Data wydania: 1 września 2015
Utrzymana w konwencji „skradanki” gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stanowiąca kolejną odsłonę popularnego cyklu Metal Gear Solid. Za stworzenie Metal Gear Solid V: The Phantom Pain odpowiada japońskie studio Kojima Productions kierowane przez Hideo Kojimę. Akcja gry toczy się po wydarzeniach przedstawionych w prologu – Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Główny bohater – Punished Snake budzi się po ośmiu latach śpiączki.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (MGS V: TPP) na komputery PC to kolejna pełnoprawna odsłona słynnego cyklu skradanek (wcześniejszą odsłoną serii jest Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – prolog The Phantom Pain), tworzonych przez firmę Konami (serie Pro Evolution Soccer, Castlevania i inne), a dokładniej pisząc przez Hideo Kojimę i jego zespół Kojima Productions. Studio zasłynęło nie tylko kolejnymi odsłonami serii Metal Gear, ale także Zone of the Enders oraz uznanym slasherem Castlevania: Lords of Shadow, nad którym współpracowało z hiszpańskim deweloperem Mercury Steam Entertainment.
Tytuł w wersji na komputery PC jest praktycznie tym samym, co na konsolach PlayStation 4 i Xbox One, aczkolwiek dzięki współpracy z firmą Nvidia, deweloperzy wykorzystali w tej edycji dodatkowe rozwiązania, np. technologie G-Sync i GameStream. Gra może się też pochwalić znakomitą oprawą graficzną i kilkoma unikalnymi efektami. Ponadto w multiplayerze może bawić się 16 graczy, w przeciwieństwie do 12 na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3.
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ukazał się na PC-tach nieco później, niż na konsolach. Premiera produkcji odbyła się bowiem nie 1, a 15 września 2015 roku.
Głównym bohaterem Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain jest Punished Snake (aka Big Boss) – jedna z kluczowych postaci w uniwersum Metal Gear, która jest świetnie znana weteranom serii, między innymi dzięki Metal Gear Solid: Peace Walker. Budzi się on po dziewięciu latach śpiączki, będącej efektem odniesionych ran, w tym stratą lewej ręki. Wydarzenia, które doprowadziły go do tego stanu, zostały przedstawione w prologu gry, zatytułowanym Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Niedługo po odzyskaniu przytomności, szpital w którym przebywa Snake zostaje zaatakowany przez uzbrojonych napastników i bohater musi ratować się ucieczką. Pomaga mu w tym tajemniczy pacjent z zasłoniętą twarzą, przedstawiający się jako Ishmael. Punished Snake w późniejszym czasie staje na czele armii Diamond Dogs i zaczyna podążać tropem organizacji terrorystycznej, odpowiedzialnej za swoje problemy i śmierć towarzyszy, tarfaijąc m.in. do Afganistanu i Afryki.
W Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain na platofrmę PC, PS4 itd. twórcy wprowadzili sporo istotnych zmian do systemu rozgrywki znanwgo z części poprzednich cyklu. Jedną z największych nowości jest otwarty świat. Gracze otrzymali pełną swobodę działania, umożliwiającą wykonywanie poszczególnych misji na wiele sposobów. Równie dobrze można zaatakować bazę przeciwnika w stylu Rambo, wykorzystać karabin snajperski do zdejmowania celów z daleka, albo na spokojnie zbadać najpierw teren, a później przekraść się niezauważonym, nikogo nie atakując. Dodatkowo nic nie stoi na przeszkodzie, by poczekać na nadejście nocy (upływ czasu da się przyśpieszyć dzięki specjalnemu e-papierosowi).
Otwarte lokacje to jednak nie wszystko, co ma do zaoferowania Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain na platofrmę PC, PS4 itd.. Samo wykonywanie kolejnych zadań to jedno, ale równie ważnym elementem rozgrywki jest rozwijanie ośrodka dyspozycyjnego (Mother Base) do którego trafiamy przed każdą misją. Na początku jest to dość puste miejsce, ale z biegiem czasu rozbudowujemy je o kolejne elementy, zatrudniamy pracowników (lekarze, inżynierowie, szpiedzy itd.), dzięki czemu zyskujemy dostęp np. do większej ilość informacji o wrogu, nowych gadżetów, pomocników podczas wykonywania zadania i nie tylko. Co ciekawe, pozyskiwanie nowych żołnierzy odbywa się nie tylko poprzez czynienie postępów w kampanii fabularnej, ale przede wszystkim przez system Fulton, transportowanie z pola walki balonem nieprzytomnych przeciwników do naszej bazy. Tam decydują oni czy przyłączają się do nas, czy też nie.
Rozgrywka w Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain jest więc połączeniem znanych już mechanizmów z rozmaitymi nowinkami.
Oprócz kampanii dla jednego gracza, w Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain na platformie PC, PS4 itd. znajduje się także komponent multiplayer nazwany Metal Gear Online. Dzięki niemu gracze mogą walczyć ze sobą wcielając się w mniej i bardziej znane postacie, np. w samego Snake’a. Dodatkowo twórcy przewidzieli możliwość modyfikowania wyglądu bohaterów. Natomiast rozgrywka w multiplayerze opiera się na podobnych mechanizmach, co w singlu, z tym wyjątkiem, że lokacje są dużo mniejsze, a zabawa jest nastawiona przede wszystkim na współprace pomiędzy członkami ekipy.
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain napędza technologia FOX Engine, znana z Metal Gear Solid V: Ground Zeroes czy też z gry sportowej Pro Evolution Soccer 2016. Silnik został przygotowany przez inżynierów i programistów z Kojima Productions, a jego zaletą jest możliwość generowania realistycznej oprawy graficznej oraz zaawansowane możliwości odwzorowania fizyki.
Jedną z kontrowersji związanych z produkcją Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain okazał się konflikt „ojca” serii Hideo Kojimy z firmą Konami. Ostatecznie doszło do rozwiązania zespołu Kojima Productions i usunięcia informacji o deweloperze z materiałów promocyjnych gry. Należy jednak pamiętać, że gra została dokończona przez słynnego twórcę i jego podopiecznych.
Autor opisu gry: Marcin Skierski
Platformy:
PC Windows
Xbox 360
PlayStation 4
Xbox One
PlayStation 3
25GIER
Seria gier akcji, zaliczana do kanonu skradanek, a zarazem jedna z najważniejszych marek w portfolio firmy Konami. Do 2015 roku nad rozwojem cyklu czuwało studio Kojima Productions.
Recenzja GRYOnline
Można mieć żal za pewne elementy The Phantom Pain, ale wszystko to blednie w konfrontacji z wciągającą zabawą i niesamowitym ogromem wolności w przechodzeniu misji. Metal Gear Solid V to najbardziej rozbudowana skradanka w historii, obok której nie wolno przejść obojętnie. Na dodatek tym razem próg wejścia w grę został ustawiony nisko, a całość powinna być zdecydowanie bardziej przystępna dla osób nie znających tego uniwersum. To wyśmienita gra skradankowa, w którą trzeba zagrać, ale zaledwie średni Metal Gear Solid.
Aktualizacja: 23 października 2015
Poniższy poradnik do gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain stanowi zarówno przewodnik tego tytułu, jak również solucję zadań głównego wątku fabularnego. Na łamach opracowania zawarto ponadto liczne porady i opisy mechaniki, FAQ a także mapy.
12 marca 2022
Robisz grę za milion dolarów i nie pozwalasz graczom głaskać psa? Wstydź się. Mechanika głaskania psów w ostatnim czasie wyrosła na jedną z obowiązkowych do implementacji. Przed wami gry, w których możesz pobawić się z czworonogami.
29 października 2021
Kupujemy gry i potem ich nie odpalamy, albo porzucamy po paru godzinach. Wybraliśmy więc paczkę niezłych gier, których pewnie nie skończyliście, a jeśli tak, to czujcie się wybrani – należycie do mniejszości.
28 października 2021
Dobre gry muszą mieć dobrą fabułę. Prawda? Nieprawda. Branża wielokrotnie pokazała nam, że aby zapisać się w annałach interaktywnej rozrywki potrzebujesz dobrych deweloperów – a scenariusz możesz napisać na kolanie.
23 października 2021
Przy tak dużej ilości gier i rosnącej ciągle kupce wstydu, dobrze zrobione wprowadzenie to okazja dla twórców, by przykuć uwagę gracza i nie pozwolić mu odejść od monitora. Oto 10 jednych z najlepszych początków w historii gier.
14 sierpnia 2021
Od pewnego czasu popularnością cieszą się gry z otwartym światem, które pozwalają nam eksplorować rozległe mapy w poszukiwaniu kolejnych wyzwań. Są jednak wśród nich takie tytuły, które dużo lepiej wyszłyby na liniowości i bardziej zamkniętej strukturze.
Dekadę po premierze Metal Gear Solid V i na dziesięć dni przed debiutem remake’u MGS3 aktor David Hayter przyznał, że nie żywi już urazy do Hideo Kojimy, że ten nie zaangażował go do Phantom Pain.
gry
Adrian Werner
18 sierpnia 2025 14:40
David Hayter (Solid Snake) w Metal Gear Legacy Series opisuje historię sławnej skradankowej serii. Tylko zapomniał wspomnieć o roli Hideo Kojimy w rozwoju tej marki.
gry
Jakub Błażewicz
19 marca 2024 14:55
Helldivers 2 zdaje się wzorować na Metal Gear Solid 5: Phantom Pain, ale fani i twórcy gier bynajmniej nie krytykują za to zespołu Arrowhead Game Studios.
gry
Jakub Błażewicz
1 marca 2024 10:50
„Piosenka jest dobra na wszystko” – śpiewano w Kabarecie Starszych Panów. To stwierdzenie pasuje także do gier komputerowych. Szkoda więc, że ich twórcy rzadko sięgają po ten środek artystycznego wyrazu. Tym bardziej że ma on dużą moc.
opinie
Dariusz Matusiak
16 listopada 2023 12:10
Nie tylko Silent Hill wraca do graczy po długiej nieobecności. Także inne „znajome serie” Konami mają otrzymać nowe gry.
gry
Jakub Błażewicz
2 stycznia 2023 18:01
Podczas ostatniego ze swoich autorskich podcastów Hideo Kojima przekazał słuchaczom kilka ciekawych informacji. Niestety nie ze wszystkich będziecie zadowoleni. Twórca odniósł się m.in. do prac nad marką Metal Gear Solid.
gry
Kamil Kleszyk
30 listopada 2022 12:45
Minęło siedem lat od premiery Metal Gear Solid 5, na którą to grę czekałem jak na zbawienie. Wreszcie ją porządnie przeszedłem – i dalej nie mogę wybaczyć Kojimie jednej rzeczy. Strollował nas, graczy, o jeden raz za dużo – i tym razem niepotrzebnie.
opinie
Hubert Sosnowski
16 maja 2022 16:30
W sieci pojawiły się ciekawe spekulacje, wedle których firma Konami chce zatrudnić zewnętrznych deweloperów do opracowania nowych odsłon serii Metal Gear Solid i Castlevania.
gry
Adrian Werner
19 lutego 2021 10:39
Konami zaprojektowało wraz z firmą Open Bionics specjalną protezę ręki, która bezpośrednio nawiązuje swoją estetyką do Metal Gear Solid 5: Phantom Pain i postaci Venom Snake’a. Jest ona już dostępna w sprzedaży.
gry
Karol Laska
12 listopada 2020 18:35
Studio Kojima Productions odniosło się do ostatnich pogłosek na temat Silent Hills. Chodzi o artykuł serwisu Gameblog.fr, według którego twórcy wzięli pieniądze na projekt z budżetu Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, a demo powstało bez wiedzy Konami.
gry
Jakub Błażewicz
25 czerwca 2020 12:41
Popularne pliki do pobrania do gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.
trainer Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - v1.10 +26 TRAINER - 21 listopada 2016
trainer Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - v1.15 +22 Trainer - 6 lipca 2020
trainer Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - v1.01 - v1.07 +22 TRAINER - 10 stycznia 2016
trainer Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - v1.14 +18 Trainer (promo) - 26 lipca 2018
trainer Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - v1.10 +14 Trainer - 11 września 2017
mod Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Snakebite Mod Manager v.0.9.1.9 - 7 września 2021
trainer Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - v1.14b +14 Trainer - 13 listopada 2018
trainer Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - v1.04 +19 TRAINER - 11 września 2015
trainer Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - v1.01 +15 TRAINER - 3 września 2015
mod Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 99,9% Save - 17 maja 2021
Wymagania sprzętowe gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4460 3.40 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 650 lub lepsza, 28 GB HDD, Windows 7/8 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-4790 3.60 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760 lub lepsza, 28 GB HDD, Windows 7/8 64-bit.
Lista małych dodatków do gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain:
DLC Cloaked in Silence 16 marca 2016
DLC Zestaw kostium + osprzęt 20 października 2015
Średnie Oceny:
Średnia z 12 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 4671 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 69693 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2015.09.09
Hideo Kojima wraz z premierą The Phantom Pain prawdopodobnie żegna się z serią Metal Gear Solid. Robi to w bardzo dobrym stylu, choć trudno znaleźć zrozumienie dla wielu popełnionych przy tej okazji błędów.
Harry M
Ekspert
2020.04.11
79% ukończenia w 93h Świetna skradanka z masą genialnych mechanik, ciekawą fabułą oraz wyśmienitymi przerywnikami na silniku gry Gra niesamowicie wciąga, nawet osobę nie znającą serii(zachęca do jej poznania). Masa świetnych scen(Quiet, Kwarantanna, Paz)sprawi że zapadnie mi ta gra długo w pamięci. Boli zakończenie i uczucie tego jakby coś z gry wycięto, jakby to nie była końcowa wersja/wizja Kojimy. Gra słabo też wyjaśnia swoje mechaniki, a moduł online jest według mnie słaby i niepotrzebny. Misje poboczne z czasem robią się nudne i monotonne. Świetna gra ale czuć że mogła być jeszcze lepsza
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.09.01
Mateusz Sawka
GRYOnline.pl Team
2022.03.14
May_Day
Ekspert
2018.11.18
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2016.08.10
Tomasz Piotrowski
GRYOnline.pl Team
2016.08.06
Butryk89
Ekspert
2016.08.03
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Michał Grygorcewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.16
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (69 693)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
100% rekomendacji (120)
Giant Bomb
Brad Shoemaker
VideoGamer
Steven Burns
VG247
Kat Bailey
Metro GameCentral
David Jenkins
GamesBeat
Mike Minotti
Kondor7 Legionista
Gra jest obrzydliwie nie grywalna! aż musze sie wyżalić! misje są tak złe tak nudne i męczące strzelanie, że krew mi tryska z nosa!!! tysiąc takich samych byle jakich misji trzeba się przekopać żeby ruszyć fabułę! Początek gdy tak dobry tak ciekawy a później armagedon nudy!!! Hitman podoba gra a tam każda misja to byłą perła!
ExEM_PL Pretorianin
Najlepsza gra w jaką miałem przyjemność grać , świetna jak 1 część i czwarta pozycja "MUST HAVE"
zanonimizowany1218483 Generał
Fabularnie dno, rozgrywka perfekcja. Ilość lokacji ograniczona do 2 map sugeruje ze to gra z budżetem jak indyk.
Edycja - Quiet jednak do dzisiaj zapamiętałem.
tyngasto Junior
Solidna skradanka ktora na poczatku przytlacza i irytuje ale trzeba przyznac ze gameplayowo tworcy wlozyli troche pracy i to co na poczatku przytlacza pozniej cieszy gdy zrozumiemy co z czym sie je. System bonusow za np. wbicie rank S w danej misji badz wykonanie jakis taskow daja satysfakcje. Fabula nie zachwyca, jest bo jest i raczej nie przywiazuje sie do niej wielkiej uwagi. Tylko postac Quiet jest interesujaca, co do reszty to mialem problem zeby wogole zapamietac ich ksywy. Jest tu sporo grindu, ulepszen broni etc. Surrealistyczne epizody ala z horroru nie przypadly mi do gustu, ogolnie bardzo specyficzna gra. Z minusow to czasem denerwuje delay w movemencie i brak opcji skipowania podrozy helikopterem. Na plus bardzo dobre AI przeciwnikow z malymi wyjatkami i calkiem przyjemna grafika. Tryhardujac w tej grze, starajac sie wbic rank S w kazdej misji, unikajac zabijania i robiac kazda misje poboczna mam w tym momencie 105h i 51% gry wiec jest co robic.Generalnie na pewno nie jest to mila, latwa i przyjemna gra w ktora zagra kazdy kanapowiec, troche trzeba sie postarac i miec duzo cierpliwosci.
Admin Senator
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - recenzje graczy