Wyszukiwarka gier
UFO: Enemy Unknown (1994)

UFO: Enemy Unknown (1994)

PC

UFO: Enemy Unknown, X-Com: UFO Defense

po premierze

Data wydania: 23 września 1994

Strategiczne, Science fiction, Turowe, Widok izometryczny, Taktyczne, Singleplayer

Opracowana przez doświadczoną firmę Microprose i osadzona w realiach science fiction turowa gra strategiczna z elementami symulacji oraz RPG. Akcja gry UFO: Enemy Unknown przenosi nas do alternatywnej wersji roku 1999, w którym to gracze stają na czele organizacji o nazwie X-COM, powołanej celem zapobieżenia ewentualnym atakom wrogich ras z kosmosu.

9.2

Gracze

9.5

Steam

OCEŃ
Oceny

Platformy:

PC Windows

PC WindowsAngielskie napisy i dialogi

Producent: MicroProse

Wydawca: MicroProse

Polski wydawca: Cenega S.A.

Ograniczenia wiekowe: 12+

UFO: Enemy Unknown to niezwykle głośny w połowie lat 90-tych tytuł stworzony przez firmę MicroProse, będący mieszanką elementów symulacji, strategii ekonomicznej oraz cRPG. Jest rok 1999, gracze stają się szefami powołanej 11 grudnia 1998 roku organizacji X-COM, której zadaniem jest przeciwdziałanie atakom obcych, wrogo nastawionych ras. Już od pewnego czasu Ziemia oraz jej mieszkańcy stają się celem ich operacji, coraz częściej dochodzą meldunki o kolejnych zaginionych, o terroryzowanych miejscowościach i okropnych badaniach genetycznych przeprowadzanych na zwierzętach oraz ludziach, a teraz nadszedł czas z tym skończyć.

Rozgrywka została podzielona na dwie zasadnicze części: część ekonomiczną, w której jako dowódca sił X-COM zajmujemy się gospodarowaniem funduszy pozyskanych od opłacających nas państw, budujemy bazy, wyposażamy je w odpowiednie uzbrojenie obronne, radary, laboratoria, itp. oraz wyznaczmy kierunek badań naukowych; i część strategiczno-symulacyjną, w której zajmujemy się dowodzeniem naszymi jednostkami bojowymi, tj. wysyłamy myśliwce by przechwyciły niezidentyfikowane obiekty latające, a następnie po ich zestrzeleniu dowodzimy grypą żołnierzy, którzy muszą oczyścić teren katastrofy z żyjących kosmitów.

  • Walki naziemne w których dowodzimy żołnierzami toczą się w turach, izometryczny widok akcji.
  • Każdy z naszych żołnierzy charakteryzowany jest przez szereg współczynników i posiada swoje indywidualne zdolności, opcje stałego wzrostu doświadczenia.
  • Bardzo szeroki asortyment broni, gadżetów i pancerzy osobistych, między innymi: Blaster Launcher, Heavy Cannon, Plasma Rifle, Rocket Launcher i Power Suit.
  • 5 statków powietrznych X-Com: Skyranger, Interceptor, Firestorm, Lighting oraz Avenger.
  • Wiele elementów rozbudowy baz jak: Psi Lab, Workshop, Large Radar, Grav Shield, itp.

Autor opisu gry: Mariusz Klamra

Gry z serii

UFO: Enemy Unknown (1994)
UFO: Enemy Unknown (1994)
UFO: Enemy Unknown (1994)

14GRY

Gry z serii XCOM

Utrzymany w realiach science-fiction cykl taktycznych strategii. Marka wykreowana została przez studia Mythos Games i MicroProse. Aktualnie stanowi ona własność intelektualną koncernu Take-Two Interactive i rozwijana jest przez podległe mu ekipy deweloperskie (w tym Firaxis Games, 2K Marin i Irrational Games).

Gry z serii XCOM

Publicystyka

Opinie

31 maja 2024

UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku

Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.

UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
Opinie

26 listopada 2022

9 denerwujących wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś

Nie tylko bossowie potrafią dać się we znaki graczom i na zawsze przejść do historii gier. Czasem równie zapadający w pamięć są zwykli przeciwnicy. Oto niesławna dziewiątka z gier lat 90. – czasów, gdy w rozgrywce nie było taryfy ulgowej dla casuali.

9 denerwujących wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś
9 denerwujących wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś
Opinie

23 kwietnia 2019

Kiedyś to robili gry, czyli jak oszukuje nas mózg

Czym jest nostalgia? Dlaczego nie można ufać swojej pamięci i jak emocje wpływają na proces zapamiętywania? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedzi w dzisiejszym odcinku „socjopatycznych graczy”.

Kiedyś to robili gry, czyli jak oszukuje nas mózg
Kiedyś to robili gry, czyli jak oszukuje nas mózg
Opinie

14 stycznia 2012

W to się grało - UFO: Enemy Unknown

Zapowiadana na jesień premiera nowego XCOM-u to doskonała okazja, by przyjrzeć się grze, która zapoczątkowała tę jakże uznaną serię. Panie i panowie, cofamy się do roku 1994. Przed Wami UFO: Enemy Unknown.

W to się grało - UFO: Enemy Unknown
Opinie

19 maja 2004

UFO: Alien Invasion - wywiad z twórcami

UFO: Alien Invasion to amatorska produkcja, próbująca najwierniej jak tylko się da odtworzyć specyficzny klimat i reguły rozgrywki dwóch pierwszych gier z serii UFO (UFO: Defense, znany u nas jako UFO: Enemy Unknown oraz X-Com: Terror from the Deep).

UFO: Alien Invasion - wywiad z twórcami

Wiadomości

Oryginalny X-COM został anulowany i powstawał w tajemnicy

Julian Gollop podzielił się z graczami informacjami na temat dość pokrętnych ścieżek, jakimi pierwszy X-COM podążał na sklepowe półki. Projekt został anulowany przez inwestora i przez bardzo długi czas powstawał w tajemnicy… o czym nie wiedział nawet Gollop.

gry

Krystian Pieniążek

27 kwietnia 2017 19:50

Oryginalny X-COM został anulowany i powstawał w tajemnicy

UFO: Enemy Unknown do jutra za darmo w serwisie Humble Store

Serwis Humble Store oferuje za darmo grę UFO: Enemy Unknown - absolutnego klasyka wśród turowych strategii, wydanego w 1994 roku przez firmę MicroProse. Promocja zakończy się jutro o godzinie 19:00.

gry

Jakub Mirowski

31 stycznia 2017 09:29

UFO: Enemy Unknown do jutra za darmo w serwisie Humble Store

XCOM: Enemy Unknown – garść nowych informacji o systemie taktycznym

Serwis Game Informer opublikował pierwszą część prezentacji systemu taktyki zastosowanego w nowej odsłonie serii XCOM.

gry

Grzegorz Ferenc

27 stycznia 2012 11:17

XCOM: Enemy Unknown – garść nowych informacji o systemie taktycznym

Twórca X-Com pracuje nad nową turówką

O Julianie Gollopie, czyli autorze cyklu X-Com od wielu lat było cicho. Twórca zabrał jednak wreszcie głos i ujawnił, że pracuje nad kolejną turówką. Wiele wskazuje na to, że może nią być opracowywana z myślą o Nintendo 3DS gra z serii Ghost Recon.

gry

Adrian Werner

17 sierpnia 2010 12:59

Twórca X-Com pracuje nad nową turówką

Niezależne studio pracuje nad duchowym następcą kultowego X-COM

Niezależny deweloper Goldhawk Interactive postanowił wykorzystać zamieszanie wynikłe w związku z zapowiedzią nowoczesnej i nie spełniającej oczekiwań fanów kontynuacji kultowej marki X-COM, ujawniając oficjalnie swoje pierwsze dzieło – strategię Xenonauts. Grę zaczęto już określać mianem duchowego spadkobiercy takich pozycji, jak X-COM: UFO Defense oraz X-COM: Terror from the Deep.

gry

Piotr Doroń

17 kwietnia 2010 12:05

Niezależne studio pracuje nad duchowym następcą kultowego X-COM

Powrót legendy - nowy X-COM już oficjalnie

Wielokrotnie pisaliśmy o nasilających się plotkach na temat kolejnej odsłony cyklu X-Com. Teraz wreszcie możemy skończyć ze spekulacjami, ponieważ 2K Games oficjalnie potwierdziło jej istnienie.

gry

Adrian Werner

14 kwietnia 2010 08:32

Powrót legendy - nowy X-COM już oficjalnie

Plotki o X-COM i nowa gra twórców BioShock

Studio Irrational Games skomentowało plotki dotyczące prac nad wskrzeszeniem kultowej serii X-COM oraz ujawniło nowe informacje o projekcie zatytułowanym Project Icarus.

gry

Anna Karpińska

18 stycznia 2010 11:04

Plotki o X-COM i nowa gra twórców BioShock

Nowe gry z serii X-Com?

W sieci pojawiły się plotki o zaawansowanych pracach nad nową odsłoną serii X-Com. CV jednego z grafików zatrudnionego w okresie od stycznia 2007 do kwietnia 2008 przez 2K Australia zawierało (bo już go usunięto), bowiem informację o pracach nad grą z tego cyklu na platformy PC i Xbox 360.

gry

Grzegorz Bobrek

28 października 2009 11:32

Nowe gry z serii X-Com?

Czy trwają prace nad nową grą z serii X-Com?

Od jakiegoś czasu po sieci krążą plotki jakoby odpowiedzialna za wiele wystrzałowych tytułów firma 2K miała w zanadrzu kolejną grę z legendarnej serii.

gry

Filip Grabski

7 maja 2008 09:08

Czy trwają prace nad nową grą z serii X-Com?

Znamy datę wydania UFO: Aftershock

UFO: Aftershock, połączenie taktycznej gry akcji na poziomie odziału oraz strategii, rzec można, globalnej, powstające w czeskim studiu Altar Interactive ukaże się na rynku już 7 października, poinformowali przedstawiciele Ascaron oraz Cenegi, wydawcy gry. Tym samym pozostał miesiąc do wkroczenia w kolejną część popularnej niegdyś serii.

gry

Maciej Myrcha

6 września 2005 13:43

Znamy datę wydania UFO: Aftershock
Wszystkie wiadomości

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry UFO: Enemy Unknown (1994).

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry UFO: Enemy Unknown (1994):

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
386 20 MHz, 2 MB RAM, karta grafiki VGA.

Oceny gry

Średnie Oceny:

9.2

Ocena Graczy

Średnia z 1757 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.5

Ocena STEAM

"Bardzo pozytywne"

Średnia z 3877 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

10
Wiedźmin
PC

Wiedźmin

Ekspert

2024.09.06

UFO: Enemy Unknown (oryginalny tytuł europejski) znana również jako X-COM: UFO Defense w Ameryce Północnej to turowa gra taktyczna wyprodukowana przez studio Mythos Games, którzy wcześniej byli znani z tak wyśmienitych produkcji jak Laser Squad (1988) i Lords of Chaos (1990). Pierwotnie planowana jako kontynuacja Laser Squad. Gra była w produkcji 3 lata i została wydana przez MicroProse w 1994 roku na komputery Amiga i Pc oraz przeportowana również na konsole Psx w 1995 roku. Gra posiada dwie wersje na komputery Amiga. Wersja Amigi OCS/ECS wyświetla grafikę niższej jakości niż wersja na PC i brakuje jej cieniowania źródła światła podczas misji bojowych, ale jakość dźwięku jest dużo lepsza niż 8-bitowa muzyka MIDI Pc. Wersja Amiga AGA w wariancie CD-ROM dla Amigi CD32 posiada porównywalną grafikę jak na Pc i zawiera nową muzykę skomponowaną przez Matthew Simmondsa. Port PlayStation z 1995 roku zachował większość oryginalnej grafiki PC i również posiada lepszą jakość muzyki od wersji PC. Muzykę do wersji Psx skomponował Allister Brimble.Fabuła. Ziemia jest w tarapatach. Obca cywilizacja najwyraźniej ją rozpoznała i planuje inwazję. Początkowa fabuła koncentruje się na zwiększonych doniesieniach o obserwacjach UFO, gdy opowieści o porwaniach i pogłoski o atakach tajemniczych kosmitów stają się powszechne. Narody świata zaczynają postrzegać to jako zagrożenie i próbują utworzyć własne siły. Przedstawiciele niektórych z najpotężniejszych narodów świata potajemnie spotykają się w Genewie, aby omówić tę kwestię. Z tego spotkania narodziła się tajna organizacja obronno-badawcza Extraterrestrial Combat (X-COM). Wcielamy się w rolę dowódcy X-COM międzynarodowej organizacji paramilitarnej i naukowej, która potajemnie broni Ziemi przed inwazją obcych. Gracz ma za zadanie wydawać rozkazy poszczególnym oddziałom X-COM w serii taktycznych misji turowych. Na skalę strategiczną gracz kieruje badaniami i rozwojem nowych technologii, buduje i rozszerza bazy X-COM, zarządza finansami i personelem organizacji oraz monitoruje i reaguje na aktywność UFO. Od nas zależy czy ocalimy naszą piękną planetę. Gameplay. Gra łączy symulację zarządzania w czasie rzeczywistym z taktyką turową. Rozgrywka przełącza się na fazę walki taktycznej, gdy siły lądowe X-COM wchodzą w kontakt z kosmitami. Każda misja naziemna odbywa się na proceduralnie generowanej, opartej na wokselach mapie 3D, równomiernie podzielonej na kwadratowe kostki i pionowe warstwy dla celów rozgrywki. Jednak rzeczywisty świat gry jest używany przez silnik gry tylko do obliczeń linii wzroku i strzałów i jest ukryty przed nami. Zamiast tego jest prezentowany w symbolicznej formie przy użyciu izometrycznej grafiki 2D bitmapowej. Posiada również wysoce zniszczalne środowisko w którym prawie wszystkie obiekty gry mogą zostać uszkodzone lub zniszczone przez ostrzał, a zwłaszcza przez eksplozje. Na początku mamy skromne siły militarne. To tylko kwestia czasu, kiedy UFO zaczyna eksplorować obszar w pobliżu naszej bazy. Czas zestrzelić go z nieba lub poczekać aż wyląduje. Tutaj zaczyna się prawdziwa zabawa. W misji naziemnej musimy szukać miejsca katastrofy lub lądowania UFO. Szukamy kosmitów i po prostu zabijamy ich wszystkich. Po tej bitwie możemy zabrać ciało kosmity, broń i część jego statku z powrotem do swojej bazy i pozwolić naukowcom przyjrzeć się technologiom kosmitów. Poprzez inżynierię wsteczną odzyskanych artefaktów obcych X-COM jest w stanie opracować lepszą technologię zwalczania zagrożenia ze strony obcych i ostatecznie odkryć jak ich pokonać. Każdy nowy przełom przybliża nas trochę do zrozumienia technologii i kultury ras obcych. Kiedy inżynierowie zgromadzą wystarczającą ilość danych badawczych na temat lepszej broni i statków stają sie one dostępne dla naszych żołnierzy. To prowadzi nas do drugiego typu rozgrywki. Dbanie o bazę, powiększanie jej, tworzenie dobrego systemu obronnego, kupowanie żołnierzy, naukowców, inżynierów, upewnianie się, że baza jest dochodowa. Jednocześnie obcy mogą prowadzić różne działania od misji badawczych mających na celu zbieranie danych o Ziemi i jej mieszkańcach po wyszukiwanie i atakowanie baz X-COM, zakładanie własnych baz po ataki terrorystyczne na miasta w celu przekonania rządów do zmniejszenia finansowania X-COM. Należy wykrywać i przeciwdziałać nasilonej aktywności obcych. Głównie poprzez wykrywanie i zestrzeliwanie statków kosmicznych oraz wysyłanie wojsk lądowych w celu zbadania miejsc lądowania i katastrof UFO. Rozgrywka jest niezwykle przyjemna. Misje są naprawdę fajne. Po wylądowaniu na przykład w mieście wysiadamy ze swojego sterowca i zaczynamy walczyć z obcymi. Te obce szumowiny zabijają nasz gatunek i czas na mały odwet. System tur jest świetnie zrobiony. Ludzie mają punkty energii i im więcej broni mają na sobie tym więcej energii zużywają, gdy chodzą. Strzelanie również kosztuje punkty energii więc zawsze trzeba uważać, aby nie wykorzystać wszystkich swoich punktów na chodzenie i eksplorowanie miasta w poszukiwaniu kosmitów, bo może nam braknąć energii, aby rozwalić kosmitom brzydką głowę. Trzeba podejmować kluczowe decyzję podczas walki z potężnymi siłami obcych. Musimy również obserwować sytuację polityczną na świecie. Rządy mogą zostać zmuszone do zawarcia tajnych paktów z obcymi co może skutkować ograniczeniem finansowania X-Comu. Finansowanie zapewnia 16 krajów założycielskich X-COM. Pod koniec każdego miesiąca sporządzany jest raport finansowy w którym kraje mogą zdecydować o zwiększeniu lub zmniejszeniu poziomu finansowania w oparciu o postrzegane postępy lub niepowodzenia projektu X-COM. W szczególności na podstawie danych o aktywności UFO na ich obszarach. Każdy z tych krajów może zrezygnować, jeśli rząd kraju został zinfiltrowany przez najeźdźców. Podsumowanie. UFO: Enemy Unknown to jedna z najbardziej ambitnych gier strategicznych jakie kiedykolwiek powstały. Produkcja wybitna. Spędziłem przy niej mnóstwo czasu na Amidze 500, a później korzystając z emulatora Amiga WinUAE przy wersji AGA. W ostatnich latach przy wersji Pc z modyfikacją OpenXcom. Gra zapewnia godziny przyjemnej i intensywnej rozgrywki. Toczymy epickie bitwy broniąc swojej bazy lub miasta. Budowanie i tworzenie bazy jest również bardzo fajne. Jest to pierwsza i najlepiej przyjęta odsłona serii X-COM i bezpośrednio zainspirowała twórców kilku podobnych gier. Oficjalny reboot gry XCOM: Enemy Unknown został wydany w 2012 roku. https://www.youtube.com/watch?v=4l8alzCLh_EDo UFO: Enemy Unknown powstała modyfikacja OpenXcom, która odtwarza grę na nowym, ulepszonym silniku. Zapewnia pełną kompatybilność ze współczesnymi pecetami i systemami operacyjnymi. Poprawia niedoróbki techniczne. Ulepsza także interfejs oraz sztuczną inteligencję. Pozwala także na zabawę w wyższych rozdzielczościach.https://www.youtube.com/watch?v=7OdbkcR1ByE&list=PLDw7KqxIov9HsidhHxQxHHKEb0svkYrvNJak powstała gra:https://www.youtube.com/watch?v=jOkUaiqjoxQ

Ocena STEAM

9.5

Bardzo pozytywne (3 877)

[title]

Główne zalety gry

  • Ponadczasowa klasyka: Wiele osób opisuje X-COM: UFO Defense jako klasykę, która przetrwała próbę czasu, często wspominając o swojej nostalgii i długotrwałej przyjemności z gry.
  • Głębokość strategiczna: Gra jest chwalona za swoją złożoność i głębokość, łącząc globalne zarządzanie z taktycznymi walkami. Gracze doceniają równowagę między zarządzaniem zasobami, budowaniem bazy a walką.
  • Uzależniająca rozgrywka: Recenzenci podkreślają uzależniający charakter gry, a wielu z nich stwierdza, że zainwestowało w nią setki godzin. Losowość rozgrywki oraz emocjonalne powiązanie z żołnierzami zwiększają jej atrakcyjność.
  • Społeczność moderska: Dostępność modów, szczególnie przez OpenXcom, znacznie poprawia doświadczenie, naprawiając błędy i dodając ulepszenia jakości życia.
  • Możliwość ponownego przejścia: Mechanika gry i losowe generowanie map sprawiają, że gra pozostaje świeża, a gracze zauważają, że żadna rozgrywka nie jest taka sama.

Główne wady gry

  • Niezgrabny interfejs: Wiele osób wspomina, że interfejs wydaje się przestarzały i niezgrabny w porównaniu do nowoczesnych standardów, co może wpływać na doświadczenie użytkownika.
  • Stroma krzywa uczenia się: Nowi gracze często uważają grę za trudną i przytłaczającą z powodu jej złożoności i potrzeby strategicznego myślenia. Krzywa trudności może być wymagająca.
  • Przestarzała grafika: Chociaż niektórzy gracze mogą przymknąć oko na grafikę, inni uważają ją za niewystarczającą według dzisiejszych standardów, co może zniechęcać nowych graczy.
  • Zaangażowanie czasowe: Gracze zauważają, że gra wymaga znacznego zaangażowania czasowego, co może nie odpowiadać każdemu.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Nowoczesne ulepszenia jakości życia: Użytkownicy wyrażają chęć, aby oryginalna gra została zaktualizowana o nowoczesne mechaniki rozgrywki i ulepszenia interfejsu, co mogłoby poprawić ogólne doświadczenie bez utraty jej uroku.
  • Ulepszona grafika: Niektórzy gracze pragną wersji remasterowanej, która zaktualizuje grafikę, zachowując jednocześnie oryginalne mechaniki rozgrywki.
  • Uproszczona rozgrywka: Wspomniano o sugestiach dotyczących uczynienia gry mniej obciążoną mikrozarządzaniem i bardziej dostępną dla nowych graczy, co wskazuje na chęć uzyskania płynniejszego doświadczenia bez poświęcania głębokości.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, X-COM: UFO Defense jest uważana za tytuł fundamentowy w gatunku strategii, z lojalną społecznością fanów, która docenia zarówno jej znaczenie historyczne, jak i mechanikę rozgrywki, pomimo jej wad.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl