autor: Borys Zajączkowski
Klasyfikacja gier (część druga)
Oto przed Wami druga cześć klasyfikacji gier GRY-OnLine. W artykule znajdują się wszystkie te gatunki gier, których nie zmieściły się w części pierwszej. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
- Klasyfikacja gier (część druga)
- a. Tekstówki (gry tekstowe).
- b. Przygodówki (klasyczne gry przygodowe).
- c. Gry przygodowo-zręcznościowe.
- 3. Gry fabularne.
- b. Hack’n’slash (action-RPG).
- d. cRPG (Computer Role Playing Games).
- f. MUD’y (Multi User Dungeon/Dimension/Domain).
- 4. Gry strategiczne.
- b. RTS’y (Real Time Strategies, strategie czasu rzeczywistego).
- d. MMORTS (Massively Multiplayer Online RTS).
- f. Strategie ekonomiczne (tycoony i simy).
- g. Godsimy.
- 5. Gry logiczne.
- b. Gry karciane.
- d. Gry logiczno-przygodowo-zręcznościowe.
- 6. Gry symulacyjne.
- b. Gry symulacyjno-zręcznościowe (w tym rajdy).
- 7. Gry sportowe.
- 8. Gry edukacyjne.
3. Gry fabularne.
Gry fabularne, czyli inaczej: gry w odgrywanie ról (ang.: role playing games, w skrócie: RPG, pisane również: erpeg), to niewątpliwie najszlachetniejszy rodzaj gier komputerowych. Świadczyć może o tym ich gwałtowny rozwój oraz tendencja do wzbogacania większości obecnie popularnych gatunków o elementy erpegowe.
Te charakterystyczne dla gier fabularnych elementy to:
- rozległy świat, który umożliwia graczowi jak największą swobodę poruszania się po nim;
- kreacja postaci (jednej lub kilku), których poczynaniami gracz steruje według określonych reguł; regułom tym przyświeca cel jak najwierniejszego dopasowania postaci do jej wizerunku obmyślonego przez gracza;
- zdobywanie przez te postaci doświadczenia, w wyniku którego następuje ich rozwój według reguł tożsamych ze stosowanymi podczas kreacji postaci;
- wielowątkowość i nieliniowość fabuły oraz interaktywność świata, które przekładają się na danie graczowi jak największej swobody oraz różnorodnych możliwości rozwiązywania pojawiających się przed nim problemów.
Rozwój gier fabularnych zmierza do osadzenia gracza w rzeczywistości pozornej, która w jak najmniejszym stopniu będzie ograniczać jego poczynania.
a. Rogaliki (Rogue-like).
Rogaliki, które swoją nazwę wzięły od gry pt. „Rogue”, to uproszczone gry fabularne posługujące się grafiką tekstową, a charakterem rozgrywki odpowiadające przeważnie hack’n’slashom.
Przeważnie są to gry darmowe i łatwo dostępne w Internecie. Przykłady rogalików to: „Alphaman”, „Ancient Domains of Mystery”, „Aretuza School of Magic”, „Moria”, „Nethack”, „Omega”, „Ragnarok”, „Rogue”, „Zangband”.