Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Populous (PC)

Populous PC

Populous to nowatorska gra strategiczna z 1989 roku, za której powstanie odpowiada dowodzona przez Petera Molyneux firma Bullfrog Productions.

Strategiczne | widok izometryczny | zabawa w boga

PC Windows
Okładka Populous (PC)

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

1stycznia1989

Populous to pierwsza godna uwagi produkcja Petera Molyneux i założonej przez niego firmy Bullfrog Productions. Sukces tego tytułu ugruntował pozycję zarówno jej głównego projektanta, jak i samego studia, a także wpłynął na rozwój podgatunku gier strategicznych, pozwalającego stać się wirtualnym bogiem i decydować o losie wyznających go ludzi.

W Populous wcielamy się w rolę potężnego bóstwa i próbujemy zapewnić wielbiącym nas wyznawcom miejsce do rozwoju. Robimy to poprzez transformację terenu – równając z ziemią góry i zasypując doliny. Boska interwencja nie ogranicza się wyłącznie do umilania życia przyjaźnie nastawionym do nas mieszkańcom świata, którzy chętnie budują się na płaskich jak stół obszarach. Gra pozwala również uprzykrzać życie konkurentom – wywołanie powodzi i zatopienie zbyt nisko położonych domostw bądź utworzenie wypluwającego lawę wulkanu w środku wioski przeciwników pomaga przechylić szalę zwycięstwa na Twoją stronę.

Najważniejsi w Populous są jednak ludzie. Kiedy zapewnisz im odpowiednie warunki do rozwoju, a ich grono odpowiednio się powiększy, spośród ogółu zostanie wybrany bohater, gotowy poprowadzić pozostałych członków społeczności przeciwko rywalom. Błogosławieni herosi czynią prawdziwe spustoszenie w wioskach przeciwnej nacji, zabijając jej mieszkańców i puszczając z dymem wszelkie zabudowania. Zwycięstwo plemienia jest równoznaczne z supremacją danego bóstwa, bowiem daje dowód na to, że potrafi ono odpowiednio zaopiekować się swoimi ludźmi.

Głównym wariantem rozgrywki w Populous jest Conquest, w którym podbijamy kolejne światy, poprzez usuwanie z nich wyznających konkurencyjne bóstwo wrogów. Na potrzeby „Podboju” autorzy przygotowali blisko 500 gotowych aren – o tym, do której z nich trafimy po zaliczeniu pierwszego scenariusza, decyduje osiągnięty wynik punktowy. Działa tu prosta zasada: jeśli w poprzedniej misji szło nam nadzwyczaj dobrze, następna będzie wyraźnie trudniejsza. Listę dostępnych trybów zamyka tutorial i swobodne zmagania na losowo wybranej mapce. Zasady tych ostatnich można w dowolny sposób modyfikować.

W Populous akcję obserwujemy w rzucie izometrycznym. Biorąc pod uwagę ówczesne standardy, oprawa wizualna prezentuje się przyzwoicie, na szczególną uwagę zasługuje teren, który można w dowolny sposób deformować. Dzieło Petera Molyneux jest powszechnie uważane za protoplastę gier określanych mianem „god game”, czyli umożliwiających zabawę w boga. Sukces pierwowzoru zachęcił twórców do stworzenia licznych konwersji, a także kolejnych odsłon cyklu.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 2  

Ocena czytelników: 8,7 / 10 na podstawie 344 głosów czytelników.

Gry podobne do Populous

Wymagania wiekowe Populous

odpowiednia dla każdego wieku

Peter Molyneux o upadku studia Bullfrog i jego przejęciu przez Electronic Arts
Peter Molyneux o upadku studia Bullfrog i jego przejęciu przez Electronic Arts

wiadomość23 marca 2014

Założyciel legendarnego studia Bullfrog, Peter Molyneux, wypowiedział się na temat jego powolnego upadku po przejęciu przez koncern Electronic Arts. Niegdyś kipiący od pomysłów zespół, w którego katalogu znajdowały się gry takie jak Populous, Syndicate czy Dungeon Keeper, ostatecznie stracił swoją iskrę na początku lat 2000.