autor: Przemysław Zamęcki
Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - Strona 4
Odpowiadamy na wszystkie pytania dotyczące Divinity: Grzech pierworodny, klasycznego RPGa od belgijskiego studia Larian.
Przeczytaj recenzję Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu
Postacie
Jakimi współczynnikami opisane są postacie?
Każda z postaci opisana jest kilkoma podstawowymi współczynnikami oraz współczynnikami dodatkowymi. Współczynniki podstawowe wzrastają w miarę zdobywania kolejnych poziomów doświadczenia, ale to gracz decyduje, które z nich chce podwyższyć.
Do współczynników podstawowych należą:
- Siła - determinuje szansę trafienia celu, wpływa na udźwig ekwipunku i możliwość podnoszenia różnych przedmiotów.
- Zręczność - wpływa na trafienie orężem korzystającym z tego parametru.
- Inteligencja - im wyższa, tym więcej punktów umiejętności postać otrzymuje na każdy zdobyty poziom doświadczenia. Zwiększa obrażenia zaklęć bojowych opartych na żywiołach i zmniejsza zużycie punktów akcji potrzebnych na wykorzystanie którejś ze zdolności specjalnych w czasie walki.
- Budowa ciała - od tego współczynnika zależy liczba punktów akcji odzyskiwanych po każdej z tur walki oraz całkowita liczba punktów życia.
- Szybkość - wpływa na szybkość poruszania się postaci, liczbę punktów akcji na początku każdej z walk oraz współczynnik Inicjatywy.
- Postrzeganie - determinuje szansę na trafienie krytyczne, wykrywanie pułapek i celność w przypadku używania broni dystansowej.
Współczynniki dodatkowe opisujące postać:
- Wzrok - wpływa na możliwość zauważenia innych postaci.
- Słuch - im wyższy, z tym większej odległości do postaci docierają wszelkie odgłosy.
- Ruch - odległość, jaką postać przemierzy w walce, wykorzystując jeden punkt akcji.
- Inicjatywa - wpływa na kolejność aktywowania postaci w trakcie walki.
- Żywotność - liczba punktów życia.
- Punkty akcji - liczba punktów pozwalających wykonywać czynności w trakcie walki podczas jednej tury.
- Reputacja - wskazuje jak postrzegana jest postać przez otoczenie.
Odporności wyrażane są w punktach procentowych i odpowiadają za zmniejszenie wpływu żywiołów ognia, wody, ziemi i powietrza oraz na trucizny i ataki określane mianem Blackrock.
Jakie umiejętności posiadają postacie?
Awansując na kolejny poziom doświadczenia, możemy rozdać punkty umiejętności zebrane w cztery grupy, odpowiadające za walkę (Warrior), czarowanie (Wizard), zdolności łotrzykowskie (Survivor) i socjalne (Social). Każda z grup zawiera kilka pozycji do wyboru, jak na przykład walkę bronią jedno- lub dwuręczną, korzystanie z tarczy, naprawę, szkoły magii, skradanie się, kradzież kieszonkową czy zastraszenie.
Czym są talenty?
Każda z postaci posiada jakieś dodatkowe talenty, które w sobie odkrywa podczas eksploracji świata. Talentów jest ponad czterdzieści. Zwiększają one szanse postaci na odniesienie sukcesu, na przykład talent Gladiator pozwala na częstsze trafienie przeciwnika w trakcie walki, talent Braveheart uodparnia w 50% na strach, a Grease Monkey zwiększa umiejętności naprawy uszkodzonego oręża.
Czym są cechy?
Postacie w drużynie opisane są też przez różne cechy związane z ich zachowaniem, które mogą się zwiększać lub zmniejszać wraz z postępami w grze lub poprzez dyskusje pomiędzy członkami drużyny. Cech jest czternaście, a wśród nich można wyróżnić, takie jak prawość, pragmatyzm, romantyzm, egoizm, altruizm czy niezależność. Cechy wpływają na umiejętności postaci, przykładowo romantyzm zwiększa szczęście, egoizm umiejętności targowania się ze sprzedawcami, a altruizm charyzmę.