autor: Przemysław Zamęcki
Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - Strona 6
Odpowiadamy na wszystkie pytania dotyczące Divinity: Grzech pierworodny, klasycznego RPGa od belgijskiego studia Larian.
Przeczytaj recenzję Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu
Rozgrywka i zadania
W jaki sposób sterujemy postaciami?
Postacią główną, na którą mamy bezpośredni wpływ jest ta, na której wizerunek, widoczny na głównym ekranie, klikniemy. Możemy trzymać lewy przycisk myszki i wtedy w zależności od oddalenia kursora od postaci idzie ona normalnym tempem lub biegnie. Innym sposobem jest kliknięcie LPM w dowolnym miejscu ekranu, aby postać ruszyła w tym kierunku. Pozostałe postacie z drużyny starają się same podążać za tą, nad którą gracz przejął bezpośrednią kontrolę.
Czy można zmieniać ustawienia kamery?
Tylko w dosyć niewielkim zakresie. Kółko myszy przybliża obraz, a jego wciśnięcie i ruch myszką pozwala obracać kamerą w zakresie około czterdziestu pięciu stopni.
Czy da się korzystać z teleportacji do odwiedzonych wcześniej miejsc?
Tak. Eksplorując świat gry, co jakiś czas napotykamy bramy teleportacyjne, które od chwili odkrycia stają się punktami nawigacyjnymi, pozwalającymi na skorzystanie z trybu szybkiej podróży.
Czy da się rozmawiać z osobami zamieszkującymi świat gry?
Oczywiście. Można porozmawiać z większością osobników, pojawiających się w grze.
Czy główne zadanie obecne w wersji alfa da się przejść na więcej niż jeden sposób?
Kolejność podejmowanych decyzji i sposób ich realizacji w dużej mierze zależą od inwencji grającego.
Jak bardzo rozbudowane są zadania poboczne?
Nie da się powiedzieć, że w grze są tylko proste, “fedeksowe” zadania poboczne, czy też autorzy postarali się, aby wszystkie one były bardzo rozbudowane. Są i takie i takie. Jednak bez problemu da się zauważyć, że twórcom zależy na tym, by gracz się nie nudził, wobec czego zadania nie są w żadnej mierze jednostajne. Wiele z nich nie przewiduje nawet uciekania się do aktów przemocy, inne pozwalają na wiele rozwiązań. Niech za przykład posłuży tu misja, w której NPC zleca nam w akcie zemsty zabicie orczycy-bibliotekarki i przyniesienie na dowód jej amuletu. Możemy wykonać to polecenie lub negocjować z orczycą, by ta dała nam po prostu amulet, dzięki czemu wywiedziemy w pole szaleńca. Możemy też zwyczajnie typa zadenuncjować władzom, okazując jakiś dowód. Jak widać, gracz ma szerokie pole do popisu. W grze nie brak także questów eksploracyjnych, eskortowych czy nawet zagadek.
Czy rozwiązanie siłowe danej sytuacji lub wręcz przeciwnie, porozumiewawcza rozmowa z NPC-ami są z góry narzucone przez autorów gry?
To zależy. W niektórych przypadkach możemy za pomocą konwersacji z neutralnymi postaciami wykonać zadanie, jednak zdarzają się przypadki, kiedy da się je wręcz sprowokować bądź poprzez rozmowę bezpośrednio z nimi, bądź poprzez dyskusję w gronie samych głównych bohaterów.
Czy powzięte decyzje mają wpływ na dalszy rozwój sytuacji?
Twórcy zapewniają, że jak najbardziej. W wersji alfa nie da się tego raczej zaobserwować. Na przykład zabicie na samym początku gry pijanych legionistów, pilnujących mostu w żaden sposób nie skutkuje późniejszą obstrukcją ze strony ich towarzyszy. Z drugiej strony, walka odbywała się w odosobnieniu, więc może wieść o morderstwie nie zdołała dotrzeć do pozostałych?
Czy da się kraść? Jak na kradzież reagują mieszkańcy?
Tak, da się kraść. Można to robić jawnie lub poprzez skradanie się. Ekran w miejscach, których nikt nie obserwuje, robi się wtedy czarno-biały.
Jeżeli w trakcie popełniania występku zostaniemy wykryci, reakcja postaci niezależnych może być różna - od ucieczki do wszczęcia walki. Możliwe jest też pojawienie się strażnika i wtrącenie delikwenta do więzienia. Wtedy zostaje on rozdzielony z resztą drużyny, jednak cały czas istnieje możliwość przełączania się pomiędzy wszystkimi postaciami.
Przyłapanie na kradzieży czasem wiąże się też z zepsuciem reputacji.
Czym są teleportacyjne piramidki?
Wkrótce po rozpoczęciu gry drużyna powinna znaleźć się w posiadaniu dwóch teleportacyjnych piramidek. Ponieważ postacie nie muszą wszędzie podążać wspólnie i mogą się rozdzielić w dowolnej chwili, każdy z głównych bohaterów powinien być w posiadaniu jednej z nich. Klikając na piramidkę prawym przyciskiem myszy, teleportujemy się bowiem w miejsce, w którym znajduje się druga piramidka, co pozwala nie tylko oszczędzić czas, ale także przydaje się przy wykonywaniu różnych zadań czy nawet ucieczki z więzienia.