Data wydania: 3 września 2010
Tom Clancy's H.A.W.X. 2 to druga odsłona zręcznościowej gry lotniczej autorstwa rumuńskiego studia deweloperskiego koncernu Ubisoft. Gracze zasiadają za sterami nowoczesnych myśliwców (m.in. F-22, Su-27, Harrier i Eurofighetr) i uczestniczą w podniebnych bitwach. Twórcy zrezygnowali z realistycznego modelu fizyki lotu na rzecz dynamicznej i widowiskowej akcji.
GRYOnline
Gracze
Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 to kontynuacja dobrze przyjętej (ponad dwa miliony sprzedanych egzemplarzy), zręcznościowej gry lotniczej, sygnowanej nazwiskiem znanego amerykańskiego autora powieści sensacyjnych. Zasiadamy za sterami nowoczesnych myśliwców i uczestniczymy w podniebnych bataliach. Za wykonanie tytułu odpowiedzialne jest rumuńskie studio Ubisoftu, posiadające siedzibę w Bukareszcie.
Fabuła H.A.W.X. 2 obraca się wokół trzech głowic nuklearnych wykradzionych przez separatystów z arsenału Rosji oraz dokonanego przez nich puczu wiążącego się z przejęciem władzy przez ultranacjonalistów. Wcielamy się kolejno w trzech pilotów reprezentujących różne strony tego konfliktu. Najwięcej czasu spędzamy w skórze Amerykanina pilotując samoloty takie jak A-10, F-15, F-16, F-18 czy niewidocznego dla radarów F-22. Jako Rosjanin zasiadamy w kokpitach Su-27 czy MiG-29, a grając żołnierzem lotnictwa brytyjskiego sterujemy Harrierem i Eurofighterem. W trakcie kampanii mamy od początku dostęp tylko do niektórych samolotów i by mieć możliwość wykorzystania bardziej zaawansowanych maszyn, musimy je sobie kupić za specjalne tokeny, przyznawane za zdobyte w trakcie zabawy punkty doświadczenia.
Pod względem mechaniki Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 to czysto zręcznościowa gra lotnicza, która z symulacją ma niewiele wspólnego. Nacisk położono nie na realizm, a na dynamiczną i efektowną akcję. W porównaniu do części pierwszej twórcy wprowadzili wiele istotnych nowości, w tym nowe typy misji. Znalazły się wśród nich m.in. próba ucieczki nieuzbrojonym samolotem, konieczność lotu na określonym pułapie czy pozostawania w strefie ochrony radarowej przed pociskami z wyrzutni SAM. Są również zadania polegające na kontrolowaniu bezzałogowych samolotów oraz zdobywaniu w ten sposób informacji na temat sił wroga. Kolejne zmiany zaszły w stylu zabawy. W pierwowzorze duża część podniebnych potyczek toczyła się na bardzo duże odległości i wymagała jedynie wybrania celu i odpalenia rakiet. Tym razem od graczy wymagane jest uczestniczenie w walce kołowej i choć przeczy to realizmowi, jednocześnie sprawia, że jesteśmy bardziej zaangażowani w to, co dzieje się na ekranie. Zabawę umilają również etapy, w których bierzemy udział w bardzo trudnym manewrze tankowania w powietrzu. Ponadto każda misja rozpoczyna się od startu (realizowanego zarówno z naziemnych lotnisk, jak i lotniskowców – w kilku przypadkach pod ciężkim ostrzałem wroga), a kończy na lądowaniu. Zadania, które w części pierwszej zaliczaliśmy pozostając cały czas w powietrzu, stanowią zdecydowaną mniejszość.
Gra oferuje zarówno zabawę solo, jak i rozgrywkę multiplayer. Co więcej, samą kampanię możemy przejść sami lub kooperacyjnie, z maksymalnie trzema kolegami. Gra automatycznie dostosowuje poziom trudności tak, by obecność żywych towarzyszy boju nie czyniła misji zbyt łatwymi. Spore usprawnienia zaszły też w rywalizacji wieloosobowej. W pierwszej części pojedynki powietrzne z ludzkim przeciwnikiem były efektowne, ale jednocześnie szybko potrafiły się znudzić. Tym razem udostępniono tryby drużynowe, które wymuszają współpracę między graczami. Dodatkową atrakcją są tereny usiane działkami przeciwlotniczymi oraz budynkami. Zbombardowanie tych celów zapewnia punkty doświadczenia, które wydajemy potem na odblokowanie lepszych maszyn.
Nie obeszło się również bez ulepszeń silnika graficznego. Mapy rozmiarami dochodzą teraz do 130 kilometrów kwadratowych, a poziom detali uległ znacznemu zwiększeniu. Akcje możemy obserwować zarówno zza samolotu (opcja dla miłośników czysto zręcznościowych klimatów), jak i z samego kokpitu. Ten drugi widok znacząco wzbogaca atmosferę zabawy i bez wątpienia przypadnie do gustu każdemu, kto chciałby zakosztować odrobiny realizmu.
Autor opisu gry: Piotr Doroń
Platformy:
PlayStation 3 7 września 2010
Nintendo Wii 9 listopada 2010
PC Windows 12 listopada 2010
Xbox 360 3 września 2010
Recenzja GRYOnline
Nowa gra z serii Tom Clancy’s H.A.W.X. to znakomity przykład tego, jak uczyć się na własnych błędach.
28 czerwca 2012
Z okazji premiery pecetowego Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier wspominamy najlepsze, najgorsze i najbardziej niedocenione gry sygnowane nazwiskiem tego pisarza.
22 lipca 2010
Druga część Tom Clancy’s Hawx już wkrótce zakręci się w czytnikach Waszych konsol. Tymczasem my sprawdzamy, czy jest na co czekać.
Firma Ubisoft wyłączyła komponenty sieciowe w dwudziestu starszych produkcjach. Wśród nich znalazły się m.in. Call of Juarez: The Cartel i Tom Clancy’s HAWX II na PC, a także konsolowe wersje I Am Alive i Prince of Persia: Forgotten Sands.
gry
Adrian Werner
12 listopada 2017
GamersGate przecenia tytuły z oferty francuskiego wydawcy. Wszystko to w ramach promocji "Tydzień z Ubisoft". Dziś ofertą dnia objęto grę Tom Clancy’s H.A.W.X. 2, przecenioną o 75%.
gry
Daniel Kłosiński
14 lipca 2011
Ponad miesiąc temu uruchomiliśmy GRAMY NA WYNOS, czyli poświęconą graniu na laptopach nową stronę wchodzącą w skład rodziny GRY-OnLine S.A. Przygotowaliśmy dla was kolejnego newsa podsumowującego najnowsze ciekawe materiały publikowane na tym serwisie.
gry
Adrian Werner
3 lipca 2011
Z informacji zawartych w najświeższym raporcie finansowym firmy Ubisoft dokumentującym pierwszą połowę bieżącego roku fiskalnego (zakończoną 30 września) wynika, że francuski wydawca zdecydował się na przesunięcie premiery gier Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier oraz Driver: San Francisco (obie na PC, Xboksa 360 oraz PlayStation 3).
gry
Piotr Doroń
15 listopada 2010
Dwa miesiące po premierze Tom Clancy's H.A.W.X. 2 w wersjach na konsole Xbox 360 i PlayStation 3 dzieło rumuńskiego studia deweloperskiego Ubisoftu doczekało się portu na komputery PC. Okazuje się jednak, że elektroniczna edycja gry jest droższa od pudełkowej, dlatego na zakupy lepiej wybrać się do tradycyjnego sklepu.
gry
Aleksander Kaczmarek
13 listopada 2010
Cierpliwość czekających na premierę Tom Clancy’s H.A.W.X. 2. w wersjach na PC oraz Wii była dotąd regularnie wystawiana na próbę kolejnymi obsuwami. Teraz jednak firma Ubisoft wreszcie ujawniła, kiedy posiadacze tych platform dostaną własne edycje.
gry
Adrian Werner
10 października 2010
Chociaż nie jest to jeszcze oficjalnie potwierdzona wiadomość, bardzo prawdopodobne, że posiadacze komputerów osobistych po raz kolejny poznają nową datę premiery Tom Clancy’s H.A.W.X. 2.
gry
Katarzyna Pochowska
22 września 2010
Przełom sierpnia i września nie obfitował w premiery nowych gier. Na polskim rynku zadebiutowała tylko jedna produkcja – konsolowe Tom Clancy’s H.A.W.X. 2.
gry
Marek Grochowski
6 września 2010
Dosyć nieoczekiwanie francuska firma Ubisoft poinformowała o opóźnieniu premiery zręcznościowego symulatora lotu Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 w wersjach na PlayStation 3, PC oraz Wii. Jedyną edycją, która trafi do sklepów zgodnie z planem, czyli 3 września, będzie odsłona na Xboksa 360.
gry
Piotr Doroń
20 sierpnia 2010
Premiera zręcznościowej gry lotniczej Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 zbliża się coraz większymi krokami. Jednak zanim pudełka z tą produkcją wylądują na półkach sklepowych gracze dostaną okazję wypróbowania wersji demonstracyjnej.
gry
Adrian Werner
15 sierpnia 2010
Popularne pliki do pobrania do gry Tom Clancy’s H.A.W.X. 2.
Wymagania sprzętowe gry Tom Clancy’s H.A.W.X. 2:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium IV 3 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 128 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 9 GB HDD, Windows XP/Vista/7.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
Lista małych dodatków do gry Tom Clancy’s H.A.W.X. 2:
DLC All in One Pack 23 listopada 2010
DLC Bonus Pack 2 listopada 2010
DLC Russian Power Pack 2 listopada 2010
DLC Cold War Pack 12 października 2010
DLC MIG Alley Pack 12 października 2010
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 723 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2010.09.02
Nowa gra z serii Tom Clancy’s H.A.W.X. to znakomity przykład tego, jak uczyć się na własnych błędach.
MarcinB323
Ekspert
2023.10.14
14-10-23. Tytuł bardzo podobny do pierwszej części jednak zmiany w zakresie prowadzenia fabuły sprawiają że gra się przyjemniej. Nie są ta już misję tylko spójny i logiczny scenariusz. Misję są bardzo zróżnicowane latasz i walczysz w różnych kraj chce ( morza, fiordy, pustynię itp) ale są też misję szpiegowskie (w mieście dronami) stacjonarne ostrzeliwanie celów itp. Gra jest przystępniejsza niż 1 ale nie jest prostacka szczególnie ostatnie misję (walka w Norwegii i niszczenie głowic nuklearnych i wlot do tunelu na końcu) dają w kość. Polecam.
arkadius2
Ekspert
2013.03.04
Zakupiłem parę dni temu, po kilku godzinach gry mam mieszane uczucia. Faktycznie mamy do czynienia z odgrzewanym kotletem, co prawda strawnym, ale jednak. Mnie osobiście denerwuje sposób odblokowywania nowych samolotów, które to trzeba wykupywać za punkty otrzymywane wraz z poziomem doświadczenia. O ile mogę zrozumieć odblokowywanie w ten sposób umiejętności, to już wykupywanie za nie maszyn nie bardzo. Ciekawym pomysłem jest natomiast zdobywanie poziomu doświadczenie dla danej maszyny w trybie przeżycia, dzięki czemu mamy możliwość skonfigurowania uzbrojenia danej maszyny pod własne widzi mi się czy zmianę kamuflażu. Lecz niestety i tu pojawia się mały zgrzyt - w chwili obecnej mam dostępną jedynie mapę Bliski Wschód (może później pojawią się następne) na której walka zaczyna się od konfrontacji z wrogimi samolotami, przez co maszyny takie jak EA-6B Prowler nie mają szans na "expienie" gdyż do momentu odblokowania własnej konfiguracji uzbrojenie są wyposażone jedynie w broń do zwalczania celów naziemnych, które to pojawiają się dopiero przy 5 fali, nie posiadają również działka pokładowego. No cóż - tyle na mój "pierwszy rzut oka" po paru godzinach z grą, możliwe że po kolejnych godzinach spędzonych z tym tytułem zmienię zdanie.
zanonimizowany1045900 Junior
najlepsza gra w swojej klasie, doskonały symulator, świetna fabuła, ogromna ilość dostępnych myśliwców
mikros Konsul
Jak ktoś chciałby zagrać w kooperacji to niech napisze.
Patryk K Chorąży
Grałem w 1 część na PC i była super. Grałem potem nawet 2 raz.
Niestety w tym przypadku tragedia. Ogólnie prawie to samo co pierwsza część. Jeśli chodzi o fabułę no to po prostu sobie jest bo musi itp. Sam gameplay porażka niestety. Prawie każda misja zmusza nas do pośpiechu - zero frajdy z gry niezależnie od poziomu trudności. Jedna z misji doprowadziła mnie do pasji kończąc czwartą moją próbę przejścia tej gry. Najbardziej cieszącym oko i grę jest tryb wyłączający ograniczenia w czasie lotu ale ograniczenia czasowe misji i tragiczne AI sojuszników nie pozwala się nam tym nacieszyć. Większość ( dużej czasami liczby ) przeciwników musimy zniszczyć sami a sojusznicze jednostki, których mamy bronić tracą swoje siły w zastraszającym tempie. Myślałem, że może ustawiłem sobie grę na medium i tak ma być więc zmniejszyłem poziom - bez skutku niestety. Gra bardziej irytowała niż cieszyła. Pierwsze podejście gry było na PC ale niestety - gra nie rozpoznała pada, gdzie w 1 części tej gry radziła sobie BDB.