Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Jagged Alliance 3 (PC)

Jagged Alliance 3 PC

Kolejna odsłona legendarnej serii gier strategicznych. Werbujemy najemników, uzbrajamy ich, a następnie wysyłamy na misje. System walki jest turowy i pozwala na bardzo dokładne sterowanie podwładnymi, wliczając w to w jakie części ciała będą celowali.

Strategiczne | turowe | współczesne konflikty | taktyczne | najemnicy

PC Windows
Okładka Jagged Alliance 3 (PC)

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

anulowana

Jagged Alliance 3 to turowa gra strategiczna opowiadająca o działaniach oddziału najemników. Fabuła przedstawia się następująco: prezydent pewnej bananowej republiki zmaga się z powstaniem. Sąsiednie państwo, korzystając z sytuacji, dokonuje ataku w celu powiększenia swojego terytorium. Na dokładkę w targanym powstaniem i najechanym przez sąsiada kraju pewna międzynarodowa korporacja przeprowadza niebezpieczne i straszliwe w skutkach eksperymenty. Mamy możliwość przyłączenia się do jednej z czterech stron konfliktu. W rozgrywce bierze udział także piąta, niegrywalna frakcja, związana z wątkiem fantastycznym.

W Jagged Alliance 3, podobnie jak w poprzednich częściach cyklu, dowodzimy oddziałem najemników (do wyboru jest 40 postaci o różnych cechach i zdolnościach), którym możemy wydawać szczegółowe rozkazy. Kolejność przeprowadzania akcji zależy od wartości cechy „inicjatywa” danej postaci. Po mapie świata drużyna może przemieszczać się piechotą albo przy wykorzystaniu pojazdów. Na mapie taktycznej z kolei oddział zmuszony jest poruszać się na nogach, a pojazdy można wykorzystać jako magazyny na zbędne w danej chwili przedmioty.

Jak przystało na strategiczną grę wojenną, do swojej dyspozycji mamy rozbudowany arsenał broni. Znający poprzednie części serii rozpoznają niektóre elementy uzbrojenia. Ponadto dołączone zostało nieco nowych modeli broni, a także wprowadzono sporo odmiennych typów amunicji i pancerza. Najemnicy mogą skorzystać również ze stacjonarnych ciężkich karabinów maszynowych.

Co charakterystyczne, w Jagged Alliance 3 nie ma systemu mikro-zarządzania ani ekonomii znanych z poprzednich odsłon serii. Zamiast tego autorzy wybrali większe skoncentrowanie rozgrywki na walce. Nasz dochód w dużej mierze stanowią pieniądze otrzymywane za wykonanie poszczególnych misji, mamy jednak możliwość podreperowania budżetu poprzez handel z napotkanymi kupcami.

Gra powstała na zmodyfikowanym silniku Silent Storm, z poprawioną oprawą graficzną, ulepszoną fizyką, efektami specjalnymi oraz modelem zniszczeń. Teren działań przedstawiony został w rzucie izometrycznym. Główne lokacje i misje są zaprojektowane. Poza nimi czekają na nas również losowo generowane wydarzenia.

Z myślą o graczach, którzy uważają, że w produkcji tego typu nie ma miejsca na elementy fantastyczne, autorzy przewidzieli możliwość ich wyłączenia. Możemy to uczynić z poziomu opcji gry.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Oczekiwania czytelników: 5.8 / 10 na podstawie 676 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Jagged Alliance 3

16+

Jagged Alliance 3 - przed premierą

Przed premierą 27 sierpnia 2007, 12:49

Interfejs przeniesiony zostanie raczej w niezmienionej postaci. W dolnej części ekranu ujrzymy więc sylwetki wszystkich członków drużyny (maksimum sześć osób). Ponadto wybierając jedną z tych osób uaktywnimy dodatkowe przyciski, pozwalające na przykład na zmianę broni czy rodzaju prowadzenia ostrzału. Nie zabraknie też mapy taktycznej, która będzie widoczna w prawym dolnym rogu. Można się jednocześnie domyślać, iż nie we wszystkich misjach będziemy mogli z niej korzystać. Stanie się to raczej możliwe wyłącznie wtedy, gdy będziemy dysponowali rozpoznaniem terenu misji. O tak oczywistych kwestiach, jak chociażby zarządzanie inwentarzem, nie trzeba raczej wspominać. Obecność tych elementów w finalnym produkcie nie powinna być dla nikogo zaskoczeniem. Niekoniecznie fanom serii muszą się natomiast spodobać wszystkie te oznaczenia, które wynikają z powiązań z serią Silent Storm. Na opublikowanych już materiałach można między innymi zauważyć charakterystyczne obwódki, którymi otoczona zostanie każda postać. Czerwona obwódka będzie przykładowo oznaczała wroga. W moim przekonaniu jest to niepotrzebne udziwnienie. Nie do końca muszą się też podobać ikonki symbolizujące planowaną trasę podróży, czy określające liczbę potrzebnych do poświęcenia punktów akcji, choć będą one przynajmniej pożyteczne. Oby tylko rozpoznawanie prawidłowej drogi lepiej funkcjonowało, nie wymagając wykonywania mniejszych kroczków, tak aby nie zmarnować dostępnych punktów akcji.