autor: Przemysław Zamęcki
Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - Strona 7
Odpowiadamy na wszystkie pytania dotyczące Divinity: Grzech pierworodny, klasycznego RPGa od belgijskiego studia Larian.
Przeczytaj recenzję Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu
Walka

W jakim systemie rozgrywane są walki w grze? W czasie rzeczywistym z aktywną pauzą czy w turach?
Przez większość czasu gry akcja rozgrywa się w czasie rzeczywistym, zaś w chwili rozpoczęcia walki przechodzi ona w tryb turowy.
Czy kolejność aktywowania postaci w drużynie jest dowolna, jak na przykład w grze Might & Magic X: Legacy?
Nie. Kolejność, w której następuje aktywacja postaci zależna jest od czynnika Inicjatywy. Na inicjatywę postaci można wpływać poprzez inwestowanie w rozwój atrybutów lub korzystanie z odpowiedniego ekwipunku.
Czy kolejność wykonywania działań aktywną postacią jest dowolna?
Każda z postaci dysponuje punktami akcji. Podejmowane przez nią działania mogą być wykonywane w dowolnej kolejności. Punkty niewykorzystane w jednej turze przechodzą na turę kolejną.
Czy przeszkody terenowe mają wpływ na walkę?
Tak i to zasadniczy - wpływają na widoczność celu i blokują drogę ataku. Nawet magiczna kula ognia może odbić się od zbyt wysokiego kamiennego muru lub utknąć w konarach drzewa. Stojąc zbyt blisko, osoba rzucająca zaklęcie sama może ulec jego destrukcyjnemu wpływowi.
Czy można zranić postacie z drużyny?
Tak. Jeżeli któraś z postaci z drużyny zasłoni sobą przeciwnika, strzelec może chybić i postrzelić sprzymierzeńca. Również nierozważne stosowanie magii jest zagrożeniem dla sojuszników.
Czy z walki da się wycofać?
Tak. Istnieje możliwość ucieczki. Drużyna zostaje wtedy przetransportowana do najbliższego odkrytego wcześniej punktu nawigacyjnego.
Jak działa magia w walce?
System magii nie wykorzystuje punktów magii czy many. Każdy czar posiada współczynnik cooldown - po minięciu określonej liczby tur można go ponownie użyć. Zaklęcia zapisane w zwojach są jednorazowego użytku.
Warto także zwracać uwagę na elementy otoczenia, których trafienie przynosi dodatkowe korzyści. Beczka z olejem może eksplodować po potraktowaniu jej ofensywnym zaklęciem ognia, woda dobrze przewodzi prąd, co sprawia, że zaklęcie porażenia działa obszarowo i ze zwiększoną efektywnością, wodę można zamrozić, tworząc lodowisko, na którym będą się przewracać osoby chcące przedostać sie na drugą stronę, a zaklęcie deszczu gasi ogień, przez co wpływa na istoty się nim posługujące. Co ważne, niektóre efekty zaklęć nie znikają zaraz po walce i utrzymują się jeszcze przez jakiś czas po niej.

Czy członek drużyny może zginąć bez możliwości wskrzeszenia?
Nie ma raczej takiej możliwości. Poza tym postacie mogą nauczyć się zaklęcia zmartwychwstania, kupić stosowny zwój lub po prostu skorzystać z usługi u NPC-ów. Zwłoki do czasu wskrzeszenia zawsze pozostają przy ostatnim punkcie nawigacyjnym.