autor: Borys Zajączkowski
Klasyfikacja gier (część druga)
Oto przed Wami druga cześć klasyfikacji gier GRY-OnLine. W artykule znajdują się wszystkie te gatunki gier, których nie zmieściły się w części pierwszej. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
- Klasyfikacja gier (część druga)
- a. Tekstówki (gry tekstowe).
- b. Przygodówki (klasyczne gry przygodowe).
- c. Gry przygodowo-zręcznościowe.
- 3. Gry fabularne.
- b. Hack’n’slash (action-RPG).
- d. cRPG (Computer Role Playing Games).
- f. MUD’y (Multi User Dungeon/Dimension/Domain).
- 4. Gry strategiczne.
- b. RTS’y (Real Time Strategies, strategie czasu rzeczywistego).
- d. MMORTS (Massively Multiplayer Online RTS).
- f. Strategie ekonomiczne (tycoony i simy).
- g. Godsimy.
- 5. Gry logiczne.
- b. Gry karciane.
- d. Gry logiczno-przygodowo-zręcznościowe.
- 6. Gry symulacyjne.
- b. Gry symulacyjno-zręcznościowe (w tym rajdy).
- 7. Gry sportowe.
- 8. Gry edukacyjne.
d. Gry logiczno-przygodowo-zręcznościowe.
Za wyróżnieniem takiej hybrydy jako osobnego gatunku przemawia fakt, iż jest ona reprezentowana przez kilka tytułów (powielonych przez kolejne ich części), które na trwałe wpisały się do świadomości graczy i stanowią jakość samą w sobie. Są to przede wszystkim: „Goblins” oraz „Lemmings”.
Przyświecającą im ideą jest oddanie graczowi pod opiekę pewnej liczby stworzeń, które same z siebie gotowe są co najwyżej marnie zginąć i zadaniem gracza jest przeprowadzenie ich przez czyhające na nie niebezpieczeństwa.
e. Wojny rdzeniowe i pochodne.
Stosunkowo interesujący gatunek mieszczący swego rodzaju gry pisane przez programistów dla programistów. Polegają one bowiem na pisaniu zwalczających się nawzajem programów bądź po prostu w zasymulowanej pamięci, bądź za pośrednictwem programowanych maszyn. Stosowanym językiem programowania jest przeważnie język specjalnie stworzony na potrzeby danej gry, a podobny zwykle assemblerom.
Przykładami gier z tego gatunku są: „Combat Zone”, „Core Wars”, „Digital Warriors”.