Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Europa Universalis 4 - poradnik do gry

Europa Universalis 4 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Europa Universalis 4: Holy Roman Empire - Religia i kultura Europa Universalis IV poradnik, porady

Holy Roman Empire

Granice HRE można zobaczyć w specjalnym trybie mapy. Najjaśniejsza zieleń to państwo cesarza. - Europa Universalis 4: Holy Roman Empire - Religia i kultura - Europa Universalis IV - poradnik do gry
Granice HRE można zobaczyć w specjalnym trybie mapy. Najjaśniejsza zieleń to państwo cesarza.

Święte Cesarstwo Rzymskie to unikalny związek niemieckich państw. W skład cesarstwa wschodzi cesarz, siódemka elektorów i zastęp niemieckich książąt. Elektorzy wybierają cesarza, a ten otrzymuje dostęp do specjalnych opcji. Choć cesarstwo jest swego rodzaju unią, to bardziej jest to dość luźny związek autonomii niż autentyczne jedno państwo i tak przykładowo kraje w HRE mogą toczyć ze sobą wojny.

Najczęściej podczas gry cesarzem będzie najpewniej król Austrii (Austria ma także bonus +10% do cesarskiego autorytetu z idei narodowej), ale odpowiednio kierując wydarzeniami można doprowadzić do sytuacji, w której cesarzem zostanie inny kraj, nawet nieniemiecki, a nawet do całkowitego rozwiązania HRE.

Fakt bycia cesarzem wiąże się następującymi bonusami:

  • Działania szpiegów +5%
  • Dostępni doradcy +1
  • Relacje dyplomatyczne +2
  • Dodatkowy lider
  • Manpower zwiększony o połowę liczby członków (np. 40 krajów = 20 manpower)
  • Limit wojsk zwiększony o połowę liczby członków (np. 40 krajów = 20 limitu)
  • Roczny prestiż zwiększony o dziesiątą część połowy liczby członków (np. 40 krajów = 2 prestiżu). Dodatkowo prestiż będzie wzrastał, jeśli następni wybierani cesarze będą z tego samego kraju, co ma odwzorować znaczenie dynastii.
  • Casus belli na każdy kraj posiadający ziemie w granicach cesarstwa, niebędący jego członkiem.

Cesarzem może zostać każdy chrześcijański władca (tylko mężczyzna) będący członkiem HRE. Obowiązkiem cesarza jest dbanie o jedność i niezależność Cesarstwa. By wypełniać swoje obowiązki otrzymuje następujące działania dyplomatyczne:

  • Bestow imperial grace - ulepsza stosunki z innymi członkami, używane przede wszystkim do wpływania na elektorów.
  • Enforce religious unity - wymusi na kraju związkowym zmianę religii na religię kraju cesarza. Nie działa na elektorów, w przypadku pozostałych państw szansa sukcesu zależy od stosunków, prestiżu, wielkości drugiego kraju (im większy, tym mniejsza szansa) i odległości między granicami (im dalej położony od granicy, tym mniejsza szansa). Udane wymuszenie zmiany nagrodzi zwiększonym autorytetem cesarskim.
  • Grant electorate - nadanie tytułu elektora któremuś z członków. Możliwe tylko w sytuacji, gdy jakiś kraj przestanie być elektorem. Z każdym miesiącem, gdy liczba elektorów nie jest w pełni zapełniona (7) tracisz autorytet cesarski, więc od razu nadaj komuś ten tytuł. Oczywiście wybierz jakiegoś sojusznika, który będzie doskonale wiedział, na kogo ma oddać głos.
  • Revoke electorate - specjalne casus belli przeciw elektoratom, by odebrać im prawo głosu i nałożyć je na inny kraj.
  • Demand unlawful territory - zażądaj zwrotu terenu cesarstwa, które znajduje się pod kontrolą nie-członka, a do którego nie ma prawa (brak core). Szansa powodzenia zależy od relacji, prestiżu i wartości prowincji.

Ponadto każdy członek może wezwać cesarza na pomoc w wojnie.

To na kogo będzie głosować elektor zależy przede wszystkim od relacji, autorytetu (Imperial Authority), prestiżu, legitmacy, wielkości kraju i zaufania (zaufanie spada, gdy atakujesz innych członków, a już zwłaszcza elektorów) ale również od religii. Elektor nigdy nie zagłosuje na kraj z inną religią, więc dobierając sojuszników pamiętaj o tym, by elektorzy nie byli protestantami oraz, by nimi nie zostali po reformacji, jeżeli grasz jeszcze w XV wieku. Generalnie, kraje północne są bardziej podatne na zmianę religii, niż te na południu, więc dla katolickiego cesarza bezpieczniej otoczyć się świtą z południa, a dla protestanckiego z północy.

Autorytet i reformy

W menu HRE może zobaczyć na kogo będą głosować elektorzy i wprowadzić w życie reformy. - Europa Universalis 4: Holy Roman Empire - Religia i kultura - Europa Universalis IV - poradnik do gry
W menu HRE może zobaczyć na kogo będą głosować elektorzy i wprowadzić w życie reformy.

Do podejmowania cesarskich decyzji niezbędne jest Imperial Authority. Autorytet zyskuje się poprzez:

  • Pomaganie członkom w wojnach.
  • Zwycięskie wojny defensywne przeciw obcym krajom.
  • Nawracanie członków na prawdziwą wiarę.
  • Uwalnianie zniewolonych członków
  • Dołączenie nowych prowincji w granicę cesarstwa
  • Następujących po sobie cesarzy z tego samego kraju.

Autorytet traci się przez:

  • Odrzucenie próśb o wsparcie w wojnie przez członków
  • Zmniejszanie się terenu cesarstwa.
  • Zmianę religii przez członka.

Autorytet prócz wzmacniania szansy na sukces w działaniach dyplomatycznych daje również możliwość wprowadzenia reform w cesarstwie centralizując je w silniejszy twór, a nawet jednocząc w jedno państwo. Listę reform znajdziesz po prawej stronie okienka cesarskiego. By wprowadzić reformę niezbędny jest wysoki autorytet i poparcie członków. Po najechaniu myszką na konkretną reformę dowiesz się kto głosuje za, a kto przeciw i dlaczego. Spróbuj poprawić braki, by namówić przeciwników do zmiany zdania i przeprowadzić reformę. Weź także pod uwagę, że każdy członek może wypowiedzieć wojnę cesarzowi, by wymusić na nim cofnięcie reform.

Każda reforma niesie za sobą efekty zarówno dla cesarza, jak i dla członków. Kolejno są to:

Call for Reichsform:

1. Dla cesarza:

  1. Koszt budynków -2%
  2. Koszt technologii -2%
  3. Roczny prestiż +2%

2. Dla członków:

  1. Koszt budynków -2%
  2. Koszt technologii -2%

Institute Reichsregiment:

1. Dla cesarza:

  1. Dodatkowy dyplomata
  2. Reputacja dyplomatyczna +2

2. Dla członków:

  1. Reputacja dyplomatyczna -2

Reform the Hofgerichit:

1. Dla cesarza:

  1. Prestiż rocznie +1%
  2. Koszt corowania -10%

2. Dla członków:

  1. Prestiż rocznie -2%

Enact Gemeiner Pfening:

1. Dla cesarza:

  1. Modyfikator podatków +25%

2. Dla członków:

  1. Modyfikator podatków -5%

Ewiger Landfriede:

1. Dla cesarza:

  1. Koszt stabilizacji +10%
  2. Roczna tradycja wojska -1

2. Dla członków:

  1. Koszt stabilizacji -10%
  2. Roczna tradycja wojska -1

Zabrania wojen między członkami.

Proclaim Erbkaisertum:

1. Dla cesarza:

  1. Roczny autorytet +25%

2. Dla członków:

  1. -1 dyplomata

Cofa wybory cesarza, każdy kolejny będzie z tego samego kraju.

Evoke The Privilegia:

1. Dla cesarza:

  1. Reputacja dyplomatyczna -1

2. Dla członków:

  1. Reputacja dyplomatyczna -1

Każdy członek cesarstwa zostanie wasalem Cesarza. Te, które się nie zgodzą pójdą przeciw niemu na wojnę.

Renovatio Imperii:

Jednoczy Święte Cesarstwo Rzymskie w jeden kraj!

Dołączanie i odłączanie

Bycie członkiem Świętego Cesarstwa wiąże się ze specjalnym modyfikatorem - Imperial Integrity, który zmniejsza o 3 ryzyko buntu, modyfikator stabilności o 10% i obniża ogólny koszt technologii o 10%. Choćby z racji niższej ceny stabilności czasem warto dołączyć do cesarstwa (westernizacja wschodnim krajem). Choć HBR technicznie sprowadza się do Rzeszy Niemieckiej, to każde chrześcijańskie państwo może do niego dołączyć (o ile nie jest za duże). By to zrobić trzeba mieć relacje przynajmniej +190 z krajem cesarza oraz należy graniczyć z cesarstwem. Możesz wówczas dołączyć prowincje przygraniczne do HRE w menu prowincji. Gdy dołączysz stolice, cały kraj znajdzie się pod protektoratem cesarza. W każdej chwili możesz również opuścić szeregi Cesarstwa w jego menu, ale drastycznie popsuje to stosunki.

Istnieje również opcja całkowitego zniszczenia Świętego Cesarstwa Rzymskiego. By to zrobić trzeba przejąć kontrolę nad elektorami oraz okupować stolicę Cesarstwa. Zlikwidowanie HRE będzie równe olbrzymiemu zastrzykowi prestiżu - +100.