Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria S.T.A.L.K.E.R. - seria gier

Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w klimacie postapokaliptycznego survival-horroru. Marka stworzona została przez ukraińską firmę GSC Game World, która sprawuje pieczę nad jej rozwojem.

Pierwsza gra z cyklu - S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl ukazała się w 2007 roku. Tytuł dostępny wyłącznie na komputery PC spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem wśród graczy i krytyków (średnia ocen w serwisie metacritic.com wyniosła 82/100). Zachęceni sukcesem deweloperzy niemal natychmiast zajęli się pracą nad prequelem - S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, który na sklepowe półki trafił w połowie 2008 roku. Dwa lata później fani doczekali się premiery trzeciej odsłony serii - S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (2010).

Źródłem inspiracji dla twórców cyklu S.T.A.L.K.E.R. stała się powieść Arkadija i Borysa Strugackich Piknik nad skrajem drogi oraz jej kinowa adaptacja wyreżyserowana przez Andreia Tarkovskiego (Stalker, 1979). Fabuła gier przedstawia alternatywną wersję historii, zgodnie z którą w 2006 roku ponowna eksplozja w zniszczonej elektrowni atomowej w Czarnobylu przyczyniła się do skażenia rozległego terenu wokół zakładu. W zamkniętej przez wojsko strefie pojawiły się anomalie naturalne i zmutowane zwierzęta. Akcja toczy się kilka lat później, a gracz wciela się w rolę jednego ze „stalkerów” - nielicznych śmiałków, którzy zapuszczają się do zony w poszukiwaniu artefaktów, dziwacznych roślin i przedmiotów, za które wiele osób jest w stanie zapłacić duże pieniądze.

Rozgrywka stanowi połączenie elementów taktycznej, pierwszoosobowej strzelaniny (FPS), gry akcji, przygodówki oraz cRPG. Fabuła odznacza się nieliniowym charakterem, a decyzje podejmowane przez gracza mają realny wpływ na bieg wydarzeń.

Od strony technicznej seria S.T.A.L.K.E.R. bazuje na możliwościach autorskiego silnika X-Ray Engine. Zapewnia on wysokiej jakości, trójwymiarową oprawę graficzną. Warto też wspomnieć, że dzięki zaangażowaniu społeczności fanowskiej powstało szereg modyfikacji wprowadzających wiele usprawnień w rozgrywce i warstwie wizualnej.

S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2

Akcji 2021

Wyprodukowana przez ukraińskie studio GSC Game World kontynuacja gry akcji S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla ponownie przenosi graczy do postnuklearnego świata inspirowanego powieścią braci Arkadija i Borysa Strugackich "Piknik na skraju drogi".

PCPS4XONE

S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha
S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha

Akcji 26 kwietnia 2014

Fanowska modyfikacja pierwszej odsłony popularnej postapokaliptycznej serii S.T.A.L.K.E.R., inspirowanej twórczością science-fiction braci Arkadija i Borisa Strugackich. Tytuł bazuje na finalnej wersji gry STALKER: Cień Czarnobyla, która w swej ostatecznej wersji doczekała się wielu uproszczeń i zmian, jakie spotkały się z chłodnym przyjęciem społeczności fanów. Produkcja stanowi próbę odtworzenia pierwotnej wersji tytułu na bazie grafik, materiałów wideo oraz informacji publikowanych przez autorów na etapie produkcji. Większość gry opracowana została od podstaw, podobnie jak zupełnie nowa mapa oraz autorska fabuła z ogromnym zestawem niedostępnych wcześniej misji. Znacznie poprawiona została też fizyka oraz oprawa graficzna oryginału. W Lost Alpha wprowadzono także nową frakcję, Mrocznych Stalkerów, jak również dodatkowe uzbrojenie i nowe typy przeciwników-mutantów.

PC

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci
S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Akcji 2 października 2009

Trzecia odsłona cyklu gier akcji studia GSC Game World, którego akcję osadzono w postapokaliptycznym świecie Zony, skażonej po eksplozji sarkofagu, chroniącego uszkodzony reaktor w Czarnobylu. Tym razem fabuła skupia się na odkryciu przyczyn niepowodzenia operacji Fairway, zorganizowanej przez rząd celem zbadania niebezpiecznego obszaru. W grze wcielamy się w agenta Ukraińskiej Agencji Ochrony, Aleksandra Degtyareva, którego zadaniem jest zbadanie faktycznych przyczyn niepowodzenia wspomnianej tajnej misji. W trakcie zabawy zwiedzamy trzy nowe, rozległe obszary, umiejscowione wokół tytułowej Prypeci i odwzorowane na bazie ich rzeczywistego wyglądu. W porównaniu z poprzednimi odsłonami gry, zmianie uległ przede wszystkim system questów pobocznych, które nie są już generowane losowo. W zamian za to są one bardziej rozbudowane i nieliniowe. Wśród nowych elementów wymienić też warto kolejne usprawnienia AI, zmieniony interfejs gry oraz opcję snu, pozwalającego na regenerację zdrowia.

PC

S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo
S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo

Akcji 5 września 2008

Kontynuacja postapokaliptycznej gry akcji STALKER: Shadow of Chernobyl, opracowanej w 2007 roku przez ukraińskie studio GSC Game World. Akcja tytułu rozgrywa się rok przed wydarzeniami ukazanymi w oryginale i koncentruje na postaci najemnika imieniem Szrama. Podczas jednej z misji eskortowania naukowców, potężna emisja zabija członków ekipy, a jego samego pozbawia przytomności. Bohater budzi się w obozie organizacji Czyste Niebo, a jego zadaniem będzie dokładnie zbadanie Zony i poznanie przyczyn tajemniczych zjawisk. Znany z pierwszej części świat gry został w znaczący sposób rozbudowany i zmodyfikowany. Gracz może wykonywać zadania dla jednej z sześciu frakcji, gromadząc zupełnie nowe bronie i przydatne artefakty, które może sprzedać lub wykorzystać do własnych celów. Zmiany w grze dotknęły przede wszystkim oprawy graficznej, interfejsu użytkownika, widoku PDA oraz systemu ekwipunku. Udoskonalono też tryb zabawy wieloosobowej, przeznaczony dla max. 32 graczy.

PC

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla
S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

Akcji 20 marca 2007

Postapokaliptyczna gra akcji, której fabuła zainspirowana została twórczością science fiction braci Strugackich. Za powstanie gry odpowiada ukraińskie studio GSC Game World, znane z Codename: Outbreak oraz serii Cossacks i American Conquest. Na skutek eksplozji sarkofagu, chroniącego uszkodzony reaktor w Czarnobylu, radioaktywny pył rozprzestrzenił się na olbrzymim obszarze kraju. Konsekwencją tego wydarzenia była nie tylko śmierć roślin i zwierząt, ale okropne mutacje i anomalia. Gracz wciela się w rolę jednego z tytułowych stalkerów, którzy po latach od tragedii mają odwagę wkroczyć do skażonej strefy w poszukiwaniu rozmaitych przedmiotów, roślin czy artefaktów. Rozgrywka łączy w sobie elementy taktycznych strzelanin FPS, gier przygodowych i RPG. Do dyspozycji graczy oddano rozległy otwarty teren, spory arsenał modyfikowalnej broni oraz szereg oryginalnych wrogów o różnych zdolnościach. Nieliniowa fabuła gry oferuje aż siedem możliwych zakończeń.

PC