Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

uzależnienia - newsy i ciekawostki

Producenci i wydawcy komentują oskarżenia o uzależnienie od „zbyt wciągających” gier wideo
Producenci i wydawcy komentują oskarżenia o uzależnienie od „zbyt wciągających” gier wideo

Jakub Błażewicz, 28 marca 2024, 14:15

Twórcy gier sprzeciwiają się się oskarżaniu ich dzieł o uzależnianie tylko dlatego, że dają graczom „zbyt wiele” zabawy.

Jak wyleczyłem się z obsesyjnego grania
Jak wyleczyłem się z obsesyjnego grania

Krystian Pieniążek, 1 stycznia 2024, 14:00

Granie przybiera różne formy, w skrajnych przypadkach stając się prawdziwą obsesją. Proces pozbywania się tej ostatniej trwał u mnie całe lata i nie miał zbyt wiele wspólnego z przestawieniem symbolicznej „wajchy”.

Rodzina pozywa wielkich wydawców; zarzuca im celowe sprzyjanie uzależnieniu od gier
Rodzina pozywa wielkich wydawców; zarzuca im celowe sprzyjanie uzależnieniu od gier

Maciej Gaffke, 9 listopada 2023, 12:20

Do sądu trafił pozew, w którym rodzina z Arkansas zarzuca wielkim wydawcom z branży gamingowej celowe uzależnienie ich dziecka od gier wideo. Wśród pozwanych jest m.in. Electronic Arts, Blizzard Entertainment czy Microsoft.

Gracz niemal przegrał życie, uratowała go żona i Minecraft
Gracz niemal przegrał życie, uratowała go żona i Minecraft

Miriam Moszczyńska, 22 sierpnia 2022, 12:52

Minecraft może odmienić życie gracza o 180 stopni. Udowodnił to jeden z użytkowników, dzieląc się swoją historią walki z uzależnieniami.

Diablo Immortal uzależnia, to druga najbardziej krytykowana cecha gry
Diablo Immortal uzależnia, to druga najbardziej krytykowana cecha gry

Miriam Moszczyńska, 6 czerwca 2022, 13:08

Diablo Immortal krytykowane jest nie tylko za natarczywe mikropłatności. Zaskakuje również łatwość uzależnienia się od gry, dzięki obecnym w niej mechanizmom.

12 godzin przed komputerem i kłopoty ze snem - badania pokazują, jak żyją dziś nastolatki
12 godzin przed komputerem i kłopoty ze snem - badania pokazują, jak żyją dziś nastolatki

Miriam Moszczyńska, 1 października 2021, 14:38

Badania przeprowadzone wśród nastolatków pokazują, że spędzają oni coraz więcej czasu w Internecie. Ma to swoje plusy, ale badaczom nie umknęły negatywne skutki takiej ewolucji.

11-latek za dużo grał w GTA, więc rodzina dała mu prawdziwe auto do jazdy
11-latek za dużo grał w GTA, więc rodzina dała mu prawdziwe auto do jazdy

Paweł Woźniak, 4 marca 2020, 17:05

Brytyjska policja poinformowała o zatrzymaniu 11-latka, który prowadził samochód na jednym z parkingów w mieście Lancester. Według informacji pozwolił mu na to krewny, który miał dość tego, że dziecko spędza cały dzień przed konsolą, grając w GTA.

Służba zdrowia w Anglii: lootboksy narażają dzieci na uzależnienie od hazardu
Służba zdrowia w Anglii: lootboksy narażają dzieci na uzależnienie od hazardu

Paweł Woźniak, 19 stycznia 2020, 14:02

Dyrektorka służby zdrowia w Anglii ds. zdrowia psychicznego, Claire Murdoch, twierdzi, że lootboksy w grach wideo narażają dzieci na ryzyko nabawienia się uzależnienia od hazardu. Tym samym wzywa firmy stojące za tego typu produkcjami o podjęcie odpowiednich działań.

Ankieta na temat zaburzeń grania ujawnia najbardziej uzależniające gry
Ankieta na temat zaburzeń grania ujawnia najbardziej uzależniające gry

Piotr Doroń, 13 stycznia 2020, 12:37

Serwis Clutch przeprowadził ankietę na temat „zaburzeń grania”, nowej jednostki chorobowej, która trafi do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób w 2022 roku. Dzięki niemu poznaliśmy potencjalnie najbardziej uzależniające gry.

Chiny wprowadzają godzinę policyjną dla niepełnoletnich graczy
Chiny wprowadzają godzinę policyjną dla niepełnoletnich graczy

Konrad Serafiński, 7 listopada 2019, 11:45

Chiński rząd wprowadza „godzinę policyjną" dla nieletnich, którzy zbyt dużo grają w tytuły wieloosobowe. Na młodych graczy nałożono prawne ograniczenia dotyczące czasu spędzonego w grach.

Skoro gry są jak narkotyki, to dajmy ludziom psychodeliki - współzałożyciel Devolver Digital
Skoro gry są jak narkotyki, to dajmy ludziom psychodeliki - współzałożyciel Devolver Digital

Paweł Woźniak, 5 listopada 2019, 15:57

Na konferencji Reboot Develop współzałożyciel Devolver Digital - Mike Wilson - porównał deweloperów do dealerów narkotyków, a ich produkcje do środków uzależniających. Prosił także o przemyślane serwowanie treści, które poszerzą horyzonty graczy, a nie tylko zabiorą ich czas oraz pieniądze.

Sprawdź, czy jesteś uzależniony od smartfona i czym to grozi
Sprawdź, czy jesteś uzależniony od smartfona i czym to grozi

Paweł Woźniak, 28 października 2019, 12:59

W sieci pojawił się obszerny raport ukazujący statystyki korzystania z telefonów w dzisiejszych czasach. Z artykułu można również dowiedzieć się, czy jesteśmy uzależnieni od smartfona oraz jak walczyć z tym nałogiem.

Obsesyjne granie nie jest chorobą – przekonuje Uniwersytet Oksfordzki
Obsesyjne granie nie jest chorobą – przekonuje Uniwersytet Oksfordzki

Krystian Pieniążek, 22 października 2019, 16:43

Z badań przeprowadzonych przez Oxford Internet Institute wynika, że obecnie brakuje dowodów na to, by nadmierne granie uznać za chorobę. Zamiast tego ich autorzy przekonują, iż jest ono zaledwie symptomem szerszych problemów niezwiązanych z grami wideo.

Powstaje klinika, która będzie leczyć uzależnienie od gier
Powstaje klinika, która będzie leczyć uzależnienie od gier

Jakub Błażewicz, 8 października 2019, 18:18

Brytyjska służba zdrowia ogłosiła otwarcie pierwszej w kraju kliniki zajmującej się uzależnieniami od technologii. W placówce będą leczone przypadki nałogowego korzystania z gier wideo, mediów społecznościowych oraz Internetu jako takiego.

Fortnite uzależnia? Epic Games oskarżone o niepoinformowanie o szkodliwości gry
Fortnite uzależnia? Epic Games oskarżone o niepoinformowanie o szkodliwości gry

Bartosz Świątek, 7 października 2019, 11:25

Kanadyjska kancelaria oskarża firmę Epic Games o umyślne uczynienie gry Fortnite uzależniającą i niepoinformowanie użytkowników o wynikającym z tego faktu zagrożeniu. Prawnicy przygotowują pozew zbiorowy, wskazując m.in. na tegoroczne orzeczenie Światowej Organizacji Zdrowia oraz podobną sprawę wymierzoną w producenta papierosów.

Przedstawiciele branży chcą usunięcia zaburzeń grania z listy chorób
Przedstawiciele branży chcą usunięcia zaburzeń grania z listy chorób

Bartosz Krawcewicz, 29 maja 2019, 17:03

W odpowiedzi na decyzję Światowej Organizacji Zdrowia o zaklasyfikowaniu uzależnienia od gier jako choroby, amerykańskie stowarzyszenie ESA w porozumieniu z kilkoma innymi instytucjami wydało oświadczenie nawołujące do wycofania kontrowersyjnego zapisu.

Nadmierne granie oficjalne uznane za chorobę
Nadmierne granie oficjalne uznane za chorobę

Adrian Werner, 26 maja 2019, 08:55

Międzynarodowa Organizacja Zdrowia oficjalnie przyjęła nową wersję Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. Wśród schorzeń znalazło się kontrowersyjne zaburzenie grania.

Książę Harry uważa, że Fortnite powinno zostać zakazane
Książę Harry uważa, że Fortnite powinno zostać zakazane

Adrian Werner, 6 kwietnia 2019, 09:21

Książę Harry naraził się na gniew graczy, stwierdzając, że Fortnite jest tak uzależniające, iż tworzenie gier tego pokroju powinno być zakazane.

Były piłkarz reprezentacji Niemiec uzależniony od Fortnite?
Były piłkarz reprezentacji Niemiec uzależniony od Fortnite?

Konrad Serafiński, 8 grudnia 2018, 13:37

Wszyscy kochamy gry wideo, ale doskonale wiemy, jak łatwo „jeszcze tylko jedna partyjka" potrafi zmienić się w całą noc grania. Taką wiedzę posiada zapewne Mesut Oezil, były reprezentant Niemiec, który według bloga poświęconego Arsenalowi jest uzależniony od gry Fortnite.

Ciemna strona Fortnite – odwyki, rozwody i problemy sportowców
Ciemna strona Fortnite – odwyki, rozwody i problemy sportowców

Adrian Werner, 28 listopada 2018, 12:09

Fortnite okazało się dla wielu osób zbyt wciągającą produkcją. Dzieci odsyłane są na odwyki, gra powoduje zwiększenie liczby rozwodów, a drużyny sportowe mają z jej powodów spore problemy z zawodnikami.

Granie jako choroba oficjalnie od przyszłego roku?
Granie jako choroba oficjalnie od przyszłego roku?

Jakub Błażewicz, 18 czerwca 2018, 20:36

Międzynarodowa Organizacja Zdrowia dodała "zaburzenie grania" do projektu Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. Tym samym od przyszłego roku intensywną zabawę w grach wideo będzie można oficjalnie uznać za schorzenie, mimo sprzeciwu wielu organizacji i badaczy.

Gry jak kokaina? Zaburzenia grania bliskie wpisania na oficjalną listę uzależnień
Gry jak kokaina? Zaburzenia grania bliskie wpisania na oficjalną listę uzależnień

Bartosz Świątek, 28 grudnia 2017, 11:59

Tzw. zaburzenia grania (ang. gaming disorder) prawdopodobnie zostaną uznane za oficjalne uzależnienie. Taki zapis znalazł się w projekcie Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób na rok 2018.

Kokaina, alkohol i gry wideo – francuska kampania przeciw uzależnieniom
Kokaina, alkohol i gry wideo – francuska kampania przeciw uzależnieniom

Adam Mirkowski, 9 lutego 2016, 15:15

Gry wideo w kampanii społecznej prowadzonej przez francuski instytut powiązany z Ministerstwem Zdrowia wylądowały pomiędzy narkotykami, alkoholem i tytoniem. W ramach akcji, mającej na celu zwiększenie świadomości na temat uzależnień wśród młodzieży i ich rodziców, powstał również spot obrazujący, do czego prowadzi granie w gry wideo.

Chinka uzależniona od grania spędziła 10 lat w kafejce internetowej
Chinka uzależniona od grania spędziła 10 lat w kafejce internetowej

Kamil Zwijacz, 24 listopada 2015, 12:30

W sieci pojawił się zaskakujący artykuł o zaginionej przed 10 laty dziewczynce, którą odnaleziono kilka dni temu w jednej z chińskich kafejek internetowych. Okazało się, że dorosła już kobieta ostatnią dekadę spędziła na graniu w strzelankę CrossFire.

Korea Południowa zakazała nieletnim korzystania z Internetu po północy
Korea Południowa zakazała nieletnim korzystania z Internetu po północy

Szymon Liebert, 24 listopada 2011, 11:31

Rząd Korei Południowej wprowadził kontrowersyjne prawo, które zabrania osobom poniżej 16 roku życia korzystania z Internetu po północy, a w konsekwencji grania w nocy. Przepis ma pomóc w walce z uzależnieniem od Sieci. Koreańscy producenci i wydawcy gier nazwali ten pomysł próbą wprowadzenia prohibicji i zapowiedzieli, że sprawa trafi do sądu.