nieuważny ruch może posłać pocisk w niechcianą stronę. Sama oprawa graficzna w wersji mobilnej również prezentuje się nieźle – choć same statki i planety nie są przesadnie szczegółowe, ale wyglądają klimatycznie i estetycznie.

Koniec końców Starships to po prostu przyzwoita gra, której największą wadą jest spora powtarzalność i niewiele opcji rozwoju. Dla fanów rozbudowanych strategii to zbyt mało.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / gorące krzesło    

Rozmiar aplikacji: duża (powyżej 500 MB)

Ocena czytelników: 4,3 / 10 na podstawie 88 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 7,9 / 10 na podstawie 26 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Sid Meier's Starships

12+

Wymagania sprzętowe Sid Meier's Starships

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core 2 Duo 1.8 GHz/AMD Athlon 64 X2 2.0 GHz
  • 2 GB RAM
  • karta grafiki 256 MB GeForce 8800 GT/Radeon HD 2600 XT lub lepsza
  • 841 MB HDD
  • Windows Vista(SP2)/7
Apple iOS

Apple iOS

  • Wymagania sprzętowe:
  • iPad
Recenzja gry Sid Meier’s Starships – kosmiczna strategia w wersji mini
Recenzja gry Sid Meier’s Starships – kosmiczna strategia w wersji mini

Recenzja 17 marca 2015, 14:00

Po pewnym czasie starcia zaczynają się jednak robić nieco monotonne – na walce spędzamy w Starships naprawdę mnóstwo czasu, a formuła – z racji swojej prostoty – dość szybko staje się wtórna. Pewne spłycenie strategicznych aspektów jest oczywiście dopuszczalne, ale fakt, że jest ich tak niewiele, doprowadza do sytuacji, w której po kilku godzinach grania czuje się porządny niedosyt. Wszystko teoretycznie działa tak, jak powinno... ale jednocześnie jest tego zwyczajnie zbyt mało.

PC
iOS