autor: Borys Zajączkowski
Klasyfikacja gier (część druga)
Oto przed Wami druga cześć klasyfikacji gier GRY-OnLine. W artykule znajdują się wszystkie te gatunki gier, których nie zmieściły się w części pierwszej. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
- Klasyfikacja gier (część druga)
- a. Tekstówki (gry tekstowe).
- b. Przygodówki (klasyczne gry przygodowe).
- c. Gry przygodowo-zręcznościowe.
- 3. Gry fabularne.
- b. Hack’n’slash (action-RPG).
- d. cRPG (Computer Role Playing Games).
- f. MUD’y (Multi User Dungeon/Dimension/Domain).
- 4. Gry strategiczne.
- b. RTS’y (Real Time Strategies, strategie czasu rzeczywistego).
- d. MMORTS (Massively Multiplayer Online RTS).
- f. Strategie ekonomiczne (tycoony i simy).
- g. Godsimy.
- 5. Gry logiczne.
- b. Gry karciane.
- d. Gry logiczno-przygodowo-zręcznościowe.
- 6. Gry symulacyjne.
- b. Gry symulacyjno-zręcznościowe (w tym rajdy).
- 7. Gry sportowe.
- 8. Gry edukacyjne.
d. cRPG (Computer Role Playing Games).
Nie będę krył, że jest to mój ulubiony gatunek. Żaden inny nie oferuje graczom tak pełnej integracji z postacią (postaciami), której poczynaniami kieruje oraz zażycia przygód w wirtualnym świecie. Tutaj najpełniej manifestuje się kreacja i rozwój postaci, interakcja ze światem, nieliniowość fabuły, bogactwo pobocznych misji do wykonania, różnorodność stawianych przed graczem wyzwań, czyli te elementy, które definiują cały rodzaj gier fabularnych. Z powyższego wynika fakt, iż długość pojedynczej rozgrywki w cRPG’a liczy się dziesiątkami godzin, a bywa że i setkami. Są to gry dla ludzi, którzy mają naprawdę dużo wolnego czasu.
Mimo stale rosnącej popularności erpegów, tych najbardziej znamienitych ich przedstawicieli nie ma aż tak wiele, jak by się chciało: „Arcanum”, „Baldur’s Gate”, „Betrayal at Krondor”, „Bloodnet”, „Fallout”, „Gothic”, „Might & Magic”, „Planescape Torment”, „System Shock”, „Ultima”, „Wizardry”. Produkcja gier fabularnych wymaga naprawdę dużego nakładu środków i czasu.
e. Gry fabularno-symulacyjne (spacesimy oraz podobne).
Gry, dla których postuluję utworzenie jednego gatunku pozostają od lat bez przydziału. A to dostają etykietkę kosmicznych symulatorów, a to gier akcji, a to jeszcze czegoś innego. Tymczasem wszystkie one wyrastają z potrzeby doświadczenia jak największej swobody poczynań, w możliwie rozległym świecie. Zadaniem gracza jest wypracowanie sobie sposobu na zarabianie pieniędzy i utrzymanie ustalonych stosunków pomiędzy nim a innymi postaciami tudzież organizacjami.
Bogata fabuła oraz schemat rozwoju gracza realizowany poprzez kupowanie lub zdobywanie coraz to lepszego sprzętu proszą się o umieszczenie gier tego typu w rodzaju gier fabularnych. Natomiast nacisk położony na symulację mniej lub bardziej fantastycznej rzeczywistości oraz maszyn w niej funkcjonujących owocuje ich symulacyjnym charakterem.
Zdecydowana większość gier z tej kategorii przenosi gracza w przestrzeń kosmiczną i stąd adekwatną jawi się dla nich nazwa spacesim. Jednak kosmos ów może przybierać formę podwodnych głębin albo bezkresnych oceanów. Gry, które opierają się na powyższych założeniach to np.: „Aquanox”, „Crime Cities”, „Elite”, „Freelancer”, „Frontier”, „Pirates”, „Privateer”, „Sea Dogs”, „X – Beyond the Frontier”.