autor: Borys Zajączkowski
Klasyfikacja gier (część druga)
Oto przed Wami druga cześć klasyfikacji gier GRY-OnLine. W artykule znajdują się wszystkie te gatunki gier, których nie zmieściły się w części pierwszej. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
- Klasyfikacja gier (część druga)
- a. Tekstówki (gry tekstowe).
- b. Przygodówki (klasyczne gry przygodowe).
- c. Gry przygodowo-zręcznościowe.
- 3. Gry fabularne.
- b. Hack’n’slash (action-RPG).
- d. cRPG (Computer Role Playing Games).
- f. MUD’y (Multi User Dungeon/Dimension/Domain).
- 4. Gry strategiczne.
- b. RTS’y (Real Time Strategies, strategie czasu rzeczywistego).
- d. MMORTS (Massively Multiplayer Online RTS).
- f. Strategie ekonomiczne (tycoony i simy).
- g. Godsimy.
- 5. Gry logiczne.
- b. Gry karciane.
- d. Gry logiczno-przygodowo-zręcznościowe.
- 6. Gry symulacyjne.
- b. Gry symulacyjno-zręcznościowe (w tym rajdy).
- 7. Gry sportowe.
- 8. Gry edukacyjne.
g. Godsimy.
W zasadzie godsimy dają się rozważać w kategoriach odmiany strategii czasu rzeczywistego. Za wyodrębnieniem ich jako osobnego gatunku przemawia ich specyfika oraz stosunkowo duża liczba reprezentujących je tytułów. W godsimach gracz bezpośrednio i głęboko ingeruje w życie podległych sobie istot (nakazuje im ożenek, wyznacza funkcje społeczne) oraz nader często dana mu jest boska władza czynienia cudów tudzież powodowania kataklizmów. Celem gry jest wspomaganie rozwoju swojego ludu lub swoich wyznawców, zwykle kosztem ich sąsiadów.
Projektantem, który szczególnie upodobał sobie ten gatunek i o którym godzi się z tego powodu wspomnieć jest Peter Molyneux, autor takich gier jak: „Populous”, „Black & White” czy „Dungeon Keeper”. Poza nimi zaliczyć tu można: „Cultures”, „The Settlers” i „The Sims”.