Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 8 lutego 2014, 13:00

autor: Przemysław Zamęcki

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - Strona 6

Odpowiadamy na wszystkie pytania dotyczące Divinity: Grzech pierworodny, klasycznego RPGa od belgijskiego studia Larian.

Rozgrywka i zadania

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #1

W jaki sposób sterujemy postaciami?

Postacią główną, na którą mamy bezpośredni wpływ jest ta, na której wizerunek, widoczny na głównym ekranie, klikniemy. Możemy trzymać lewy przycisk myszki i wtedy w zależności od oddalenia kursora od postaci idzie ona normalnym tempem lub biegnie. Innym sposobem jest kliknięcie LPM w dowolnym miejscu ekranu, aby postać ruszyła w tym kierunku. Pozostałe postacie z drużyny starają się same podążać za tą, nad którą gracz przejął bezpośrednią kontrolę.

Czy można zmieniać ustawienia kamery?

Tylko w dosyć niewielkim zakresie. Kółko myszy przybliża obraz, a jego wciśnięcie i ruch myszką pozwala obracać kamerą w zakresie około czterdziestu pięciu stopni.

Czy da się korzystać z teleportacji do odwiedzonych wcześniej miejsc?

Tak. Eksplorując świat gry, co jakiś czas napotykamy bramy teleportacyjne, które od chwili odkrycia stają się punktami nawigacyjnymi, pozwalającymi na skorzystanie z trybu szybkiej podróży.

Czy da się rozmawiać z osobami zamieszkującymi świat gry?

Oczywiście. Można porozmawiać z większością osobników, pojawiających się w grze.

Czy główne zadanie obecne w wersji alfa da się przejść na więcej niż jeden sposób?

Kolejność podejmowanych decyzji i sposób ich realizacji w dużej mierze zależą od inwencji grającego.

Jak bardzo rozbudowane są zadania poboczne?

Nie da się powiedzieć, że w grze są tylko proste, “fedeksowe” zadania poboczne, czy też autorzy postarali się, aby wszystkie one były bardzo rozbudowane. Są i takie i takie. Jednak bez problemu da się zauważyć, że twórcom zależy na tym, by gracz się nie nudził, wobec czego zadania nie są w żadnej mierze jednostajne. Wiele z nich nie przewiduje nawet uciekania się do aktów przemocy, inne pozwalają na wiele rozwiązań. Niech za przykład posłuży tu misja, w której NPC zleca nam w akcie zemsty zabicie orczycy-bibliotekarki i przyniesienie na dowód jej amuletu. Możemy wykonać to polecenie lub negocjować z orczycą, by ta dała nam po prostu amulet, dzięki czemu wywiedziemy w pole szaleńca. Możemy też zwyczajnie typa zadenuncjować władzom, okazując jakiś dowód. Jak widać, gracz ma szerokie pole do popisu. W grze nie brak także questów eksploracyjnych, eskortowych czy nawet zagadek.

Czy rozwiązanie siłowe danej sytuacji lub wręcz przeciwnie, porozumiewawcza rozmowa z NPC-ami są z góry narzucone przez autorów gry?

To zależy. W niektórych przypadkach możemy za pomocą konwersacji z neutralnymi postaciami wykonać zadanie, jednak zdarzają się przypadki, kiedy da się je wręcz sprowokować bądź poprzez rozmowę bezpośrednio z nimi, bądź poprzez dyskusję w gronie samych głównych bohaterów.

Czy powzięte decyzje mają wpływ na dalszy rozwój sytuacji?

Twórcy zapewniają, że jak najbardziej. W wersji alfa nie da się tego raczej zaobserwować. Na przykład zabicie na samym początku gry pijanych legionistów, pilnujących mostu w żaden sposób nie skutkuje późniejszą obstrukcją ze strony ich towarzyszy. Z drugiej strony, walka odbywała się w odosobnieniu, więc może wieść o morderstwie nie zdołała dotrzeć do pozostałych?

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #2

Czy da się kraść? Jak na kradzież reagują mieszkańcy?

Tak, da się kraść. Można to robić jawnie lub poprzez skradanie się. Ekran w miejscach, których nikt nie obserwuje, robi się wtedy czarno-biały.

Jeżeli w trakcie popełniania występku zostaniemy wykryci, reakcja postaci niezależnych może być różna - od ucieczki do wszczęcia walki. Możliwe jest też pojawienie się strażnika i wtrącenie delikwenta do więzienia. Wtedy zostaje on rozdzielony z resztą drużyny, jednak cały czas istnieje możliwość przełączania się pomiędzy wszystkimi postaciami.

Przyłapanie na kradzieży czasem wiąże się też z zepsuciem reputacji.

Czym są teleportacyjne piramidki?

Wkrótce po rozpoczęciu gry drużyna powinna znaleźć się w posiadaniu dwóch teleportacyjnych piramidek. Ponieważ postacie nie muszą wszędzie podążać wspólnie i mogą się rozdzielić w dowolnej chwili, każdy z głównych bohaterów powinien być w posiadaniu jednej z nich. Klikając na piramidkę prawym przyciskiem myszy, teleportujemy się bowiem w miejsce, w którym znajduje się druga piramidka, co pozwala nie tylko oszczędzić czas, ale także przydaje się przy wykonywaniu różnych zadań czy nawet ucieczki z więzienia.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.