Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 marca 2021, 11:35

Świetne gry, którym zaszkodziły bugi

Błędy i bugi to zmora wielu gier. Na szczęście są tytuły, które mimo problemów poradziły sobie. Dziś nie będziemy im poświęcać czasu. Wybraliśmy gry dobre, które z powodu błędów nie mogły rozwinąć w pełni skrzydeł.

Wśród graczy panuje pogląd, że wychodzi coraz więcej zabugowanych gier. Nie jest to do końca prawda. Jak udowadnia poniższe zestawienie, tytuły pełne błędów to żadna nowość – od kiedy tylko możemy cieszyć się tym segmentem rozrywki, mamy praktycznie do czynienia z produkcjami, którym przydałoby się więcej uwagi ze strony deweloperów. Czasami problemy udaje się rozwiązać, ale niesmak pozostaje, podobnie jak raz przyklejona łatka.

Poniższa lista zawiera dwanaście tytułów, którym błędy mocno podcięły skrzydła. Oczywiście, jak to w takich wypadkach bywa, nasz wybór jest subiektywny i jeśli macie jakieś swoje propozycje – wspomnijcie o nich w komentarzach wraz z uzasadnieniem. Jesteśmy ciekawi, którą grę uważacie za przytłoczoną przez błędy.

Czy mimo błędów można pokochać grę?

Odpowiedź może być tylko jedna – oczywiście. Zdecydowana większość zabugowanych gier z poniższej listy jest ceniona przez społeczność, często także przez dziennikarzy growych. W wielu wypadkach upływ czasu zadziałał na ich korzyść i nawet jeśli deweloperzy nie uratowali swojego produktu, zrobiła to grupa zapaleńców chałupniczymi metodami, bez dostępu do kodu źródłowego.

Gothic

Data premiery: 15 marca 2001

Platforma: PC

Producent: Piranha Bytes

Wydawca: Egmont Interactive

O Gothicu można napisać wszystko. Z jednej strony jest to kultowa wśród pecetowej braci gra, z drugiej –naszpikowaną taką ilością błędów, że nawet najwięksi fani czasami nie wytrzymują i rzucają pod nosem soczystym wulgaryzmem. Na pomniejsze problemy z detekcją kolizji, wariującą SI, kłopotliwym interfejsem i brakiem stabilności da się jeszcze czasami przymknąć oko, ale gdy kluczowe zadanie po raz kolejny się glitchuje, uniemożliwiając ukończenie zabawy, łatwo jest wyjść z siebie.

Gdzie byłaby ta gra, jak i cała seria, gdyby nie wszechobecne błędy? Podejrzewam, że gdzieś obok Wrót Baldura czy Neverwinter Nights w panteonie sław. A tak, przez warstwę techniczną, która po prostu woła o pomstę do nieba, tytuł ten musi zadowolić się statusem kultowego zaledwie na kilku rynkach, w tym oczywiście polskim.

Studio Piranha Bytes starało się wyeliminować najpoważniejsze niedoróbki, ale z uwagi na ograniczony budżet połączony z ambicjami, które wykroczyły poza możliwości tego zespołu, nie wszystko udało się poprawić. W tym momencie bardziej zorientowani fani napiszą, że są przecież nieoficjalne łatki stworzone przez społeczność. I mają rację. Jednak nie ma to większego znaczenia dla zwykłego zjadacza chleba. Gdyby nie błędy Gothica, marka zapewne zyskałaby znacznie wyższy statusu od bycia „ukochaną serią w Polsce”.

  1. Więcej o grze Gothic

Paweł Musiolik

Paweł Musiolik

Pisać o grach zaczynał na łamach serwisu SquareZone. Później pisał i szefował na nieistniejącym PSSite.com, zaś aktualnie prowadzi swojego bloga o grach. Nie napisał jeszcze tekstu, z którego byłby w 100% zadowolony. Przygodę z grami zaczął w wieku 3 lat, gdy udało mu się namówić ojca na kupno komputera C64. Rozbudzona przez Flimbo's Quest miłość do elektronicznej rozrywki rozkwitła podczas pierwszych przygód z Heroes of Might & Magic, osiągając apogeum po zakupie pierwszego PlayStation. Wraz z rosnącym wiekiem zaliczał kolejne kontakty z konsolami przenośnymi Nintendo, wrócił też na łono PC jako dodatkowej platformy do grania. Kolekcjonuje gry, jest fanem emulacji.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jesteś w stanie cieszyć się zabugowaną grą?

Tak, bugi mają mniejsze znaczenie kiedy gra wciąga.
30%
Trawię takie gry, o ile się ciągle nie wywalają.
60%
Nie ma szans żebym zagrał w taką produkcję.
10%
Zobacz inne ankiety
Fallout 4

Fallout 4

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Gothic

Gothic

Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV

Total War: Rome II

Total War: Rome II

Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords

Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

DriveClub

DriveClub

Tym razem przesadzili. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki
Tym razem przesadzili. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki

Twórcy starają się regularnie wspierać swoje gry wideo po premierze nowymi treściami w postaci dodatków czy aktualizacji. Nie zawsze jednak są to zmiany na lepsze, a nawet wręcz przeciwnie – czasem potrafią one całkowicie zaburzyć balans rozgrywki.

Najdroższy bug w historii gier? Przez niego zniszczyli 200 tys. płyt
Najdroższy bug w historii gier? Przez niego zniszczyli 200 tys. płyt

Błędy w grach były obecne od zawsze. Czasami są frustrujące, czasem zabawne. Niewiele z nich zapisuje się w pamięci odbiorców na dłużej. Są jednak wyjątki – niedopatrzenia, które potrafiły dotkliwie odbić się na graczu, na przykład formatując mu dysk.

7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier
7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier

Rozwalony system operacyjny, skasowane stany rozgrywki ze wszystkich gier na konsoli, uszkodzenie ogrywanego tytułu – błędy, jakie pojawiły się w niektórych grach, zawstydzają marne znikanie tekstur twarzy znane z AC Unity czy zwiechy No Man’s Sky.