Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Cezar IV - poradnik do gry

Cezar IV - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Siła robocza | Ludność | Cezar IV poradnik Cezar IV

Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019

Podstawowym zadaniem dwóch niższych warstw jest praca. Każda z nich ma kilka dziedzin w których jej przedstawiciele znajdują zatrudnienie.

Ilość naszych mieszkańców ma dość dużą bezwładność - tzn. dość długo trwa nim decyzje przez nas podjęte będą miały efekty. Jest to szczególnie bolesne w sytuacji, gdy na gwałt potrzebujemy rąk do pracy a mieszkańcy właśnie opuszczają nasze miasto. Z tego względu warto dbać o przynajmniej niewielką (10%) nadwyżkę i zawczasu przewidywać zwiększone zapotrzebowanie na ręce do pracy. Jeśli przewidujemy, że będziemy otwierać nowe szlaki handlowe i rozwijać nowe gałęzie przemysłu, najpierw budujmy domy dla naszych przyszłych pracowników (i przy okazji farmy) a potem dopiero, gdy już będziemy ich mieli - same fabryki.

W sytuacji gdy mamy za mało ludzi do pracy gra rozdziela tych, którzy pozostali między aktywne miejsca pracy - co powoduje iż praktycznie w każdej dziedzinie grozi nam spadek wydajności pracy. Ponieważ czasem nie da się tego uniknąć - ważne jest więc mieć świadomość jak zminimalizować negatywne konsekwencje jakie ma to na naszą gospodarkę.

Jeśli niedobory są niewielkie (poniżej 5%) przez pewien czas można z tym żyć, wprowadzając jednocześnie długofalowe rozwiązania mające zlikwidować ten stan.

W pozostałych przypadkach możemy posłużyć się jedną z dwóch metod:

Pierwsza to wykorzystanie ekranu Praca w panelu Doradców, na którym ustawiamy priorytety określonych dziedzin w ten sposób, aby kluczowe dziedziny nie narzekały na brak zatrudnienia. Jest to dość wygodna metoda, ale znacznie mniej precyzyjna od drugiej. Ta z kolei wymaga ręcznego zamykania niektórych budynków. Najczęściej robimy to z dziedzinami przemysłu, w których mamy dostatecznie dużą moc produkcyjną bądź nawet nadwyżki (w przypadku plebsu) bądź budynkami kulturowymi i edukacyjnymi (w przypadku ekwitów) - ale uwaga - nie tymi które mają w zasięgu swoich wpływów wille patrycjuszy.

Niezależnie od rozwiązania jakie wybierzemy nie usuwa ono problemu i w miarę możliwości musimy dbać o zwiększenie ilości mieszkańców naszego miasta tak szybko jak to będzie możliwe. To też można zrobić na dwa sposoby.

Pierwszy to po prostu budowa większej ilości domów - ale warto pamiętać, że więcej domów to konieczność rozbudowy przynajmniej podstawowej infrastruktury (a więc często konieczność zatrudnienia dodatkowych ludzi). Z tego względu warto przy projektowaniu miasta przewidzieć miejsce na kolejne osiedla i umieścić je w ten sposób aby mogły przynajmniej w części wykorzystywać już istniejącą infrastrukturę.

Drugie rozwiązanie to umożliwienie już istniejącym domom rozwoju - o ile jakieś z nich nie osiągnęły 3 poziomu, a my możemy zapewnić im zaspokojenie wymagać mieszkańców potrzebnych do takiego rozwoju.