Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Spiders

Firma producent

WWW: http://www.spiders-games.com/

Adres: 12 rue Caillaux; 75013 Paris

Telefon: +33 1 77 17 12 50

[email protected]

Francuskie studio deweloperskie z siedzibą w Paryżu, wyspecjalizowane w tworzeniu gier przeznaczonych na konsole i komputery osobiste. Zespół istnieje od 2008 roku i od samego początku blisko współpracuje z firmą Focus Home Interactive, która jest wydawcą większości tworzonych przez niego gier – warto odnotować, że każda z nich działa w oparciu o nieustannie rozwijaną, autorską technologię Silk Engine. Studio Spiders zatrudnia kilkudziesięciu pracowników (poza freelancerami pracującymi na zlecenie), a jego szefową jest Jehanne Rousseau.

Historia

Od deweloperów na zlecenie…

Początki paryskiego studia Spiders sięgają 2008 roku, kiedy to firma została założona przez kilku deweloperów, którzy poznali się w trakcie prac nad grą Silverfall. Twórcy szybko znaleźli wspólny język i podjęli decyzję o pójściu „na swoje”. Pierwszym projektem nowo powstałego zespołu była konwersja gry Sherlock Holmes kontra Kuba Rozpruwacz na Xboksa 360. Autorzy dobrze wywiązali się z zadania i w ten sposób zapoczątkowali owocną, wieloletnią współpracę z firmą wydawniczą Focus Home Interactive.

Rok 2010 przyniósł premierę pierwszej autorskiej produkcji studia Spiders, czyli Faery: Legends of Avalon. Deweloperzy wykorzystali doświadczenie zdobyte podczas tworzenia wyżej wspomnianego Silverfalla i dostarczyli graczom klasycznego reprezentanta gatunku action RPG, z walką w trybie turowym.

Kolejne dwa lata przyniosły dwa „skoki w bok” w wykonaniu zespołu Spiders – autorzy opracowali bowiem konsolowe porty dwóch produkcji, czyli Gray Matter (na zlecenie firmy DTP Entertainment) oraz Testamentu Sherlocka Holmesa. Wrzesień 2012 roku przyniósł premierę kolejnego dzieła zespołu, czyli Of Orcs and Men opracowanego we współpracy z ekipą Cyanide Studio. Ostatnia z wymienionych produkcji była o tyle ciekawa, że stawiała niejako do góry nogami założenia nurtu fantasy – gracze wcielali się bowiem w orka i goblina, którzy wypowiedzieli wojnę ludziom mordującym ich pobratymców. Tytuł spotkał się z umiarkowanie ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, a wśród jego mocnych stron wymieniano przede wszystkim fakt, że dwójka protagonistów doskonale się uzupełniała – podczas gdy ork Arkail stawiał na rozwiązania siłowe, goblin Styx załatwiał sprawy po cichu.

…do specjalistów od RPG-ów akcji

Of Orcs and Men nigdy nie doczekało się bezpośredniej kontynuacji – zamiast tego wspomniane wcześniej studio Cyanide postanowiło opowiedzieć graczom o dalszych losach Styksa w osobnej serii. Ekipa Spiders natomiast skoncentrowała się na tworzeniu kolejnych dzieł, z których pierwszym było wydane w 2013 roku Mars: War Logs. Tym razem autorzy zabierali nas w podróż na Marsa, którego mieszkańcy toczyli brutalną walkę o przetrwanie. Produkcja nie wprowadzała rewolucji do gatunku RPG akcji, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań, co w ostatecznym rozrachunku pozwoliło jej odnieść umiarkowany sukces.

Rok 2014 przyniósł natomiast zwrot w kierunku klimatów fantasy – należy zaznaczyć, że wydane wówczas Bound by Flame było również pierwszą pozycją opracowaną przez Spiders, która trafiła na PlayStation 4 i Xboksa One. Niestety tytuł zebrał oceny gorsze niż dwa poprzednie dzieła ekipy. Niezniechęceni tym autorzy postanowili raz jeszcze zabrać graczy na Czerwoną Planetę i niedługo później zapowiedzieli swoje kolejne dzieło, czyli The Technomancera.

Tym razem twórcy dali sobie więcej czasu na opracowanie gry – tytuł zadebiutował bowiem w czerwcu 2016 roku. Autorzy postanowili przybliżyć graczom tytułowych Technomantów, czyli znaną z Mars: War Logs kastę wojowników władających mocą elektryczności. Należał do nich również prowadzony do boju bohater, którego zadaniem było przywrócenie kontaktu marsjańskiej kolonii z Ziemią. Podobnie jak wspomniane wcześniej Mars: War Logs, The Technomancer okazał się umiarkowanym sukcesem, nawet pomimo tego, że twórcy dołożyli starań, by rozbudować wszystkie aspekty rozgrywki (co przełożyło się na większe możliwości rozwoju postaci, cztery style walki, wydawanie komend towarzyszom i budowanie z nimi relacji, rozbudowany system rzemiosła oraz większą liczbę zadań pobocznych), a także uczynić warstwę fabularną bardziej złożoną i w pewnym stopniu nieliniową.

W lutym 2017 roku na horyzoncie zaczęła majaczyć jeszcze jedna gra RPG akcji w portfolio „Pająków” – mowa o GreedFall, które miało przenieść graczy do fantastycznego świata łączącego elementy rodem z XVIII-wiecznej Ameryki z aspektami charakterystycznymi dla nurtu fantasy. Mieszkańcy tej nietypowej krainy żyli w zgodzie z magią i naturą, dopóki zamieszkiwanymi przez nich terytoriami nie zainteresowały się kolonialne potęgi. Pomimo że początkowo autorzy poskąpili graczom szczegółów na temat swego kolejnego dzieła, na pierwszym zwiastunie można było zobaczyć potwora wyglądającego niczym leszy z trzeciego Wiedźmina. Nic zatem dziwnego, że pozycja wzbudziła ciekawość graczy, a zwłaszcza fanów gatunku.