Data wydania: 14 sierpnia 2007
Trzecia odsłona popularnej serii gier jRPG, pierwotnie wydana poza Japonią pod tytułem Shin Megami Tensei: Persona 3. Jej protagonistą jest nastoletni uczeń, który wraz ze szkolnymi kolegami oraz koleżankami walczy z zagrażającymi ludzkości monstrami znanymi jako Cienie.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Persona 3 to kolejna część serii gier jRPG, której początki sięgają czasów pierwszego PlayStation. „Trójka” ukazała się pierwotnie na PS2, by następnie trafić na PSP. W 2023 roku wydano ją zaś również na PC i konsole ósmej i dziewiątej generacji. Za grę odpowiedzialna jest japońska firma Atlus.
Przedstawiona w grze opowieść nie kontynuuje wydarzeń z Persony 2: Eternal Punishment. Zamiast tego gracze mogą doświadczyć zupełnie nowej historii i poznać inne postacie.
Akcja opowieści została osadzona w 2009 roku w fikcyjnym japońskim mieście Iwatodai, wybudowanym przez korporację Kirijo. W wyniku przeprowadzanych dekadę wcześniej eksperymentów wytworzyło się tam zjawisko znane jako Czarna Godzina. Okres ten jest zawieszony pomiędzy poszczególnymi dniami.
Większość ludzi przemienia się w tym czasie w trumny. Nie dotyczy to jednak grupki uczniów z Gekkoukan High School. Ich placówka edukacyjna zmienia się w nocy w ogromną, labiryntową wieżę o nazwie Tartarus. W jej okolicy pojawiają się zaś mroczne bestie znane jako Cienie.
Do walki z nimi powołano oddział licealistów znany jako SEES (ang. Specialized Extracurricular Execution Squad, co w tłumaczeniu na język polski oznacza: Specjalistyczny Oddział Egzekucji Pozalekcyjnych). W starciach z Cieniami uczniowie wykorzystują Persony, czyli swoje „drugie dusze”, które „mieszkają” w głębi serca człowieka. Są to zupełnie odrębne osobowości, ujawniające się w obliczu nadprzyrodzonego niebezpieczeństwa – można je wywołać przypominającym pistolet Przywoływaczem, oddając z niego strzał we własną głowę.
Członkiem SEES staje się również protagonista, którego obserwujemy z perspektywy trzecioosobowej (w grze nadajemy mu imię, choć w mandze brzmi ono Makoto Yuki). Za dnia on i jego rówieśnicy prowadzą normalne uczniowskie życie, a po zajęciach spędzają czas jak inni nastolatkowie. W nocy jednak wyruszają do walki z Cieniami. Dlatego też należy pamiętać, by w blasku słońca możliwie najczęściej spotykać się z członkami zespołu, gdyż poprawia to ich umiejętności, niezbędne w starciach toczonych po wzejściu księżyca.
Gra jest tak skonstruowana, byśmy mieli okazję przebrnąć przez cały rok szkolny. Należy więc brać pod uwagę wszelkie "atrakcje", towarzyszące nauce – egzaminy, szkolne bale, choroby uczniów, zawody sportowe itp. Przekłada się to bezpośrednio na nasze drugie, nocne życie – może się zdarzyć, że przyjaciele nie będą mogli nam pomóc, bo są np. chorzy lub muszą się uczyć do egzaminów.
System walki w Personie 3 nie odbiega zbyt mocno od tego, co oferuje klasyka podgatunku jRPG. Starcia przebiegają więc w turach i polegają głównie na wybieraniu komend z koła wyboru. Co za tym idzie, istotną rolę odgrywa przygotowanie się do nich, np. poprzez zdobywanie coraz to nowych, potężniejszych Person. Możemy to robić albo znajdując karty z ich wizerunkami – umożliwiające wielokrotne przywoływanie danej istoty – albo wykorzystując specjalną zdolność protagonisty. Potrafi on łączyć ze sobą już istniejące Persony, w efekcie czego powstają zupełnie nowe ich odmiany.
Persona 3 została zaprojektowana tak, by jak najlepiej trafiać w gusta szkolnej młodzieży początku XXI wieku. Autorzy postarali się jak najwierniej odzwierciedlić zachowania i ubiór nastolatków. W sposób młodzieżowy zrobione jest również menu gry, np. portrety i opisy bohaterów wyglądają jak zdjęcia wyrwane z jednego z modnych w tamtym czasie kolorowych czasopism.
Nie licząc utworu Adventured Act autorstwa Yosuke Udy, cała ścieżka dźwiękowa Persony 3 została skomponowana przez Shoji’ego Meguro.
Persona 3 została bardzo dobrze przyjęta zarówno przez graczy, jak i branżowe media (każde wydanie owej produkcji ma średnią ocen recenzentów na Metacritic.com wyższą niż 85/100). Wiele popularnych growych serwisów – takich jak Famitsu, GameSpot czy GameSpy – przyznało jej tytuł najlepszego RPG 2006/2007 roku.
Autor opisu gry: Radosław Grabowski
Platformy:
PlayStation Portable 1 listopada 2009
PlayStation 4 19 stycznia 2023
PC Windows 19 stycznia 2023
Nintendo Switch 19 stycznia 2023
Xbox One 19 stycznia 2023
PlayStation 2 14 sierpnia 2007
Xbox Series X/S 19 stycznia 2023
Producent: Atlus
Wydawca: Ghostlight
15GIER
Seria gier jRPG, nad którą pieczę od początku sprawuje firma Atlus.
Gra Persona 3 Reload, o której plotkowano od dłuższego czasu, doczekała się oficjalnej zapowiedzi. Podczas Xbox Games Showcase zaprezentowano zwiastun z fragmentami rozgrywki.
gry
Krystian Pieniążek
11 czerwca 2023
Wielbiciele Persony 3 i Final Fantasy IX mogą mieć powody do radości. Według niepotwierdzonych informacji twórcy obu marek pracują nad remake'ami tych gier.
gry
Maciej Gaffke
9 czerwca 2023
Persona 3 dołączyła do nowszych odsłon serii na pecetach oraz współczesnych konsolach.
gry
Jakub Błażewicz
19 stycznia 2023
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Surviving the Abyss, Persona 3 Portable, Definitely Not Fried Chicken czy A Space for the Unbound.
gry
Adrian Werner
16 stycznia 2023
Poznaliśmy datę premiery gry Persona 3 Portable na Steamie oraz Xboxie One, PlayStation 4, Nintendo Switchu i Xboxach Series X/S. Persona 4 Golden również trafi na konsole w tym samym czasie.
gry
Adrian Werner
9 października 2022
Według informatora, który trafnie przewidział powstanie remastera Persona 4 Arena Ultimax, kolejną grą odświeżoną przez Atlus będzie Persona 3 Portable.
gry
Paweł Musiolik
12 grudnia 2021
Japońskie studio Atlus zapowiedziało aż trzy nowe spin-offy serii Persona. Dwa pierwsze to muzyczno-rytmiczne Persona 3: Dancing Moon Night oraz Persona 5 Dancing Star Night. Obie gry ukażą się na PlayStation 4 i PS Vicie. Trzecia produkcja, zatytułowana Persona Q2, jest klasycznym dungeon-crawlerem, tworzonym z myślą o konsoli Nintendo 3DS.
gry
Michał Kułakowski
2 sierpnia 2017
Mamy dobre wiadomości dla fanów serii Persona. Jak ujawniła firma Atlus, rozpoczęto prace nad piątą odsłoną cyklu, a czwarta część serii zostanie przeniesiona na konsolę przenośną PlayStation Vita. Co więcej, zapowiedziano również nową bijatykę osadzoną w tym uniwersum.
gry
Adrian Werner
31 sierpnia 2011
Koncern Sony, w związku z niezwykłą, ciągle rosnącą popularnością PlayStation Network i systemów cyfrowej dystrybucji na konsolach w ogóle, postanowił powołać do życia nagrody PSN Gamers’ Choice Awards. Otrzymają je wybrane przez graczy tytuły, które można pobrać na PlayStation 3 lub PlayStation Portable właśnie z wykorzystaniem tej usługi.
gry
Jakub Wencel
16 lutego 2011
„Wieści ze świata w telegraficznym skrócie” to zbiór mniej ważnych newsów napisanych krótko, zwięźle i na temat. Dzisiaj przygotowaliśmy dla Was informacje o optymalizacji Sacred 2, książkowej trylogii Gears of War, DLC dla Samby de Amigo, kolejnej próbie sił pomiędzy EA i T2 i innych. Zapraszamy do lektury.
gry
Przemysław Zamęcki
22 lipca 2008
Popularne pliki do pobrania do gry Persona 3 Portable.
Wymagania sprzętowe gry Persona 3 Portable:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
(60 fps / 720p) Intel Core i3-540 3.06 GHz / AMD Phenom II X4 940 3.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GT 730 / Radeon R7 240 lub lepsza, 10 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
(60 fps / 1080p) Intel Core i5-650 3.2 GHz / AMD FX-4100 3.6 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 650 / Radeon HD 5770 lub lepsza, 10 GB HDD, Windows 10/11 64-bit.
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci 8 MB
PlayStation Portable
Wspiera:
karta pamięci 32 MB
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 413 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 4356 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Orzech
Ekspert
2023.03.11
Grając w wersję FES bawiłem się bardzo dobrze, choć osobiście bardziej cenię jej następczynie Persone 4 Golden którą uważam za lepszą część chyba w każdym względzie która oferuje m.in.:Wracając do Persona 3 FES, około 100h na liczniku i nie poczułem takiego znużenia jak przykładowo było po kilkunastu godzinach w Uncharted, a wcale nie grindowałem w tej grze dużo. Prawdę mówiąc starałem się przebywać w Tartarusie jak najkrócej szybko dochodząc do kolejnych blokad i raptem kilka razy(w tym przed jednym bossem) spędziłem trochę więcej czasu w celu wbicia paru poziomów. A sam Tartarus... no jest jaki jest, mi szczególnie ze swoimi ponad dwustoma piętrami do gustu nie przypadł.Mimo że zdarzają się nudne social linki to na ogół śledzi się je z przyjemnością, większość z nich to perypetie nastolatków zmagających się z problemami życia codziennego - od tych nieco błahych po te naprawdę ciężkie i przygnębiające jak choćby wątek śmiertelnie chorego Akinariego. W tej grze mamy naprawdę dużo postaci które przechodzą przemianę wraz z rozwojem ich relacji z graczem i potrafi być to satysfakcjonujące gdy uda nam się wymaxować tak dużo slinków jak to możliwe żeby być świadkiem tychże zmian(no dobra, Fortune social link z tymi mdlejącymi co rusz ludźmi bywał absurdalny).Pozostając przy social linkach, są dwa aspekty które mnie zdziwiły, na szczęście zostały poprawione w kolejnej odsłonie Persony. Pierwszy z nich to fakt, że gracz może zacząć pogłębiać relacje z członkami SEES relatywnie późno w grze i to jedynie z częścią z nich(nie wspominając o wysokich wymaganiach), a są to osoby dla protagonisty najbliższe, do tego momentu można mieć już dużo lepiej rozwinięte relacje z postaciami drugo/trzecio planowymi.Drugim zgrzytem są relacje miłosne, chcąc rozwijać social linki z płcią piękną w pewnym momencie nie unikniemy umawiania się z kilkoma dziewczynami na raz, gra nie utrudnia zbyt mocno graczowi takich działań pozwalając mu lawirować na tyle sprytnie, żeby żadna z nich nie poczuła się urażona tym faktem, a nawet jeśli tak się stanie to taką relacje bez problemu można przywrócić. Zwyczajnie nie ma możliwości pozostawić niektórych relacji na stopie koleżeńskiej i jednocześnie ukończyć związanych z nimi slinków.Co tu więcej napisać, kolejna Persona, kolejny kolos na 100h, kolejna bardzo dobra gra. Trzeba Personie 3 oddać również to, że jest to część która ukształtowała model rozgrywki z którym ta gra jest utożsamiana.
game _hunter
Ekspert
2020.05.06
To jest jedna z tych gier, które się "przeżywa" i zapamiętuje na bardzo długi czas po ukończeniu.Zalety:+ muzyka (oprawa dźwiękowa jest świetna. Bardzo dobry voice-acting, klimatyczne utwory podczas rozgrywki. Każda lokacja ma inny motyw przewodni, a w trakcie walki możemy dobrać sobie jeden z kilku dostępnych utworów)+ postacie (główni bohaterowie oraz pozostali NPC są niezwykle charyzmatyczni, a ich osobowość sprawia, że szybko ich polubimy bądź znienawidzimy)+ długa (ukończenie trybu The Journey to ponad 70 godzin rozgrywki na poziomie łatwym. Do tego dochodzi "dodatek" The Answer, który liczy około 20-30h w zależności od umiejętności gracza)A teraz przejdę do przedstawienia zalet względem jej następcy, czyli Persony 4 z 2008 roku. + grafika (lepsza grafika, żywsze kolory, szybsza animacja)+ mroczniejszy klimat (nie wiem czy to zaleta czy wada, ale na pewno jest to różnica. Motyw śmierci, depresji i samobójstw przejawia się na każdym kroku)+ więcej animowanych cutscenek (o wiele więcej animowanych przerywników, których brakuje w Personie 4)+ większe i ciekawsze miasto (P3 ma więcej dostępnych lokacji, w których możemy robić więcej rzeczy. Na pewno nie ma nudy i monotonii. Ciągle jest co robić)+ uzbrojenie (naszą postać i towarzyszy wyposażamy nie tylko w broń i kamizelkę, ale również w buty)+ losowanie nagród (po walce, losujemy karty, któe zawierają broń, pieniądze, doświadczenie, personę lub regenerują zdrowie)+ projekt poziomów (ponad 200 leveli w Tartarusie zawierających teleporty będące swego rodzaju checkpointami oraz walki mini bossami)+ akademik (nie mieszkamy we własnym domu, ale w akademiku razem z przyjaciółmi. W P4 mogliśmy wieczorem porozmawiać z Nanako, Dojimą lub pójść łowić ryby. W P3 jest o wiele więcej do roboty)+ tryb The Answer (po ukończeniu gry mamy dostęp do specjalnego trybu, który rozwija fabułę i tłumaczy wiele niewyjaśnionych wcześniej kwestii)Czas na wady:- gorsza fabuła (niezbyt zachwyciła mnie koncepcja Dark Hour, zatrzymanie czasu, zamienianie "cywili" w trumny itd. Persona 4 jest tak genialnym thrillerem psychologicznym z elementami detektywistycznymi, że scenariusz Persony 3 wydaje się być napisana przez gimnazjalistę)- tryb The Answer tylko na hard (dodatkowy tryb jest tylko w jednym poziomie trudności, który odpowiada trudnemu z głównej linii fabularnej. Zmusza to do ciągłego grindu, powtarzania tych samych walk i niepotrzebnego wydłużania rozgrywki)Podsumowując, Persona 3 jest pod wieloma względami zdecydowanie lepsza niż nowsza Persona 4. Gdyby fabuła była na poziomie "czwórki" to śmiało można by wystawić maksymalną ocenę 10. Biorąc pod uwagę całokształt, zarówno Persona 3 i 4 są na jednakowym poziomie. Polecam oba tytuły.
Tal_Rascha
Ekspert
2023.02.23
Mateusz Sawka
GRYOnline.pl Team
2018.01.25
Maciej Tylski
GRYOnline.pl Team
2017.02.19
Ocena OpenCritic
86% rekomendacji (61)
TheGamer
Meg Pelliccio
ZTGD
Ken McKown
COGconnected
Nicola Kapron
Push Square
Robert Ramsey
GameSpot
Kevin VanOrd
Mix77 Centurion
Szkoda że nie pojawił się jeszcze remake na PC/PS4.. Ograłem 5 teraz lecę 4 i pozostaje czekać :)
zanonimizowany768165 Legend
https://www.nintendoenthusiast.com/persona-3-portable-multiplatform-remaster-nintendo-switch/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
https://zippospeaks.blogspot.com/2021/12/the-one-article-where-zippo-posts-his-w.html
Persona 4 Arena Ultimax oraz Persona 3 Portable zostaną wydane na większej ilości platform.
Istnieje dzięki temu szansa na pojawienie się wersji na Nintendo Switch oraz PC.
Weider_XBOX360 Pretorianin
Jest to moje pierwsze starcie z serią persona, i po ponad 70 godzinach gry ukończyłem tą historie. Ta gra to jest połączenie jrpg i liceum gdzie normalnie mamy różne testy w szkole o kulturze japońskiej i nie tylko, poza tym nasi bohaterowie muszą mierzyć się z cieniami kiedy księżyc jest w pełni. Bohaterowie posiadają własne persony, i jest to bardzo podobno do serii pokemonów. Persony mają różne swoje własne moce ale i słabości, dlatego trzeba nauczyć się nimi operować. Poza tym w grze możemy się umawiać nawet na randki z dziewczynami, lub chłopakami. (zależnie od tego czy wybraliśmy postać męską lub żeńską) Jeżeli chodzi o system walki to jest on bardzo podobny do pokemonów i wielu JRPG. Podsumowując jest to naprawdę świetna gra ale bardzo długa, dlatego warto się przygotować na wiele godzin spędzonych z tą grą, ale to już raczej wiadome bo seria persona słynie z długiej fabuły, mam nadzieje że uda mi się zagrać w kolejne części.
Orzech Centurion
Grając w wersję FES bawiłem się bardzo dobrze, choć osobiście bardziej cenię jej następczynie Persone 4 Golden którą uważam za lepszą część chyba w każdym względzie która oferuje m.in.:
spoiler start
-lepszą fabułę
-świetnego antagonistę
-ciekawsze eventy
-więcej nocnych czynności
-możliwość podjęcia pracy
-zróżnicowane podejście do rozwoju statystyk(nie tylko stałe lokacje do odbębnienia jak w trójce, ale również chociażby praca czy książki)
-logiczniejsze rozplanowanie social linków(relacje z najbliższymi możemy rozwijać już na początku, brak absurdów z randkowaniem)
-zgranie i zespołowość wraz z rozwojem drużynowych social linków
spoiler stop
Wracając do Persona 3 FES, około 100h na liczniku i nie poczułem takiego znużenia jak przykładowo było po kilkunastu godzinach w Uncharted, a wcale nie grindowałem w tej grze dużo. Prawdę mówiąc starałem się przebywać w Tartarusie jak najkrócej szybko dochodząc do kolejnych blokad i raptem kilka razy(w tym przed jednym bossem) spędziłem trochę więcej czasu w celu wbicia paru poziomów. A sam Tartarus... no jest jaki jest, mi szczególnie ze swoimi ponad dwustoma piętrami do gustu nie przypadł.
Mimo że zdarzają się nudne social linki to na ogół śledzi się je z przyjemnością, większość z nich to perypetie nastolatków zmagających się z problemami życia codziennego - od tych nieco błahych po te naprawdę ciężkie i przygnębiające jak choćby wątek śmiertelnie chorego Akinariego. W tej grze mamy naprawdę dużo postaci które przechodzą przemianę wraz z rozwojem ich relacji z graczem i potrafi być to satysfakcjonujące gdy uda nam się wymaxować tak dużo slinków jak to możliwe żeby być świadkiem tychże zmian(no dobra, Fortune social link z tymi mdlejącymi co rusz ludźmi bywał absurdalny).
Pozostając przy social linkach, są dwa aspekty które mnie zdziwiły, na szczęście zostały poprawione w kolejnej odsłonie Persony.
Pierwszy z nich to fakt, że gracz może zacząć pogłębiać relacje z członkami SEES relatywnie późno w grze i to jedynie z częścią z nich(nie wspominając o wysokich wymaganiach), a są to osoby dla protagonisty najbliższe, do tego momentu można mieć już dużo lepiej rozwinięte relacje z postaciami drugo/trzecio planowymi.
Drugim zgrzytem są relacje miłosne, chcąc rozwijać social linki z płcią piękną w pewnym momencie nie unikniemy umawiania się z kilkoma dziewczynami na raz, gra nie utrudnia zbyt mocno graczowi takich działań pozwalając mu lawirować na tyle sprytnie, żeby żadna z nich nie poczuła się urażona tym faktem, a nawet jeśli tak się stanie to taką relacje bez problemu można przywrócić. Zwyczajnie nie ma możliwości pozostawić niektórych relacji na stopie koleżeńskiej i jednocześnie ukończyć związanych z nimi slinków.
Co tu więcej napisać, kolejna Persona, kolejny kolos na 100h, kolejna bardzo dobra gra. Trzeba Personie 3 oddać również to, że jest to część która ukształtowała model rozgrywki z którym ta gra jest utożsamiana.