Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Europa Universalis 4 - poradnik do gry

Europa Universalis 4 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Europa Universalis 4: Religia Europa Universalis IV poradnik, porady

Ostatnia aktualizacja: 30 września 2021

Religia

Religie świata możesz sprawdzić w odpowiednim trybie mapy - Europa Universalis 4: Religia - Europa Universalis 4 - poradnik do gry
Religie świata możesz sprawdzić w odpowiednim trybie mapy

Religia ma wielkie znaczenie dla losów gry. Każdy kraj na świecie ma swoją religię, którą uważa za prawdziwą (True Faith) i z definicji nie zgadza się z każdą inną. Obce religie w obrębie państwa nie tylko wprowadzają zamęt wśród mieszkańców zwiększając ryzyko buntu i koszt stabilności, ale także przekładają się bezpośrednio na niższe wpływy z prowincji. Docelowo powinieneś dążyć do zjednoczonego wyznaniowo kraju.

Świat podzielony jest na cztery główne grupy religijne:

  • Chrześcijaństwo (Katolicyzm, Prawosławie, Protestantyzm etc.)
  • Islam (Sunni, Shiite)
  • Religie wschodnie (Buddyzm, Hinduizm etc.)
  • Poganie (Szamanizm, Animizm)

Stosunki kraju do poszczególnych religii oznaczone są wskaźnikiem tolerancji. Bazowo tolerancja własnej religii wynosi +3, tolerancja heretyków (innych religii z tej samej grupy) wynosi -2, a tolerancja pogan (wszystkich innych) wynosi -3. Wskaźniki te są dodatkowo modyfikowane przez różne inne elementy, takie jak idee, legitimacy i konkretny typ religii. Istotne jest, w miarę możliwości, posiadanie dodatniej tolerancji dla każdego typu, zwłaszcza w przypadku kraju wielowyznaniowego, jak choćby Turcja, czy nawet Polska. Każdy dodatni punkt tolerancji zmniejsza ryzyko buntu w prowincji o -1%, a każdy ujemny zwiększa ryzyko buntu o 1,25% oraz obniża o 10% zysk z podatków oraz zysk ze sprzedaży produkowanych w prowincji dóbr.

Ale nie tylko ze względu na tolerancję warto jednoczyć religijnie swój kraj. Drugim istotnym czynnikiem jest tu tzw. Jedność religijna (Religious unity). Każda prowincja państwa, która nie wyznaje głównej wiary narodu zmniejsza jedność. Jedność wpływa na ryzyko buntu i koszt stabilności. Każde 10%, które brakuje do 100% zwiększa ogólne ryzyko buntu (w całym kraju, nie tylko w prowincji z inną wiarą) o 0,20 oraz o 10% zwiększa koszt stabilności. Ponadto jeśli grasz katolickim państwem, wyższa jedność zwiększa wpływ na Rzym, aż do 5% przy pełnej jedności.

Prowincję można nawracać za pomocą misjonarzy. Misjonarz wysłany do obcej prowincji co miesiąc będzie zwiększał nawrócenie o określony procent. Gdy osiągnie 100% prowincja zostanie nawrócona. Sytuacja nie jest jednak tak prosta. Każdy misjonarz bazowo ma tylko 2% nawrócenia na miesiąc. Im większa i bogatsza prowincja, do której go wyślesz, a także jeśli jest zamieszkała przez obcą kulturę, tym więcej czynników działa "na minus" i może z łatwością przeważyć te dwa podstawowe procenty. W takiej sytuacji misjonarz będzie nawracał prowincję po kres dziejów, ale nigdy mu się to nie uda! Dokładnie obserwuj postępy każdego z misjonarzy. Jeśli któryś nie czyni postępów, to natychmiast go wycofaj. Każdy działający misjonarz zwiększa ryzyko buntu w prowincji o 6%, a ponadto kosztuje 0,4 dukata na miesiąc, więc trzymanie go na siłę będzie się mijać z celem. Zwiększ siłę swoich misjonarzy, np. poprzez ideę, doradcę, zwiększenie stabilności, lub przez budowę fortu i wtedy spróbuj ponownie.

Zostało jeszcze 65% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie