autor: Borys Zajączkowski
Klasyfikacja gier (część druga)
Oto przed Wami druga cześć klasyfikacji gier GRY-OnLine. W artykule znajdują się wszystkie te gatunki gier, których nie zmieściły się w części pierwszej. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
- Klasyfikacja gier (część druga)
- a. Tekstówki (gry tekstowe).
- b. Przygodówki (klasyczne gry przygodowe).
- c. Gry przygodowo-zręcznościowe.
- 3. Gry fabularne.
- b. Hack’n’slash (action-RPG).
- d. cRPG (Computer Role Playing Games).
- f. MUD’y (Multi User Dungeon/Dimension/Domain).
- 4. Gry strategiczne.
- b. RTS’y (Real Time Strategies, strategie czasu rzeczywistego).
- d. MMORTS (Massively Multiplayer Online RTS).
- f. Strategie ekonomiczne (tycoony i simy).
- g. Godsimy.
- 5. Gry logiczne.
- b. Gry karciane.
- d. Gry logiczno-przygodowo-zręcznościowe.
- 6. Gry symulacyjne.
- b. Gry symulacyjno-zręcznościowe (w tym rajdy).
- 7. Gry sportowe.
- 8. Gry edukacyjne.
a. Tekstówki (gry tekstowe).
Gry tekstowe stanowią pierwowzór gier przygodowych. Powstawały one w czasie, gdy komputery nie oferowały jeszcze ani wystarczającej mocy, ani jakości grafiki, która pozwoliłaby przygodówkom zaistnieć. Rozgrywka w grach tekstowych polegała również na rozwiązywaniu łamigłówek, znajdywaniu i właściwym zastosowaniu różnych przedmiotów, lecz posiadały one jedynie tekstowy interfejs. Gracz wydawał polecenia za pomocą uproszczonych zdań języka naturalnego, a oprawa graficzna sprowadzała się do statycznych obrazków ukazujących wygląd niektórych lokacji.
Dzisiaj gry tekstowe można śmiało zaliczyć do gatunku wymarłego, chociaż pojawiają się czasem tytuły domowej roboty wpisujące się w tę konwencję. Klasyczne przykłady tekstówek to: „Hobbit”, „Lord of the Rings”, „Mózgprocesor”, „Sherlock”.