Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Cezar IV - poradnik do gry

Cezar IV - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Ekwici | Ludność | Cezar IV poradnik Cezar IV

Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019

Ekwici

Podstawy:

To klasa średnia. Pełnią funkcje związane zapewnieniem większości usług - od kultury, przez religię, pobieranie podatków na nadzorze systemu kanalizacji. Mieszają w Domus - budynkach mieszkalnych, które podobnie jak Insula mają 3 poziomy rozwoju.

Oczekiwania to 2 rodzaje żywności i 1 rodzaj dóbr podstawowych oraz wodę (może być studnia)

Domus I - 40 mieszkańców, 1 punkt zamożności, kwartał to 160 mieszkańców,

Domus II - 60 mieszkańców, 25 punktów zamożności, wymaga 1 dobra luksusowego oraz wody z fontanny, kwartał to 240 mieszkańców

Domus III - 80 mieszkańców, 35 punktów zamożności, wymaga 2 dóbr luksusowych i murów miejskich, kwartał to 320 mieszkańców

Rozbudowa domów mieszkalnych ekwitów jest nieco bardziej skomplikowaną sprawą, niż ma to miejsce w przypadku plebsu. Po pierwsze dobra luksusowe nie zawsze są dostępne na miejscu i w kilku scenariuszach trzeba je będzie sprowadzać z zagranicy (a w przeciwieństwie do dóbr prostych kosztują już całkiem sporo). Po drugie rozwinięcie domus do III poziomu wymaga murów miejskich - a te mają swoje specyficzne zalety i wady (patrz rozdział mury miejskie)

Zastosowanie:

W przeciwieństwie do plebejuszy ekwici przez część gry są potrzebni jedynie w niewielkiej ilości. Absolutne minimum to co prawda 37 (1 kaplica+1 klinika) czyli 1 Domus I poziomu, ale poza wyjątkowymi sytuacjami proponuję jako minimum 120 (czyli 3xdomus I).

W wzorcowym rdzeniu jest ich w sumie 160 - zapewnia pokrycie wszystkich potrzeb na I etapie budowy miasta, przy zachowaniu niewielkich rezerw na sytuacje awaryjne. II etap rozwoju miasta w ogóle nie potrzebuje dodatkowej ilości przedstawicieli tej warstwy społecznej.

Sytuacja zmienia się w chwili gdy wchodzimy w III etap rozwoju miasta. Na tym etapie drastycznie wzrasta zapotrzebowanie na ilość ekwitów.

Po pierwsze patrycjusze będą potrzebowali bardzo dużej ilości różnorodnych usług. Po drugie budynki gwarantujące wyższy poziom Kultury są w 100% obsługiwane przez ekwitów. Po trzecie - jeśli chcemy uzyskać dostęp do najsilniejszych błogosławieństw - będziemy potrzebować całej armii kapłanów (czyli znów ekwici).

Jeśli na tym etapie nie dysponujemy jeszcze murami miejskimi, trzeba koniecznie je wybudować. Uzyskamy w ten sposób 80 więcej ekwitów na każdym kwartale domów. W przypadku gdy będziemy ich potrzebować kilkuset ich dodatkowa ilość będzie bardzo przydatna.

Ze względu mniejszą niż w przypadku plebsu ilość mieszkańców w standardowym kwartale, dużo więcej wysiłku wymaga stworzenie sporej nadwyżki ekwitów. Należy więc szczególnie rozsądnie wykorzystywać tych, których mamy do dyspozycji i nie wznosić zbędnych budowli. Zawsze należy kierować się realnymi potrzebami - na podstawie informacji jakie dają nam doradcy bądź sami mieszkańcy (wystarczy kliknąć na danym budynku mieszkalnym). Ekwitów jest też dużo trudniej utrzymać - więcej rzeczy wywołuje ich irytację bądź wściekłość.

Warto też pamiętać o jeszcze jeden rzeczy - ekwici nerwowo reagują gdy nasz skarbiec spada poniżej 1000 dinarów. Wcześniej czy później pojawia się wówczas wśród wskaźników zadowolenia tej warstwy społecznej niezadowolenie wywołane "bardzo niskimi płacami" - mimo iż zarabiają oni dokładnie tyle ile oczekują. Najwyraźniej nasi bardziej wykształceni obywatele rozumieją, iż w chwili gdy skarbiec jest prawie pusty zagrożone są ich dochody i mimo, że cały czas dostają tyle co zwykle nerwowo reagują na samą możliwość zatrzymania płatności. W normalnej sytuacji to niezadowolenie nie ma żadnych poważniejszych konsekwencji - jest neutralizowane przez inne, pozytywnie odbierane czynniki. Jeśli jednak coś takiego się pojawi w chwili gdy nastroje wśród ekwitów już są nienajlepsze, to katastrofa murowana - właśnie to mi się przytrafiło w opisywanym na początku poradnika scenariuszu.