Data wydania: 21 kwietnia 1991
Pierwsza odsłona kultowej serii gier strategiczno-ekonomicznych, pozwalającej dowolnie pokierować rozwojem wybranej cywilizacji przez całe tysiąclecia. W Sid Meier's Civilization rozpoczynamy zabawę w roku 4000 przed naszą erą i prowadzimy naszą nację aż do futurystycznych czasów kolonizacji kosmosu.
Gracze
Sid Meier's Civilization to niezwykła i przełomowa gra strategiczno-ekonomiczna pozwalająca nam dowolnie sterować rozwojem całej cywilizacji w sferze militarnej, ekonomicznej i kulturowej począwszy od roku 4000 przed naszą erą, aż do czasów dzisiejszych wieku XX.
Gracz może kierować wszystkimi aspektami działalności państwa, może obrać drogę pokojowego rozwoju swej nacji pokładając wszystkie wysiłki w nauce i kulturze lub też skupić się na podboju militarnym. Reasumując czysta dowolność, nie ma określonej drogi prowadzącej do zwycięstwa. Do naszych obowiązków należą między innymi: rozbudowa armii, tworzenie i rozwój miast, budowa cudów świata, wynajdowanie nowych technologii, kierowanie polityką zagraniczną państwa, ustalanie jego ustroju politycznego, zajmowanie się handlem oraz toczenie wielkich wojen.
Twórca gry Sid Meier zaopatrzył Civilization w bardzo zaawansowane zależności ekonomiczno-społeczne oraz opcje rozwoju naukowego i militarnego, dzięki czemu oddał w ręce graczy świetną namiastkę realnego świata, a któż nie chciałby poczuć się bogiem sprawującym przez blisko 6000 lat pieczę nad swoimi poddanymi.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: MicroProse
Wydawca: MicroProse
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
14GRY
Seria strategii turowych typu 4X, uznawana za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Cykl został wykreowany przez studio MicroProse, jednak z czasem pieczę nad jego rozwojem przejęła ekipa deweloperska Firaxis Games, zaś prawa do reprezentowanej przez niego marki znalazły się w posiadaniu koncernu wydawniczego Take-Two Interactive.
3 sierpnia 2024
W 1991 roku graliśmy głównie na komputerach 8-bitowych i w starsze tytuły. Jedynie szczęśliwi posiadacze Amigi, Atari ST oraz komputerów IBM mogli sprawdzić najnowsze przeboje, które dominowały w zachodnim świecie. Wiele z nich to ponadczasowa klasyka!
5 października 2021
Choć seria Civilization odniosła niesamowity sukces, to mało kto starał się pójść w jej ślady. Przez lata nie doczekała się ona żadnego „klona” lub poważnego konkurenta. Ale właściwie dlaczego?
8 kwietnia 2018
Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.
21 listopada 2016
Wracamy do tego, co działo się trzydzieści i dwadzieścia lat temu w branży gier i z nostalgią wspominamy tamte czasy. Od Atari 2600 do Tomb Raidera, najważniejszej premiery listopada 1996 roku.
Sid Meier udzielił wywiadu, w którym promuje swoją autobiografię i dzieli się przemyśleniami na temat świata gier. Wyznał też, że dziś raczej nie stworzyłby Civilization.
gry
Aleksandra Dziwińska
9 września 2020 12:00
Powstaje gra Civilization Online, czyli sieciowa wersja popularnej serii Sida Meiera. Produkcja jest tworzona przez studio XLGames, założone przez Jake’a Songa, legendarnego producenta MMORPG, który dał światu takie hity jak Lineage.
gry
Szymon Liebert
24 lipca 2011 15:15
Spora grupa fanów gier facebookowych, którym przejadło się życie rolnika i mają ochotę zamienić Farmville na coś z większą ikrą z radością przywitała wieści o Civilization Network, czyli nowym wcieleniu legendarnej serii autorstwa Sida Meiera. Teraz dowiedzieliśmy się kiedy wystartuje beta tego projektu.
gry
Adrian Werner
2 lutego 2010 10:25
Firma 2K Games podjęła decyzję o kasacji strategicznej gry MMO, która według doniesień amerykańskich blogerów miała być sieciową wersją Cywilizacji. W projekt był podobno zaangażowany Scott Jennings, postać znana bywalcom świata MMO, który poinformował pod koniec zeszłego miesiąca o utracie stanowiska.
gry
Piotr Doroń
24 listopada 2009 12:25
Ogromna popularność serwisów społecznościowych pobudza twórców gier do niecodziennych działań. Sid Meier, legendarny projektant gier komputerowych, znany szczególnie z wybitnej serii Civilization, zapowiedział nową odsłonę tej serii przeznaczoną specjalnie dla… Facebooka.
gry
Grzegorz Bobrek
22 października 2009 09:03
Najnowszy raport finansowy koncernu Take-Two obfituje w sporą liczbę niezwykle interesujących wiadomości. Do tej pory wyodrębniliśmy z niego trzy obszerne informacje – pisaliśmy o opóźnieniu premiery Mafii 2 i Red Dead Redemption, podaliśmy datę premiery BioShocka 2, a także ujawniliśmy pierwsze szczegóły na temat drugiego rozszerzenia do Grand Theft Auto IV.
gry
Piotr Doroń
27 maja 2009 10:50
Znany i zasłużony dla branży twórca gier - Sid Meier trafił do tegorocznego wydania Księgi Rekordów Guinness'a, jako najbardziej utytułowany deweloper. Największy sukces przyniosła mu oczywiście seria genialnych strategii Civilization, której pierwsza część ukazała się 1991 roku.
gry
Dorota Drużko
30 maja 2008 15:09
Sid Meier, tegoroczny laureat nagrody przyznanej mu za całokształt twórczości podczas imprezy Game Developers Conference, w wywiadzie udzielonym serwisowi MTV powiedział, jakie jego zdaniem trzy najważniejsze innowacje w świecie gier miały największy wpływ na branże elektronicznej rozrywki.
gry
Przemysław Zamęcki
5 marca 2008 14:27
Znany powszechnie twórca gier komputerowych Sid Meier (Civilization, Railroad Tycoon), w wywiadzie udzielonym serwisowi Gamers Global przyznał, że w przyszłości chętnie zająłby się projektem MMO.
gry
Przemysław Zamęcki
5 lutego 2008 11:34
Sid Meier, twórca kultowego Civilization od dłuższego czasu nie krył się z faktem, że chętnie stworzyłby kolejną edycję swego dzieła, poświęconą tym razem konsolom nowej generacji, a także przenośnym maszynkom do grania. Już wkrótce znany na całym świecie projektant strategii turowych będzie miał okazję, aby spełnić swoje marzenie. Wszystko za sprawą zaanonsowanego dzisiaj przez Firaxis Games prod
gry
Marek Grochowski
28 czerwca 2007 15:11
Popularne pliki do pobrania do gry Cywilizacja.
Wymagania sprzętowe gry Cywilizacja:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
386SX 25MHz, 1MB RAM.
Średnie Oceny:
Średnia z 1848 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Michiq Pretorianin
Irek to bardziej gibkie i elastyczne, zależy od człowieka widać.Jak dla mnie Sid Meier to geniusz który sprawował pieczę też nad nowszymi częściami,hit w roku 1991 i rozwijana formuła dzięki nowszym częściom,czyli 23 lata.
Didís Legionista
Najbardziej wspominana gra przeze mnie do tej pory pamietam jak całe dnie w dzieciństwie sie spedzało przed amiga 500 i ta gra nawet teraz zdarzało mi sie w nia zagrac ( po przez emulowanie dosboxem ) na moje najlepsza cywilizacja z wszystkich serii .
zanonimizowany1306901 Legionista
Jakby podliczyć ile razy przechodziło się takie gierki, to chyba najwięcej razy właśnie Civ1.
Wiedźmin Legend
Civilization to strategiczna gra turowa stworzona przez Sida Meiera dla firmy MicroProse w 1991 roku. Gra została wydana na komputerach Pc, Amiga, Atari ST, Macintosh oraz konsoli SNES. Gra polega na ciągłym rozwijaniu własnej cywilizacji konkurującej z innymi cywilizacjami od początku jej dziejów w epoce pierwotnych społeczeństw rolniczych ok 4000 r.p.n.e. do futurystycznych czasów zasiedlania kosmosu. Spędziłem niepokojąco dużo czasu grając w tę niezwykle ambitną strategię na Amidze w latach 90'. Niepokojąco dużo! Zresztą to samo zostało powtórzone przy fenomenalnej dwójce wydanej w 1996 roku na Pc. Sid Meier to geniusz branży gier video skoro stworzył tyle wybitnych gier jak między innymi Silent Service (1985), Gunship (1986), Pirates! (1987), Railroad Tycoon (1990) i Civilization (1991) itd. Każda z tych gier miała też uznane sequele.
Gameplay. Ponad sześć tysięcy lat historii ludzkości w jednej grze, obejmującej wszystko od nauki po wojnę, handel i dyplomację. Zaczynając od pojedynczej jednostki i minimalnej wiedzy musimy najpierw założyć miasto i przydzielić obywateli do pracy na określonych polach, aby uzyskać żywność niezbędną do rozbudowy miasta, jednostki handlowe i badania naukowe, a później również, aby zadowolić społeczeństwo i mieć zasoby używane do budowy jednostek wojskowych i ulepszeń miasta. W miarę dokonywania odkryć naukowych odkrywane są kolejne jednostki i budynki. Jednostki osadników mogą ulepszać obszar za pomocą dróg, górnictwa i nawadniania lub budować nowe miasta. Sześć innych ras robi to samo, bo wszystkie robią swoje w tle walcząc, prowadząc dyplomację i prowadząc lekki handel, gdy się spotykają. Ostatecznym celem jest podbicie całego świata lub jeśli się nie uda dotarcie statkiem kosmicznym do Alpha Centauri przed wszystkimi innymi. Wszystko w ramach limitu czasowego coraz trudniejszego na wyższych poziomach. Mamy przestrzeń do ekspansji i możemy zbudować silną sieć zasobów przed spotkaniem wrogów. Innym razem spotykamy silnych przeciwników w pobliżu więc musimy wcześnie przejść do defensywy i zmaksymalizować rozwój własnych miast lub zlokalizować nowe ziemie do ekspansji. Czasami są słabi przeciwnicy do szybkiego podbicia i wykorzystania. Poza podstawowymi obiektami infrastruktury w miastach budowane mogą być też tzw. cuda świata. Dany cud świata może być zbudowany tylko przez jedną cywilizację i tylko w jednym mieście. Ich budowa zazwyczaj jest o wiele bardziej kosztowna przez co często trwa wyścig między cywilizacjami, która pierwsza może zbudować dany cud. Do cudów świata w grze zaliczone zostały m.in. Wielki Mur Chiński, Piramidy, Biblioteka Aleksandryjska, Kolos Rodyjski, a także Równouprawnienie czy projekt SETI. Jest 21 Cudów Świata. 7 prawdziwych ze starożytnego świata plus 14 wymyślonych. Wszystkie ze specjalną funkcją. Większość z nich wygasa, gdy dokona się pewien postęp naukowy przez jakikolwiek naród. Morze, a ostatecznie powietrze, a nawet broń jądrowa zmieniają naturę bitwy. W miarę jak miasta stają się większe ludzie stają się niezadowoleni, a to musi być rozwiązane. Rewolucja przemysłowa zmienia zasady gry zwiększając poziom produkcji i powodując zanieczyszczenie, które musi zostać oczyszczone, aby uniknąć katastrofalnej zmiany klimatu. To zaledwie muśnięcie powierzchni najbardziej wciągającej, edukacyjnej i złożonej gry strategicznej jaką komputer Amiga ma do zaoferowania z informacjami o wynalazkach i cudach w wbudowanej Civilopedii, a prawdziwy świat jest solidną podstawą dla większości tego co się dzieje. Gdy już dobrze opanujemy mechanikę lub jeśli chcemy grać szybciej możemy spróbować wyzwania polegającego na przetrwaniu z jednym miastem nigdy nie budując ani nie zdobywając nowych. Możemy wygrać wyścig kosmiczny grając w ten sposób na pierwszych dwóch poziomach, ale na najwyższym samo przetrwanie jest wysiłkiem. Realistycznie rzecz biorąc żadna potyczka nie jest taka sama dzięki generatorowi losowych map i ogromu opcji dostosowywania. Gra od początku mi zaimponowała, bo umożliwiała wykorzystywanie intelektu. Dla przykładu budujemy handel z innymi narodami, szerzymy niepokoje i używamy siatki szpiegów, aby uszkodzić kluczowe obiekty w miastach wroga co prowadzi do powstania. Następnie sięgamy do swoich ogromnych skarbców i kupujemy miasto wroga. Przeważnie bezkrwawe przejęcie, a zanim społeczeństwo wpadnie w złość na tyle, aby cokolwiek z tym zrobić zasymilujemy większość ich infrastruktury i nie będą stanowić większego zagrożenia. Przydaje się również nuklearne bombardowanie zbuntowanych miast w własnym imperium, jeśli jest to konieczne, ponieważ bombardowanie zmniejsza populację, a mniej ludzi jest automatycznie szczęśliwszych niż więcej ludzi. Można zobaczyć miasta przechodzące od buntu do szczęścia po jednym bombardowaniu. Jeśli wszystko idzie dobrze nasi ludzie zbudują wiele uporządkowanych miast na całym świecie i wyślą statki w gwiazdy. To poziom wyboru wyróżnia tę grę. Czy bronić swojej cywilizacji czy próbować wykorzystać swoje zasoby, aby się wzbogacić czy użyć osadników do nawadniania czy budować miasta czy użyć broni jądrowej, aby wygrać wojnę niezależnie od ogromnego zanieczyszczenia. Chociaż są pewne uproszczenia jest to bardzo głęboka i angażująca gra, którą poleciłbym wszystkim zarówno w oryginale jak i w postaci najlepszych kontynuacji. Zwłaszcza imponujące okazały się dwójka i czwórka.
Podsumowanie. Civilization to jedna z najciekawszych gier strategicznych w całej historii gier video, która zapoczątkowała formułę rozgrywki, która do dziś jest kontynuowana przez szereg sequeli i naśladowców. Produkcja legendarna, która zbierała najlepsze recenzje i mocno zaznaczyła swoje miejsce. Dużo czasu spędziłem przy niej na komputerze Amiga. To bardzo fajna gra w którą można zagrać po raz pierwszy nawet teraz, a jej złożoność jest tak duża, że można grać przez wiele, wiele godzin bez przerwy. Znam dobrze całą serię, ale najwięcej grałem w jedynkę, dwójkę i czwórkę, bo najmocniej mnie oczarowały. Uważam, że dwie najlepsze części całej serii to dwójka i czwórka, ale to do jedynki mam sentyment, bo pierwsza z serii i jako jedyna, która ukazała się na moim ulubionym komputerze Amiga. Oczywiście przeskok między pierwszą częścią z 1991 roku, a drugą częścią z 1996 roku jest dość zauważalny. Odcięcie się od komputerów 16-bitowych i skupienie przy dwójce tylko na 32-bitowcach pomogło stworzyć sequel niemal doskonały. Dość podobnie było w przypadku Settlersów, gdzie jedynka pod Amiga i Pc jest świetna, a dwójka wydana tylko na Pc jest doskonała.
https://www.youtube.com/watch?v=n54jiAnQCiE&ab_channel=pdd
Wrażenia z gry Civilization na kanale Loading:
https://www.youtube.com/watch?v=hgmjTlpMV8g&ab_channel=Loading...