Seria SaGa - seria gier
Seria japońskich gier RPG (jRPG) z pogranicza fantasy i science fiction, za którą stoi firma Square Enix. Cykl został zapoczątkowany w 1989 roku i choć ze względów marketingowych jego pierwsze odsłony powiązano z marką Final Fantasy, od początku były one projektowane z myślą o rozpoczęciu zupełnie nowej serii.
Historia serii SaGa
Korzenie cyklu SaGa sięgają 1989 roku. Wówczas to na konsoli Game Boy pojawiła się gra The Final Fantasy Legend, opracowana pod okiem projektanta Akitoshiego Kawazu. Na przestrzeni dwóch następnych lat ukazały się jeszcze dwie gry spod szyldu The Final Fantasy Legend. Dopiero w 1992 roku seria zyskała docelową nazwę SaGa, za sprawą gry Romancing SaGa.
Pomimo że marka zaczęła swój żywot na handheldach, z czasem zaznaczyła swoją obecność zarówno na konsolach stacjonarnych, jak i na komputerach osobistych.
Fabuła i gameplay w grach z cyklu SaGa
W zależności od odsłony, produkcje spod szyldu SaGa przenoszą nas do światów fantasy lub science fiction. Cechy, które od początku wyróżniają ten cykl na tle innych dzieł Square Enix, to przede wszystkim wysoki poziom trudności oraz otwarte światy i ich swobodna eksploracja.
Podobnie jak w pierwszych częściach serii Final Fantasy, starcia toczą się tutaj w trybie turowym. Na osobną wzmiankę zasługuje warstwa fabularna, która najczęściej jest nieliniowa i dotyczy bardziej „przyziemnych” problemów niż ratowanie świata, koncentrując się na osobistych dramatach i relacjach. Dodatkowo opowiadane tu historie często skupiają się na indywidualnych losach wielu różnych bohaterów.
Co ciekawe, Romancing SaGa 3 było jedną z pierwszych produkcji, które wprowadziły mechanizm skalowania poziomów przeciwników. Z czasem był on wykorzystywany na szeroką skalę w innych grach RPG, na czele z dziełami firmy Bethesda Softworks.
Odbiór serii SaGa
Choć cykl SaGa nie doczekał się aż takiego rozgłosu, jak marka Final Fantasy, to jednak wciąż cieszy się dużym uznaniem wśród fanów gatunku. W 2019 roku firma Square Enix ogłosiła, że gry spod tego szyldu znalazły ponad 10 milionów nabywców na całym świecie.