Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPC
Okładka Drakensang: The Dark Eye (PC)

Drakensang: The Dark Eye PC

Klasyczna gra RPG, opracowana przez studio Radon Labs w oparciu o system narracyjnych RPG-ów Das Schwarze Auge (ang. The Dark Eye).

RPG | TPP | fantasy | klasyczne RPG

PC Windows
Okładka Drakensang: The Dark Eye (PC)

Polskie napisyPolskie napisy

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

1sierpnia2008

10grudnia2008

pudełko PL

Drakensang: The Dark Eye studia Radon Labs to gra RPG oparta na najpopularniejszym w Niemczech (a także Austrii i Szwajcarii), systemie papierowych RPGów fantasy. Zamierzeniem autorów było stworzenie gry nawiązującej do klasyki gatunku, kładącej silny nacisk na fabułę, działanie drużynowe i system walki, w którym szybkość wciskania przycisków klawiatury nie jest najistotniejszym elementem. Sami twórcy zwykli określać swe dzieło jako Baldur’s Gate w świecie 3D.

Akcja toczy się na kontynencie Aventuria, odpowiedniku Europy z okresu późnego średniowiecza lub wczesnego renesansu. Jak w każdym szanującym się świecie RPG, mamy do czynienia z zestawem zróżnicowanych terenów i państw, począwszy od mroźnej północy, zamieszkanej przez odpowiednik Wikingów, poprzez, przypominające nasz daleki wschód, imperium Kun Kau Peh, a skończywszy na pustynnym Khom i tajemniczych, pełnych magii wyspach. W trakcie przygody dokładnie poznamy nie tylko centrum kontynentu, nazywane Middenrealm, ale nie obejdzie się także bez podróży w bardziej egzotyczne zakątki. Sama fabuła jest bardzo rozbudowana. Przez okres ponad sześciu miesięcy, pracowało nad nią sześciu ludzi. W sumie stworzyli oni historię zapisaną na ponad tysiącu stron.

W trakcie podróży spotykamy bogatą galerię postaci, często widywanych w fantasy: żyjących w harmonii z naturą i parających się magią Elfów, gderliwych, porywczych, uzbrojonych w topory Krasnoludów, dzikich i brutalnych Orków, mrocznych czarnoksiężników, honorowych rycerzy, krzepkich wojowników, sprytnych łotrzyków itd. Jest także kilka bardziej egzotycznych przypadków: świetnie wyszkolone w walce, wyznawczynie bogini wojny Rondry, Amazonki; a także Thorwalianie, twardy lud północy, wzywający w potrzebie boga Swafnira. W wiele z wymienionych ras i klas postaci gracze mogą się wcielić tworząc swego bohatera.

Skoro już jesteśmy przy kreacji głównego herosa warto wspomnieć, że sposób jego tworzenia został niemal żywcem skopiowany z papierowego RPG. Oznacza to, że postać opisana jest szeregiem cech i współczynników, mających wpływ na interakcję z otoczeniem. Dla ułatwienia autorzy okroili trochę ilość detali, jakie musimy określać samodzielnie. W trakcie przygody spotykamy mieszkańców świata, których można przyłączyć do drużyny. Jednocześnie główny bohater może mieć nie więcej niż trzech stałych towarzyszy. Jest także możliwość przyłączenia tymczasowych sojuszników (na przykład w celu wykonania określonego zadania). Ich liczba nie może przekroczyć dwóch.

Aventuria zamieszkana jest prze kilkadziesiąt rodzajów potworów, które z oczywistych względów, nie darzą naszych bohaterów sympatią. Dlatego też walka jest chyba najistotniejszym aspektem gry. Autorzy dążyli do stworzenia systemu, w którym największe znaczenie mają cechy, umiejętności i uzbrojenie drużyny, a nie szybkość reakcji gracza. Walka przebiega w czasie rzeczywistym, ale z możliwością zatrzymania potyczki w dowolnym momencie, by zdecydować o kolejnych posunięciach bohaterów. Do złudzenia przypomina to system znany choćby z Baldur’s Gate.

Drugi bardzo istotny aspekt to interakcja i dialogi z mieszkańcami Aventurii. W Drakensang: The Dark Eye mamy do czynienia z dynamicznymi dialogami, ale jednocześnie dość rozbudowanymi. Co więcej, szanse na uzyskanie porozumienia są ściśle zależne od rasy postaci, a także jej umiejętności. I tak, na przykład szlachetny Elf, ma większe szanse, niż gburowaty Krasnolud, na przekonanie strażników do otwarcia bramy, ale w sytuacji, kiedy trzeba przemówić do rozumu hersztowi opryszków, role się odmienią.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 DVD

Ocena czytelników: 8,5 / 10 na podstawie 2689 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8.7 / 10 na podstawie 133 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Gry podobne do Drakensang: The Dark Eye

Klasyfikacja PEGI Drakensang: The Dark Eye

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Drakensang: The Dark Eye

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.6 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 8600 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP SP2/Vista

Drakensang: The Dark Eye - recenzja gry
Drakensang: The Dark Eye - recenzja gry

Recenzja 9 grudnia 2008, 10:41

Główna postać oraz jej towarzysze mogą osiągnąć maksymalnie 16 poziom. Bardzo ciekawie rozwiązany jest sposób rozwoju bohaterów. W Drakensang zdobyte punkty doświadczenia możesz w dowolnym momencie wydać na podniesienie umiejętności, zwiększenie cechy czy wzrost żywotności. Przedstawię to na przykładzie, żeby wszystko stało się jasne. Twój bohater zdobywa za wykonanie zadania 100 punktów doświadczenia. Miał już przedtem na koncie 100, więc aktualnie ma 200. Dostałeś zadanie, które musisz wykonać niezauważony – dźwigasz więc umiejętność Skradanie się z 2 na 5, wykorzystując 40 punktów doświadczenia. Znalazłeś świetny sztylet i chciałbyś lepiej się nim posługiwać – podnosisz umiejętność walki sztyletami z 1 na 5 „płacąc” 60 punktów doświadczenia. Zużyjesz jeszcze 20 punktów na podniesienie zdrowia z 30 na 31, a resztę – 80 punktów doświadczenia – zostawisz sobie, aby w przyszłości uzbierać 300 punktów potrzebnych na zwiększenie Charyzmy z 10 na 11. Osobiście takie rozwiązanie wyjątkowo przypadło mi do gustu. Pozwala ono dostosować bohatera do aktualnych potrzeb i rozwijać go w dowolny, wybrany przez gracza sposób. Dodatkowo wnosi trochę świeżości do stosowanego praktycznie wszędzie systemu, gdzie „wskoczenie” na kolejny poziom wiąże się ściśle z otrzymaniem specjalnych korzyści. Oczywiście w Dark Eye również osiągasz kolejne poziomy, ale stanowią one przede wszystkim górny limit dla czarów i umiejętności.