Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 30 grudnia 2008, 11:54

Warhammer Online: Age of Reckoning - recenzja gry

Warhammer Online mial być spełnieniem marzeń fanów MMOcRPG na kolejny krok w rozwoju tego gatunku. Czy spełnił pokładane w nim nadzieje?

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

25 września 1997 oraz 23 listopada 2004 to dwie bardzo szczególne daty dla gatunku gier MMO. Pierwsza z nich wyznacza debiut Ultimy Online, de facto protoplasty tego gatunku gier. Druga – start króla królów – World of WarCraft – czyli produkcji, dzięki której MMO przestało być tylko domeną fanatyków zmagań sieciowych, a stało się rozrywką dla milionów graczy zwykłych, hardcoreowych i casualowych. Od miesięcy setki fanów tego gatunku zastanawiały się, czy recenzowany Wahammer Online rozpocznie kolejny rozdział w historii tego typu gier. Czy pokona szalenie popularnego Warcrafta? Po trzech miesiącach testowania gry muszę przyznać, że odpowiedź na to pytanie brzmi: NIE. Jednakże zbłądzi ten, kto nazwie WAR tytułem złym, wtórnym czy niewypałem. Jest wręcz przeciwnie. Panom z firmy Mythic, tej samej której zawdzięczamy Dark Age of Camelot, udało się stworzyć tytuł będący kwintesencją idei rozrywki masowej, pełen nowych pomysłów i rozwiązań, o unikalnej budowie świata i równie wyjątkowym systemie walk pomiędzy światami. Jego największy problem to to, że jest dokładną definicją rozgrywki masowej, rozgrywki, w której jednostka jest praktycznie niczym – a zainteresowanych nią jest nie kilka milionów zwykłych, szarych, pragnących się wyróżnić graczy, lecz kilkaset tysięcy prawdziwych zapaleńców MMO, o wysokich umiejętnościach i dużym doświadczeniu.

Teraz to dopiero zaczyna się prawdziwa „masywna” zabawa.

Nasza przygoda z produktem Mythic rozpoczyna się dosyć standardowo. Kupujemy grę. Z dołączonych do pudełka opisów dowiadujemy się, że jej akcja toczy się w uniwersum fantasy o nazwie Warhammer Fantasy Battle, czyli w świecie rozwijanym przez firmę Games Workshop od ponad 20 lat. Mamy dwie strony konfliktu Order i Destruction, jedna złą troszkę mniej, drugą troszkę bardziej. Instalujemy, odpalamy, pobieramy setki poprawek i wreszcie docieramy do momentu wyboru pomiędzy dwoma wspomnianymi ugrupowaniami. Następnie decydujemy się na serwer (klasyczne reguły: Open RvR, Open RvR/Role Play, Role Play i Core), następnie na rasę (Wysokie Elfy, Greenskini, Mroczne Elfy itd.), a zaraz po tym na klasę postaci. Każda ze stron posiada różne klasy, aczkolwiek i tu, i tu znajdziemy bohaterów odpowiadających podstawowym archetypom znanym z innych MMO. Mamy więc casterów DPS, czyli słabeuszy, za to zadających czarami potężne obrażenia na odległość (np. Bright Wizard dla Orderu i Sorceress dla Destruction), healerów, czyli tych, którzy leczą, zakute w stal tanki mające za zadanie bronić dwu powyższych, a także postacie przeznaczone do zadawania dużych obrażeń w walce z bliska. Są też klasy mieszane, jak Szamani czy też krasnoludzcy Inżynierowie zadający obrażenia na odległość przy użyciu zwykłej broni, a nie czarów. Wszystko to zgodne z realiami Warhammera fantasy, aczkolwiek niczym nie odbiegające od kanonu gatunku.

Recenzja Diablo Immortal. Zagrać warto, ale przywiązywać się - zdecydowanie nie
Recenzja Diablo Immortal. Zagrać warto, ale przywiązywać się - zdecydowanie nie

Recenzja gry

Diablo Immortal nie jest ani spóźnionym żartem na prima aprilis, ani ostatecznym tryumfem NetEase w formule Diablo. Podwykonawca Blizzarda odniósł kilka zwycięstw na polu hack'n'slashy, ale – jak to w gotyckiej opowieści – nie obyło się bez ofiar.

Recenzja gry King Arthur: Knight’s Tale - okrągły stół z powyłamywanymi nogami
Recenzja gry King Arthur: Knight’s Tale - okrągły stół z powyłamywanymi nogami

Recenzja gry

Wojna. Wojna nigdy się nie zmienia. O tym, że wojnę często wygrywa się nie armią, a złotem, przekonał się nie tylko tytułowy król, dokonując żywota już w intrze gry King Arthur: Knight’s Tale, ale przede wszystkim... autorzy tej produkcji.

Recenzja gry Tales of Arise - nowe rozdanie dla serii
Recenzja gry Tales of Arise - nowe rozdanie dla serii

Recenzja gry

Japońskie RPG w ostatnich latach przechodzą swoisty renesans, co bardzo cieszy. Nie jest to wprawdzie powrót do formy ze złotej ery gatunku, ale w zasadzie można powiedzieć, że jest całkiem dobrze. Czy Tales of Arise podtrzymuje ten trend?