Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 29 sierpnia 2003, 10:52

autor: Łukasz Kasztelowicz

Europa Universalis: Mroczne Wieki - zapowiedź - Strona 3

Strategia pochodząca z firmy Paradox Entertainment, oparta na silniku wykorzystanym w serii Europa Universalis. Pozwala nam pokierować królestwami europejskimi na przestrzeni blisko 400 lat, począwszy od roku 1066, a skończywszy na 1419.

Lojalność szlachty, a szczególnie magnaterii i książąt, będzie jednym z ważniejszych czynników, o które gracz będzie musiał dbać podczas całej rozgrywki. By gra była jeszcze bardziej złożona i realistyczna, każdy hrabia będzie posiadał własną charakterystykę, co zbliży Crusader Kings do gatunku RPG. Poszczególnych wasali będą charakteryzowały takie czynniki, jak morale, lojalność, zdolności militarne, doświadczenie i wiele innych, które będą się dynamicznie zmieniały wraz z upływem czasu i okolicznościami występującymi podczas gry. Jednym słowem będziemy mieli do czynienia z setkami bądź nawet tysiącami różnych osobowości. W przeciwieństwie do pojawiania się i znikania historycznych liderów, magnaci i książęta będą dorastać, żenić się, płodzić dzieci, starzeć się, a na końcu czeka ich spokojna (oby) śmierć. Traktując ich dobrze i zapewniając im należyty szacunek, a także dużą swobodę w ich minikrólestwie, uzyskamy ich wsparcie, które może okazać się niezbędne w momentach zagrożenia. Jeśli natomiast zajdziemy im za skórę, może się okazać, że pewnego dnia większość z nich znajdzie sobie nowego, lepszego władcę, a my nie będziemy mogli nic (no prawie nic) na to poradzić.

Oczywiście żadna gra osadzona w klimacie średniowiecza nie byłaby kompletna, gdyby nie zawierała wątków religijnych. W tamtych czasach większość, o ile nie wszystkie dziedziny ludzkiego życia były przesiąknięte chrześcijańskim mistycyzmem. Crusader Kings oczywiście nie pomija tego aspektu i bardzo rzetelnie będzie próbował przedstawić wszystkie zależności w tej materii. Papiestwo będzie istniało jako oddzielne państwo, jednak gracz nie będzie mógł kontrolować Stolicy Apostolskiej. Papież będzie posłuszny tej dynastii, dla której żywi największą sympatię i zaufanie, co oczywiście oznacza, że dzięki Namiestnikowi Chrystusowemu będziemy mogli w różny sposób załatwić nasze wewnętrzne problemy. System działania Kościoła Katolickiego będzie bardzo skomplikowany. Crusader Kings będzie starał się odzwierciedlić dość dokładnie system nadawania inwestytury biskupom w prowincjach czy też wynoszenia poszczególnych duchownych do godności kardynalskiej. Z kolei to właśnie kardynałowie, jak to miało miejsce (choć nie zawsze) w rzeczywistości, będą wybierali Papieża, dlatego dbanie o duchowieństwo i o przychylność Apostołów Chrześcijaństwa będzie jednym z podstawowych problemów każdego gracza.

Papiestwo będzie miało dość rozległą władzę. Przede wszystkim Papież będzie miał możliwość ogłaszania Krucjaty przeciwko niewiernym, co będzie miało duży wpływ na dynamicznie rozwijającą się rozgrywkę. Obok tego Ojciec Święty będzie sprzedawał odpusty, dzięki czemu kiesa papieska będzie jedną z największych w chrześcijańskim świecie. Ważnym narzędziem oddziaływania będzie też możliwość ekskomunikowania niewygodnych monarchów. Wracając jednak do tematu krucjat, ich rola w całej rozgrywce, a szczególnie we wczesnym średniowieczu, będzie nie do przecenienia. W większości przypadków każdy szanujący się monarcha będzie starał się wziąć udział w tej inicjatywie, gdyż prestiż i sława w tej grze będą o wiele ważniejsze niż ilość podbitych prowincji. Powtórzę jeszcze raz, Crusader Kings nie traktuje o zmaganiach państw, księstw czy monarchii. Te sprawy będą pełnić tylko służebną rolę wobec rywalizacji dynastycznej w średniowiecznej Europie. Oczywiście zamiast wybierania się w długą i pełną niebezpieczeństw wędrówkę, każdy monarcha będzie mógł wysłać na Krucjatę swojego zaufanego księcia, który przewyższa możliwościami swojego patrona i będzie o wiele bardziej użyteczny z dala od domu. Oczywiście nieodparcie nasuwa się tu skojarzenie, że Krucjata może być też narzędziem zsyłki swoich największych rywali do królewskiej korony. Oczywiście dużą pomocą, ale też w wielu przypadkach zmartwieniem będą Zakony Rycerskie, które będą wzmacniać każdą wyprawę od strony militarnej. Krucjata zakończona sukcesem spowoduje znaczny wzrost prestiżu jej uczestników, zapewni też zyski z ewentualnych zdobyczy wojennych. Pamiętać należy również, że Papież nie będzie w grze występował jedynie jako osoba duchowna. Będzie starał się za wszelką cenę oddziaływać na większość świeckich władców i kontrolować osobiście najbardziej dochodowe prowincje i handel.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.