Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Syberia - seria gier

Ciesząca się dużą popularnością seria gier przygodowych, stworzonych przez studio deweloperskie Microids. Obecnie marka stanowi własność firmy Anuman Interactive.

Ojcem serii Syberia jest belgijski twórca komiksów i projektant gier video Benoît Sokal. Pierwsza część cyklu ukazała się w 2002 roku. Produkcja z miejsca podbiła serca graczy i do dziś uznawana bywa za jedną z najciekawszych przygodówek pierwszej dekady XXI wieku. Sukces udało się powtórzyć dwa lata później wraz z premierą kontynuacji – Syberia II. Prace nad trzecią częścią cyklu były wielokrotnie przekładane. Ostatecznie w listopadzie 2012 roku Sokal poinformował o oficjalnym rozpoczęciu dewelopingu Syberia III z terminem premiery wyznaczonym na lata 2014-2015.

Akcja gier z serii Syberia toczy się w świecie przypominającym połączenie stylu art noveau z realiami steampunk. Uniwersum to współdzielone jest z wcześniejszym dziełem Benoît Sokala – Amerzone: The Explorer's Legacy (1999). Główna bohaterka cyklu to Kate Walker, młoda amerykańska prawniczka, która wyrusza w podróż na wschód, by sfinalizować umowę przejęcia fabryki zabawek. Sprawa okazuje się jednak znacznie bardziej skomplikowana, a protagonistkę czeka masa perypetii w trakcie poszukiwań mitycznej wyspy – Syberii.

Gry z serii Syberia odznaczają się liniową fabułą, której bieg wyznaczają kolejne łamigłówki i wyzwania logiczne stawiane przed graczem. Mechanika rozgrywki zaprojektowana została w taki sposób, by główna bohaterka nie mogła zginąć, a popełniane błędy nie skutkowały „utknięciem” w danej lokacji.

Tym co wyróżnia cykl Syberia na tle konkurencyjnych produkcji jest niezwykle klimatyczna warstwa audiowizualna. Dwie pierwsze odsłony serii odznaczają się grafiką łączącą elementy 2D i 3D, generowaną w oparciu o silnik Virtools Engine drugiej oraz trzeciej generacji. Dopiero w Syberia III twórcy zdecydowali się na w pełni trójwymiarową oprawę graficzną.

Syberia 3
Syberia 3

Przygodowe 20 kwietnia 2017

Przygotowana po ponad dekadzie od premiery drugiej części, kolejna odsłona popularnego cyklu przygodowego, wykreowanego przez belgijskiego rysownika Benoita Sokala we współpracy ze studiem Microids. Fabuła kontynuacji skupia się na dalszych losach młodej prawniczki Kate Walker, która w związku z wykonywanym zawodem oraz wrodzoną ciekawością i żądzą przygód wplątuje się w kolejną tajemniczą historię. Podczas rozgrywki, podporządkowanej klasycznym schematom przygodówek point-and-click, spotkamy całą masę postaci znanych z poprzednich odsłon serii, a także zupełnie nowych bohaterów – w tym m.in. protagonistkę serii Still Life, agentkę FBI Victorię McPherson. Pomimo wykorzystania w grze w pełni trójwymiarowego środowiska graficznego, które zastąpiło płaskie, ręcznie rysowane tła – całość zachowała charakterystyczny klimat i spójność z poprzednimi częściami cyklu.

PCPS4XONESwitch

Syberia Collection
Syberia Collection

Przygodowe 25 czerwca 2015

Zestaw dwóch pierwszych części słynnej serii Syberia – przygodówek point-and-click, stworzonych przez Benoita Sokala, które pierwotnie ukazały się w 2002 i 2003 roku. Konsolowy port produkcji, stworzony ponad 10 lat po premierze oryginałów, nie wprowadza znaczących zmian do rozgrywki ani oprawy graficznej, ale przystosowuje tytuł do współpracy z gamepadem. W Syberii gracze wcielają się w młodą prawniczkę Kate Walker, wynajętą przez firmę zabawkarską, by sfinalizować formalności związane z przejęciem fabryki w małym europejskim miasteczku. Akcja gry rozpoczyna się w chwili, gdy bohaterka przyjeżdża na miejsce i dowiaduje się, że właścicielka zakładu, Anna Voralberg, nie żyje. Aby wypełnić zadanie, musi więc odnaleźć jej jedynego spadkobiercę, tj. jej brata, Hansa Voralberga. W trakcie poszukiwań przemierzamy wiele różnorodnych lokacji i stawiamy czoła szeregowi zagadek wymagających logicznego myślenia. Druga część kontynuuje historię z jedynki, zabierając Kate i Hansa na poszukiwanie krainy, gdzie wciąż żyją mamuty.

PS3

Syberia: Złota Edycja
Syberia: Złota Edycja

Przygodowe 19 maja 2006

Syberia: Złota Edycja jest kompilacją dwóch części popularnej serii przygodówek typu point'n'click autorstwa studia Microids. Za warstwę fabularną obu gier odpowiada francuski pisarz Benoit Sokal, a gracze mają okazję wraz z głównymi bohaterami - Kathe Walker i Hansem Voralbergiem odwiedzić wiele niesamowitych lokacji w różnych zakątkach Europy oraz rozwikłać szereg zagadek logicznych.

PC

Syberia II
Syberia II

Przygodowe 29 marca 2004

Kontynuacja znakomitej gry przygodowej Syberia, stworzonej przez Benoita Sokala oraz studio Microids. Syberia II podejmuje wątki z pierwszej części, opowiadając dalsze losy Kate Walker, amerykańskiej prawniczki, którą chęć dopełnienia kontraktu przywiodła na szlak ku wielkiej przygodzie. Wszystko zaczyna się dokładnie w tym miejscu, gdzie skończyła się akcja pierwszej Syberii, tj. w rosyjskim mieście Romansbourg. Tym razem Kate decyduje się podążyć śladem Hansa Voralberga, spadkobiercy fabryki automatonów, powodowana wyłącznie swoim własnym pragnieniem, pozostawiając za sobą sprawy rodzinne. Kobieta przyłącza się do Hansa i pomaga mu odkryć zagadkę ostatnich żyjących mamutów. Największą zmianą w stosunku do części pierwszej jest jakość grafiki oraz zwiększenie dynamiki rozgrywki. Dodano szereg nowych efektów graficznych, jak dynamiczne cienie czy animowany śnieg. Akcja Syberii II rozgrywa się w zupełnie nowych lokacjach, bardziej urozmaiconych niż dotychczas. Podczas swoich przygód Kate dociera m.in. do Przejścia Północno-Zachodniego i wioski ludu Youkol.

PCSwitchPS3ANDiOSPS2XBOX

Syberia
Syberia

Przygodowe 18 czerwca 2002

Gra przygodowa zaprojektowana przez Benoita Sokala, słynnego belgijskiego twórcę komiksów, we współpracy ze studiem Microids. Syberia stanowi pierwszy rozdział przygód Kate Walker, amerykańskiej prawniczki wynajętej przez firmę produkującą automatony, mechaniczne zabawki, by dokończyć formalności związanych z przejęciem fabryki położonej w małym miasteczku w Europie. Akcja gry rozpoczyna się w chwili, gdy nasza bohaterka przyjeżdża do fabryki i dowiaduje się, że jej właścicielka, Anna Voralberg, nie żyje. By dopełnić swą misję, Kate musi odnaleźć jej spadkobiercę, co popycha protagonistkę ku największej przygodzie jej życia. Podczas podróży bohaterka odwiedza szereg klimatycznych i nieco tajemniczych miejsc położonych w Europie Wschodniej oraz poznaje wielu interesujących ludzi. Jak przystało na grę przygodową typu point-and-click, rozgrywka składa się w większości z eksplorowania lokacji, rozwiązywania zagadek oraz prowadzenia rozmów z postaciami niezależnymi. Syberia słynie z klimatycznej grafiki z prerednerowanymi, ręcznie rysowanymi tłami oraz wysokiej jakości polskiej wersji językowej.

PCSwitchX360PS3ANDiOSPS2NDSXBOX