Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry na świecie 12 lutego 2016, 13:04

autor: Entelarmer

Call of Duty: Black Ops III i PlayStation 4 wciąż na szczycie - raport NPD za styczeń

Grupa analityczna NPD wypuściła raport podsumowujący styczeń na amerykańskim rynku gier. Ogólna sprzedaż sprzętu oraz oprogramowania wyraźnie spadła, a Call of Duty: Black Ops III znów uplasowało się na szczycie zestawienia najpopularniejszych gier.

Ostatnie Call of Duty wciąż pozostaje na szczycie zestawień najlepiej sprzedających się gier. - Call of Duty: Black Ops III i PlayStation 4 wciąż na szczycie - raport grupy NPD za styczeń - wiadomość - 2016-02-12
Ostatnie Call of Duty wciąż pozostaje na szczycie zestawień najlepiej sprzedających się gier.

Organizacja analityczna NPD opublikowała raport podsumowujący wyniki amerykańskiego rynku gier za pierwszy miesiąc 2016 roku. W styczniu gracze z USA przeznaczyli 605,2 miliona dolarów na gry oraz powiązane urządzenia i akcesoria, a więc o 4% mniej niż w analogicznym okresie rok temu (627,6 miliona dolarów). Przypominamy, że dane te dotyczą wyłączenie sprzedaży detalicznej nowych produktów, bez uwzględnienia dystrybucji cyfrowej czy mikropłatności. Niemniej prawie wszystkie grupy odnotowały spadki sprzedaży, w tym same gry o 10% (z 235,6 miliona dolarów do 212,7 miliona dolarów), co wynika z braku znaczących premier w minionym miesiącu. Dość powiedzieć, że świeże produkcje zarobiły o 51% mniej niż rok temu, a zeszłoroczne Dying Light rozeszło się w ponad dwukrotnie większej liczbie egzemplarzy niż jedyna nowa pozycja na liście najlepiej sprzedających się gier – Lego Marvel’s Avengers.

Na szczycie wspomnianego zestawienia niezmiennie króluje Call of Duty: Black Ops III, a na drugiej pozycji znalazło się Grand Theft Auto V. To ostatnie jest o tyle interesujące, że produkcja studia Rockstar nie tylko utrzymuje się w pierwszej piątce od dnia premiery, lecz niepowstrzymanie pnie się w górę (w pierwszym miesiącu 2014 roku ostatnie GTA zajęło piątą pozycje, a w styczniu 2015 roku było już na trzecim miejscu), co zapewne nie pozostaje bez związku z ciągłymi aktualizacjami modułu sieciowego Grand Theft Auto Online. Ponadto analitycy NPD zauważyli ciekawą zależność w minionym miesiącu: jeśli gra była dodawana do konsoli w ramach zestawu, to dużo lepiej sprzedawała się na konkurencyjnym urządzeniu (np. Fallout 4, FIFA 16 czy choćby CoD: BOIII). Poniżej możecie zobaczyć pełną listę, przy czym platformy uszeregowano od najlepiej do najgorzej sprzedającej się edycji.

#

Tytuł gry

Platformy

1.

Call of Duty: Black Ops III

XONE, PS4, X360, PS3, PC

2.

Grand Theft Auto V

PS4, XONE, X360, PS3, PC

3.

NBA 2K16

PS4, XONE, X360, PS3

4.

Star Wars: Battlefront

XONE, PS4, PC

5.

Fallout 4

PS4, XONE, PC

6.

Minecraft

X360, XONE, PS4, PS3

7.

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

XONE, PS4, PC

8.

Madden NFL 16

PS4, XONE, X360, PS3

9.

Lego: Marvel’s Avengers

PS4, XONE, X360, Wii U, PS3, 3DS, PSV

10.

FIFA 16

PS4, XONE, X360, PS3

Również sprzedaż sprzętu zauważalnie spadła, ze 185,4 miliona dolarów do 157 milionów dolarów (w dół o 15%). Częściowo jest to konsekwencją postępującego od dawna spadku zainteresowania starszymi konsolami (sprzedaż mniejsza o 87% niż w styczniu 2015 roku), ale również urządzenia ósmej generacji poradziły sobie nieco gorzej (spadek o 8%) niż w analogicznym okresie rok temu. Powód – cięcia cen PlayStation 4 i Xboksa One w minionym roku. Niemniej w oświadczeniach firm Sony i Microsoft obaj producenci wyrazili zadowolenie ze styczniowego wyniku swoich urządzeń, przy czym Microsoft pochwalił się, że łączny czas rozgrywki wszystkich użytkowników najnowszego Xboksa przekroczył miliard godzin. Sony nie podało konkretnych danych na temat sprzedaży PS4, ale autorzy raportu jednoznacznie stwierdzili, że czwarte PlayStation poradziło sobie najlepiej ze wszystkich konsol (dla przypomnienia – w ostatnim raporcie Sony wspomniano o ponad 37 milionach PS4 rozesłanych do sklepów). Spadek zaliczyły przenośne Nintendo 3DS oraz PlayStation Vita, jako że łączna sprzedaż tych urządzeń spadła o 21%.

Dobra sprzedaż akcesoriów w minionym miesiącu nie pozostaje bez związku z popularnością figurek amiibo na amerykańskim rynku. - Call of Duty: Black Ops III i PlayStation 4 wciąż na szczycie - raport grupy NPD za styczeń - wiadomość - 2016-02-12
Dobra sprzedaż akcesoriów w minionym miesiącu nie pozostaje bez związku z popularnością figurek amiibo na amerykańskim rynku.

Powody do radości ma również firma Nintendo, która we własnym oświadczeniu pochwaliła się rozejściem się w Stanach Zjednoczonych ponad pół miliona figurek amiibo w styczniu 2016 roku (o 36% lepiej niż analogicznym okresie 2015 roku, łącznie 12 milionów od premiery w listopadzie 2014 roku). Jest to zapewne jeden z powodów, dla których sektor akcesoriów był jedynym, który zaliczył wzrost sprzedaży w minionym miesiącu, z 206 milionów dolarów do 235,6 miliona dolarów. Nie bez znaczenia była też najlepsza sprzedaż kart punktowych w historii, o 6% wyższa niż w poprzednim rekordowym styczniu 2014 roku. Wracając do Nintendo – dobrze poradziła sobie gra Mario & Luigi: Paper Jam, która według autorów raportu znalazłaby się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się gier w przypadku rozdzielenia sprzedaży edycji na poszczególne platformy. Ponadto japoński gigant poinformował o rozejściu się ponad 36 tysięcy egzemplarzy Super Smash Bros. w wersji na 3DS-a (łącznie 3 miliony kopii od czasu premiery).