Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Europa Universalis 4 - poradnik do gry

Europa Universalis 4 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Europa Universalis 4: Władca - Administracja Europa Universalis IV poradnik, porady

Władca

Dobry władca to połowa sukcesu - Europa Universalis 4: Władca - Administracja - Europa Universalis IV - poradnik do gry
Dobry władca to połowa sukcesu

Jedną z głównych zmian wprowadzonych w nowej odsłonie Europy jest przerobienie zasad działania i znaczenia króla (lub innego władcy) na przebieg rozgrywki. Tradycyjnie zdolności władcy określane są przez 3 wyznaczniki - administrację, dyplomację i militaryzm. Rządzący w każdej z tych dziedzin będzie określany cyfrowo między 0, a 6, gdzie 0 oznacza kompletnego kretyna, a 6 prawdziwego geniusza. Jest to jednak bardziej istotne, niż w poprzednich częściach z racji wprowadzenia nowych "zasobów", tzw. Monrach Power. O ile w poprzednich częściach wyższe statystyki króla dodawały większe lub mniejsze boosty do danej dziedziny, to w EU IV Monarch Power przekłada się bezpośrednio na formę waluty wykorzystywaną do poszczególnych akcji jak np. rozwijanie doktryn, czy technologii, a nawet stawianie budynków czy najmowanie generałów. W zależności od swojego poziomu monarcha będzie generował co miesiąc określoną ilość punktów trzech rodzajów. (tj. administracyjne, dyplomatyczne i militarne).

Wprowadza to zupełnie nowy smaczek do gry, a zarazem niesie za sobą większe niebezpieczeństwo. Nawet bardzo silny i rozwinięty kraj może nagle stanąć oko w oko z wielkim kryzysem, gdy następca tronu okaże się kompletnie nieporadny. Może się również okazać, że nagle będziesz musiał o 180° zmienić strategię, gdy geniusza militarnego zastąpi nieudolny militarnie syn, ale za to wspaniały dyplomata. Każdy kraj ma również bazowy przyrost punktów MP w zależności od swojej grupy technologicznej. Grupy europejskie i islamskie mają 3 punkty na miesiąc. Grupy azjatyckie 2, a afrykańskie i amerykańskie 1 punkt.

Choć generalnie przyrost MP jest wartością stałą i niezależną od takich czynników jak bogactwo czy wielkość kraju, to w określonym stopniu możesz próbować manipulować jego wzrostem. Przede wszystkim istnieje możliwość zatrudniania doradców. Jednocześnie jest to dość droga zabawa, więc najefektywniej zatrudnić oferującego zniżkę doradcę na czas potrzebny do wprowadzenia zmian, jakich chcesz dokonać i od razu zwolnić go, gdy nie planujesz na razie większych zakupów. Ponadto podczas gry republiką za każdym razem, gdy podczas wyborów wybierzesz tę samą głowę państwa wszystkiego jego statystyki pójdą w górę o 1. Minusem takiego manewru jest spadek wartości tradycji republikańskiej, który może doprowadzić do rewolty i upadku demokracji. Również grając monarchią istnieje ograniczona forma manipulacji. Jeśli następca tronu okazuje się być kompletnym beztalenciem, możesz mianować go dowódcom wojskowym i specjalnie posyłać w bitwę za bitwą, które z pewnością zostaną przegrane, by doprowadzić do jego szybkiej śmierci, a tym samym uniemożliwić mu kiedykolwiek objęcie tronu. Oczywiście jest to bardzo ekstremalne rozwiązanie, polecane tylko w najbardziej drastycznych sytuacjach. Musisz się liczyć z wszystkimi następstwami śmierci następcy tronu, czyli chociażby spadkiem stabilności. Na koniec przyrost monarch power można także starać się wzmacniać poprzez losowe eventy, często w zamian za pieniądze. Jeśli będziesz sobie w stanie poradzić z takimi stratami, to oczywiście jest to rozsądna wymiana.