Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Europa Universalis 4 - poradnik do gry

Europa Universalis 4 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Europa Universalis 4: Flota Europa Universalis IV poradnik, porady

Flota

Statki na wojnie będą używane przede wszystkim do blokad portów i ciasnych wejść na morza - Europa Universalis 4: Flota - Europa Universalis IV - poradnik do gry
Statki na wojnie będą używane przede wszystkim do blokad portów i ciasnych wejść na morza

W EU IV mamy cztery typy statków, są to:

  • Ciężkie statki. Potężne ciężkie galeony, najsilniejsze i zarazem najdroższe statki w grze.
  • Lekkie statki. Bojowo niemalże bezużyteczne i jeśli planujesz wojnę na morzu od razu możesz je sobie odpuścić. Są natomiast bardzo szybkie, więc powinny być flotą odkrywcy wpływającego na Terra Incognita. Ponadto mogą wspierać handel, gdy wyślesz je do patrolowania szlaków handlowych, co jest niezwykle efektywne.
  • Galery. Galery same w sobie są dość słabe, ale mają jedną wyjątkową cechę. Ich obrażenia wzrastają, o 100% jeśli walczą na morzach śródlądowych, takich jak Bałtyk, Morze Śródziemne, Morze Czarne i Czerwone. Dalej nie będą aż tak skuteczne jak statki ciężkie, ale okażą się od nich lepsze bezpośrednio w przeliczeniu na pieniądze. Pokonają ciężkie statki przy proporcjach mniej więcej 4:1, a zarazem będą kosztować tylko ok. 60-70% ich ceny. Jeśli wiec główne starcia lądowe toczysz na takim właśnie morzu inwestycja w galery będzie dużo ekonomiczniejsza, aczkolwiek musisz uważać, by nie przekroczyć dopuszczalnego limitu floty.
  • Transportowce. Służą do transportu. W walce są całkowicie nieskuteczne i nigdy nie powinny pływać same.

Statki można także wykorzystywać do blokady wrogich portów, by zmniejszyć zyski przeciwnika i przyspieszyć wyczerpanie wojną oraz do ostrzeliwania oblężonych twierdz z morza. Mimo wszystko jednak nie są aż tak istotne i wygrana na morzu nie przyniesie żadnych wymiernych korzyści, jeśli przegrasz na lądzie. Tym nie mniej silną flotę zawsze warto mieć, chociażby dla łamania blokad, pozbywania się piratów i ochrony handlu. Naturalnie również możesz wykorzystywać transportowce, do zaskakujących desantów od tyłu. Pamiętaj też o kontroli kluczowych "drzwi" do basenów, oraz przejść między lądami, jak np. w Gibraltarze, między Sycylią, a włoskim butem, czy między Europą, a Azją koło Konstantynopola. Nie tylko zamkniesz w ten sposób drogę dla statków wroga, ale także dla jego piechoty, która w normalnych warunkach może przechodzić przez niektóre z takich cieśnin.