Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Forza Motorsport 6 Recenzja gry

Recenzja gry 8 września 2015, 15:49

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

Recenzja gry Forza Motorsport 6 - noc, deszcz i tasowanie kart

Jubileuszowa, szósta odsłona Forzy Motorsport z łatwością poprawia wizerunek cyklu po słabszej „piątce”, jednak dziwny eksperyment z perkami budzi mały niepokój o dalszy rozwój serii.

Recenzja powstała na bazie wersji XONE.

PLUSY:
  • wciąż ta sama dobra Forza;
  • poprawiony system ekonomiczny;
  • 460 samochodów w trybie Forzavista;
  • wyścigi nocne oraz w deszczu;
  • kałuże 3D!
MINUSY:
  • jak zwykle uczucie, że to Forza 5,5;
  • brak płynnej zmiany pory dnia oraz pogody podczas wyścigów długodystansowych;
  • niepotrzebny system perków.

Trudno powiedzieć, czy w zespole studia Turn 10 są jacyś fani niemieckiej motoryzacji, ale ktoś tam chyba musi darzyć szczególną sympatią Volkswagena Golfa czy Porsche 911. Zupełnie jak w przypadku tych dwóch modeli – kolejne odsłony konsolowego symulatora wyścigów Forza Motorsport do złudzenia przypominają poprzednie, a wszelkie zmiany i nowości są albo głęboko zakamuflowane, albo wprowadzane bardzo powoli i w małych dawkach. Oczywiście ma to pewien sens – nie warto zmieniać czegoś, co jest dobre. Z drugiej jednak strony, jeśli firma tak długo zajmuje się tylko jednym tytułem, po tylu latach można już chyba oczekiwać produkcji niemal perfekcyjnej. W przypadku Forzy chodzi dokładnie o 10 lat, czyli mały jubileusz, a wydana z tej okazji szósta część cyklu reklamowana jest jako „największa” do tej pory i w końcu proponuje kilka istotnych nowości. Biorąc pod uwagę dość chłodne przyjęcie wcześniejszej odsłony z powodu mocno okrojonej zawartości i uciążliwych mikrotransakcji, zrobienie lepszej gry nie było specjalnie trudnym zadaniem i to rzeczywiście się twórcom udało. Forza 6 to w końcu taka Forza, jaką powinna być od razu „piątka”, Forza godna premiery nowej generacji konsoli Xbox. Czy jednak jest to gra perfekcyjna? Niestety, jeszcze nie całkiem...

Nowa stara Forza

Pierwsze wrażenie nie odbiega od tego, co zawsze towarzyszy nam przy uruchamianiu kolejnej gry z tej serii – to w zasadzie poprzedniczka, tyle że trochę bardziej „wygładzona” i rozszerzona. Wspólne cechy widać nie tylko w poruszaniu się po ekranach opcji, ale również m.in. w możliwości korzystania z wzorów malowań karoserii, jakie wykonaliśmy w Forzy 5 i Forzy Horizon 2, czy w zestawie tych samych torów z FM 5. Na szczęście oprócz wielu podobieństw od razu wychwycimy też zmiany na lepsze – menu główne jest trochę bardziej uporządkowane i przejrzyste, a przeglądarka samochodów doczekała się małego usprawnienia. Nareszcie nie musimy przewijać kilkuset pozycji, by obejrzeć Volvo lub TVR, bo w końcu modele stały się podkategorią marek. Przy podziwianiu 460 niesamowicie pięknie wykonanych samochodów w trybie Forzavista powróciła znana z czwartej części możliwość zmiany tła naszego garażu, choć na razie do dyspozycji mamy jedynie dwa wystroje.

Istotnej poprawy doczekał się system ekonomiczny w grze. Nie oznacza to wprawdzie rezygnacji z comiesięcznych ofert paczki nowych wozów lub słonej opłaty za przepustkę sezonową czy status VIP-a, ale zrezygnowano z nabywanych za prawdziwe pieniądze tokenów do kupowania aut. Po skończonym wyścigu na odpowiednim poziomie trudności dostajemy całkiem sporą wypłatę, jednak naszym głównym źródłem dochodów stały się losowania prezentów po każdym awansie na nowy poziom kierowcy. System był już obecny wcześniej, ale teraz gra zrobiła się pod tym względem całkiem hojna. Po zaledwie jednym dniu grania miałem w garażu takie cacka jak Bugatti Veyron czy La Ferrari, a na koncie ponad 2 miliony kredytów. Przy odrobinie szczęścia główny wątek kariery można przejść, w dużej mierze opierając się niemal całkowicie na wylosowanych lub posiadanych wcześniej autach.

Recenzja gry Forza Motorsport 6 - noc, deszcz i tasowanie kart - ilustracja #3

Istotnym zastrzykiem gotówki są też tzw. Forza Rewards, czyli comiesięczne nagrody, które możemy otrzymać, logując się na oficjalnej stronie gry. W Forzy 6 nadal znajdziemy powiązania z kultowym programem telewizyjnym Top Gear – jest tor testowy w Dunsfold, są wyzwania „cyfrowego” kuzyna Stiga, ale zaprzestanie nadawania popularnego show odbiło się też chyba i na samej grze. Zabrakło Jeremiego Clarksona (ktoś zupełnie nieznany przedstawia Stiga klasycznym „some say”!), a komentarze pozostałej dwójki, Hammonda i Maya, pozbawione są dowcipnych porównań i wzajemnych docinków, które przewijały się przez całą „piątkę”. Niby drobiazg, jednak klimat całej gry odrobinę się zmienił.

Recenzja gry NFS Heat – nowy Need for Speed dowozi... i nie dowozi
Recenzja gry NFS Heat – nowy Need for Speed dowozi... i nie dowozi

Recenzja gry

Need for Speed: Heat to najlepszy NFS, ale tylko na tle dwóch ostatnich odsłon. Zapamiętamy go jednak na zawsze dzięki wyjątkowym przygodom z policją. Uberpolicją!

Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię
Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię

Recenzja gry

Forza Horizon 4 zmienia się w pełnoprawne, samochodowe MMO. To bardzo dobra gra, która błyszczy na tle konkurentów, a zawiedzie odrobinę jedynie weteranów serii.

Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja
Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja

Recenzja gry

To, co zrobił Ubisoft z The Crew 2, zakrawa niemal na skandal. Takiego recyklingu w sandboksach jeszcze nie było. Ale wiecie co? Nie chce mi się podnosić larum, bo jeżdżenie po USA (a także latanie i pływanie) wciąż potrafi być nad wyraz przyjemne.

Komentarze Czytelników (28)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
08.09.2015 16:14
WlodarW
83
Generał

Jakie kałuże 3D? W plusach.

08.09.2015 17:17
LinHaX
odpowiedz
LinHaX
25
Centurion

Czasem patrzac na to ile Forz dostaja Xboxowcy nieraz chcialbym zeby i Gran Turismo bylo tasiemcem. Jak na razie trzeba sie zadowolic Driveclubem i nadchodzacym Need For Speedem!

08.09.2015 18:37
legolas93
odpowiedz
legolas93
45
Konsul

Up@ Spokojnie, kiedyś w 2017/2018 wam to Gran Turismo wyjdzie :P

08.09.2015 18:38
odpowiedz
zanonimizowany1029124
6
Chorąży

I tak PS ma więcej exclusivów

08.09.2015 18:38
PitbullHans
odpowiedz
PitbullHans
93
Legend

Ja już się nie mogę doczekać bo w demo 6 jeździ się dużo lepiej niż w 5. Znacznie bardziej przypomina najlepszą do tej pory 4, niż poprzednią odsłonę. Jedyny minus to te samochody w DLC. Nigdy tego nie przeboleję.

08.09.2015 18:40
legolas93
odpowiedz
legolas93
45
Konsul

Włodar@ A miałeś kiedykolwiek kałuże 3D w samochodówkach? Polecam pograć, kałuże robią robotę, chwila dekocentracji i już ryjesz trawnik. To jak na razie najlepsza Forza na tej generacji, nawet Forza Horizon 2 jest moim zdaniem uboższa.

08.09.2015 18:46
Hydro2
odpowiedz
Hydro2
123
Legend

To pierwsza Forza, która podobmo wyjdzie na pecetach ;)

08.09.2015 19:01
odpowiedz
Viper0
11
Legionista

Na PC taaa chyba w twoich snach.

08.09.2015 19:02
RaceyPL
odpowiedz
RaceyPL
36
Mentat

Kolejne modele Golfa są podobne? :O Z 911 się zgodzę.

08.09.2015 19:43
odpowiedz
rauf
12
Legionista

Gra nie jest idealna, ale na pewno lepsza od FM5.
Moja opinia z testów kierownicami Thrustmaster TX i Fanatec CSW
www.simrace.pl/index.html/_/simracing/gamenews/force-feedback-i-fizyka-w-forza-motorsport-6-wra%C5%BCenia-z-kierownicy-fanatec-clubsport-v2-i-thrustmaster-tx-r129

08.09.2015 20:52
DM
odpowiedz
DM
158
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Dlatego ocena jest większa niż FM5 ale do 9 czy 9.5 jeszcze za mało.
Zawartość jest lepsza ale osobiście wolę klimat piątki, jej wystrój garażu, muzykę i wyzywanie sie top geara od moronów :)
Co do kierownic to w końcu mozna uzyc xboxa one z logitechem, ale tylko najnowszym, ktorego cena nie wiele odbiega od fanteca, wiec marny interes trochę..

08.09.2015 22:36
odpowiedz
damianyk
84
Konsul

zrobię offtopa, ale moim zdaniem powinniście wprowadzić do ocenianych gier jeszcze drugą ocenę za innowacyjność produkcji. Skończyły by się problemy z takimi tasiemcami jak Assassins Creed, CoD czy właśnie Forza (z całym szacunkiem dla Forzy). Otrzymała by np. jako gra 9, a za innowacyjność 2.

09.09.2015 00:05
Hydro2
odpowiedz
Hydro2
123
Legend

Viper - znowu ból dupy konsolowca ? Aż tak ci to przeszkadza ?

09.09.2015 00:53
odpowiedz
zanonimizowany1101535
23
Generał

Fajna gra, szkoda ze na konsole, ktora zdechla zanim sie pojawila. Nie bede jej kupowac za ponad 1k pln dla dwoch fajnych gier (Forza plus Tomb raider).

09.09.2015 01:25
odpowiedz
ogorson1985
15
Legionista

tez czytalem ze mozliwe ze na pc wyjdzie.

09.09.2015 02:33
odpowiedz
ogrodov
36
Centurion

8.5 dla najlepszych wyścigów obecnej generacji? O oczko za mało, dla gry nie posiadającej żadnej konkurencji. Forza to klasa sama dla siebie, jeśli chodzi o model jazdy, jak i multum przeróżnych kombinacji ustawień pozwalających dopasować rozgrywkę pod własne preferencję. Cała reszta może i jest na 8.5, ale całe sedno gry wyścigowe j w Forzie, jest poza wszelką konkurencją na konsolach. Ocena jest za niska. Osobiście gram w Forze od pierwszej części, od części 5 wprowadzono znaczne zmiany w fizyce prowadzenia auta, dużo wieksza kontrola nad samochodem, dla mnie mały przełom.

09.09.2015 02:40
odpowiedz
zielele
101
Generał

ojezu, jak ja kocham tę serię.

szkoda tylko, że:

a) liczba DLC jest przerażająca, a edycji GoTY nie ma
b) Forza co dwa lata (?), a gry z serii PGR już się nie pojawiają.

09.09.2015 08:37
DM
odpowiedz
DM
158
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Jakby mozna było ustawić nurba z pochmurna pogodą, dałbym 9 :) poza tym w drivatarach jest bug na niskim poziomie trudnosci - pierwsze auto jedzie tak jak my i na pierwszym lapie odjezdza wszystkim na 20 sekund, dopiero na wysokich poziomach jada w miare równo
Jeden serwis dał 6/10 :) bo wyscigi wolnymi autami sa za nudne dla nich :)

09.09.2015 08:52
odpowiedz
hooded man
89
Pretorianin

kolejne wyścigi kolejne g0wno. Brak destrukcji samochodów, brak destrukcji otoczenia, betonowe opony na poboczach, betonowy żwirek na poboczach, DNO DNO DNO DNO DDNO.
Ile jeszcze lat musi upłynąć aż pojawi się jakiś porządny tytuł AAA na PC lub konsole z normalną destrukcją aut? Ciągle dodają tylko kolejne refleksy na karoseriach i kałużach - wyrzygać się można.

09.09.2015 09:16
DM
odpowiedz
DM
158
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Forza to nie flat out czy destruction derby - tu się unika kraks i zderzeń jak ognia, bo nic to ci nie daje, oprócz konieczności powtórki wyścigu, ale:
1. destrukcja samochodów jest - karoseria się gnie itp.
2. destrukcja otoczenia jest oponowa - rozbijają się jak wjedziesz w bariere z opon

09.09.2015 11:20
odpowiedz
zanonimizowany812014
30
Konsul

Nom dno. Każda gra z małą lub bez destrukcji otoczenia na plasterki. Jebany Wiedźmin 3 i Doom 4 przy okazji.

09.09.2015 11:32
FanGta
odpowiedz
FanGta
115
Generał

"Wjechanie w w kałuże oferuje dość autentyczne doznania" - to już było, oczywiście mniej imponująco graficznie, ale jednak, w Project Gotham Racing 4 i to 8 lat temu (!!) Sprawdźcie sobie tam wyścig w deszczu
Dla mnie oprócz zmian grafiki to cały czas ta sama gra (nie licząc genialnych Horizonów)

09.09.2015 11:58
odpowiedz
PePe PL
116
Konsul

Różnice między suchym a mokrym fragmentem asfaltu były już w GP4 lata temu. Było też schnięcie asfaltu w pierwszej kolejności tam gdzie jest optymalna linia i auta jeżdżą najwięcej. Szkoda, że od tamtych czasów nastąpił totalny regres i teraz powoli zbliżamy się do tego poziomu sprzed nastu lat

09.09.2015 12:14
odpowiedz
StoogeR
131
Generał

kolejne wyścigi kolejne g0wno. Brak destrukcji samochodów, brak destrukcji otoczenia, betonowe opony na poboczach, betonowy żwirek na poboczach, DNO DNO DNO DNO DDNO.
Ile jeszcze lat musi upłynąć aż pojawi się jakiś porządny tytuł AAA na PC lub konsole z normalną destrukcją aut? Ciągle dodają tylko kolejne refleksy na karoseriach i kałużach - wyrzygać się można.

To sie nazywa prioretyzowanie. W scigalkach z naciskiem a symulacje trzeba sie przylozyc do znacznie wazniejszych rzeczy niz model zniszczen czy destrukcja otoczenia. + jak dobrze pamietam, programistow ograniczaja licencje. Koncerny po prostu nie chca, zeby w grach ich auta byly rozbijane. Do robienia rozpie*dolu na trasach masz inne gry. Dla takich gier jak forza to wszystko o czym piszesz jest kompletnie marginalna sprawa. Fun w tej grze jest przy jezdzeniu czysto, bez wypadania z trasy, bez otarc, bez zadrapan lakieru. Po co tam komu destrukcja skoro przy prawie kazdym kontakcie z innym autem albo otoczeniem wyscig i tak jest do powtorki. Chcesz destrukcji - graj we flatouta, burnouta, wreckfesta, beamng drive.

09.09.2015 19:35
odpowiedz
Viper0
11
Legionista

Hydro2 Nie mam konsoli. Po prostu wiem ze nie ma szans na forze na PC a teraz tym bardziej gdy xbox musi nadrabiac straty to by bylo samobojstwo ze strony microsoftu.

09.09.2015 22:28
odpowiedz
Kordass
17
Legionista

@hooded man - czy to tak ciężko zrozumieć że nie pojawi się gra wyścigowa z tak wieloma licencjami na prawdziwe samochody i realistycznymi zniszczeniami? Producenci samochodów po prostu nie chcą aby ich samochody zamieniały się w złom w grach i dlatego deweloperzy muszą się ograniczyć do niewielkich zniszczeń.

19.09.2015 02:47
odpowiedz
Marcus64
35
Pretorianin
9.0

kolejne wyścigi kolejne g0wno. Brak destrukcji samochodów, brak destrukcji otoczenia, betonowe opony na poboczach, betonowy żwirek na poboczach, DNO DNO DNO DNO DDNO.
Ile jeszcze lat musi upłynąć aż pojawi się jakiś porządny tytuł AAA na PC lub konsole z normalną destrukcją aut? Ciągle dodają tylko kolejne refleksy na karoseriach i kałużach - wyrzygać się można.

Rzygać można od takich właśnie wypowiedzi które są bez znajomości serii Forza. Auta ulegają zniszczeniu, ale nie jest to tak dobitnie pokazane jak w np: Next Car Game, tu nie oto chodzi.
Dryga sprawa że jak na symulator, to auta się bardzo dobrze niszczą, na tyle dobrze że takie Gran Turismo musi wprowadzić ogromne już zmiany, każdy pamięta GT6 i samochody jak resoraki lekko obdarta karoseria.

22.09.2015 22:42
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
121
The Highest

Nigdy nie zrobią idealnej forzy, tak samo jak fify i innych gier, które już mają trochę cyferek na koncie. Bo pytanie, po co mieliby robić potem kolejne części?

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze