Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria I.G.I. - seria gier

Cykl taktycznych strzelanek wzbogaconych o wyraźnie zarysowane elementy skradankowe. Seria I.G.I. została wykreowana przez zespół Innerloop Studios, który opracował jej dwie pierwsze odsłony. Po latach nieudaną próbę stworzenia jej trzeciej części podjęły firmy AntiMatter Games oraz Toadman Interactive.

Historia serii I.G.I.

Pierwsza gra spod tego szyldu, zatytułowana Project I.G.I., ukazała się na komputerach osobistych w grudniu 2000 roku. Dzieło Innerloop Studios doczekało się umiarkowanie ciepłego przyjęcia od branżowych mediów; jego średnia ocen w serwisie Metacritic wyniosła 70/100.

Ostatecznie jednak produkcja ta odniosła na tyle duży sukces, że w 2003 roku Innerloop Studios dostarczyło jej kontynuację, czyli grę I.G.I. 2: Covert Strike. Ponownie branżowe media nie były dla niej szczególnie łaskawe (w serwisie Metacritic jej średnia not to 64/100), jednak gracze po raz kolejny gracze okazali się bardziej wyrozumiali.

W rezultacie obie produkcje z czasem zyskały miano kultowych. Niemniej, na przestrzeni następnych lat w temacie marki I.G.I. zapanowała cisza, która została przerwana dopiero w 2017 roku.

Nieudana próba wskrzeszenia marki

Wówczas to zaczęły pojawiać się nieoficjalne doniesienia na temat rzekomych prac nad jej trzecią odsłoną. Na oficjalną zapowiedź I.G.I. Origins, bo takie miano miała nosić owa pozycja, trzeba było zaczekać do marca 2019 roku. Choć na przestrzeni kolejnych miesięcy dochodziło do opóźnień jej premiery, wydawało się, że projekt jest na dobrej drodze.

Niemniej w maju 2023 roku obwieszczono, że AntiMatter Games zostanie zamknięte. Od tamtej pory los tego przedsięwzięcia pozostaje niepewny – oficjalnie nigdy go nie anulowano, jednak w praktyce szanse na przejęcie go przez inny zespół są właściwie zerowe.

Gameplay w cyklu I.G.I.

W grach spod szyldu I.G.I. akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Podczas rozgrywki wcielamy się w żołnierza brytyjskich sił specjalnych, który odwiedza różnorodne lokacje o otwartej strukturze, gdzie ma do wykonania zróżnicowane misje. Pozycje z tej serii kładą nacisk na przemyślane, skrupulatnie zaplanowane i ciche działania, do czego zachęca przewaga liczebna, jaką mają nad nami przeciwnicy.

Fabuła w serii I.G.I.

W Project I.G.I. oraz I.G.I. 2: Covert Strike wcielamy się w agenta Davida Jonesa – byłego żołnierza SAS, obecnie pracującego dla tytułowego Instytutu Wywiadu Geotaktycznego (ang. Institute of Geotactical Intelligence). Trzecia część serii miała być prequelem rozgrywającym się w latach 80. XX wieku, pozwalając nam wcielić się w agenta MI6 znanego jako Regent, a także poznać kulisy powstania tytułowej organizacji.

IGI 2: Covert Strike
IGI 2: Covert Strike

Akcji 21 lutego 2003

Sequel pierwszoosobowej strzelaniny Project I.G.I. powstałej w studiu Interloop. Gracz ponownie wciela się w protagonistę części pierwszej – byłego żołnierza brytyjskich sił specjalnych SAS, który jako członek organizacji I.G.I. samotnie wykonuje tajne misje w różnych zakątkach globu. I.G.I.2: Covert Strike oferuje trzy połączone tematycznie kampanie, rozgrywające się kolejno w Rosji, Libii i Chinach. W porównaniu z poprzednią odsłoną, I.G.I.2: Covert Strike może pochwalić się poprawioną sztuczną inteligencją wrogów, którzy posługują się w walce autentycznymi taktykami bojowymi stosowanymi przez współczesne armie. Rozszerzeniu uległ też dostępny arsenał broni palnej. Gra wykorzystuje zmodyfikowaną wersję silnika z poprzedniej części, dzięki czemu oferuje bardziej szczegółowe lokacje oraz zróżnicowane warunki pogodowe. Oprócz trybu solowego I.G.I.2: Covert Strike ma też drużynowy multiplayer.

PC

Project IGI
Project IGI

Akcji 15 grudnia 2000

Opracowana przez ekipę studia Interloop taktyczna strzelanina FPS z elementami strategii. Akcja gry toczy się na terenach byłego Związku Radzieckiego, gdzie jako oficer SAS otrzymujemy zadanie odnalezienia oraz przechwycenia amerykańskich głowic nuklearnych i zapobieżenia katastrofie podobnej do tej, jaka wydarzyła się w Czarnobylu. Rozgrywka łączy elementy taktycznej strzelaniny FPS oraz strategii, a przed rozpoczęciem każdej z misji możemy szczegółowo zaplanować jej przebieg w taki sposób, aby przez większość czasu pozostawać niezauważonym. Jest to zaś element o tyle ważny, że podczas zabawy nie mamy możliwości zapisania stanu gry, a każdy najdrobniejszy błąd może nas drogo kosztować. Atutem Project I.G.I. (skrót od I’m Going In) jest także spory realizm, autentyczne uzbrojenie wykorzystywane przez SAS oraz możliwość interakcji z różnymi pojazdami, takimi jak czołgi, odrzutowce czy helikoptery.

PC