
Data wydania: 12 czerwca 2012
Gra RPG utrzymana w klimatach postapokaliptycznych, której akcja rozgrywa się w szwedzkim mieście znajdującym się na dnie krateru. Kompletujemy drużynę najemników i wykonujemy misje w kampanii dla pojedynczego gracza lub w trybie kooperacji.
GRYOnline
Gracze
Steam
Krater to ukazana w rzucie izometrycznym gra RPG stworzona przez studio Fatshark, czyli twórców takich tytułów jak Lead and Gold: Gangs of the Wild West czy Bionic Commando: Rearmed 2.
Akcja Krater rozgrywa się w mieście położonym wewnątrz tytułowego szwedzkiego krateru powstałego w wyniku wojny, która zdziesiątkowała ludzkość i zniszczyła Ziemię. Miejsce wyróżnia się niezwykle żyzną glebą oraz tajemniczą Dziurą, kompleksem jaskiń podziemnych wypełnionych przedwojennym sprzętem. Gracz obejmuje kontrolę nad drużyną trzech najemników, którzy trafiają do krateru i wplątują się w nie lada intrygę.
Na początku przygody otrzymujemy trzy postacie – każda z nich reprezentuje inną klasę – i wyruszamy w podróż po postapokaliptycznym świecie. Główną atrakcją jest kilkunastogodzinna kampania fabularna. W miasteczkach nie brakuje też zadań pobocznych. Walka rozgrywa się w czasie rzeczywistym i wymaga dużej zręczności oraz opanowania umiejętności poszczególnych postaci. Fatshark chciał w ten sposób wprowadzić do zabawy odrobinę taktyki.
Dużą rolę w trakcie gry odgrywa system rozwoju bohaterów, powiązanych z możliwością tworzenia własnych przedmiotów. Każdy zdobyty poziom doświadczenia nie zwiększa bowiem statystyk, a jedynie otwiera nowe gniazda na implanty i modyfikatory. Dopiero wszczepy poszerzają możliwości bojowe postaci. Podczas zabawy warto więc zbierać surowce i materiały, aby regularnie poprawiać wyposażenie drużyny. Rozwój technologiczny w Krater jest ważny, bo członkowie naszego zespołu mogą odnieść trwałe rany lub nawet zginąć.
Gra Krater przypomina pod względem graficznym produkcje w stylu Diablo. Pole walki ukazano w rzucie izometrycznym. Dominują głównie lokacje zniszczone przez wojnę, a także skalne tereny leju powstałego w wyniku eksplozji ładunku wybuchowego o ogromnej sile. Twórcy produkcji zaskakują jednak lekkim podejściem do postapokalipsy – w grze nie brakuje kolorów, humoru oraz dziesiątek nawiązań popkulturowych.
Autor opisu gry: Marek Oramus
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
Ograniczenia wiekowe: 16+
Recenzja GRYOnline
W recenzji Krateru, gry akcji RPG łączącej motywy z Fallouta i Diablo, zadajemy sobie pytanie, czy niezależne studio Fatshark ma szansę w starciu z tak ambitnym projektem.
Dziś piszemy m.in. o dodatkach DLC do gier Max Payne 3 oraz Ghost Recon: Future Soldier, przepustce Season Pass do Assassin's Creed III, aktualizacji produkcji Krater, a także nowym dziale Aplikacje w serwisie Steam. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Marcin Skierski
3 października 2012 12:00
Na Steamie zadebiutowała postapokaliptyczna gra Krater, stworzona przez skandynawskie studio Fatshark. Twórcy produkcji połączyli w niej taktyczną walkę rodem ze strategii czasu rzeczywistego z otwartym RPG w stylu serii Fallout.
gry
Szymon Liebert
13 czerwca 2012 10:14
Ciekawie zapowiadająca się postapokaliptyczna gra RPG ze Szwecji zostanie przetłumaczona na język polski. Twórcy Krater przygotowali też nowy konkurs dla kreatywnych osób – chodzi o nazwanie trzech rodzajów broni.
gry
Szymon Liebert
14 maja 2012 08:20
Gra Krater utrzymana w postnuklearnych klimatach zadebiutuje na Steam już 12 czerwca tego roku. Miesiąc później pojawi się w wersji na Mac, a betę już niedługo będą mogły wypróbować wszystkie osoby, które złożą przedpremierowe zamówienie.
gry
Krystian Machnik
12 kwietnia 2012 16:00
Twórcy wieloosobowej gry akcji Lead and Gold: Gangs of the Wild West pracują nad postnuklearną produkcją RPG z elementami gatunku RTS. Z pierwszych informacji wynika, że gra jest skierowana do fanów takich hitów sprzed lat jak Fallout oraz Jagged Alliance.
gry
Szymon Liebert
4 listopada 2011 11:11
Wymagania sprzętowe gry Krater:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepszy), 1 GB HDD, Vista/7, łącze internetowe.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 129 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 661 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Szymon Liebert
Recenzent GRYOnline.pl
2012.06.16
W recenzji Krateru, gry akcji RPG łączącej motywy z Fallouta i Diablo, zadajemy sobie pytanie, czy niezależne studio Fatshark ma szansę w starciu z tak ambitnym projektem.
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Szugob
Ekspert
2018.03.26
zanonimizowany908331 Junior
Gra jest świetna i za niewielkie pieniądze. Fakt, długo się fabuła rozkręca, ale mimo to daje sporo frajdy. Boostery, implanty, trudne i bardzo trudne walki, ładna grafika, świetna muzyka, spory świat, multum questów (powtarzalnych, ale gdzie tego nie ma?). Do tego sporo żartów i nawiązań (Pirate Bay, czy quest zabicia Tomcia Bez Palucha). To wszystko za naprawdę niewielkie pieniądze. Uważam że tej grze naprawdę warto dać szansę, ale trzeba zacisnąć zęby na początku bo wolno sięrozkręca, potem jest już tylko frajda płynąca z rozgrywki. Wiem że powtarzam przedmówców, ale ja tu jestem strasznie zachwycony :)
drayko Centurion
Na pudełku z grą w wymaganiach jest windows XP, a w rzeczywistości gra nie działa na XP. Kto mi zwróci pieniądze, skoro gra przypisuje się do konta w Steam?
kAjtji Senator
Pierwsze 30 minut - meh, ale muza dobra
po 30 minutach do 15h - średnia gra ale całkiem wciąga
cała reszta - nudne i powtarzalne
Ogólnie jest to jedna z tych gier średnich które mimo swojej ''średniości'' właśnie potrafi nieźle wciągnąć. Wydałem 10 złoty więc też nie narzekam (a za takie pieniądze wersja pudełkowa naprawdę dobra). Jednak podczas walki z ostatnim bossem (któremu zabranie choćby 1% hp zajmowało ze 2minuty) miałem dość, gra miała zbyt mało urozmaicony system walki i powtarzalne lokacja. Daję dodatkowe 0,5 za to że wciągało.
zanonimizowany768165 Legend
Jeden z moich pierwszych zakupów na Steamie ale dopiero teraz się przyłożyłem i grę skończyłem (szukałem zajęcia przed rozpoczęciem nowej ligii w Path of Exile).
Lubię taktycznie gry, gdzie kierujemy pojedynczą postacią lub małą ekipą tak bardzo, że zdarza mi się kupować gry z Mieszanymi ocenami na Steamie.
Ale nie jestem w stanie gry polecić. Niewielka ilość postaci, spamowanie nonstop 3 skillami na krzyż przez kilka godzin potrafi znużyć szybko, choć i tak po jakimś czasie człowiek wraca.
Gra zachęca do eksperymentów, głównie zmianę postaci. Szkopuł w tym że do ich ulepszania potrzeba pieniędzy, mnóstwo pieniędzy.
XP w grze to nie problem, idziemy do jakiegoś gniazda szczurów, potem do większej miejscówki i wbicie maksymalnego 15-go poziomu zajmuje mniej niż godzinę. Ale kasa? Z tym już znacznie gorzej. Dobre boostery, implanty i lepsze bronie kosztują, leczenie też (wizyta w szpitalu kosztuje od tysiąca do nawet 10k koron).
Gra w sumie prosta, główna linia fabularna wręcz banalna... do czasu spotkania bossa, jak się okazuje finałowego (czego dowiadujemy się po pojawieniu się napisów końcowych, gra zostawia nam cliffhangera) i zmuszeni jesteśmy grindować. Cokolwiek prócz najlepszych boosterów i ekwipunku oraz źle dobrana ekipa do finałowej walki i nie mamy szans. Podobno są boostery poziomu V ale trzeba przejść ogromny, wielopoziomy loch czego za wszelką cenę chciałem uniknąć.
Grind najlepiej robić w Anjuna Deeps (Andżuńskie Głębiny?) koło miasta Trollberg.
Główna linia fabularna jest krótka (ok 10h?) ale większość to posyłanie nas do kilkupoziomowych lochów. Nawet gdy nas wrabiają w przestępstwo to zamiast czegoś interesującego dostajemy polecenie udania się do któregoś tam poziomu lochu. Bleh.
Niestety polska wersja jest paskudna, część rzeczy przetłumaczona ale sporo rzeczy zostało w oryginale. Zdarzało się że imię NPCa zostało przetłumaczone by po chwili nadziać się na oryginalne imię.
Ekipą którą dotarłem do końca:
2x Kafary, ludzie (te z dwuręczniakami), Cięcie z 5x boost obrażeń, tąpnięcie 5x boost siły.
Medyk mutant z DLC (dr Cycebro), oba skille z 5x lecznicze wzmocnienie.
Miałem wcześniej też ludzkiego medyka ze względu na mocny strumień leczniczy, problemy były w finałowej walce, gdzie mimo 2 kafarów spamujących Tąpnięcia (które przyciągają uwagi przeciwników) ciągle ktoś atakował medyka, który przerywał leczenie. Zmutowany medyk tego problemu nie ma, nanoboty mimo że trochę słabsze to rzuca się je w mgnieniu oka.
Dobór odpowiednich implantów to też ważna rzecz. Tu pojawia się poważny problem - od pewnego momentu korzyści płynące z podnoszenia współczynników jak np. Siła czy Inteligencja zaczynają być mikroskopijne.
Implanty możemy zainstalować ale nie da się ich usunąć, jedynie zaszywając na ich miejsce inne.
A nie są one tanie, nie da się starych implantów sprzedać jeśli je zainstalujemy.
To kolejny moment, gdzie gra zachęca do eksperymentów ale w rzeczywistości są to ryzykowne procedury, kosztowne i czasochłonne (grind by zarobić na drogie implanty).
Podstawa to 2 implanty Obrony i 5-6 Zdrowia.