Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Left 4 Dead - seria gier

Utrzymana w klimacie krwawego survival-horroru seria gier akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), za której powstanie i rozwój odpowiada firma Valve Corporation.

Cykl zadebiutował w 2008 roku grą Left 4 Dead wydaną w wersjach na konsolę Xbox 360 oraz komputery PC (w 2010 ukazał się także port na komputery Mac). Produkcja zebrała znakomite recenzje wśród krytyków i graczy, co zachęciło ekipę studia Valve South do rozwinięcia pomysłów w formie pełnoprawnego sequela. Premiera Left 4 Dead 2 miała miejsce w 2009 roku, a rok później ukazały się dwa duże dodatki - Left 4 Dead 2: The Passing oraz Left 4 Dead 2: The Sacrifice, spajające fabularnie pierwszą i drugą odsłonę serii.

Wspólnym mianownikiem gier z cyklu Left 4 Dead jest wizja świata (konkretnie Stanów Zjednoczonych), w którym na skutek tajemniczego wirusa większość ludzi zmieniła się w zombie. Nieliczni odporni na infekcję starają się przedostać w bezpieczne miejsce, gdzie mają nadzieję doczekać nadejścia pomocy. Szansą na przetrwanie jest współpraca w niewielkich grupach.

Rozgrywka zaprojektowana została pod kątem zabawy w kooperacji z udziałem maksymalnie czterech osób. Każdy z uczestników wciela się w inną postać, odpowiadającą określonym archetypom (np. weteran wojenny, studentka, wyrzutek). Akcja ukazana jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP) i jak przystało na strzelaninę, gracze mają dostęp do sporego arsenału broni, której mogą użyć w walce z zainfekowanymi.

Podobnie jak inne marki w portfolio producenckim Valve, Left 4 Dead korzysta z systemu AI Director. Monitoruje on poczynania graczy i pozwala sztucznej inteligencji generować wydarzenia w tempie odpowiednim do sytuacji oraz możliwości uczestników rozgrywki, co znacznie podnosi atrakcyjność gry a ponadto zachęca do jej powtórzenia.

Od strony technicznej gry z serii Left 4 Dead bazują na opracowanym przez Valve silniku Source, który zapewnia udany kompromis pomiędzy jakością oprawy audiowizualnej a relatywnie niskimi wymaganiami sprzętowymi.

Popularność cyklu Left 4 Dead wśród graczy nie uszła uwagi marketingowców z Valve Corporation, czego namacalnym efektem stały się m.in. licjencjonowane figurki, maskotki, T-shirty, pocztówki oraz plakaty. Ponadto kilka piosenek ze ścieżki dźwiękowej trafiło do gry muzycznej Rock Band w formie materiałów typu DLC.

Left 4 Dead 2
Left 4 Dead 2

Akcji 17 listopada 2009

Kontynuacja przebojowej, kooperacyjnej strzelanki firmy Valve z 2008 roku, w której wcielając się w jednego z czterech zupełnie nowych bohaterów, ponownie stawiamy czoła zastępom zarażonych mutantów, odwiedzając niedostępne wcześniej lokacje w południowo-wschodnich stanach USA. W porównaniu z pierwowzorem, mechanika rozgrywki nie zmieniła się znacząco, a najważniejszą z wprowadzonych nowości jest udostępnienie kilku rodzajów broni przeznaczonej do walki w zwarciu. Od strony technicznej, autorzy zastosowali zupełnie nową wersję systemu AI Director, odpowiedzialnego dotąd głównie za wybór kierunku napływu przeciwników i miejsca ich pojawiania się. W Left 4 Dead 2 kontroluje on także zmienne warunki atmosferyczne oraz niektóre elementy map, które w toku każdej kolejnej rozgrywki mogą być umiejscowione nieco inaczej. W porównaniu z jedynką, całość oferuje wyraźnie większą ilość map, przeznaczonych zarówno do zabawy w kampanii kooperacyjnej, jak i trybach versus czy survival.

PCX360

Left 4 Dead
Left 4 Dead

Akcji 18 listopada 2008

Ukierunkowana na zabawę w trybie kooperacji pierwszoosobowa gra akcji, stanowiąca oryginalne połączenie koncepcji sieciowych strzelanek pokroju Counter Strike’a z elementami popularnych survival horrorów. Akcja Left 4 Dead roztacza przed nami wizję stojących na krawędzi zagłady Stanów Zjednoczonych, opanowanych przez złośliwy wirus, który wymknął się spod kontroli naukowców i zamienia kolejne rzesze ludzi w krwiożercze monstra. W grze wcielamy się w jednego z nielicznych odpornych na wirusa ocalałych, a naszym zadaniem jest wydostanie się z kolejnych opanowanych przez mutanty lokacji. Podczas zabawy w sieci możemy jednak stanąć zarówno po stronie ocalałych (gdzie do dyspozycji graczy oddano 4 różnych bohaterów), jak i mutantów – gdzie wcielamy się w jeden z czterech typów potworów o różnych umiejętnościach. Podczas gdy siłą mutantów jest przede wszystkim przewaga liczebna, rozgrywka po stronie ocalałych wymaga ścisłej kooperacji wszystkich czterech uczestników zabawy.

PCX360