Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 23 lutego 2011, 18:02

autor: Adrian Werner

Might & Magic: Heroes VI - już graliśmy!

Might & Magic: Heroes VI to bez wątpienia jedna z największych gier tego roku. Osobiście sprawdziliśmy, czy będzie to godna kontynuacja cyklu.

Przeczytaj recenzję Pełna zmian, ale wciąż świetna - recenzja gry Might & Magic: Heroes VI

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Seria Heroes of Might & Magic to przedstawiciel żelaznej klasyki gier pecetowych, dlatego każda kolejna część wypatrywana jest z dużą niecierpliwością i olbrzymimi nadziejami. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej, czyli szóstej odsłony. Pod koniec stycznia Ubisoft zorganizował w Budapeszcie pokaz dla prasy, podczas którego miałem okazję własnoręcznie sprawdzić, jak prezentuje się ten projekt. Imprezę podzielono na dwa etapy: pierwszym było spotkanie z twórcami, a drugim kilkugodzinna sesja z grywalną wersją.

Zaczęło się od odwiedzenia siedziby Black Hole Entertainment. Dla tego studia jest to zarówno pierwszy projekt korzystający tej z marki, jak i pierwsza współpraca z tym wydawcą, dlatego wiele osób zastanawiało się, dlaczego zdecydowano się właśnie temu zespołowi powierzyć produkcję tak ważnego tytułu. O wyborze Black Hole zadecydowały podobne kryteria jak w przypadku jego rosyjskiego poprzednika, który robił piątą część. Węgierskie studio powstało dziesięć lat temu i od tego czasu zajmuje się wyłącznie tworzeniem gier fantasy. Co więcej, Black Hole dysponuje własnym dopracowanym silnikiem graficznym, który nie tylko jest atrakcyjny wizualnie, ale – co równie ważne – został opracowany z myślą o grach strategicznych. Wszystko to spowodowało, że Ubisoft wybrał właśnie to studio, a autorzy nie zamierzają zmarnować olbrzymiej szansy, jaką jest dla nich ten projekt.

Pomimo nowego silnika i nowego zespołu produkcyjnego Heroes VIwciąż podąża ścieżką wytyczoną przez trzecią część cyklu.

Akcja Might & Magic: Heroes VI toczyć się będzie w Ashan, czyli krainie stworzonej na potrzeby piątej części cyklu. Najpotężniejszą siłą w tym świecie jest ludzkie Święte Cesarstwo, frakcja znana jako Przystań. Gra jest prequelem i opowiada o wydarzeniach mających miejsce kilkaset lat przed opowieścią z Heroes of Might & Magic V. Takie rozwiązanie umożliwi nie tylko odpowiedzenie na wiele pytań fanów odnośnie historii tego uniwersum, ale jednocześnie pozwoli na dobrą zabawę ludziom dopiero zaczynającym przygodę z tym cyklem. Co ciekawe, tym razem to nie demony odegrają role głównych czarnych charakterów. Istoty te pojawią się oczywiście w fabule, ale ich napaści mają stanowić jedynie wątek poboczny. Zamiast tego opowieść skoncentruje się na legendarnym generale archaniołów.

Ta potężna istota została pokonana przez Beztwarzowców (ang. Faceless) w konflikcie znanym jako Wojna Starożytnych. Fabuła szóstej części rozpoczyna się, gdy generał znowu zaczyna stąpać po ziemiach Ashan dzięki ofierze złożonej z ludzkiej duszy. Pod pretekstem chęci przygotowania mieszkańców krainy na inwazję demonów, mającą nastąpić podczas Zaćmienia Krwawego Księżyca, rozpoczyna gromadzenie sił, które umożliwią mu ostateczne rozprawienie się z własnymi wrogami.

W realizacji tych planów spróbują przeszkodzić Smoczy Rycerze (Dragon Knights). Twórcy opisują ich jako wojowników Jedi w wersji fantasy. Innymi słowy, są to dysponujący potężną mocą mistyczni strażnicy równowagi. W piątej części pojawiły się niedobitki tego zakonu, tutaj zobaczymy go u szczytu potęgi. Konflikt pomiędzy tymi dwiema siłami napędzi sporą część scenariusza. Autorzy chcieli zaoferować coś świeżego, dlatego właśnie tym razem głównymi adwersarzami nie są demony, a skrzydlate istoty. Oczywiście anioły Ashan różnią się od biblijnych i nie mają żadnych skrupułów przed manipulowaniem ludźmi. Co do wspomnianych już Beztwarzowców – pracownicy Black Hole nie byli jeszcze gotowi zdradzić zbyt wiele. Jedyne, co dało się z nich wyciągnąć, to to, że będą to istoty stanowiące pewnego rodzaju mroczne odbicie aniołów.

Najprzyjemniejsza strategia 2019 roku? Graliśmy w Anno 1800
Najprzyjemniejsza strategia 2019 roku? Graliśmy w Anno 1800

Przed premierą

Harmonia, chillout, urokliwość – oto hasła, z którymi nowa odsłona serii Anno zdecydowanie jest za pan brat. Co cieszy, bo po kosmicznych wojażach detoks w postaci podróży w przeszłość zdecydowanie się przyda.

Graliśmy w Anno 1800 – czy to będzie najpiękniejsza gra strategiczna?
Graliśmy w Anno 1800 – czy to będzie najpiękniejsza gra strategiczna?

Przed premierą

Licząca sobie już dwadzieścia lat seria Anno przy okazji dwóch ostatnich odsłon straciła rozpęd. Ubisoft i Blue Byte chcą wrócić do łask, wracając do historii. Przy okazji w grze pojawiło się sporo nowości, które mieliśmy okazję przetestować.

Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać
Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać

Przed premierą

Odetchnijcie z ulgą – The Settlers na razie robi wrażenie solidnego restartu serii, która od lat nie dawała o sobie znać. To dość bezpieczna gra, która raczej nie zrobi wielkiej furory, ale być może uratuje legendarną markę przed odejściem w zapomnienie.

Komentarze Czytelników (58)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
23.02.2011 22:41
odpowiedz
Dajmidarmowyabonament
2
Junior

Kcieciol-> Upadły to musiał być seks twoich starych skoro wyszło takie gówno jak Ty.
To wynocha i idź graj w kolejne CoD'y, ale potem nie narzekaj, że gry są teraz krótkie i proste.

23.02.2011 23:32
odpowiedz
zanonimizowany185877
68
Legend

Ja pierdziele, nie ma to jak być zjechanym przez dzieciaki.

Karule, jednak to ty jesteś debilem, bo nie zrozumiałeś tego co napisałem. I jeszcze na dodatek czepiasz się o mnie o coś czego w ogóle nie napisałem :D
Wiesz w ogóle co to jest Might & Magic? To taka seria gier cRPG, w którą grywałem wtedy kiedy ciebie jeszcze nie było w planach.
Chodzi mi o fabułę i świat HoMM V i VI. Nie grywałem w kampanie V, ale z tego co wiem nie jest ona powiązana ani z poprzednimi HoMM ani światem Might & Magic.

I kto się tutaj zbłaźnił, Karulku...

23.02.2011 23:42
odpowiedz
Karule
21
Generał

Raczej to Ty wyglądasz mi na dzieciaka.
Might & Magic: Heroes 6 łączy z M&M to samo uniwersum.
Twoja wypowiedź równa się z tym samym jakbyś powiedział - "Dlaczego Prince of Persia: Zapomniane Piaski są sygnowane marką PoP, skoro nie mają z nią nic wspólnego".
Wyjmij mózg z kieszeni o Wielki Panie...

23.02.2011 23:51
odpowiedz
zanonimizowany185877
68
Legend

Might & Magic: Heroes 6 łączy z M&M to samo uniwersum.

Czyli co, jest ten sam świat, te same nacje (Kreeganie?), te same potwory, podróże międzyplanetarne, zaawanasowana technologia? Heroes I - IV łączyło się fabularnie z Might & Magic bezpośrednio, wydarzenia z Might and Magic wpływały na Heroes i odwrotnie. A tutaj? Might & Magic w tytule to chyba jedynie zabieg marketingowy? Czy najnowsze części Heroes wpisują się w kanon Might & Magic stworzony przez 3DO?

23.02.2011 23:57
odpowiedz
Karule
21
Generał

A czy najnowsze PoP'y wpisują się w kanon stworzony w 1989 przez Jordana Mechnera? Nie i nikomu to nie przeszkadza. Ba, najstarszy PoP prawie w niczym nie przypomina najnowszego.
Ubisoft dostał prawa do marki M&M i zmienił ją 100x mniej drastycznie niż w przypadku Prince of Persia. Poza tym H5, H6 łączy się z innymi produktami ubi sygnowanymi marką M&M.
Kończę rozmowę, bo to gadanie jak do ściany. Z Twoich wypowiedzi wynika, że H6 jest kompletnie czymś innym niż H1.

24.02.2011 00:09
odpowiedz
spiderpoland
11
Legionista

Juz nie pamietam, zebym tak czekal na jakas gre ,To musi byc Arcydzielo

24.02.2011 00:13
odpowiedz
zanonimizowany185877
68
Legend

A to PoP ma jakiś kanon? Przecież pierwszy Prince of Persia nie miał fabuły (tzn. fabuła była taka: Wezyr ma księżniczkę, masz godzinę na jej uratowanie).
Ubisoft dostał prawa do marki M&M i zmienił ją 100x mniej drastycznie niż w przypadku Prince of Persia.
Rzeczywiście się w tym Prince of Persia nazmieniali, łohoho!

Wyobraź sobie sytuacje: Planescape: Torment 2. Tylko, że rzecz nie dzieje się w świecie Planescape (tylko na przykład w Forgotten Realms), w ogóle dwójka nie ma nic wspólnego ze światem Planescape i poprzednią częścią (oprócz mechaniki rozgrywki). A mimo to nazywa się Planescape:Torment 2.

Kończę rozmowę, bo to gadanie jak do ściany.
To, że nie potrafisz przekonać drugiej osoby, bo nie masz argumentów, to nie znaczy, że gadasz ze ścianą. Dziecinna zagrywka.

Z Twoich wypowiedzi wynika, że H6 jest kompletnie czymś innym niż H1.
Kompletnie nie. Bo w rozgrywce chodzi o to samo. Tylko fabuła jest inna, niezwiązana z tym co mówi tytuł ani z poprzednimi częściami serii.

24.02.2011 02:53
odpowiedz
Aristos
106
między słowami

'Gra oparła się nawet panującej obecnie modzie na heksy i zachowała podział mapy bitewnej na kwadraty' - mam odwrotnie odczucia, czyli że od H4/H5 jest jakaś moda na kwadraty (i kwadraciki). A takie np. Kings Bounty jest zaskakującym wyjątkiem, zbliżając się do klimatu H3 mocniej, niż oficjalne kontynuacje.
ps. za to nie mogę zrozumieć (nawet jako zatwardziały PCetowiec) dlaczego Herosów nie wydano na next-genowe konsole ? Mocna marka, kod do kosmetyki i tylko trzepać kasę na dziesiątkach (uwaga: brzydkie słowo) DLC ...

24.02.2011 06:27
odpowiedz
U.V. Impaler
173
Hurt me plenty

GRYOnline.plRedaktor naczelny

Pytanie do znawców: od kiedy 3DO zrobiło jakąkolwiek grę w serii HoMaM?

24.02.2011 07:13
odpowiedz
Poohatch
27
Generał

Nie zrobiło. Zrobiła ją firma New World Computing, która została przejęta przez 3DO.

24.02.2011 07:41
👍
odpowiedz
Mutant z Krainy OZ
188
Farben

3DO tylko logo startowe do gry dawała, podobnie jak Ubi daje swoje logo do H5.

mineral -> W H5 jest nowy świat, siłą rzeczy nie nawiąże on do serii Might&Magic, poza mechaniką z poprzednimi heroesami też ma niewiele wspólnego, stary świat jest tam tylko wspominany. Wiadomo w jakim celu M&M zostało w tytule. Jednak też liczę, że uniwersum tworzone pod piątkę i dalsze części heroesów zostanie uzupełnione jakąś grą w stylu M&M.

Skoro aż tyle informacji można było opublikować to znaczy, że gra chyba wchodzi w końcową fazę, czyżby teraz można było się spodziewać bardziej szczegółowych info?

24.02.2011 08:55
odpowiedz
Owen
100
Tanator

Mhmmm.... A czy nie było jeszcze niedawno mowy, że gra ma sie ukazać w marcu 2011? Co za masakra. Inną zupełnie sprawą jest fakt, że jezeli takl prezentuje wersja alfa to wersja ostateczna musi być genialana :-D Nie mogę się doczekać....

24.02.2011 09:36
odpowiedz
lordpilot
150
Senator

Mam mieszane uczucia :/ Jest kilka zmian na lepsze (system reputacji, dwie ścieżki do wyboru - co zwiększy replayability) i przynajmniej jedna, ale za to konkretna na gorsze - UPROSZCZENIE EKONOMII :/ Cóż - autora tekstu przekonały tłumaczenia dewelopera, mnie nie za bardzo - w Herosów grałem od części 2 (jedynkę ledwie "liznąłem") i IMO ekonomia zawsze stanowiła jeden z filarów tego cyklu. Druga sprawa - zaledwie 20 map w kampanii też nie brzmi zachęcająco, zapowiada się krótka gra, zgodnie z obecnie panującymi trendami :/ Reszta z tego jak zapowiada się VI generalnie mi się podoba. Mam nadzieję że wyjdzie jakieś demo, bo w ciemno kupować nie zamierzam.

I pytanie do autora tekstu - czy na mapie głównej jest podział na tury (jaw Herosach 1-5), czy poruszamy się w "real-time" a tury tylko podczas walki ? Pisałeś, że rewolucji nie ma, rozumiem więc, że to pierwsze ? Chciałbym się po prostu upewnić :)

24.02.2011 10:22
odpowiedz
wowuser
36
Pretorianin

ołł je, jeszcze tylko wyjebać resztę surowców dodać real time mode i mamy kolejnego shit efekta. całe szczęście że mmhk jest całkiem fajny i trzyma klimat.

24.02.2011 10:22
odpowiedz
komenty
64
Senator

Ponarzekam, ponarzekam, ale w koncu i tak kupie, jaka by ta gra nie byla. Nie chce robic flame'a, ale dla mnie to czesc czwarta byla najlepsza (ze wzgledu na rpgowatosc - mozna bylo grac samymi bohaterami, swetne scenariusze z tego powstaly).

24.02.2011 10:34
odpowiedz
diseasex
59
Konsul

Ale mydło. Sorry ale nie trawie takich spoleczniarskich gier. Masz do wyboru albo pomagac bitemu przez rozbojnikow wiesniakowi albo ukarac rozbojnikow LOL.WTF is this. A gdzie "albo pomoc rozbojnikom sciagnac haracz z wiesniaka" :D Albo wrog uderza w rycerza, a ten stoi jak slup. To po cholere mu tarcza skoro jej nie uzywa? co to za walki wogole? Takie cos dzialalo w trojce no i mooooooze w 5 ale tera to dla mnie za malo

24.02.2011 12:00
odpowiedz
Mutant z Krainy OZ
188
Farben

lordpilot -> Siła Heroes nie tkwi w kampaniach lecz pojedynczych mapkach. Ile razy można przejść kampanię? Raz, dwa, góry trzy? W trójkę się latami grało nie w kampaniach, lecz właśnie w pojedynczych scenariuszach. Podobnie z pozostałymi częściami Heroes. W piątkę gram bardzo często, kampanie przeszedłem dwa razy i wystarczy. Dla mnie zawsze kampania była tylko dodatkiem, poznawało się historię i potem ciupało się w scenariusze.
I czemu tak na ekonomię narzekacie? Jaka w tej serii była ekonomia? Zamienić siarkę na rtęć lub na odwrót? Było więcej surowców, ale co z tego, skoro jeśli miało się kopalnie, to nie było już problemu, tutaj jeżeli nie będzie się posiadało kopalni to również nic się nie zbuduje w mieście. Kryształy mogą być ekskluzywnym zasobem o wiele bardziej, niż wszystkie razem wzięte zasoby z poprzednich części.

24.02.2011 13:01
odpowiedz
lordpilot
150
Senator

@Mutant z Krainy OZ;

lordpilot -> Siła Heroes nie tkwi w kampaniach lecz pojedynczych mapkach. Ile razy można przejść kampanię? Raz, dwa, góry trzy? W trójkę się latami grało nie w kampaniach, lecz właśnie w pojedynczych scenariuszach. Podobnie z pozostałymi częściami Heroes. W piątkę gram bardzo często, kampanie przeszedłem dwa razy i wystarczy. Dla mnie zawsze kampania była tylko dodatkiem, poznawało się historię i potem ciupało się w scenariusze.

Widzisz, to chyba jest tak, że dla każdego siła "hirołsów" tkwi w czym innym ;-) Dla Ciebie są to pojedyncze scenariusze, które mnie akurat nudziły ;-) Dla mnie esencja tej gry to właśnie kampanie fabularne (począwszy od "trójki", kampania dwójki akurat nie była najwyższych lotów; w piątce szczególnie podobała mi się kampania Nekromantów) z możliwością podpakowania głównego bohatera i przeniesienia go do następnego scenariusza.

Druga sprawa to tryb "hot seat" ze znajomymi na jednym kompie - tutaj pojedyncze scenariusze nabierały dla mnie sensu stając się wyśmienitą zabawą :) Jak w "szóstce" wywalą tryb "hot seat" i multi będzie tylko przez sieć, to ja sobie raczej odpuszcze... Nie ma to jak pograć z siostrą albo kuzynem ramię w ramię i bark w bark ;-)

24.02.2011 17:50
odpowiedz
Azoris
12
Chorąży

mineral na dobrą sprawe Planescape: Torment 2 może sie odbywac w FR :p przecież Planescape to taki jak by wieloświata że tak to nazwe i jednym z jego światów było właśnie FR to miasto silg czy jakos tak miało te portale nie dla przykładu rasa Githyanki występuje tak samo w Planescape: Torment, NWN jak i w baldur's gate (chyba tylko w 2 byli)
wracając do tematu może i jest to to samo uniwersum ale tego nie widac. przynajmniej ja nie spotkałem żadnego nawiązania(choc w sumie nie grałem dużo w V) Nie powinni zmieniac świata (planety) w piątce bo nie miało to sensu. W IV był inny świat ponieważ ten z heroes 1-3 i (M&M XI-VIII) się rozwalił i wtedy przenieśli sie portalem. zresztą M&M przestało wychodzic a było uzupełnieniem herosa IV ( wiem wiem IX była jaka była ja ją wspominam nieźle ale trzeba pamiętac że rzecz sie działa w świecie znanym z IV herosa)

P.s U.V. Impaler pisałem 3DO ponieważ jest to co jak co marka rozpoznawalna zresztą po kupieniu New World Computing można powiedziec ze była fuzja że tak to na wyrost ujmę

24.02.2011 20:17
odpowiedz
victripius
89
Joker

Jak dla mnie trzecia część najlepsza, potem było już gorzej. IV i V mnie do siebie jakoś nie przekonały, może ta część to zmieni.

24.02.2011 21:34
odpowiedz
Strategos44
38
Chorąży

Poproszę o remake IIIki. Na jedynkę się nie załapałem, dwójka bardzo dobra. Ale HoMM III wbiła mnie w grunt i urwała kawał życia, szczególnie w trybie "płonące pośladki" (hihihi). Późniejsze części to były gnioty, ze szczególnym wskazaniem na czwórkę.

25.02.2011 14:52
odpowiedz
Azoris
12
Chorąży

Nie moge sie zgodzic czwórka była kontrowersyjna (wiecie o co chodzi) moż eprzez to załatwa ale na dobrą sprawe ciekawa i bardzo wciągająca zresztą to że heros uczestniczył w bitwach z czasem mi sie nawet spodobało co prawda jak bym miał wybór to bym tego nie chciał ale ogólnie tragedii nie było

25.02.2011 23:00
👍
odpowiedz
PhoneNumber
84
Pretorianin

Nic dziwnego,że ta część wzbudza takie emocje.
Po prostu wiele osób tęskni za czymś na wzór nieśmiertelnego Heroes 3 :)

Ja osobiście jestem optymistą i wierzę, że część 6 przyniesie sporo radochy :)
Ale do poziomu 3 czy się zbliży to zobaczymy :)

Jak to ktoś kiedyś wspomniał "to już inne Herosy"

Świat się zmienia, ludzie też no więc czemu gry nie ?

Pzdr.

27.02.2011 16:49
odpowiedz
jasin
20
Centurion

Nigdy nie przeszedłem żadnego singla w Heroes'ach zawsze to była taka gierka na zimowy wieczór z kumplem i we dwóch na jednym kompie... Mam nadzieje ze w VI zostawia ten trym rozgrywki.

28.02.2011 13:46
odpowiedz
ttwizard
152
AzoriuS

Niektórzy muszą trochę wystygnąć. Widzę, że jak ktoś ma inną opinie o grze komputerowej to już jest wyzywany od debili.

Mutant z Krainy OZ ->

I czemu tak na ekonomię narzekacie? Jaka w tej serii była ekonomia? Zamienić siarkę na rtęć lub na odwrót?

Pierw trzeba mieć tą siarke. Ekonomia była na poziomie podstawowym bez komplikacji, ale była ciekawym elementem gry. Stanowiła też element strategiczny gry, bo można było odciąć przeciwnika od danych kopalni aby nie miał możliwości produkcji danych jednostek/budynków przez pewien okres czasu. Niestety zamiast rozwinąć ekonomie to dostajemy jeszcze większe uproszczenie, przez co gra staje się jakąś dziwną hybrydą gry RPG z taktycznymi walkami, które zapewne też w przyszłości ulegną uproszczeniu i producenci zrezygnują z walk turowych, bo walki w czasie rzeczywistym są bardziej "efektowne". Gra będzie się nazywać Heroes Of Might and Magic 10, a my będziemy się cieszyć i żyć nadzieją, że to może wreszcie ta odsłona HOMM będzie hitem na rynku. Niestety to jest zwykły zabieg marketingowy. WYrobić sobie marke aby pod zasłoną kontynuacji wypuszczać ochłapy.

28.02.2011 14:56
odpowiedz
Mutant z Krainy OZ
188
Farben

ttwizard --> Trzeba mieć, jeżeli się nie ma to się ma co innego, jeżeli nic się nie ma to jest bez różnicy czy zasobów jest 20 czy 3. Wiadomo, że lepiej by było, gdyby surowce zostały po staremu, ale niestety zażyczyli sobie zmianę, jednak ona mnie nie przeszkadza, są ważniejsze elementy gry. W warcrafcie czy starcrafcie zasobów są dwa rodzaje ale za to są tak ogromnie istotne, że o każde złoże toczą się zażarte bitwy.

03.03.2011 22:39
odpowiedz
Nolifer
113
The Highest

Serwis się rozwija widzę , w zapowiedzi został umieszczony filmik , brawo :)

09.03.2011 00:38
odpowiedz
SSman92
26
Generał

lubię tą serię zagram

10.03.2011 09:40
odpowiedz
Mutant z Krainy OZ
188
Farben

Nagi w Sanktuarium oficjalnie potwierdzone, na stronie Acida można obejrzeć screeny i filmik przedstawiające nową rasę. Czyli przecieki były jak najbardziej prawdziwe :)

http://www.acidcave.net/

12.05.2011 19:08
odpowiedz
vojak_2
40
Generał

nowy silnik graficzny, ciekawe jaka to grafika bd

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze