Hardware Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technologie

Hardware

Hardware 23 września 2019, 09:33

autor: Aquma

Czy mi pójdzie? - 10 gier, których wymagania sprzętowe dobiły komputer

Wymagania sprzętowe niektórych tytułów sprawiają, że gracze zmuszeni są do rozbudowy komputera. W historii nie brakowało gier, które pokazywały naszym pecetom, gdzie ich miejsce - oto dziesięć przykładów, które najbardziej zapadły nam w pamięć.

Niektóre tytuły wymagają od peceta więcej niż inne. Czasem w zamian oferują przełomową oprawę graficzną, ale bywa, że ich apetyt na moc obliczeniową jest wynikiem tylko i wyłącznie niedbałej optymalizacji. W branży gier komputerowych od czasu do czasu pojawia się tytuł, który stanowi swego rodzaju wyznacznik wydajności komputerów. Czasem przyczyną jest przełomowa technologia i niesamowita oprawa graficzna, dzięki której oglądamy na swoim ekranie efekty, o których wcześniej nawet nam się nie śniło. Innym razem sytuacja jest znacznie prostsza i mniej radosna, a źródłem problemów okazuje się być po prostu skopana optymalizacja.

Gracze ich nienawidzą? Te 10 gier dosłownie paliło kompy. - Czy mi pójdzie? - 10 gier, których wymagania sprzętowe dobiły komputer - dokument - 2019-09-23
Gracze ich nienawidzą? Te 10 gier dosłownie paliło kompy.

Niezależnie jednak od tego, co czyni grę zabójcą kompów, faktem jest, że modernizując peceta to właśnie na tego typu tytuły oglądamy się najczęściej. Stanowią bowiem swoiste benchmarki wydajności naszych kart graficznych czy procesorów. W historii było ich już wiele, ale my wybraliśmy dla Was dziesięć, które ułożyliśmy w kolejności od najnowszej, do najstarszej. Poznajcie produkcje, które zmuszały komputery do płaczu i wyciskały ósme poty z karty graficznej, bezwzględnie smaganej biczem po płytce PCB...

Komentarze Czytelników (84)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
23.09.2019 13:26
Lukdirt
😉
odpowiedz
4 odpowiedzi
Lukdirt
74
Senator

SimCity 4 - kolejna starsza gra, która potrafi zajechać nawet mocny sprzęt

23.09.2019 13:44
odpowiedz
AntyGimb
47
Generał

Pierwszą grą jaki mi nie ruszyła to Settlers 4 bo nie miałem "jakiegoś tam" akcelerator 3D lol. Pamiętam że Mafie też musiałem odłożyć bo ledwo co chodziła. Wtedy miałem może 32-64mb ram.

post wyedytowany przez AntyGimb 2019-09-23 13:44:30
23.09.2019 14:34
Marder
odpowiedz
Marder
195
Generał

Ja bym dodał do listy FarCry. Pamiętam że chyba dopiero po 4 latach posiadałem kompa, który potrafił udźwignąć tą grę w maksymalnych detalach i przy zachowaniu płynności animacji.

23.09.2019 16:00
SpecShadow
odpowiedz
SpecShadow
72
Silence of the LAMs

Bandits - Phoenix Rising
kiedyś karta graficzna za słaba a dzisiaj na wirtualnym pececie (VMware) bez zająknięcia :]

Gothic3 nadal potrafi chrupnąć.

Battlefield3? Chyba wystarczyło pobawić się skalowaniem rozdzielczości (czy jak to się nazywało) by mieć więcej FPS. Większym problemem było oświetlenie - za mocne a próby jej poprawy przez graczy były nagradzane banem :]
dobrze że w BF4 to poprawili

23.09.2019 16:03
raziel88ck
odpowiedz
3 odpowiedzi
raziel88ck
142
Reaver is the Key!

GTA V nie ma dużych wymagań. Chyba, że chcemy odpalić dosłownie wszystko w 4K. To wtedy żaden komputer tego nie uciągnie.

Battlefield 3 śmigał świetnie na starych kompach. W ogóle nie odczułem wymagań tej gry.

Wiedźmin 2 również chodził wspaniale. Nie powinien znaleźć się na liście.

Crysis? Przełom graficzno-fizyczny, ale dobrze zoptymalizowany. Gdy kupiłem komputer w 2008 roku to radził sobie znakomicie z tym tytułem.

Mafia? Gdy zakupiłem peceta w 2003 roku to również spokojnie dawał sobie radę z tym tytułem.
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Kolejna piękna gra, która faktycznie stare pecety wydusiła, ale nowe sobie z nią poradziły.

post wyedytowany przez raziel88ck 2019-09-23 16:04:35
23.09.2019 17:11
wiesiek089
👍
odpowiedz
wiesiek089
22
Legionista

Rekomendowana konfiguracja:
Procesor: Intel Core i7-4770K 3.5 GHz
Pamięć RAM: 8 GB
Karta grafiki: GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 lub lepsza
Dysk twardy: 59 GB

Na GTX 970 Metro tez smiga;D

23.09.2019 17:19
A.l.e.X
😉
odpowiedz
1 odpowiedź
A.l.e.X
126
Alekde

od czasu gothica 3 a miałem wtedy chyba 2x8800 ultra i zabójcze 2560x1600 w 30" monitorze w 2006 roku to nie spotkałem żadnej gry która by była zabójcą komputerów, potem GPU były już stanowczo overpower względem gier, a w multigpu to b. daleko, dzisiaj te gry to są zabójcy ale kalkulatorów a nie komputerów. Większość osób kupując gpu ma spokój na 2-3 a czasem i 5 lat kiedy w tamtych latach (przed 2006 rokiem) po roku wkradał się już niepokój czy trzeba będzie jakieś opcje ustawić poniżej tych przy których twórcy chcieli by abyśmy grali.

23.09.2019 18:07
Angemona
odpowiedz
Angemona
19
Pretorianin

Początkowo w Obliviona grałam na Sempronie 3000+ na 1gb RAM i fx5500. Tak wszystko poobcinałam, że wyglądała gorzej niż Morrowind, a chodziło pewnie w max 25 klatkach.

23.09.2019 18:37
Hydrant
odpowiedz
Hydrant
9
Pretorianin

W GTA V trawa na ultra zabiera dużo fps

23.09.2019 18:37
n0rbji
odpowiedz
n0rbji
68
Siedzący Byk

GTA V prawie na średnich detalach chodzi jak Ferrari aż miło a GTA IV na minimalnych ledwo daje radę

23.09.2019 18:50
1
odpowiedz
Metaverse
9
Pretorianin

Wymagania to dobijaja nie komputer ale graczy, ze znowu musza zainwestowac.

23.09.2019 20:04
JoziukBonk
😱
odpowiedz
1 odpowiedź
JoziukBonk
4
Legionista

Za brak optymalizacji bezkarni producenci produktów jakimi są gry powinni być surowo karani na podstawie ustaw. Produkt nie ma prawa być wybrakowany ani nie kompletny. A jak jest z grami wszyscy wiedzą. Przecież gra to produkt.

post wyedytowany przez JoziukBonk 2019-09-23 20:08:54
23.09.2019 22:02
Asasyn363
odpowiedz
Asasyn363
110
Generał

Z wymienionych tu gier najbardziej skopane było GTA IV jak i SWTOR. Ten drugi zajechał PCty tylko przez wybór beznadziejnego silnika, który dla myślących ludzi powinien być już na początku głównym powodem niepowodzenia gry (chociaż nie uważam, że gra była niepowodzeniem, bo nie wytrzymała by tyle lat na rynku). Gra wygląda przyzwoicie tylko tyle albo aż tyle, przy ESO wymięka. Optymalizacja gry również nadal leży, głównie jeśli chodzi o PVP. Dlatego też open PVP, z czego miała słynąć stworzona do tego planeta i arena na Tatooine umarło jeszcze zanim się tak na prawdę narodziło, bo gra nie razi sobie z wyświetlaniem wielu graczy na raz co najbardziej było widać na Ilum przy okazji eventów, kiedy lagi i klatkowanie było niemiłosierne. Na Warzone'ach też lepiej nie jest ale jakoś ta się grać. GTA IV to z kolei tylko i wyłącznie lenistwo i kompletne olanie portu przez Rockstara, który pokazał przy okazji GTA V, że o dziwo jednak jak się chce to można zrobić dobrze wyglądającą grę i chodzącą świetnie na wielu konfiguracjach.

post wyedytowany przez Asasyn363 2019-09-23 22:03:31
23.09.2019 22:34
odpowiedz
barnej7
114
Generał

Gothic 3, GTA IV - nie dało się grać w ogóle. Crysis dało się grać na średnich co najwyżej na dość dobrym sprzęcie, ale grać się dało. Dodałbym jeszcze Doom 3. No i Saint Row 2 też kiepsko chodziło na PC a miało grafikę gorszą niż na konsolach.

Ps. Mafia jest z 2002 roku a nie 2004

post wyedytowany przez barnej7 2019-09-23 22:35:19
23.09.2019 23:07
Dead Men
odpowiedz
1 odpowiedź
Dead Men
122
Generał

Wydana w 2004 roku gra akcji Mafia: The City of Lost Heaven zachwycała oprawą graficzną.

No chyba wam się roki pomyliły

24.09.2019 07:38
😂
odpowiedz
Katon78
33
Chorąży

Ja po raz pierwszy z problemami sprzętowymi zetknąłem się gdy świeżo kupiona gra na giełdzie komp. wrocławskiej politechniki (symulator śmigłowca Comanche) wywaliła komunikat, że potrzebuje 4 MB RAM, a ja miałem tylko 2 MB.......ale był płacz i zgrzytanie zębów. Nie pozostało nic innego tylko dokupić 2 kostki ramu po 1 MB. To były czasy...

24.09.2019 09:53
odpowiedz
Sejman22
4
Legionista

Brakuje na liście pierwszego F.E.A.R.

24.09.2019 10:42
odpowiedz
2 odpowiedzi
luzik8010
26
Centurion

Witam jak dla mnie w mojej długiej przygody z grami na Pc oczywiście najbardziej wymagająca gra była :
Assassin's Creed Odyssey
I jak dla mnie była i jest to najładniejsza pod katem graficznym gra w którą grałem
.Świat przedstawiony w grze robi wrażenie i zabrał mnie na kilkadziesiąt godzin.
Zresztą gra ta początkowo była fatalnie zoptymalizowana i wtedy pamiętam nawet moja karta płakała.Po wszystkich poprawkach na obecną chwilę gram w nią w ultra.I wiem,ze producenci specjalnie tak robią z grami ,wydają początkowo syf żeby ludzie kupowali lepszy sprzęt

I była to 1 gra która zmusiła mnie do wymiany prawie całego komputera w tym zakupu karty GTX 1060 3gb..
Która mimo że w miarę tania(choć dla mnie wydanie wtedy 900zł było dużo) robi swoje i do tej pory ciągnie mi na wysokich w Hd większość gier.
W tym ostatni świetnie zoptymalizowany Gears 5.W 60kl/s w ustawieniach wysokich w 1920/1080p

24.09.2019 11:54
odpowiedz
Marekboss
2
Junior

Metro nie było jakimś strasznym killerem. U mnie z i5 4690k 4,4 GHz i R9 390 śmigało w wysokich w przedziale 45-60 fps. A sprzęt już swoje lata ma

24.09.2019 12:27
2
odpowiedz
snierzyn
89
Pretorianin

Była taka gra.. Russian Roulette 2-The Next Worlds. To było rewelacyjne.. Połączenie GTA w świecie postapo z elementami Terminatora, Tolkiena.. Wszystko w sandboxowej formie. Przechodziło się ze świata robotów do świata z baśni pełnych smoków, potem w świat maszyn parowych..
Mega niedoceniane, bo gdy wyszło, wymagało komputera P300 128MB RAM i grafiki min GeForce256. Na tamte czasy to był komputer za 6 koła. Więc mało kto pograł. A wtedy były inne czasy. Jak ktoś nie kupił danej gry zaraz po premierze, to ciężko było ją później dostać.
No i wtedy 6tys to jak dziś 10.

post wyedytowany przez snierzyn 2019-09-24 12:31:03
24.09.2019 19:16
odpowiedz
mrsz
8
Legionista

Na wspomnienie o Myscie od razu przyszło mi na myśl "Atlantis" i żonglowanie płytami :). Niesamowita prerenderowana grafika i w pełni polska polonizacja to było coś co na tamte czasy naprawdę było wysokim standardem. Choć nie powiem, żeby przejść musiałem posiłkować się solucją.

24.09.2019 22:59
Dharxen
1
odpowiedz
6 odpowiedzi
Dharxen
41
Generał

Myślę, że Gothic III i Rust również powinny znaleźć się na tej liście. Najgorzej zoptymalizowane gry w jakie grałem.

post wyedytowany przez Dharxen 2019-09-24 22:59:20
25.09.2019 14:08
JanOnufry
odpowiedz
JanOnufry
5
Legionista

Gothic 3, PUBG, Assassin's Creed: Unity, Saints Row: 2 - tych pozycji mocno brakuje.

25.09.2019 14:35
odpowiedz
Reqiin
1
Junior

Ej a gdzie wiedzmin 3

25.09.2019 16:52
odpowiedz
4 odpowiedzi
samfisher18
2
Legionista

Far Cry 5 śmiga mi na:
i5-750 2,[email protected],33GHz
GTX 750Ti 2GB
8GB DDR3

Wszystko na low ale w 30-55 FPS,a komp nie spełnia nawet minimalnych wymagań.

26.09.2019 00:12
odpowiedz
2 odpowiedzi
grabeck666
27
Centurion

Crysisa nie powinno tutaj być.

Fakt, Crysis ustawiony na ultra max potrafił zajechać wszystko ponieważ był 10 lat przed swoją epoką. Ale jednocześnie był świetnie zoptymalizowany i potrafił pójść bez problemu nawet na słabych maszynach.

26.09.2019 05:43
cswthomas93pl
odpowiedz
cswthomas93pl
84
Legend

W Crysisa grałem na 1,8 x2, 1GB Ram i Geforce 7300 lub 9500GT 512MB w rozsądnej rozdzielczości i detalach średnich, a niektórych nawet wysokich, także optymalizacja była w tym przypadku na plus.

27.09.2019 16:41
kiera2003
😃
odpowiedz
1 odpowiedź
kiera2003
61
Generał

Ehh, a ja uważam że Crysis oraz GTA IV (po latkach) miały w porządku optymalizację :)

Pamiętam jak grałem w czwórkę na bardzo egzotycznej konfiguracji:

Jednordzeniowy Athlon 64 3000+, 4 GB Ram i 8800GT

Procesor znacznie poniżej minimalnych wymagań, a gra mimo to utrzymywała bez problemów +30 klatek na średnio-wysokich ustawieniach.

Pierwsza Mafia miała świetną optymalizację i grafikę jak na ówczesne czasy. Nawet na badziewnej serii Geforce MX chodziła nieźle, nie mówiąc już o Radeonach, bo na nich gra dopiero pokazywała pazur.

post wyedytowany przez kiera2003 2019-09-27 16:45:03
27.09.2019 23:16
Hydro2
odpowiedz
Hydro2
125
Legend

Brakuje tu Metro 2033. Do dzis zwykłej wersji noereduxowej nie każdy jest w stanie odpalić na maks detalach.
Btw
Wydana w 2004 roku gra akcji Mafia
Chyba nie za bardzo 2004 :>

05.10.2019 21:27
odpowiedz
Winch2005
68
Pretorianin

Pierwszy Unreal. To był rok 1998 i żeby gra chodziła normalnie to wymagała 64mb ramu i akceleratora. Wszyscy się jarali dwa miesiące wcześniej silnikiem Quake 2, a Epic zaorał branżę :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze