Dodatek do gry Fallout 3
Data wydania: 5 maja 2009
Trzecie rozszerzenie do słynnej gry o tematyce postapokaliptycznej – Fallout 3, wyprodukowane przez Bethesda Softworks. Akcja nawiązuje do głównego wątku z podstawowej wersji gry i opowiada o losach Bractwa Stali toczącego wojnę z bezwzględną Enklawą.
GRYOnline
Gracze
Broken Steel to trzecie rozszerzenie DLC do Fallouta 3. Dodatek został stworzony przez studio Bethesda. Firma znana jest chociażby z bardzo cenionej serii The Elder Scrolls. Produkt wymaga posiadania pełnej wersji gry.
Broken Steel różni się pod wieloma względami od poprzednich dwóch dodatków, czyli Operation Anchorage oraz The Pitt. Nie jest to poboczna opowieść, ale kontynuacja wydarzeń z podstawowej wersji trzeciego Fallouta. Poznajemy dalsze losy Brotherhood of Steel walczącego z Enklawą. Druga z wymienionych organizacji wciąż ma się dobrze mimo poniesionych strat. Żeby powstrzymać niecne plany Enklawy bractwo postanawia stworzyć nową broń – Tesla Cannon. Zadaniem gracza jest udzielenie pomocy w tym trudnym zadaniu.
W Broken Steel powracamy na pustkowia zrujnowanego wojną atomową Waszyngtonu. Autorzy dodali mnóstwo nowych lokacji w rozmaitych zakątkach znanego już terenu. Oprócz tego wzbogacono świat gry o nieznane wcześniej miejsca, do których podróżujemy różnymi środkami transportu. Podczas przygody napotykamy również o wiele groźniejszych przeciwników, ale w zamian otrzymujemy dostęp do silniejszych broni (np. miotacz ognia, potrójny laser).
Do wzięcia udziału w nowej opowieści trzeba ukończyć główne zadanie z podstawowej wersji gry. Rozszerzenie umożliwia również dalszą zabawę postaciom, które zakończyły fabułę Fallouta 3 w przeszłości (wcześniej nie było to możliwe). Ponadto, posiadacze tego zestawu mogą rozwijać swoich bohaterów dalej, gdyż zwiększono maksymalny poziom doświadczenia (do 30). Wybrańcy mogą uzbroić się nie tylko w nowe bronie, ale także nieznane wcześniej perki.
Autor opisu gry: Szymon Liebert
Platformy:
PC Windows 5 maja 2009
PlayStation 3 24 września 2009
Xbox 360 5 maja 2009
Producent: Bethesda Game Studios
Wydawca: Bethesda Softworks
14GRY
Seria gier RPG osadzonych w postapokaliptycznym uniwersum. Fallout jest uznawany za jedną z najważniejszych marek wykreowanych przez firmę Interplay i studio Black Isle. Od 2004 roku pieczę nad rozwojem cyklu sprawują Bethesda Softworks i Bethesda Game Studios.
Recenzja GRYOnline
Trzeci dodatek do Fallouta 3 to przede wszystkim upragnione podwyższenie limitu doświadczenia i możliwość dalszej zabawy po ukończeniu gry. Ale czy opłaca się go kupić?
22 października 2015
Druga część naszego artykułu poświęconego uniwersum serii Fallout, w którym przybliżamy zainteresowanym wydarzenia z kanonicznych odsłon tego cyklu. Dziś skupimy się na wybranych Kryptach oraz przybliżymy sylwetki najciekawszych bohaterów niezależnych.
19 października 2015
23 października 2077 roku na całym świecie zawyły syreny alarmowe zwiastujące nadciągającą nuklearną apokalipsę. Z okazji tej szczęśliwie fikcyjnej rocznicy przyglądamy się bliżej uniwersum Fallouta, szykując się na nadchodzącą premierę nowej odsłony.
21 października 2010
Co takiego kryje się w grze o zniszczonym przez wojnę nuklearną świecie, że cieszy się ogromną popularnością, a każda kolejna część cyklu spotyka się z niebotycznymi oczekiwaniami. Jak przedstawia się historia serii, która zmieniła oblicze gatunku RPG?
20 października 2010
Co takiego kryje się w grze o zniszczonym przez wojnę nuklearną świecie, że cieszy się ogromną popularnością, a każda kolejna część cyklu spotyka się z niebotycznymi oczekiwaniami. Jak przedstawia się historia serii, która zmieniła oblicze gatunku RPG?
19 października 2010
Co takiego kryje się w grze o zniszczonym przez wojnę nuklearną świecie, że cieszy się ogromną popularnością, a każda kolejna część cyklu spotyka się z niebotycznymi oczekiwaniami. Jak przedstawia się historia serii, która zmieniła oblicze gatunku RPG?
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj piszemy m.in. o nowym studiu deweloperskim firmy Warner Bros., obniżce ceny dodatków do Fallout 3 w wersji na Xboksa 360, pracach nad następca Project Natal, a także nowej grze twórcy Heavy Rain. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
23 marca 2010
To był udany tydzień dla graczy. Do polskich sklepów trafiło bowiem kilka długo oczekiwanych nowości – m.in. brutalny God of War III, klimatyczne Metro 2033 oraz wypatrywane przez fanów cRPG pierwsze rozszerzenie do Dragon Age’a. Oto pełna lista tytułów, które znalazły się w sprzedaży w ciągu minionych siedmiu dni.
gry
Marek Grochowski
22 marca 2010
Amerykański sąd federalny odrzucił wniosek Bethesdy dotyczący wstrzymania sprzedaży trzech starszych odsłon serii Fallout przez firmę Interplay. Oznacza to, że drugie z wymienionych przedsiębiorstw może kontynuować prace nad sieciową wersją marki. Są to jedynie wstępne ustalenia, które nie zamykają całej sprawy – wojna o Fallouta potrwa znacznie dłużej.
gry
Szymon Liebert
13 grudnia 2009
Na łamach sieciowej encyklopedii Fallouta (The Vault) pojawiła się informacja na temat rzekomych planów odnośnie nakręcenia filmu na podstawie tego uniwersum. Według użytkownika Ausir, o obrazie kinowym wspominał podobno sam Ron Perlman, czyli charakterystyczny narrator wypowiadający słynne słowa („War never changes”) w każdej odsłonie produkcji.
gry
Szymon Liebert
9 grudnia 2009
Na łamach oficjalnego bloga firmy Bethesda Softworks zamieszczone zostały nowe informacje na temat dodatków DLC do Fallout 3 w wersji na konsolę PlayStation 3. Za pośrednictwem najnowszego wpisu otrzymaliśmy również szansę zapoznania się ze szczegółami odnośnie specjalnej edycji dzieła, tzw. Fallout 3 Game of the Year Edition.
gry
Piotr Doroń
18 września 2009
Bethesda Softworks wystąpiła na drogę sądową i 8 września złożyła oficjalną skargę przeciwko firmie Interplay. Oskarżenie dotyczy naruszenia praw do znaku towarowego Fallout. Interplay odpiera zarzuty i twierdzi, że razem z bułgarskim Masthead Studios posiada prawa do produkcji o roboczym tytule Project V13 (gra MMO osadzona w uniwersum Fallout).
gry
Katarzyna Pochowska
11 września 2009
Podczas zakończonego w weekend QuakeConu, Todd Howard z Bethesda Softworks ostatecznie potwierdził, że firma ta nie będzie już katować graczy kolejnymi dodatkami do Fallout 3. Panie i Panowie – następnych DLC już nie będzie.
gry
Maciej Śliwiński
18 sierpnia 2009
Bethesda potwierdziła, że Mothership Zeta, czyli wielka podróż w nieznane, będzie piątym i ostatnim dodatkiem DLC do Fallouta 3, które firma zaplanowała. Kolejnych rozszerzeń nie należy się więc spodziewać, chociaż nie wiadomo, czy plany nie ulegną zmianie. Jak przekazał serwisowi Joystiq przedstawiciel studia, nigdy przecież nie powinniśmy używać słowa „nigdy”.
gry
Szymon Liebert
4 sierpnia 2009
Jeden z omawianych wczoraj pakietów dodatków do Fallouta 3 znalazł się w ofercie wydawniczej firmy Cenega Poland. Został on zapowiedziany na czerwiec, więc najprawdopodobniej chodzi o Fallout 3 Game Add-on Pack#1. Dowiedzieliśmy się, że zestaw na pewno pojawi się na Xboksa 360 oraz komputery osobiste. Brakuje potwierdzenia czy DLC wchodzące w skład propozycji będą w polskiej wersji językowej.
gry
Szymon Liebert
20 maja 2009
Bethesda zapowiedziała dwa kolejne dodatki DLC do Fallouta 3. O jednym z nich, czyli Point Lookout, pisaliśmy jakiś czas temu. Pojawi się on już w czerwcu i zabierze graczy na wycieczkę po bagnach. Druga nieznana dotąd zawartość otrzymała nazwę Mothership Zeta i będzie opowiadać o uprowadzeniu przez kosmitów. Ponadto, wszystkie rozszerzenia, stare i nowe, zostaną wydane również na PlayStation 3.
gry
Szymon Liebert
19 maja 2009
Wymagania sprzętowe gry Fallout 3: Broken Steel:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.8 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), Windows XP/Vista.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
PlayStation 3
Wspiera:
PlayStation Network
Średnie Oceny:
Średnia z 7 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 399 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Gonciarz
Recenzent GRYOnline.pl
2009.05.12
Trzeci dodatek do Fallouta 3 to przede wszystkim upragnione podwyższenie limitu doświadczenia i możliwość dalszej zabawy po ukończeniu gry. Ale czy opłaca się go kupić?
arkadius2
Ekspert
2022.06.05
W mojej opinii naprawdę dobry dodatek, lepszy niż dwa poprzednie, oczywiście jeżeli ktoś lubi walkę i Bractwo Stali :) Tutaj można się wyszaleć, pod warunkiem że od początku postać była robiona do rozwiązywania problemów siłą a nie słowem, szczególnie przydają się umiejętności i perki w broni energetycznej.
Toril
Ekspert
2021.02.28
Dodatek przechodziłem po przejściu wszystkich pozostałych i podstawki. Byłem już zmęczony falloutem i właściwie nie miałem ochoty grać więc możliwe, że w innych okolicznościach bawiłbym się lepiej. Gdybym miał oceniać go na tle pozostałych czterech dodatków, przyznałbym mu trzecie miejsce.Zalety:1. Możliwość gry po ukończeniu podstawy i obserwowanie jak zmienił się świat. Nie żeby twórcy zdecydowali się na jakieś prawdziwe rewolucje ale miło zobaczyć efekty naszych działań i nowe postaci w starych miejscach.2. Obserwowanie w akcji Libertego Pryma było dziwnie satysfakcjonująca. A w pewnym momencie poczułem się prawie jak wtedy gdy za dzieciaka oglądałem Stalowego Giganta. Prawie.Wady:1. Brak nowych lokacji z prawdziwego zdarzenia i średnio interesujący wątek główny.
Orzech
Ekspert
2019.01.04
MadtPL
Ekspert
2018.05.22
Maciej Żulpo
GRYOnline.pl Team
2016.03.29
czorny50
Ekspert
2016.03.19
arkadius2 Konsul
W mojej opinii naprawdę dobry dodatek, lepszy niż dwa poprzednie, oczywiście jeżeli ktoś lubi walkę i Bractwo Stali :) Tutaj można się wyszaleć, pod warunkiem że od początku postać była robiona do rozwiązywania problemów siłą a nie słowem, szczególnie przydają się umiejętności i perki w broni energetycznej.
Toril Pretorianin
Dodatek przechodziłem po przejściu wszystkich pozostałych i podstawki. Byłem już zmęczony falloutem i właściwie nie miałem ochoty grać więc możliwe, że w innych okolicznościach bawiłbym się lepiej. Gdybym miał oceniać go na tle pozostałych czterech dodatków, przyznałbym mu trzecie miejsce.
Zalety:
1. Możliwość gry po ukończeniu podstawy i obserwowanie jak zmienił się świat. Nie żeby twórcy zdecydowali się na jakieś prawdziwe rewolucje ale miło zobaczyć efekty naszych działań i nowe postaci w starych miejscach.
2. Obserwowanie w akcji Libertego Pryma było dziwnie satysfakcjonująca. A w pewnym momencie poczułem się prawie jak wtedy gdy za dzieciaka oglądałem Stalowego Giganta. Prawie.
Wady:
1. Brak nowych lokacji z prawdziwego zdarzenia i średnio interesujący wątek główny.
Cienki824 Legionista
Ten dodatek to coś pięknego. Czysta rozwałka.
Maxley Konsul
Tutaj Bethesda zastosowała prosty trik. Podniosła maksymalny poziom gracza do 30 oraz dała możliwość kontynuowania gry po zakończeniu wątku głównego. Ale to za mało.
Dodatek aktywny jest jeszcze przed ukończeniem głównego wątku, bowiem nie trzeba go kończyć aby móc wbijać poziomy po 20 level'u. Ale cała reszta zostaje aktywowana dopiero po ukończeniu gry i jest jej bezpośrednią kontynuacją.
Fabularnie mamy Bractwo Stali idące na noże z Enklawą. Można by rzec, że mamy powtórkę z Operacji Anchorage, bo misje polegają na przedarcie się z pkt. A przez hordę wrogów do pkt. B. Ale tutaj mamy małe zmiany.
Są nowi przeciwnicy. Dokoszony radskorpion, ghul, supermutant oraz żołnierz Enklawy. Są oni istnymi gąbkami na pociski i potrafią zadawać spore obrażenia. Choć dla mnie byli bardziej irytujący niż niebezpieczni, ale ewidentnie powstali by być wyzwaniem dla dokokszonych postaci. Jednakże uważam, że można ich było zrobić lepiej.
W nowościach są również bronie. Ale jak dla mnie tylko działo Tesli było warte uwagi...na 5 sekund.
Są nowe perki, ale takie z nich zapchaj dziury, że aż strach. Osobiście widziałem tylko 2 warte uwagi perki. Ewentualnie 3 jeżeli grami z Ochłapem w drużynie.
Nie wolno jednak zapomnieć o nowych lokacjach. Jednak tutaj jest spore rozczarowanie. Nie licząc stacji metra dla prezydenta USA albo lotniska Adamsa, to łatwo jest pomylić dodatek z podstawką. Dodatkowo niemal wszystkie z nowych lokacji są wypakowane przeciwnikami w wersji uber. A oprócz nich mamy jeszcze masę standardowych przeciwników. Więc sprawia to, że Broken Steel wygląda jak Operacja Anchorage tylko, że po za symulacją i z szerszymi korytarzami.
Akurat największym rozczarowaniem okazuje się lotnisko Adamsa, bo jest to miejsce wypchane wrogami i łupem, ale nie ma co tego zbierać, bo kapsli na tym etapie gracz ma w bród.
Chociaż gracze używający broni energetycznej i pancerzy wspomaganych nie będą narzekać, że im się ekwipunek niszczy od nadmiaru starć.
Po za głównym wątkiem mamy zadania związane z logistyką rozprowadzania czystej wody na Pustkowiach. Są one dobrze zrobione, ale to nic specjalnego.
Reasumując: Ten dodatek jest zwyczajnie słaby. Jedynym powodem, dla którego warto go kupić to podniesiony limit poziomu do 30. Cała reszta jest słaba i nastawiona na walkę.