
Data wydania: 21 kwietnia 2005
Remake klasycznej gry jRPG wydanej w 1992 roku. Wcielamy się w rolę jednej z ośmiu dostępnych postaci i wspólnie z zebraną drużyną przemierzamy krainę Mardias w celu powstrzymania budzących się z uśpienia sił zła. Toczymy turowe pojedynki, rozwijamy umiejętności postaci i zdobywamy coraz lepsze wyposażenie, przygotowując się na ostateczne starcie, od którego zależą losy świata.
Romancing SaGa to remake klasycznej gry z gatunku jRPG wydanej w 1992 roku na konsolę SNES. Nowa wersja została wzbogacona między innymi o trójwymiarową oprawę graficzną oraz kilka usprawnień dotyczących systemu walki. Wciąż jednak mamy do wyboru ośmiu bohaterów, różniących się statystykami, wyglądem oraz zmodyfikowanym głównym wątkiem fabularnym. Pomimo drobnych zmian, starcia odbywają się w dalszym ciągu turowo, a po zakończeniu każdego z nich poprawiają się umiejętności postaci.
Kraina Mardias doświadczyła wielu lat pokoju po pokonaniu trójki złych bogów: Śmierci, Schiracha oraz Saruina. Ostatniego z nich udało się uwięzić wykorzystując moc dziesięciu Kamieni Losu rozproszonych po całym świecie. Tysiąc lat później ośmiu bohaterów zmierzy się ze swoim przeznaczeniem próbując powstrzymać odradzające się potężne siły zła. Od powodzenia ich misji zależą losy całej krainy Mardias…
Po wybraniu początkowego bohatera rozpoczynamy podróż po przygotowanym przez twórców otwartym świecie gry. W trakcie przygody rozmawiamy z napotkanymi postaciami niezależnymi i próbujemy niektórych z nich zachęcić do przyłączenia się do drużyny. Maksymalnie może się ona składać z pięciu towarzyszy. W przypadku napotkania przeciwnika przenosimy się na ekran starcia.
Walka odbywa się w systemie turowym. W przeciwieństwie do najpopularniejszych rozwiązań znanych z gatunku jRPG, w grze Romancing SaGa bohaterowie mogą wyprowadzać specjalne ataki combo, a także wykorzystać umiejętności związane z poszczególnymi broniami, których zastosowanie zużywa punkty walki oraz wytrzymałości danego uzbrojenia. W wyniku zbyt intensywnego używania tego samego elementu wyposażenia może ono ulec uszkodzeniu, co wiąże się z koniecznością naprawy u kowala. Z tego względu każdy z bohaterów ma do dyspozycji pięć slotów na broń.
Po zakończeniu starcia wszystkie postacie otrzymują punkty rozwijające ich umiejętności. W tym wypadku nie możemy samodzielnie rozdzielić ich między preferowane zdolności. Do tego służą specjalne kryształy, które wymieniamy na dane ulepszenie statystyk. W oparciu o posiadaną liczbę punktów przypisanych do poszczególnych umiejętności, bohaterowie awansują na kolejne poziomy doświadczenia powiązane z wybraną klasą postaci. Każdy z nich wiąże się z określonymi wymaganiami i zapewnia dodatkowy bonus.
Największą widoczną zmianą w porównaniu z pierwowzorem jest zastosowanie w pełni trójwymiarowej oprawy graficznej. W trakcie starć nie brakuje również widowiskowych animacji ataku, szczególnie podczas wyprowadzania ciosów combo.
Autor opisu gry: Marek Oramus
Platformy:
PlayStation 2Angielskie napisy i dialogi
Producent: Square Enix
Wydawca: Square Enix
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń



12GRY
Seria japońskich gier RPG (jRPG) z pogranicza fantasy i science fiction, za którą stoi firma Square Enix. Cykl został zapoczątkowany w 1989 roku i choć ze względów marketingowych jego pierwsze odsłony powiązano z marką Final Fantasy, od początku były one projektowane z myślą o rozpoczęciu zupełnie nowej serii.