f. MUD’y (Multi User Dungeon/Dimension/Domain).. Klasyfikacja gier (część druga)
Borys Zajączkowski
25- Klasyfikacja gier (część druga)
- a. Tekstówki (gry tekstowe).
- b. Przygodówki (klasyczne gry przygodowe).
- c. Gry przygodowo-zręcznościowe.
- 3. Gry fabularne.
- b. Hack’n’slash (action-RPG).
- d. cRPG (Computer Role Playing Games).
- f. MUD’y (Multi User Dungeon/Dimension/Domain).
- 4. Gry strategiczne.
- b. RTS’y (Real Time Strategies, strategie czasu rzeczywistego).
- d. MMORTS (Massively Multiplayer Online RTS).
- f. Strategie ekonomiczne (tycoony i simy).
- g. Godsimy.
- 5. Gry logiczne.
- b. Gry karciane.
- d. Gry logiczno-przygodowo-zręcznościowe.
- 6. Gry symulacyjne.
- b. Gry symulacyjno-zręcznościowe (w tym rajdy).
- 7. Gry sportowe.
- 8. Gry edukacyjne.
f. MUD’y (Multi User Dungeon/Dimension/Domain).
Multi User Dungeon to gatunek funkcjonujący od początku upowszechnienia się Internetu. Jest to interesująca idea powołania do życia wirtualnego świata, w którym gracze mogę się spotykać, rozmawiać, walczyć, a nawet wpływać na jego wygląd. W tym sensie MUD’y podobne są MMORPG’om, różnią się od nich zaś głównie nie wykorzystywaniem grafiki. Program działający na serwerze dba o istniejący świat, a jednocześnie odbiera od graczy informacje o ich poczynaniach i reaguje na nie lub przekazuje je innym graczom. Interesujące jest to, iż jako klient MUD’a służyć może systemowy telnet.
g. MMORPG (Massively Multiplayer Online RPG).
Massively Multiplayer Online Role Playing Games to rozszerzenie koncepcji cRPG, które jak żaden inny gatunek dąży ku idei świata wirtualnego. W grach go reprezentujących udział mogą brać tysiące graczy z całego świata, a tym samym zdecydowaną większością pojawiających się w grze postaci kierują ludzie z krwi i kości. Tym samym w MMORPG’ach pojawia się, jak nigdzie indziej, ludzki element rozgrywki, gdyż gracze mają kontakt ze sobą nawzajem, a nie tylko z bezmyślnym i pozbawionym uczuć komputerem.

Popularność MMORPG’ów ogranicza konieczność (z przyczyn praktycznych) posiadania stałego łącza do Internetu, ogrom czasu, jaki trzeba im poświęcić oraz opłaty abonamentowe za korzystanie z serwerów, na których faktycznie toczy się rozgrywka. Szczególnie popularne gry z tej kategorii to: „Anarchy Online”, „Dark Age of Camelot” czy „Star Wars Galaxies”.