Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 3 lutego 2006, 12:13

autor: Krzysztof Gonciarz

Frater - przed premierą - Strona 6

Frater to polski hack & slash, który pozostaje w bardzo bliskim związku z klasyką spod znaku Blizzarda. Mieliśmy okazję pograć w demko i porozmawiać z developerami. Oto, czego udało nam się dowiedzieć.

Przeczytaj recenzję Frater - recenzja gry

GOL: Jakiś czas temu odbyła się w Nowym Sączu konferencja poświęcona developingowi gier wideo, na której polska reprezentacja sprzedała zebranym dość smutny obraz naszej rzeczywistości w tej branży. Jak to jest według Was? Jasnym jest, że nikt w Polsce jeszcze przez długi czas nie nawiąże walki z liderami rynku, ale czy jesteśmy w stanie wyprodukować grę, która uzyska ‘prawdziwą’ popularność na całym świecie nie tylko za sprawą faktu, że będzie dodawana gratis do pizzy? Czy Painkiller był jedynie taką jaskółką, która wiosny nie czyni?

Otton Laskowski: Szanse są takie same, jak wszędzie na świecie. U nas są po prostu mniejsze pieniądze. Dajcie nam taki budżet jak mają „światowe” produkcje, a nie widzę problemu. Zobaczcie, ile na świecie sprzedaje się knotów, robionych przez wielkie zespoły za wielkie pieniądze. Gry mają chwytliwy tytuł i odpowiednią reklamę, to wszystko. W Polsce jest kilka dobrych zespołów, które świetnie poradziłyby sobie z produkcją prawdziwego hitu. Odpowiedni budżet, odpowiednia reklama i świat jest nasz.

Drzewo rozwoju bohatera – gdzie „Diabeł” nie może, tam fratra pośle”.

Krzysztof Krawczyk: Takie gry już powstały i na pewno jest to możliwe. Firmy Techland czy PCF świetnie sobie radzą na światowych rynkach. Niedługo pewnie dołączy do nich Red Studio CD Projektu. Do zrobienia światowego hitu potrzeba dwóch rzeczy: dużo czasu na produkcję i dużej promocji po wydaniu gry. Coraz więcej polskich firm zaczyna dostosowywać się do tych wymogów.

GOL: Czy śledzicie na bieżąco to, co aktualnie wydaje się na świecie? Jakie gry spośród tych wydanych na przestrzeni ostatniego roku najbardziej przykuły Waszą uwagę? Może klasyczno-nowofalowy koktajl Psychonauts? Albo domniemany genre-starter Indigo Prophecy / Fahrenheit?

Otton Laskowski: Coś tam staramy się śledzić... Czasu jest mało i zwykle to jest tak, że co jakiś czas robi się jakiś „rzut” i nadrabia zaległości. Właśnie ostatnie miesiące to taka „dziura”, kiedy mało gramy, a dużo pracujemy. Kiedyś na pewno nadrobimy... Poza tym nawet, jak nie ma dużo czasu na granie, to staramy się chociaż pograć w demka – zawsze daje to jakiś ogląd tego, co się dzieje w branży. Szczerze mówiąc ostatnio jakoś nic nas nie powaliło...

Krzysztof Krawczyk: Bardzo ubolewam nad tym, ale rzadko gram. Jeżeli już zasiadam przed komputerem to Microsoft Office jest moim „ulubionym” programem. Kiedy jednak mam wolną chwilkę, to najczęściej siadam do jakiegoś RTS-a, aby stoczyć krótką bitwę. Grałem w demo Psychonauts i to, co zobaczyłem, zrobiło na mnie dobre wrażenie. Świetne projekty lokacji, postaci i szybka akcja. Dobrze zrobiona gra.

Rozmawiał i wrażenia z gry spisał:

Krzysztof „Lordareon” Gonciarz

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?